Web Analytics Made Easy - Statcounter

 به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري صداوسيما، روزنامه القدس العربی نوشت: سیاستهای استعمارگرایانه آمریکا و انگلیس همواره با هدف تفرقه افکنی بین شیعه و سنی اتخاذ شده است. هیفا زنگنه مقاله نویس روزنامه القدس العربی با انتشار یادداشتی با عنوان «اتحاد شیعه و سنی ، توطئه تندرو هاست!» در پایگاه اینترنتی این روزنامه نوشت: «ما در معرض هرج و مرج شدیدی قرار داریم و احساس نگرانی می کنیم تندروها روشی به کار گرفته اند که مبارزه با آن سخت است: این روش همان وحدت بین شیعه و سنی است ، یعنی وحدت بین (امت) اسلام ، آنها از این مسئله به بدترین وجه سوء استفاده می کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

جشن های ماه رمضان گاه در مساجد شیعیان برگزار می شود و گاه در مساجد اهل سنت. در این مراسم از هر دو فرقه شرکت می کنند. در این مراسم قصیده ها, اشعار و خطبه هایی که دین را به سیاست ربط می دهد, مطرح می شود. همه این مراسمها با محوریت دشمنی با کفار برگزار می شود».
این سخنان, اظهارات یا گفته های دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا نیست, اظهاراتی که هر روز در پایگاه اجتماعی توئیتر مطرح می کند, بلکه اینها نوشته های مس بیل، مشاور فرستاده انگلیس به عراق است که در نامه به پدر خود تاریخ اول ژوئن 1920 نوشته است. این نامه یک ماه قبل از انقلاب موسوم به انقلاب بیست نوشته شده است (انقلاب سال 1920). وی تظاهرکنندگان را تندرو توصیف کرده است و عصاره مواضع او را امروز مشاهده می کنیم. وی با صراحتی که در سیاستهای خارجی آمریکا معمول نیست, نوشته خود را آغاز کرده است, سیاستهایی که برای اسلام هراسی و ترس از وحدت مسلمانان اتخاذ می شود. بنابراین سیاست «تفرقه بیانداز و حکومت کن»، با گسترش طایفه گری ها آغاز شد. البته استعمار انگلیس در ریشه دواندن آن بین جوامع منطقه شکست خورد اما ابزاری که اشغالگر آمریکایی پس از سال 2003، برای تسلط بر عراق داشت, همین ایجاد فرقه ها و طایفه های مختلف است.
ماه ژوئیه, همواره انقلاب ها و کودتاها را در یاد و خاطره عراقی ها زنده می کند. البته ممکن است برخی قیامی را انقلاب بدانند و برخی دیگر آن را شورش و کودتا توصیف کنند، اما چیزی که همه درباره آن اتفاق نظر دارند, «ثورة العشرین» یا همان انقلاب بیست است که سی ام ماه ژوئن 1920 اتفاق افتاد. این انقلاب به بزرگترین انقلاب ضد اشغالگران انگلیسی مشهور است. با توجه به اینکه شرایط کنونی عراق از نظر سیاسی و اقتصادی بسیار شبیه به آن دوران مهم در تاریخ معاصر این کشور است, یادآوری برخی مسائل می تواند به روشن شدن شرایط کنونی کمک کند یعنی در شرایطی که اشغالگر جدیدی از زمان حمله به عراق در سال 2003 تاکنون این کشور را اشغال کرده است. این اشغالگر جدید با همه امکاناتی که در اختیار دارد, با هزینه های هنگفتی که پرداخت می کند و با همکاری منطقه ای می خواهد عقل ها را با افیون خود در محدودیت قرار دهد تا هر آنچه را با عنوان واقعیتهای موجود تحمیل می کند، همه بپذیرند و این ادعا را ترویج کند که هیچگاه نمی توان شرایط را تغییر داد و یا مردم کشوری که اشغال شده است ضعیفتر از آنند که بتوانند تغیرات واصلاحاتی را در کشوشان ایجاد کنند.
دو کتاب بسیار مهم درباره انقلاب بیست می تواند به فهمیدن نقش استعمارگر در زمینه سازی برای اشغال و تسلط بر افکار جامعه پس از اشغال نظامی و سوء استفاده اقتصادی از مردم آن، کمک کند. یکی از این کتابها جلد پنجم کتاب «گزیده های اجتماعی از تاریخ معاصر عراق» است که مولف آن دانشمند جامعه شناس عراقی, مرحوم علی الوردی است. این کتاب از مهمترین منابع برای فهم شخصیت ها و فهم جامعه عراق است. جلد پنجم این کتاب به شناساندن انقلاب بیست عراق اختصاص یافته است. کتاب دوم «انقلاب 1920.. ریشه های سیاسی, فکری و اجتماعی جنبش قومی، عربی و استقلال طلبانه در عراق» است, کتابی که آن را استاد علوم سیاسی مرحوم ومیض نظمی تالیف کرده است. هر دو کتاب به منابع مهمی استناد می کنند و درباه راهبرد استعماری انگلیس از جمله اظهارات سیاست مداران و فرماندهان نظامی انگلیسی سخن می گویند. اگر بخواهیم گسترش سیاست استعمار کنونی را به طور مستقیم یا غیر مستقیم دریابیم, می توانیم به نکات مطرح شده در این دو کتاب رجوع کنیم.
علی الوردی نوشته های مس بیل در روایت تاریخ انقلاب و موضع استعمارگر انگلیسی را از مشارکت همه جانبه مردم در انقلاب بیست از جمله نمایندگان، شخصیتهای برجسته جامعه, علمای دینی و رؤسای قبایل مورد بررسی قرار می دهد. نگرانی مس بیل در آن زمان از وحدت بین مردم عراق, یک نگرانی واقعی بود به ویژه اینکه وی شرایط انقلاب بیست را درک می کرد زیرا در آن زمان زندگی می کرد و توده مردم را پایه و اساس آن می دانست. البته برخی از مردم که در حال انقلاب بودند, در نقش کسانی که با استعمارگران همکاری می کردند ظاهر شدند. همچنین نقش روشنفکران در همکاری با استعمار در مبارزه با مراسم دینی مشترک بین سنی و شیعه, به خوبی پدیدار گشت اما آنها مجبور بودند در این گونه مراسم شرکت نیز داشته باشند زیرا از خشم جامعه می ترسیدند. حضور آنها در این گونه مراسم به این دلیل بود که مردم آنها را به همکاری با کافران و خیانکاران متهم نکنند.
الوردی، برای توضیح این مطلب متن نامه ای را که مس بیل از یک روشنفکر دریافت کرد و وی را مورد خطاب قرار داده بود, در کتاب خود می آورد. این روشنفکر به مس بیل می گوید: «شما ممکن نیست که مسائل را این گونه که در جریان است رها کنید. من بسیار تمایل دارم که از این مسائل اجتناب کنم تا منافع ما و شما تامین شود. من از مراسم و نشستهایی که در مسجد برگزار می شود بسیار خشمگین می شوم ، به ویژه ربط دادن دین به سیاست را بسیار خطرناک می دانم و می توانم بگویم این وحدت بین شیعه و سنی بدترین چیز نزد من است».
این نامه و نامه های مشابه آن روابط بین اشغالگر و روشنفکر را به خوبی نشان می دهد. می بینیم که روشنفکر به صورتداوطلبانه می خواهد با اشغالگر همکاری داشته باشد و از او به علت آزاد کردن کشورش قدردانی و تشکر کند! همانطور که بسیاری از روشنفکران عراقی این کار را کردند و از جرج بوش رئیس جمهور سابق آمریکا و تونی بلر نخست وزیر سابق انگلیس به دلیل اقدام شجاعانه آنها در آزادی ملت عراق تشکر کردند!
عراقی ها امروز نتایج سیاست های بلند مدت استعمار را که منطقه ما را در بر گرفته است, به خوبی مشاهده می کنند. سیاستهایی از جمله طایفه گری، تبعیض مذهبی و نژادی و همچنین استفاده از اقلیتها با ادعای کمک به انسانیت و بشریت, سیاستهایی است که در منطقه ما به اجرا درآمد. این سیاستها در گذشته با هدف مبارزه با انقلاب بیست اتخاذ شد و هم اکنون نیز برای مبارزه با مقاومت در برابر اشغالگری های انگلیسی - آمریکایی از آنها استفاده می شود.
اما مردم عراق به رغم اینکه چندین دهه است که از محاصره, جنگ و دروغ پردازی های رسانه ای رنج می برند، امروز با سیاستهای فتنه انگیز استعمارگران که با دستان خیانکار بومی در جریان است, مبارزه می کنند تا از انقلاب بیست, صدای شاعر حبیب العبیدی موصلی طنین انداز شود که گفت: «قد سئمنا سیاسة التفریق/ واهتدینا إلی سواء الطریق، یا عدوا لنا بثوب صدیق، لست الا مزورا أجنبیا، فلماذا تکون فینا وصیا؟ (ترجمه : از سیاست تفرقه افکنی خسته شده ایم! و به راه خوب و سالم هدایت شده ایم!/ ای دشمن ما که با لباس دوست ظاهر می شوی!/ تو تنها فریبکاری بیگانه هستی!/ پس چرا ما را به آنچه خود می خواهی توصیه می کنی؟».

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

کلیدواژه: آمریکا انگلیس شیعه سنی عراق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۶۰۳۵۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۲۰۰روستای بالای بیست خانوار استان به شبکه ملی اطلاعات متصل شدند

به گزارش خبرنگار مهر، محمود رادمنش ظهر یکشنبه در دیدار با مدیرکل صدا و سیمای مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد افزود: بخش زیادی از این روستاها برای اولین بار از نعمت اینترنت پرسرعت بهره مند شدند و بخشی از آنها دارای پوشش جامع و بهینه‌تر شدند.

وی بیان داشت: پروژه فیبر نوری روستایی در استان اجرا و در این مدت بیش از ۴۰۰ کیلومتر مسیر روستایی تحت پوشش فیبر نوری قرارگرفته است.

رادمنش اظهار داشت: در فاز دوم این پروژه، ۱۵۰۰ کیلومتر فیبر نوری طراحی و برنامه ریزی شده است.

وی افزود: اجرای فیبر نوری منازل و کسب و کارها در شهرهای استان از دیگر پروژه‌های راهبردی و زیرساختی استان است که این پروژه در سه شهر دهدشت، چرام و گچساران در حال اتمام است و بزودی در دیگر شهرهای استان نیز اجرا خواهد شد.

رادمنش با بیان اینکه استفاده از شبکه ثابت مبتنی بر فیبر نوری نیازمند فرهنگ سازی است، گفت: سرعت اینترنت ثابت بر بستر فیبر نوری افزایش ۱۰۰ برابری داشته و با اجرای این پروژه مردم استان طعم شیرین فناوری را با کیفیت و سرعت بالا خواهند چشید.

وی افزود: توسعه و بهبود خدمات ارتباطی و اینترنتی در شهرهای و روستاهای مختلف استان بر روی بستر شبکه فیبر نوری ضروری است و رسانه‌ها در راستای فرهنگ سازی و آگاهی بخشی مردم نسبت به استفاده از این فناوری ایمن، پیشرفته و قابل اتکا همکاری کنند.

رادمنش تصریح کرد: باید ذائقه و نگرش مردم را نسبت به این مهم تغییر داد و نقش رسانه‌ها در این راستا بسیار تعیین کننده است.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان با بیان اینکه در ۳۰ ماه عمر دولت سیزدهم، ما شاهد رشد کم نظیر زیرساخت‌های ارتباطی در سطح استان کهگیلویه وبویراحمد بودیم، گفت: دولت سیزدهم همواره با نگاه ویژه به مناطق کمتر توسعه یافته تلاش کرده است که در راستای برقراری عدالت ارتباطی قدم بردارد.

کد خبر 6091162

دیگر خبرها

  • ماجرای جنجالی اهانت به امام خمینی (ره) در کتاب درسی هند؟
  • اهانت به امام خمینی(ره) در کتاب درسی هند؟
  • فیلم/ تقدیر مردم غزه از مقاومت عراق
  • ۲۰۰روستای بالای بیست خانوار استان به شبکه ملی اطلاعات متصل شدند
  • مردم سیستان و بلوچستان به احدی اجازه تفرقه‌اندازی نمی‌دهند
  • حل مشکلات در گرو ارتباط تنگاتنگ مجلس و دولت است/ هرگونه اختلاف افکنی بازی در پازل دشمن است
  • «تاریخ تحلیلی پوستر انقلاب» بر اساس کتاب شهید آوینی بررسی شد
  • تفرقه در وزارت خارجه آمریکا/ اختلاف بر سر حمایت تسلیحاتی از اسرائیل است
  • آیا می شناسیدش؟
  • جریان حکمت عراق ۲هزار نسخه کتاب به کتابخانه‌های عمومی اهدا کرد