Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پول نیوز»
2024-05-06@14:07:06 GMT

توصیه‌های غذایی در زمان مصرف آنتی‌بیوتیک‌

تاریخ انتشار: ۲۰ تیر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۶۱۱۷۸۶

توصیه‌های غذایی در زمان مصرف آنتی‌بیوتیک‌

 پول‌نیوز -آنتی بیوتیک‌ها داروهایی هستند که برای مقابله با باکتری‌ها تجویز می‌شوند اما اغلب مصرف آنها مخصوصا اگر خودسرانه و بدون تجویز پزشک باشد با عوارض جانبی روی دستگاه گوارش همراه است.
حالت تهوع، اسهال، نفخ، سوء هاضمه، درد شکم و از دست دادن اشتها از جمله عوارض جانبی آنتی‌بیوتیک‌ها به حساب می‌آیند. این عوارض اگرچه آزاردهنده هستند اما موقتی بوده و معمولا پس از قطع مصرف دارو برطرف می‌شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



انتخاب و مصرف مواد غذایی مناسب می‌تواند تا حدودی در رفع این عوارض جانبی و همچنین تسریع و روند درمان کمک کننده باشد.
در روده هر فرد تریلیون‌ها باکتری و میکروارگانیسم‌های دیگر وجود دارد. مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها به منظور مقابله با باکتری‌ها می‌تواند توازن باکتری‌ها در میکروبیوم روده را بر هم بزند.
میکروبیوم روده عملکرد سیستم گوارشی را حفظ کرده و به سیستم ایمنی کمک می‌کند تا در برابر عفونت ویروسی قدرت دفاعی داشته باشد.
زمانیکه آنتی بیوتیک‌ها توازن باکتری‌ها را بر هم بزنند فرد با عوارض جانبی از قبیل حالت تهوع یا اسهال روبرو می‌شود. مصرف پروبیوتیک‌ها و پریبیوتیک‌ها در حین مصرف آنتی بیوتیک‌ها و پس از آن به حفظ تعادل باکتری در روده کمک می‌کند.
پروبیوتیک‌ها و پریبیوتیک‌ها: پروبیوتیک‌ها میکروارگانیسم‌های زنده‌ای هستند که معمولا باکتری سالم شناخته می‌شوند. این ترکیب‌ها برخی از عوارض جانبی آنتی بیوتیک‌ها از قبیل نفخ و اسهال را کاهش می‌دهند. پریبیوتیک‌ها نیز منابع غذایی برای باکتری‌های مفید روده هستند.
تغذیه باکتری‌های مفید قبل و بعد از مصرف آنتی بیوتیک‌ها به توازن باکتری‌های روده کمک می‌کند. پیاز، سیر و موز نیز از جمله خوراکی‌های حاوی مقدار کمی پریبیوتیک هستند.
خوراکی‌های تخمیر شده: این خوراکی‌ها منبع خوبی از باکتری‌های مفید به حساب می‌آیند. تمامی خوراکی‌های تخمیر شده دارای میکروارگانیسم هستند اما گرما و فرآیند تصفیه می‌تواند باکتری‌های مفید را از بین ببرد.

ویتامین K: آنتی بیوتیک‌ها با تمامی انواع باکتری‌ها حتی مواردی که به بدن کمک می‌کنند مقابله می‌کنند. برخی از باکتری‌ها ویتامین K تولید کرده که بدن برای لخته شدن خون به آن نیاز دارد. افراد برای کاهش اثر آنتی بیوتیک‌ها روی سطح ویتامین K می‌توانند از مواد خوراکی چون کلم، اسفناج و سبزی جعفری مصرف کنند.

فیبر: فیبر تولید باکتری‌های مفید روده را تحریک می‌کند. همچنین افراد باید از مصرف خوراکی‌های سرشار از فیبر در حین مصرف آنتی بیوتیک‌ها خودداری کنند زیرا ممکن است بر چگونگی جذب دارو تاثیر بگذارد.

همچنین برخی از مواد خوراکی در تاثیرگذاری آنتی بیوتیک‌ها اختلال ایجاد می‌کنند که از آن جمله می‌توان به گریپ فروت و آب این میوه و نیز مواد الکلی اشاره کرد.

منبع: پول نیوز

کلیدواژه: سلامت پول نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.poolnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پول نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۶۱۱۷۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اگر می‌خواهید انرژی تان زیاد شود این خوراکی‌ها را ناشتا بخورید!

آفتاب‌‌نیوز :

برای شروع روز باید به غذا‌هایی که می‌خورید اهمیت بدهید. بهتر است روز خود را با کربوهیدرات شروع نکنید، بلکه با چربی‌های خوب یا پروتئین جایگزین کنید که قند را تثبیت می‌کند و خلق و خوی بهتری به شما می‌دهد.

 در ادامه شش غذا که توصیه می‌شود برای تثبیت سطح قند خون با معده خالی بخورید آورده می‌شود.

جو کامل

مصرف جو کامل برای کنترل قند خون مفید است، زیرا حاوی مقدار زیادی بتا گلوکان است. این فیبر محلول یک ژل چسبناک تشکیل می‌دهد که تخلیه معده و جذب گلوکز در خون را به تاخیر می‌اندازد. غذا‌هایی مانند جو با شاخص گلیسمی پایین برای حفظ سطح قند خون ثابت ترجیح داده می‌شوند.

جو

جو به دلیل داشتن بتا گلوکان در تثبیت قند خون موثر است. این فیبر حساسیت به انسولین را بهبود می‌بخشد و سطح قند خون را بعد از غذا کاهش می‌دهد.

حبوبات

غذا‌هایی مانند عدس و لوبیا سیاه سرشار از فیبر و پروتئین هستند که هر دو برای کاهش سرعت جذب گلوکز و جلوگیری از افزایش سریع قند خون بسیار مهم هستند.

آجیل

بادام، گردو و سایر آجیل‌ها ترکیب خوبی از چربی‌های سالم، پروتئین و فیبر هستند. این اجزا با هم کار می‌کنند تا هضم را کند کرده و سطح قند خون را تثبیت کنند.

سبزیجات

سبزیجاتی مانند اسفناج و کلم پیچ دارای کربوهیدرات کم و فیبر بالایی هستند که به تعدیل سطح قند خون کمک می‌کند.

سبزیجات غیرنشاسته‌ای

هویج، کلم بروکلی و سایر سبزیجات غیر نشاسته‌ای مواد مغذی ضروری را بدون بار قند قابل توجهی فراهم می‌کنند و برای مدیریت قند خون ایده آل هستند.

سبزیجاتی مانند اسفناج و کلم پیچ دارای کربوهیدرات کم و فیبر بالایی هستند که به تعدیل سطح قند خون کمک می‌کند.

ملاحظات و خطرات بالقوه

بهتر است با یک متخصص تغذیه مشورت کنید تا اطمینان حاصل کنید که هرگونه تغییر رژیم غذایی برای نیاز‌ها و شرایط خاص سلامتی شما مناسب است. برخی عوامل دیگر که باید در نظر گرفته شوند عبارتند از:

حساسیت دستگاه گوارش: افرادی که تازه به رژیم‌های غذایی پر فیبر می‌پردازند ممکن است دچار نفخ یا گاز معده شوند. توصیه می‌شود مصرف فیبر را به تدریج افزایش دهید تا سیستم گوارشی تنظیم شود.

شرایط موجود: افراد مبتلا به دیابت باید هنگام امتحان غذا‌های جدید سطح قند خون خود را کنترل کنند. در حالی که غذا‌های ذکر شده به طور کلی برای کنترل قند خون مفید هستند، واکنش‌های فردی می‌تواند متفاوت باشد.

آلرژی‌ها و تداخلات: آجیل آلرژن‌های رایجی هستند و برخی از افراد ممکن است نیاز به اجتناب از آن‌ها داشته باشند. علاوه بر این، غذا‌های غنی از فیبر می‌توانند در جذب برخی دارو‌ها اختلال ایجاد کنند، بنابراین زمان مصرف دارو و وعده غذایی ممکن است نیاز به تنظیم داشته باشد.

منبع: سلامت نیوز

دیگر خبرها

  • اگر می‌خواهید انرژی تان زیاد شود این خوراکی‌ها را ناشتا بخورید!
  • روزی بدون رژیم غذایی ؛ سالی یکبار آدم را نمی‌کشد!
  • تزریق این دارو فقط در بیمارستان انجام شود
  • دو ماده غذایی که انگل روده را از بین می‌برند
  • سم‌زدایی کبد با نخوردن این خوراکی پرطرفدار!
  • تزریق سفتریاکسون فقط باید در بیمارستان انجام شود
  • خواص توت خشک در کاهش فشارخون و بهبود عملکرد کلیه‌ها
  • تزریق آنتی بیوتیک در مطب، زن جوان را راهی بخش مراقبت های ویژه کرد
  • خانمی در کلاله درپی تزریق آنتی بیوتیک، کارش به مراقبت‌های ویژه کشید
  • این دو ماده غذایی انگل روده را نابود می‌کنند