Web Analytics Made Easy - Statcounter

از چهارشنبه هفته گذشته تا امروز، شریف در صدر اخبار آموزش عالی کشور قرار داشت و درگیر یکی از پیچیده‌ترین چالش‌های خود شد.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو؛ این شاید جنجالی‌ترین حکم بازنشستگی تاریخ دانشگاه شریف باشد. رئیس دانشگاه، احتمالاً وقتی داشت حکم بازنشستگی دکتر مهدی گلشنی را ابلاغ می‌کرد، هرگز فکر نمی‌کرد با این حجم از واکنش مواجه شود و تا این اندازه بابت بازنشسته کردن استاد محبوب دانشگاه، تحت فشار قرار بگیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از چهارشنبه هفته گذشته تا امروز، شریف در صدر اخبار آموزش عالی کشور قرار داشت و درگیر یکی از پیچیده‌ترین چالش‌های خود شد. دکتر مهدی گلشنی، در دو گفتگوی اختصاصی با خبرگزاری دانشجو( اینجا و اینجا) عملکرد مدیران دانشگاه را زیر سوال برد و البته از قدرت گرفتن برخی «اسلام‌ستیزان غرب‌گرا» در شریف خبر داد. این گفتگو، بازتاب‌های گسترده‎‌ای در رسانه‌ها پیدا کرد و دو جبهه مخالفین و موافقین بازنشستگی استاد را به تکاپو واداشت. در 48 ساعت گذشته، تحرکات جدی هر دو گروه، ماجرای بازنشستگی دکتر گلشنی را وارد ماجرای تازه‌ای کرده. انگار زخمی که با انتشار این حکم سر باز کرده، قرار نیست به این زودی‌ها التیام یابد.

موافقان بازنشستگی

کمی بعد از  انتشار گفتگوی اول دکتر گلشنی با خبرگزاری دانشجو، گفتگوی دکتر محمود فتوحی رئیس دانشگاه شریف نیز روی خروجی برخی از رسانه‌ها قرار گرفت. فتوحی در این گفتگو بازنشستگی دکتر گلشنی را بر اساس قانون دانست و گفت:« در آیین‌نامه اخیری که اسفند ماه 96 از طرف وزارت علوم به دانشگاه ابلاغ شد و دانشگا‌ه‌ها موظف بودند در هیات امنای خود آن را تصویب کنند سن بازنشستگی 70 سال عنوان شده، در شرایط خاص نیز اجازه دارند تا 73 سالگی ادامه فعالیت دهند، کاری که دانشگاه شریف انجام داده و در هیات امنا مصوب کرده این است که برای اساتید ممتاز و اساتید نمونه کشوری تا سن حداکثر 75 سال باشد.» گلشنی اما یک روز بعد از انتشار این گفتگو، پاسخ مطالب مطرح شده توسط فتوحی را داد و گفت:«رئیس دانشگاه صنعتی شریف می‌توانستند مثل دانشگاه تهران دنبال این بروند که از طریق هیات امناء ، اساتید ممتاز این دانشگاه را از بازنشسته شدن معاف کنند.»

پس از گفتگوی دوم دکتر گلشنی با خبرگزاری دانشجو، کانال تلگرامی «روزنامه شریف» متعلق به نشریه رسمی دانشگاه صنعتی شریف، گزارشی از نظرات برخی از دانشجویان گروه فلسفه علم دانشگاه صنعتی شریف درباره عملکرد دکتر گلشنی منتشر کرد. گزارشی که در آن، چهره‌ای دیکتاتور و دگم از دکتر گلشنی ارائه شده. بنا به ادعاهای این گزارش،گلشنی بسیاری از اساتید گروه فلسفه علم را به دلیل اختلاف سلیقه با خود، از گروه اخراج کرده.  راویان این مطاب «روزنامه شریف» مدعی شده‌اند گلشنی با فعالیت‌های دانشجویی برخوردی محافظه‌کارانه دارد و امکان ابراز عقیده به مخالفینش نمی‌دهد. در بخشی از این گزارش هم ادعا شده دکتر گلشنی، اجازه دعوت از اساتید خارجی برای حضور در گروه فلسفه علم را نمی‌دهد.

پس از انتشار این گزارش اما موجی از انتقادات به سمت «روزنامه شریف» روانه شد، تا جایی که این رسانه رسمی دانشگاه شریف در مطلبی دیگر، این بار موضع حامیان دکتر را به انتشار رساند. دانشجویان حامی دکتر گلشنی ادعاهای مربوط به ذهنِ بسته و دیکتاتوری دکتر را «بی‌انصافی» خوانده و از منش و رفتار خوب دکتر گلشنی گفته‌اند. یکی از دانشجویان هم با انتشار پوستر مراسم سخنرانی سه استاد خارجی در گروه فلسفه‌علم، ادعای مخالفین دکتر گلشنی را زیر سوال برده است.

کشمکش‌های فراوان در این کانال تلگرامی، در نهایت با طرح چند پرسش به پایان رسید. پرسش‌هایی که پاسخ‌شان، بخش مهمی از معمای بازنشستگی استاد را حل خواهد کرد.  قاعده دقیق بازنشستگی اساتید چیست؟ آیا فرآیند بازنشستگی دکتر گلشنی پس از انتقادات ایشان از مدیریت دانشگاه تسریع شده؟ نقش هیات‌امنا و مدیریت دانشگاه شریف در ابلاغ این حکم دقیقاً چه بوده است؟ و...

مخالفان بازنشستگی

دانشجویان حامی دکتر گلشنی، دو نامه خطاب به منصور غلامی وزیر علوم، و اعضای هیات‌امنای دانشگاه شریف تنظیم کرده‌اند و در حال جمع‌آوری امضا برای آن‌ها هستند. در نامه‌ای که خطاب به غلامی نوشته شده آمده: «بازنشستگی این استاد معزز در شرایطی رخ می‌دهد که بنا به ادله بیان شده توسط روابط عمومی دانشگاه شریف؛ در جلسه کمیسیون دائم هیئت امنا دانشگاه در تاریخ 23/3/97 یعنی کمتر از چهار ماه از انتقادات دکتر گلشنی، چنین آمده است که "پیشنهاد دانشگاه جهت افزایش سن بازنشستگی اعضای هیأت علمی فراتر از مؤعد مقرر، به دلیل رعایت وحدت رویه در بازنشستگی اعضای هیأت علمی، مورد موافقت قرار نگرفت". در حالی که مطالبه دانشجویان معطوف به اعضای هیئت علمی به طور عام نیست، بلکه خواستار تداوم بهره منده از یک "استاد ممتاز" و چهره ماندگار فیزیک هستند. جناب دکتر فتوحی اذعان می دارند که: "کمیسیون دائمی هیات امنا دانشگاه این مسئله را در حیطه وظایف خود ندانست و با تمدید بازنشسته نشدن این استاد مخالفت کرد" قاعدتا موردی که در حیطه وظایف نباشد نباید در جلسه ای طرح بشود که برای آن رای گیری موافق و مخالف بشود.» شریفی‌ها همچنین خطاب به اعضای هیات‌امنای دانشگاه‌شان از اختیار هیات‌امنا برای لغو و عدم ابلاغ حکم بازنشستگی برای اساتید ممتاز نوشته و خواهان لغو حکم دکتر گلشنی شده‌اند.

کانال تلگرامی «شریف‌کلاب»، پر مخاطب‌ترین رسانه دانشگاه شریف هم از قافله جا نمانده و ضمن پوشش گفتگوهای دکتر گلشنی با رسانه‌ها، اساساً طرح شدن موضوع بازنشستگی گلشنی در هیات‌امنای دانشگاه شریف را زیر سوال برده. موضوعی که در نامه دانشجویان به منصور غلامی هم به آن اشاره شده است. شریف‌کلاب مدعی است رئیس دانشگاه، موضوع بازنشستگی را یک هفته قبل از جلسه هیات‌امنا از دستور جلسه خارج کرده. این رسانه دانشگاهی همچنین مدعی شده 15 تن از اساتید دانشگاه شریف در حال حاضر باید بازنشسته شده‌باشند اما همچنان مشغول کار هستند.

جواد درویش، از دانشجویان قدیمی دکتر گلشنی و مدیر امور فرهنگی دانشگاه شریف هم در واکنش به ماجرای بازنشستگی استاد نوشته:«دانشگاه شریف درمورد بازنشستگی دکتر گلشنی بیانیه ای منتشر کرد که «قانونمداری» اقتضا می‌کند افراد بالای ۷۰ سال بازنشسته شوند. این را هیات امنایی تصویب کرده که اساتید بالای ۷۰ سال بین خودشان است. کما اینکه اساتید بالای ۷۰ سال زیادی هم در دانشکده های دیگر مثل مدیریت، فیزیک و... وجود دارد. جالب‌تر اینکه رییس قبلی دانشگاه هم در روز آخر خود به استناد همین قانون، ایشان را بازنشست کرده بود و رییس فعلی در بدو ورود، این حکم قانونی را لغو کرد و ایشان را سرکار آورد.حالا دوباره استناد به همین قانون برای بازنشستگی واقعا عجیب است. البته اگر قانون بطور مساوی و یکسان برای همه اجرا شود حتی اگر دانشگاه را از افراد مسنی که هنوز بهتر و بیشتر از اساتید جوان کار می‌کنند، محروم کند، بد نیست. ولی این نحوه استناد به قانون کسی را قانع نمی‌کند.»

درویش همچنین با نقل یکی دو خاطره از دکتر گلشنی، به شخصیت والای ایشان اشاره کرده و نوشته:«یکبار با راننده ایشان گپ می‌زدم. می‌گفت من اکثرا ۵ صبح جلوی خانه دکتر هستم و گاهی ۱۰ شب ایشان را به منزل می‌رسانم. از او پرسیدم ماجرای این پراید چیست؟ گفت تنها ماشینی هست که دکتر رضایت می‌دهد‌. می‌گفت یک مدت پژوی دخترشان را استفاده می‌کردیم ولی دکتر راضی نبود. مصائبی که با این پراید در اتوبان قم کشیده بود و خرابی های دائم آن هم شنیدنی بود.»

درویش  همچنین خاطره‌ای از مواجهه دکتر گلشنی با رئیس‌جمهور را منتشر کرده:«دکتر گلشنی تعریف می‌کرد یکبار در حاشیه جلسه شورای انقلاب فرهنگی به رئیس جمهور فعلی گفتم باید احترام اساتید بازنشسته حفظ شود و لااقل اتاق آنها را دانشگاه نگیرد‌. این را درمورد دکتر شهشهانی گفته بودند. می‌گویند رییس جمهور گفت یک طلبه هم که در حوزه درسش تمام می‌شود حجره اش را تحویل می‌دهد! دکتر می‌گفت من تاسف خوردم و گفتم این اساتید را شما باید با مراجع تقلید مقایسه کنید نه یک طلبه!»

این داستان، ادامه دارد؟

داستانی که مسئولین دانشگاه شریف، احتمالاً چنین دنباله‌ای را برایش تصور نمی‌کردند همچنان ادامه دارد. موافقان بازنشستگی  می‌کوشند چهره‌ای عبوس، بی‌انعطاف و دیکتاتور از گلشنی را صورت‌بندی کنند و از ابلاغ این حکم و تغییر مدیریت گروه فلسفه‌علم دانشگاه شریف استقبال می‌کنند. مخالفان بازنشستگی اما با تاکید بر وجهه علمی و جایگاه ممتاز دکتر گلشنی، و با استناد به اختیارات هیات‌امنای دانشگاه شریف، خواهان لغو این حکم هستند. اینکه مسئولین دانشگاه شریف در مواجهه با این دو گروه چه خواهند کرد و چه تصمیمی خواهند گرفت، یکی از مهم‌ترین سوالاتی است که محافل علمی کشور به دنبال پاسخ آن هستند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: خبرگزاری دانشجو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۶۰۳۹۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تسلیت رئیس جمهور در پی درگذشت دکتر پرویز داودی

به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ حجت الاسلام والمسلمین رئیسی در پیامی با تسلیت ضایعه درگذشت خدمتگزار متعهد و دلسوز، مرحوم دکتر پرویز داودی تصریح کرد: این انسان فرهیخته با ایمان و اعتقاد راسخ به آرمان‌های والای نظام اسلامی، سالیان متمادی در فعالیت‌های مختلف علمی، فرهنگی و سیاسی از جمله در سمت معاونت اول رئیس جمهور و عضویت در مجمع تشخیص مصلحت نظام همواره در خدمت مردم و انقلاب بود و منشا خدمات فراوانی گردید.

متن پیام رئیس جمهور به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

انا لله و انا الیه راجعون

ضایعه درگذشت خدمتگزار متعهد و دلسوز، مرحوم دکتر پرویز داودی، موجب تاثر و اندوه خاطر شد.

این انسان فرهیخته با ایمان و اعتقاد راسخ به آرمان‌های والای نظام اسلامی، سالیان متمادی در فعالیت‌های مختلف علمی، فرهنگی و سیاسی از جمله در سمت معاونت اول رئیس جمهور و عضویت در مجمع تشخیص مصلحت نظام همواره در خدمت مردم و انقلاب بود و منشا خدمات فراوانی گردید. بی‌شک خدمات ایشان به نظام مقدس جمهوری اسلامی ماندگار بوده و در خاطر مردم قدرشناس ایران اسلامی باقی خواهد ماند.

اینجانب با تجلیل از خدمات صادقانه این استاد ارجمند، مصیبت وارده را به جامعه علمی و دانشگاهی کشور، اعضای محترم مجمع تشخیص مصلحت نظام، عموم دوستداران و به‌ویژه خانواده مکرم آن مرحوم تسلیت می‌گویم و از درگاه خداوند متعال برای ایشان علو درجات و همجواری با صالحان و برای عموم بازماندگان معزز صبر و سلامتی مسئلت دارم.

      سید ابراهیم رئیسی

رئیس جمهوری اسلامی ایران

دیگر خبرها

  • پیام معاون اول رئیس‌جمهور درپی درگذشت پرویز داوودی
  • تسلیت رئیس جمهور در پی درگذشت دکتر پرویز داودی
  • حقوق فروردین ماه بازنشستگان بر چه اساسی پرداخت می شود؟
  • درخواست از بیت رهبری درپی تکرار یک ادعای عجیب درباره ریاست مجلس آینده
  • دیدار رئیس و معاونین دانشگاه آزاد اسلامی با دکتر ولایتی
  • واکنش کرملین به پیشنهاد ماکرون برای برقراری آتش‌بس در طول المپیک
  • مقاله استاد دانشگاه شریف در معتبرترین مجله انجمن فیزیک آمریکا منتشر شد
  • انتشار مقاله استاد دانشگاه شریف در مجله معتبر انجمن فیزیک آمریکا
  • تایید انتخاب 10 رئیس دانشگاه‌ و مرکز آموزشی و تحقیقاتی کشور
  • واکنش ایران به درخواست عجیب آمریکا برای حمله اسرائیل