Web Analytics Made Easy - Statcounter

اقتصاد > اقتصاد‌ ایران - تازه‌ترین گزارش هفتگی بانک مرکزی از شاخص گروه خوراکی‌های پرمصرف در سطح شهر تهران، از نمایان شدن اثر روانی و واقعی نوسان نرخ ارز بر برخی اقلام خوراکی پرمصرف وارداتی شامل برنج وارداتی غیرتایلندی، موز، چای خارجی و حتی روغن حکایت دارد.

به گزارش همشهری، آمارها نشان می‌دهد حتی عرضه گوشت قرمز با سیاست تنظیم بازار هم نتوانسته مانع از رشد قیمت‌ها نسبت به سال گذشته شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

البته در این میان رشد 148درصدی قیمت هندوانه هم جای تامل دارد که ازجمله دلایل آن را می‌توان به کاهش تولید در اثر کم‌آبی و عرضه آن به بازار تحت‌تأثیر مشکلات در حمل‌ونقل جاده‌ای پس از اعتراض‌های اخیر کامیون‌داران دانست.

بانک مرکزی می‌گوید در هفته دوم تیرماه امسال نسبت به هفته دوم تیرماه پارسال قیمت همه گروه‌های کالایی پرمصرف به جز گوشت مرغ در سبد مصرفی تهرانی‌ها افزایش یافته و میوه‌های تازه با 52.3درصد و تخم‌مرغ با 47.1درصد افزایش بیشتر از سایر کالاها گران شده است.

تازه‌ترین آمارها نشان می‌دهد در هفته منتهی به 15تیرماه امسال در مقایسه با هفته مشابه پارسال قیمت خُرده‌فروشی لبنیات ۱۲.۵ درصد، برنج ۵.۷ درصد، حبوب ۱.۲ درصد، سبزی‌های تازه ۱۵.۱ درصد، گوشت قرمز ۲۳.۹ درصد، قندوشکر ۱.۳ درصد، چای ۱۹.۳ درصد، روغن نباتی ۸۷ درصد رشد داشت؛ البته نرخ گوشت مرغ ۳.۱درصد در این دوره زمانی کاهش داشته است.

کره پیشتاز لبنیاتی‌ها

بانک مرکزی در ارزیابی قیمت هفتگی گروه کالایی لبنیات به رصد قیمت 6قلم کالای پرمصرف شامل پنیر پاستوریزه و غیرپاستوریزه، ماست پاستوریزه و غیرپاستوریزه، کره و شیر پاستوریزه می‌پردازد.

در تازه‌ترین گزارش منتشر شده کره پاستوریزه پیشتاز رشد قیمت‌ها در گروه لبنیات بوده که رشدی 52.5درصدی نسبت به هفته مشابه پارسال داشته و البته پنیر غیرپاستوریزه هم افزایشی 19.4درصدی را تجربه کرده است؛ در بازه زمانی یادشده پنیر پاستوریزه در بسته 450گرمی تنها 1.1درصد گران‌تر شده است.

حرکت معکوس مرغ و تخم‌مرغ

هفته دوم تیرماه امسال برای فعالان صنعت و بازار مرغداری ایران متفاوت رقم خورد به‌گونه‌ای که هر شانه تخم‌مرغ 2کیلویی در هفته یادشده با رشدی 47.1درصدی نسبت به‌مدت مشابه پارسال 14هزار و 508تومان خرید و فروش شد؛ درحالی‌که در همین مدت گوشت مرغ ارزان‌تر از پارسال بود و با 3.1درصد کاهش، هر کیلوگرم گوشت مرغ به‌طور متوسط در سطح شهر تهران 7هزار تومان فروخته شده است.

چای گران و قند ارزان

تهرانی‌ها در هفته دوم تیرماه امسال نسبت به هفته دوم تیرماه پارسال چندان متوجه افزایش قیمت قندوشکر نشدند؛ به‌گونه‌ای که هر کیلوگرم قند با 6دهم درصد افزایش قیمت اندکی بیش از 4هزار تومان و هر کیلوگرم شکر هم با 2.1درصد رشد 3هزار و 530تومان فروخته شده است. این در حالی بود که یک بسته نیم کیلویی چای خارجی با 19.3درصد افزایش در این بازه زمانی 27هزار و 665تومان به‌طور متوسط قیمت خورده است. بانک مرکزی هیچگاه در گزارش هفتگی‌اش به بررسی قیمت چای داخلی اشاره نمی‌کند.

حکایت برنج، روغن و گوشت قرمز

بانک مرکزی می‌گوید در هفته دوم تیرماه امسال در مقایسه با مدت مشابه پارسال هر کیلوگرم برنج وارداتی غیرتایلندی 45درصد گران‌تر شده درحالی‌که برنج ایرانی درجه یک در این مدت 4.3درصد و برنج ایرانی درجه دو نیز 4دهم‌درصد گران شده است. از سوی دیگر هر حلب 5کیلویی روغن نباتی جامد در این مدت 16.3درصد و هر لیتر روغن مایع نیز 5.9درصد رشد قیمت داشته است. تهرانی‌ها در هفته دوم تیرماه امسال نسبت به هفته دوم تیرماه پارسال به‌طور میانگین هر کیلوگرم گوشت گوسفند بااستخوان را بیش از 56هزار تومان و هر کیلوگرم گوشت گوساله بدون استخوان را حدود 47هزار تومان خریده‌اند.

نبض قیمت‌ها در راسته میوه‌فروش‌ها

شهروندان تهرانی در هفته دوم تیرماه شاهد گران‌شدن کم‌سابقه قیمت میوه‌های تازه بودند و جالب اینکه برای هر کیلوگرم هندوانه 148درصد بیشتر از پارسال هزینه کرده‌اند؛ یعنی هر کیلوگرم هندوانه در سطح شهر تهران در هفته دوم تیرماه امسال 2430تومان بوده است. در این مدت هر کیلوگرم گیلاس 84درصد، خربزه 70درصد، موز 47.7درصد، طالبی 40درصد، هلو حدود 15درصد و انگور نیز 12درصد گران‌تر از پارسال قیمت خورده است.

در بین گروه سبزی‌های تازه نیز بیشترین رشد قیمت مربوط به خیار با 42.7درصد، بادنجان 36.7درصد و لوبیا سبز 31.6درصد بوده درحالی‌که پیاز 35.6درصد و سیب‌زمینی اندکی بیش از 16درصد ارزان‌تر از پارسال فروخته شده است. در گروه حبوبات هم بیشترین رشد قیمت مربوط به لوبیا سفید با 10و لوبیا قرمز با 9درصد بوده و درحالی‌که لوبیا چیتی 7درصد گران‌تر شده اما نخود، لپه، عدس و لوبیا چشم‌بلبلی ارزان‌تر شده است.

در همین زمینه: بازار داغ میوه‌های تابستانی سامانه استعلام ارز وارداتی گوشی اجازه نمی‌دهیم شرایط موجود دستاویز افزایش قیمت‌ها شود | با متخلفین برخورد می‌کنیم روایت دبیرکل جامعه انجمن‌های اسلامی اصناف از وضعیت امروز بازار

منبع: همشهری آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۶۰۵۷۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاهش میانگین تورم سالانه به کمتر از ۴۰ درصد/ نرخ تورم برای دهک بدون یارانه نقدی چند درصد است؟

به گزارش تابناک اقتصادی؛ در شرایطی که نرخ تورم سالانه در پایان اسفندماه سال قبل به رقم ۴۰.۷ درصد رسیده بود، این شاخص تورمی در شروع سال جدید کاهش داشته و به نرخ ۳۸.۸ درصد برای کل کشور رسیده است. هرچند نرخ تورم سالانه برای خانوار‌های شهری و روستایی به ترتیب ۳۸.۹ و ۳۸ درصد به ثبت رسیده است که نسبت به ماه قبل، افت داشته است.

به گونه‌ای که بر اساس اعلام مرکز آمار ایران، در فروردین ماه سال ۱۴۰۳؛ نرخ تورم سالانه برای خانوار‌های کشور به ۳۸.۸ درصد رسیده که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل، ۱.۹ واحد درصد کاهش یافته است. منظور از نرخ تورم سالانه، درصد تغییر میانگین اعداد شاخص قیمت در یک سال منتهی به ماه جاری، نسبت به دوره مشابه قبل از آن می‌باشد. این در حالی است که نرخ تورم سالانه خوراکی‌ها و غیرخوراکی‌ها برای کل کشور به ترتیب ۳۷.۳ و ۳۹.۵ درصد بوده است که نسبت به پایان سال قبل، کاهشی بوده است.

همچنین با توجه به اینکه تورم ماهانه، درصد تغییر عدد شاخص قیمت، نسبت به ماه قبل است، این نرخ در فروردین امسال برای خانوار‌های کشور برابر ۲.۶ درصد بوده است که نسبت به رقم ۲ درصدی در اسفندماه، اندکی رشد داشته است. از سوی دیگر، نرخ تورم ماهانه برای مناطق شهری و روستایی به ترتیب ۲.۵ و ۳.۱ درصد بوده است که نسبت به ماه قبل، افزایش داشته است. هرچند این شاخص در گروه خوراکی‌ها و غیرخوراکی به گونه‌ای بوده است که نرخ تورم ماهانه خوراکی‌ها برای کل کشور ۲.۹ درصد به ثبت رسیده است که برابر با نرخ تورم ماهانه خوراکی‌ها برای خانوار‌های شهری است. همچنین نرخ تورم ماهانه کل کشور برای غیرخوراکی‌ها و خدمات، ۲.۵ درصد به ثبت رسیده است که نسبت به اسفندماه، بیشتر شده است.

اما در بخش تورم نقطه به نقطه خانوار‌های کشور؛ آمار رسمی مرکز آمار بیان می‌کند در فروردین ماه سال جاری، تورم نقطه به نقطه خانوار‌های کشور، ۳۰.۹ درصد بوده است؛ یعنی خانوار‌های کشور به طور میانگین، ۳۰.۹ درصد بیشتر از فروردین ماه ۱۴۰۲ برای خرید یک «مجموعه کالا‌ها و خدمات یکسان» هزینه کرده‌اند. تورم نقطه به نقطه فروردین ماه ۱۴۰۳، در مقایسه با ماه قبل، ۱.۴ واحد درصد کاهش داشته است.

این شاخص تورم نقطه‌ای برای خانوار‌های شهری و روستایی به ترتیب ۳۱.۵ و ۲۷.۵ درصد بوده است که نسبت به ماه قبل، کمتر بوده است. هرچند نرخ تورم نقطه به نقطه کل کشور در گروه خوراکی ها، ۲۳.۸ درصد به ثبت رسیده است که نسبت به رقم ۲۵.۲ درصدی اسفندماه، کمتر است. این شاخص خوراکی‌ها برای مناطق شهری و روستایی به ترتیب ۲۴.۲ و ۲۲.۲ درصد به ثبت رسیده است.

نرخ تورم برای دهک بدون یارانه نقدی 

همان طور که بیان شد؛ نرخ تورم سالانه کشور در فروردین ماه ۱۴۰۳، برابر ۳۸.۸ درصد بوده است که نگاهی به تغییرات این شاخص در دهک‌های مختلف مشخص می‌شود که دامنه تغییرات تورم سالانه برای دهک‌های مختلف هزینه‌ای از ۳۴.۷ درصد برای دهک اول، تا ۴۰.۱ درصد برای دهک دهم است.

به گونه‌ای که دهک دهم جامعه که یارانه نقدی از دولت دریافت نمی‌کند، با بیشترین نرخ تورم سالانه مواجه بوده و حتی در گروه خوراکی و غیرخوراکی هم به ترتیب نرخ تورم سالانه ۳۹.۶ و ۴۰.۳ درصدی را تجربه کرده است که در مقابل نرخ ۳۱.۱ درصدی تورم سالانه خوراکی‌ها برای دهک اول با کمترین درآمد، اختلاف دارد.

دیگر خبرها

  • مهار کامل تورم ماهانه و نقطه به نقطه استان یزد
  • کاهش میانگین تورم سالانه به کمتر از ۴۰ درصد/ نرخ تورم برای دهک بدون یارانه نقدی چند درصد است؟
  • قیمت روغن خوراکی در بازار امروز ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • کاهش قیمت نفت همزمان با کاهش مخاطرات ژئوپلتیک منطقه
  • «کنسرو ماهی» صدرنشین گرانی خوراکی‌ها؛ شیرخشک ۵۷ درصد گران شد
  • خوراکی محبوب بچه‌های ایران از دسترس خارج شد
  • ۴۸ درصد دانش آموزان تهرانی اضافه وزن دارند | برپایی جشن بزرگ سلامت شهر در بوستان لاله
  • کنکور؛ سال‌به‌سال خلوت‌تر از پارسال!
  • آمار عجیب درباره چاقی بین دانش‌آموزان تهرانی؛ ۴۸ درصد آنها چاقند
  • نشست برنامه‌های هفته سلامت تویسرکان