Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - پارس‌تودي- پنج نهاد مدافع حقوق‌بشر، از جامعه بين‌المللي نجات جان رئيس جمهوري برکنار شده مصر را خواستار شدند.
به گزارش روزنامه القدس العربي؛ نهادهاي مدافع حقوق بشر مستقل، از ادامه رفتارهاي غيرانساني و سازماندهي شده عليه «محمدمرسي» رئيس جمهوري پيشين مصر در زندان، ابراز نگراني کردند.
محمد مرسي اولين رئيس جمهور منتخب مصر سوم ژوئيه سال 2013 درپي کودتاي نظامي به رهبري «عبدالفتاح السيسي» رئيس جمهوري کنوني مصر برکنار و بازداشت شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


مرکز مطالعات حقوق بشر قاهره، مرکز النديم، مرکز مبادره الحريه، مرکز حقوق بشر کوميتي فور جيستس و مرکز حقوق و آزادي‌هاي «عدالت» در بيانيه‌اي ضمن محکوم کردن بازداشت‌هاي سياسي و نيز ادامه رفتار سوء در زندان با «محمد مرسي» اعلام کردند: شرايط محمد مرسي در زندان يک مورد استثنايي نيست و بيانگر شيوه‌هاي مجازات در زندان‌ها عليه جناح‌هاي سياسي، اسلامي و لائيک است.
در همين بيانيه آمده است: مجازات و شکنجه سازماندهي شده در زندان‌هاي مصر جلوي چشمان دادستاني کل، هيات‌هاي قضايي و شوراي حقوق بشر وابسته به دولت، پارلمان، وزارت کشور و رئيس جمهوري کنوني مصر صورت مي‌گيرد.
نهادهاي مدافع حقوق بشر، دولت و نهادهاي وابسته به آن را از نظر سياسي، اخلاقي و قضايي مسوول جان مرسي و حدود 650 زنداني سياسي ديگر دانستند که ازنيمه سال 2013 زير شکنجه و به سبب رفتارهاي غيرانساني در زندان‌ها جان باخته‌اند.
در اين بيانيه با اشاره به شکنجه در زندان‌هاي مصر، اهمال در درمان زندانيان سياسي و سوء برخورد با آنان محکوم شده و به مقايسه نوع برخورد با «حسني مبارک» ديکتاتور مخلوع مصر و معاونان وي در زندان و بيمارستان طي گذراندن دوران محکوميت با شرايطي پرداخته شد که محمد مرسي (66 ساله) با آن مواجه است.
نهادهاي ياد شده تاکيد کردند: اين مقايسه بيانگر اقدام‌هاي انتقامجويانه عليه زندانيان سياسي است که پس از سوم ژوئيه سال 2013 بازداشت شده اند.
در همين بيانيه، با اشاره به اينکه محمد مرسي روزي به عنوان رئيس جمهوري منتخب مصر در کشور فعاليت مي کرد، آمده است: مرسي پس از بازداشت به مدت 4 ماه از ملاقات با خانواده و ارتباط با جهان خارج محروم ماند و از زمان انتقال وي از مقر رياست جمهوري در پنجم ژوئيه 2013 به بازداشتگاه، براي اولين بار در چهارم نوامبر همان سال در جلسه دادگاهي که در دانشکده پليس برگزار شد، رويت گرديد.
بر اساس اين بيانيه، محمد مرسي حتي طي اين جلسه به دليل آنکه در يک اتاقک شيشه اي آکوستيک (ضد صدا) قرار داشت، نتوانست با وکيل يا قاضي دادگاه گفت و گو کند و اين مساله به اعتراض وکيل مدافع وي و خروج او از جلسه دادگاه منجر شد.
محمد مرسي سپس به مدت سه سال در زندان «المزرعه» در منطقه «زندان‌هاي طره» در سلول انفرادي محبوس بود. طي اين مدت خانواده‌اش تنها دو بار با وي ملاقات داشتند؛ يکبار ششم نوامبر سال 2013 در زندان «برج العرب» و دومين بار هم چهارم ژوئن 2017 در زندان «المزرعه».
اين مساله باعث شد تا خانواده محمد مرسي به دادگاه اداري شکايت کنند و احقاق حقوق طبيعي و قانوني محمد مرسي را در ملاقات با نزديکانش خواستار شوند.
قرار است که اين دادگاه نهم ژوئيه سال 2018 حکم خود را در اين خصوص صادر کند.
در ادامه بيانيه همچنين ابراز اميداوري شده است که به اوضاع محمد مرسي و دهها هزار زنداني سياسي از جناحهاي مختلف رسيدگي شود و شرايط اين زندانيان بهبود يابد.
نهادهاي ياد شده همچنين فراهم شدن زمينه ملاقات نمايندگان سازمان‌هاي مستقل حقوق بشر مصري، بين‌المللي، صليب سرخ جهاني را با محمد مرسي و تحقيق درخصوص شرايط حاکم در زندان هاي مصر خواستار شدند.
در همين بيانيه، از دبير کل سازمان ملل، کميساريايي حقوق بشر و سران کشورهاي جهان بوِيژه روساي جمهوري که با رئيس جمهوري پيشين مصر ديدار و گفت و گو داشتند، خواسته شد، دولت کنوني مصر را به احترام به رئيس جمهوري پييشين مصر و حقوق شهروندي همه مردم مصر، زندانيان و غير زندانيان، پايبندي به قوانين بين المللي و نيز قانون اساسي مصر فراخوانند.
مترجم: محبوبه جعفري

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۶۰۴۴۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انتقاد تند رئیس جمهور مکزیک از آمریکا

به گزارش حوزه بین‌الملل خبرگزاری تقریب، آندرس مانوئل لوپز اوبرادور، رئیس جمهور مکزیک در نشست خبری روزانه در کاخ ملی این‌کشور تاکید کرد: ایالات متحده متعهد می‌شود از حقوق بشر در جهان دفاع کند؛ اما در مقابل دانشجویان و خبرنگارانی که در دانشگاه‌ها تظاهرات می‌کنند، با خشونت رفتار کرد.

رئیس جمهور مکزیک با اشاره به اعتراضات جاری در دانشگاه‌های آمریکا اعلام داشت: شما قاضی حقوق بشر در جهان هستید، پس باید شجاع‌تر باشید.

وی ادامه داد: دیدید چه بلایی سر دانشجویان معترض در دانشگاه‌ها آمد، دیدید با آنها چه برخوردی شد؟

اوبرادور با تاکید بر اینکه واشنگتن به جای مبارزه با بحران فزاینده مهاجرت در منطقه، میلیاردها دلار به اسرائیل و اوکراین اختصاص می‌دهد، تاکید کرد که آمریکا در زمینه مسائل پولی ریاکارانه عمل می‌کند.

رئیس جمهور مکزیک اظهار داشت: آن‌ها می‌خواهند سیاست خارجی فعلی مکزیک را تغییر دهند و از آمریکا خواست به حاکمیت کشورش احترام بگذارد.
 

دیگر خبرها

  • مجازات اعدام چقدر بازدارندگی دارد؟
  • حمله مشترک سرایا القدس و کتائب الانصار به اسراییل
  • رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح: اگر جرمی در بین نیروهای مسلح اتفاق بیفتد مجازات این نیروها سنگین تر و شدیدتر خواهد بود
  • انتقاد تند رئیس جمهور مکزیک از آمریکا
  • هشدار نسبت به برخورد قضایی با تخلفات شهری
  • برخورد بدون اغماض دستگاه قضایی با تخلفات شهری
  • توصیه‌های رئیس دستگاه قضای البرز به شورای شهر کرج
  • پیگیری انتقال مدیریت زندان قزلحصار از تهران به استان البرز
  • روایت العربی الجدید از طرح اضطراری مصر درباره تهاجم قریب‌الوقوع به رفح
  • باکو: اروپا در امور داخلی جمهوری آذربایجان دخالت نکند