Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ناطقان»
2024-04-19@21:08:21 GMT

تاثیر خوردن سوپ قبل غذا بر بدن

تاریخ انتشار: ۲۰ تیر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۶۰۹۵۵۳

محققان عنوان می‌کنند اگر قصد دارید مصرف غذا‌های سرشار از چربی‌های اشباع شده نظیر کره، خامه، پنیر، و گوشت را کاهش دهید، خوردن سوپ قبل از وعده غذایی بسیار تاثیرگذار است. ناطقان:  دانشمندان دریافته اند سوپ با طعم اومامی موجب بروز تغییراتی در مغز می شود که رفتارهای تغذیه ای و انتخاب غذای سالم، بخصوص در افراد در معرض چاقی، را تحریک می کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



اومامی  (Umami)، طعم خوشمزگی، یکی از ۵ مزه‌ اصلی محسوب می‌شود. شیرینی، تلخی، شوری و ترشی انواع مشهور دیگر طعم‌ها را تشکیل می‌دهند. لغت اومامی در اصل کلمه‌ای ژاپنی به معنای «طعم خوش‌آیند» است.

مولفه اصلی طعم اومامی، گلوتامات  است. انسان‌ها این طعم را از طریق گیرنده‌های ویژه‌ای که به گلوتامات حساس هستند درک می‌کنند. این ماده به مقدار فراوان در غذاهایی ماند گوشت، ماهی، محصولات لبنی، فرآورده های تخمیری و همچنین افزودنی های تحت عنوان مونوسدیم گلوتامات (MSG) وجود دارد. با توجه به تحریک مجزا و ویژه این ماده و وجود گیرنده‌های ویژه، دانشمندان اثر گلوتامات را تحت عنوان مزه‌ای جداگانه در نظر می‌گیرند.

«میگول آلونسو-آلونسو»، سرپرست تیم تحقیق از مرکز پزشکی بث دیکونز بوستون، در این باره می گوید: «مطالعه ما نشان می دهد افراد در معرض ریسک بالا چاقی، می توانند از سوپ دارای طعم اومامی قبل از هر وعده غذایی بهره برده تا تغذیه سالم و انتخاب غذا سالم را تسهیل نمایند.»

یافته ها نشان داده است که مصرف سوپ موجب می شود افراد در معرض ریسک بالا چاقی، چربی های اشباع کمتری در طول وعده غذایی مصرف کنند. این نتایج شیوه های جدیدی را در راستای کاهش مصرف غذا در جمعیت عمومی ارائه می دهد.

حال محققان قصد دارند به بررسی این موضوع بپردازند که آیا این تغییرات مشاهده شده می تواند به مرور زمان بر مصرف غذا تاثیر گذارد. منبع: مهر برچسب ها: سوپ ، چاقی ، غذاهای چرب

منبع: ناطقان

کلیدواژه: سوپ چاقی غذاهای چرب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت nateghan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ناطقان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۶۰۹۵۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مردان و زنان در عوامل موثر در چاق شدنشان هم متفاوت هستند!

ایتنا - گروهی از محققان دانشگاه ناوارا اسپانیا با تحقیقی جذاب و گسترده بر روی نقش باکتری‌های روده در سلامت انسان و رابطه پیچیده بین باکتری‌های میکروبیوم روده و چاقی تفاوت‌های جالبی را بین زنان و مردان کشف کردند.
نتایج این تحقیق که به رهبری دکتر پائولا آراناز از مرکز تحقیقات تغذیه در دانشگاه ناوارا اسپانیا انجام شد نشان می‌دهد میکروبیوتای روده، جامعه متنوعی از میکروارگانیسم‌های ساکن در دستگاه گوارش، نقش مهمی در سلامت متابولیک ایفا می‌کنند و اختلال در این تعادل که دیس بیوزیس نامیده می‌شود، می‌تواند به‌طور قابل توجهی بر خطر ابتلا به برخی بیماری‌ها از جمله چاقی تأثیرگذار باشد.

در این تحقیقات، ۳۶۱ داوطلب بزرگسال متشکل از ۲۵۱ زن و ۱۱۰ مرد اسپانیایی شرکت کردند که بر اساس شاخص چاقی و عواملی مانند شاخص توده بدنی، درصد توده چربی و دور کمر طبقه‌بندی شدند.

محققان اظهار کردند که به نظر می‌رسد ترکیب میکروبیوم روده، به‌ویژه سطوح بالاتر این باکتری، در برابر چاقی محافظت ایجاد کند. جالب اینجاست که این تحقیق همچنین تفاوت‌های جنسیتی را در باکتری‌های روده مرتبط با چاقی نشان داد.

در مردان، فراوانی بیشتر گونه‌هایی (پاراباکتریز و کامپیلوباکتر کاندیداسیس) به شدت با شاخص توده بدنی و بالاتر از دور کمر مرتبط بود. در مقابل، سه گونه (Prevotella - Prevotella micans Prevotella brevis و Prevotella sacharolitica) که نشانگر چاقی در زنان هستند، در مردان وجود نداشت.

نتایج این تحقیق که توسط کنگره اروپایی چاقی منتشر شده نشان داد که عدم تعادل در گروه‌های باکتریایی مشخص، با تفاوت‌های قابل‌توجه بین جنسیت‌ها، که ممکن است بر متابولیسم تأثیر بگذارد، نقش مهمی در شروع و توسعه چاقی بازی می‌کند.

دیگر خبرها

  • تاثیر صبحانه نخوردن و صبحانه ناسالم خوردن
  • بهترین زمان نوشیدن قهوه برای لاغری
  • مردان و زنان در عوامل موثر در چاق شدنشان هم متفاوت هستند!
  • بهترین زمان برای نوشیدن قهوه
  • این رژیم غذایی پیری مغز را تسریع می‌کند
  • کدام غذاها را در سفر نخوریم ؟
  • عامل چاقی مردان و زنان یکسان است؟
  • عامل چاقی مردان و زنان که احتمالا نمی‌دانید
  • از سیر تا پیاز درباره قهوه
  • چاقی و رژیم غذایی پرچرب پیری مغز را تسریع می کند