Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما ، ناهید خداکرمی در هفتاد و پنجمین جلسه علنی شورای شهر تهران در سخنرانی قبل از دستور با عنوان تهران ، شهر بدون پلاستیک ، در خصوص زیان هایی که استفاده از پلاستیک به محیط زیست شهری و سلامت شهروندان وارد می‌کند، هشدار داد .
وی گفت: مصوبه منع استفاده از کیسه‌ های پلاستیکی و تغییر الگوی مصرف ۹ سال است که به خوبی اجرا نشده و اگر در این مدت این مصوبه اجرایی می‌شد، امروز من این تذکر را نمی دادم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


خداکرمی با اشاره به مصوبه شورای اسلامی شهر تهران در تاریخ ۱۵ اردیبهشت ۱۳۸۸ افزود : این مصوبه شهرداری تهران را به تغییر الگو و کاهش مصرف کیسه ها، ظروف و محصولات یک بار مصرف پلاستیکی و جایگزین کردن مواد قابل بازیافت غیر پلاستیکی در تمام مراکز وابسته به شهرداری تهران واجرای اقدامات علمی و اجرایی درباره کاهش و جایگزینی مواد تجدیدپذیر به جای کیسه‌های پلاستیکی و ظروف یک‌بار مصرف ملزم می کند.
وی اضافه کرد : برای فرهنگ سازی و ارتقای سطح دانش شهروندان در زمینه مضرات استفاده از مواد پلاستیکی، ۲۱ تیر ماه از سوی طرفداران محیط زیست روز بدون کیسه پلاستیک نامگذاری شده است.
خدا کرمی ، ارتقای سطح آگاهی مردم در زمینه زیان های رهاسازی و استفاده بی رویه از کیسه های پلاستیکی را از جمله اهداف مهم نامگذاری روز بدون پلاستیک بیان کرد و گفت : اگر حساس نباشیم پلاستیک ها، سرزمین ما را اشغال می کنند.
وی گفت : هنگامی که کیسه های پلاستیکی به عنوان زباله دور ریخته می شوند، به علت ماندگاری بیش از ۵۰۰ سال در محیط، باعث آلودگی محیط زیست می شوند.
خدا کرمی با بیان اینکه این کیسه ها به همراه باد جابه جا شده و وارد رودخانه ها و کانال های آب می شوند، افزود : این کار در نتیجه موجب گرفتگی آبراه ها شده و در بسیاری موارد به علت ساکن ماندن آب، زاد و ولد انواع حشرات افزایش می یابد.
این عضو شورای شهر تهران تصریح کرد : کیسه های پلاستیکی درصورت ورود به محیط زیست دریایی، وارد زنجیره غذایی جانوران دریایی شده و سالانه هزاران گونه از جانوران آبزی از قبیل وال، دلفین، فک و لاک پشت و نیز پرندگان دریایی به اشتباه و بر اثر خوردن این کیسه ها و خفگی ناشی از آن می میرند. د
خدا کرمی با بیان اینکه پلاستیک ها درصورتی که به عنوان زباله دفن شوند، به علت تجزیه آرام و کند در محل های دفن می توانند سبب تشکیل شیرابه و نفوذ آن به آب های زیرزمینی شوند افزود : این شیرابه شامل ترکیباتی نظیر فلزات سنگین و سایر ترکیبات خطرناک است که برای محیط زیست بسیار زیان آورهستند.
وی گفت : همچنین مواد پلاستیکی و پلیمری به علت ساخته شدن از منابع نفتی و خاصیت تجزیه ناپذیری، در خاک باقی می مانند و مواد شیمیایی آنها به تدریج از طریق خاک وارد زنجیره غذایی انسان می شود؛ بنابراین علاوه بر اثرات کیسه ها و ظروف پلاستیکی روی محیط زیست،سلامت انسان ها را نیز تهدید جدی می کند .
خداکرمی با بیان اینکه امروزه مصرف بیش از حد و نابجا از این مواد، خطرات جبران ناپذیری را برای سلامت انسان به همراه دارد افزود : رد پای مواد شیمیایی سمی میکرو پلاستیک در خون وهمه بافت های بدن یافت می شود و چنانچه ورود آن به بدن ادامه یابد می تواند سبب بروز سرطان، نقایص مادرزادی در نوزادان ، اختلال در سیستم ایمنی، اختلال در عملکرد غدد اندوکرین در نتیجه ناباروری و سایر بیماری ها مرتبط شود .
رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران با اشاره به تحقیقات به عمل آمده درباره اینکه تمام پلاستیک ها ممکن است در صورت خراش یا گرم شدن، مواد شیمیایی مضر آزاد کنند گفت : در برخی موارد گرم شدن پلاستیک، باعث آزاد شدن برخی از مواد شیمیایی موجود در این محصولات می شود که ممکن است موجب سرطان در افراد شود.
خدا کرمی افزود : سوزاندن پلاستیک علاوه بر اینکه باعث آلودگی هوا می شود می تواند آزاد شدن مواد شیمیایی و در نتیجه بیماری های تنفسی را به دنبال داشته باشد .
وی با بیان اینکه هر سال ۱۳میلیون تن پلاستیک به اقیانوسها ریخته می شود تصریح کرد : مقدار آلودگی پلاستیکی در دریاها از سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۵ سه برابر خواهد شد.
خداکرمی گفت : تحقیقات نشان داده که ۹۳ درصد آب آشامیدنی (بطری) در ۹ کشور دنیا و ۸۳ درصد آب شیر آلودگی‌ های میکروپلاستیک دارد.
وی با اشاره به اینکه کشور ما هفدهمین جمعیت جهان را دارد، افزود : در ایران سالانه بیش از ۲ میلیون تن پلاستیک تولید می شود و بیشتر این پلاستیک ها نیز بادوام هستند و صد ها سال طول می کشد تا به خودی خود تجزیه و نابود شوند.
خدا کرمی به میزان مصرف پلاستیک در سال ۹۴ بر اساس نتایج مطالعه ای در سازمان حفاظت محیط زیست اشاره کرد و گفت : میزان مصرف پلاستیک در هرغرفه میوه و تره بار به طور میانگین پنج و هشت دهم کیلوگرم در روز بوده است .
وی اضافه کرد : روزانه ۲۱ تن و سالیانه پنج و هفت دهم میلیون تن کیسه پلاستیک فقط در میوه و تره بار تهران مصرف می شود.
خداکرمی گفت : هر ایرانی به طور متوسط روزانه ۳ پلاستیک وارد چرخه محیط زیست می کند و در استفاده از ظروف پلاستیک یک بار مصرف جزو ۱۰ کشور نخست جهان هستیم.
وی با اشاره به اعلام سازمان بهداشت جهانی افزود : این سازمان پس از بررسی چند مارک محبوب آب اعلام کرد بیش از ۹۰ درصد آب داخل بطری ها حاوی ذرات پلاستیک است بطوریکه آب داخل بطری های پلاستیک بیشتر از دو برابر آب شهری حاوی ذرات پلاستیک است.
خداکرمی گفت : مناطق دفن زباله حاوی انواع مختلفی از پلاستیک هستند و این آلودگی وارد چرخه زندگی ما می شود به وی‍ژه که پسماند های تهران در کهریزک و آرادکوه دفن می شود و هوا، خاک و زندگی ما و نسل آینده را در معرض خطر جدی قرار می دهد.
این عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه شاید بخشی از مصرف پلاستیک اجتناب ناپذیر باشد افزود : این روند نگران کننده است و بخشی از مصرف بی رویه پلاستیک به هزینه‌های مصرف و خرید پلاستیک ارزان‌ تر از متوسط جهانی بر می‌گردد.
خدا کرمی گفت : در بسیاری از کشور ها برای کاهش مصرف، برای کیسه های پلاستیکی در سوپر مارکت ها هزینه ای دریافت می شود، به این دلیل مشتریان ترجیح می دهند از کیسه های با دوام پلاستیکی یا پارچه ای استفاده کنند.
وی با بیان اینکه به دلیل رایگان بودن کیسه های پلاستیکی در ایران مشتریان ترجیح می دهند تعداد بیشتری کیسه دریافت کنند افزود : قطعاً امکان حذف پلاستیک از زندگی روزمره غیر ممکن است زیرا کاربرد های بسیاری دارد و حتی مصرف آن در برخی شرایط اجتناب ناپذیر است . اما می توان ماهیت پلاستیک را به‌ نحوی تغییر داد که از یک عنصر آلاینده و مخرب محیط زیستی به یک عنصر دوستدار محیط زیست تبدیل شود.
خداکرمی با اشاره به اینکه در اروپا قرار است بازیافت پلاستیک تا سال ۲۰۳۰ به ۵۵ درصد برسد گفت : اروپا برای سرمایه گذاری در تحقیقات بازیافت زباله های پلاستیکی ۱۰۰ میلیون یورو تخصیص داده است و ممنوعیت استفاده از میکرو پلاستیک ها در لوازم آرایشی و بهداشتی در انگلستان اجرا می شود .
وی رها سازی پلاستیک ها در محیط زیست و تمیز نکردن اطراف از سوی مردم و نیز مدیریت نداشتن دولتمردان در بخش زباله را دو علت اصلی انباشت زباله پلاستیکی در اقیانوس ها بنا بر اعلام سازمان بهداشت جهانی ، بیان کرد .
خدا کرمی ، بازیافت زباله را چاره کار ندانست و گفت : بلکه کاهش مصرف چاره است زیرا بازیافت پلاستیک بسیار مشکل است، اما کارآفرینان، سازمان های مردم نهاد، استارتاپ ها، شرکت های بازیافت همه با هم درباره چگونگی به چرخه مصرف انداختن پلاستیک بیاندیشند تا محیط و طبیعت را از این معضل نجات دهیم تا مورد سرزنش آیندگان قرار نگیریم .
وی برای حفظ محیط زیست از ظروف پلاستیکی به انجام به سه اقدام کمتر مصرف کنیم ، در طبیعت رها نکنیم و دوباره از آن استفاده کنیم تاکید کرد و از مردم خواست اگر کیسه پلاستیکی در معابر عمومی و طبیعت مشاهده کردند آن را برداشته و در سطل زباله بیندازند تا از این طریق شهر بدون پلاستیک داشته باشیم .  

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

کلیدواژه: شورای شهر تغییر الگو کاهش مصرف کیسه های پلاستیکی مصوبه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۶۰۰۱۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پایان حفاری خطوط مترو مشهد تا پایان سال ۱۴۰۴

موسی الرضا حاجی بگلو سخنگوی شورای اسلامی شهرمشهد با اشاره به فعالیت‌های فرهنگی متناسب با هویت شهر مشهد گفت: براساس مناسبت‌های مختلف در ایام ماه مبارک رمضان و عید نوروز و همچنین ایام شهادت‌ها و ولادت ها، برای ورود زائرین به مشهدالرضا برنامه ریزی‌های داشته و انجام داده ایم از جمله دفترچه‌های راهنمای زائر حاوی معرفی اماکن زیارتی و سیاحتی تهیه شده و در اختیار زائران قرار گرفته است.

او افزود: کارگروه ملی زیارت اعتبارات خوبی برای مشهد مقدس تصویب و پیش بینی کرده ولی هیچکدام محقق نشده است. به عنوان مثال طبق تصویب در این کارگروه، سهمیه اتوبوس دولتی برای مشهد ۹۰۰ عدد بوده، اما متاسفانه حتی یک اتوبوس هم از این طریق به ناوگان اتوبوسرانی ما اعطا نشده است.

سخنگوی شورای شهر مشهد ادامه داد: در سال ۱۴۰۱ مصوب کردیم که در مناطق حاشیه شهر مشهد ده خط اتوبوسرانی شهری با ۹۰ درصد تخفیف خدمات ارائه کند و این امر صورت گرفت و همچنان انجام می‌شود. در سال ۱۴۰۲ نیز طرح رایگان شدن خطوط اتوبوس‌های منتهی به حرم مطهر رضوی برای زایران را تصویب کردیم، اما این مصوبه در کمیته انطباق رد شد.


حاجی بگلو در خصوص تغییر نام خیابان طبرسی منتهی به حرم مطهر رضوی به نام امام جواد (ع) بیان کرد: هر طرحی برای بررسی در شورا باید حداقل امضای پنج یا هشت نفر از اعضا را داشته باشد که این طرح هم چنین بود، اما بنده از اسامی اعضا موافق آن اطلاعی ندارم، اما این مصوبه در کمیته انطباق تایید نشده و صورت نخواهد پذیرفت.

او در خصوص پروژه خطوط مترو در مشهد تصریح کرد: طبق وعده شهرداری تا پایان ۱۴۰۴ حفاری‌های مترو به پایان خواهد رسید و بعد از آن بیشتر درگیر تجهیز و آماده سازی ایستگاه ها، ریل گذاری و خرید واگن خواهیم بود.

سخنگوی شورای اسلامی شهر مشهد درباره پرداختی‌ها به پیمانکاران شهرداری تاکید کرد: شهرداری مشهد حدود ۴ هزار پیمانکار در پروژه‌های مختلف دارد و آنها قلب تپنده شهرداری هستند. به زودی پرداختی‌های این پیمانکاران  واریز خواهد شد.

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان رضوی مشهد

دیگر خبرها

  • حال خوش تالاب های کانی برازان و قوپی باباعلی مهاباد
  • دودی که از سیانور خطرناک تر است
  • ضرورت ساماندهی پسماندهای پلاستیکی اطراف مجتمع‌های بین‌راهی
  • نشست اعضای شورای پژوهشی اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی با اساتید دانشگاه ارومیه
  • پایان حفاری خطوط مترو مشهد تا پایان سال ۱۴۰۴
  • پاکسازی ۳ کیلومتر از حریم رودخانه در ساوجبلاغ
  • ترویج اهدای عضو نیازمند فرهنگ سازی بیشتر است
  • سلامت و محیط زیست؛ دستمایه تبلیغات میلیاردی
  • اهمیت فرهنگ‌سازی در کاهش آسیب‌های زیست‌محیطی
  • لزوم کاهش مصرف کیسه‌ها و ظروف یکبار مصرف پلاستیکی