Web Analytics Made Easy - Statcounter

در چندسال اخیر ورود فناوری به حوزه کشاورزی ضمن افزایش کیفیت محصولات مزارع و سرعت تحلیل سلامت گیاهان، رونقی چشمگیر یافته است.

گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، محیامعصومی - فناوری در هر حوزه‌ای شگفتی می‌آفریند و آن‌ها را مطابق میل خود شکل می‌دهد، این فراگیری در سال‌های اخیر تا حدی پیش رفته که باعث شده تکیه بر روش‌های سنتی و عدم بهره‌گیری فعالان و حوزه‌های مختلف از فناوری‌های روز آن‌ها را نسبت به رقبا عقب‌تر بنشاند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


با این توصیف، ورود فناوری به صنعت کشاورزی بعنوان یکی از صنایع مهم کشور‌های مختلف باعث رشد تکنوکشاورزی شده به گونه‌ای که دنیای فناوری کشاورزی یا همان تکنوکشاورزی با استقبال سریعی در حال تغییر و تحول است.

درحقیقت آمیختن فناوری با این مقوله باعث شده است که امور سخت کشاورزی به شیوه خودکار انجام شوند و کشاورزان دانش و بینش وسیع‌تری در خصوص محصولات خود به دست آورند. از این‌رو تکنولوژی همگام با نیاز‌های کشاورزی و محیط زیست در حال رشد و توسعه است.

درسال‌های اخیر فناوری‌های مختلفی به خدمت ارائه هرچه باکیفیت‌تر محصولات کشاورزی جهان درآمده‌اند که از جمله آن‌ها می‌توان تکنولوژی سنسور در زمین و مزرعه، کشاورزی شهری و داخلی، ربات‌ها کشاورز و بهره‌گیری از پهپاد‌ها را نام برد.

دوران داس و بیل و کلنگ سرآمد، کشاورزان آیپد به دست می‌شوند
بعنوان مثال امروزه در کشور‌های پیشرفته، آیفون‌ها و آیپد‌ها در دست کشاورزان حکم چنگک دارند و با استفاده از فناوری اینترنت اشیا (IoT) اطلاعات دقیقی نظیر آب و هوا، شرایط رشد محصول، کیفیت و رطوبت خاک که قبلا در دسترس نبود، مشخص می‌شود.

آرابل Arable از دیگر استارتاپ‌های فعال در زمینه تکنوکشاورزی است که با تولید یک طیف‌سنج شش بانده به نام پالس پاد PulsePod از چهار طرف امواج را اندازه‌گیری می‌کند. از این‌رو، این ابزار می‌تواند مشاهداتی، چون جریان‌های بارانی، تگرگ، سطح برگ، آب مورد نیاز محصول، تنش‌های محیطی، شرایط آب و هوای نقطه‌ای و حتی آلودگی هوا را اندازه‌گیری کند. این دستگاه می‌تواند همواره توسط بلوتوث، وای‌فای و اینترنت شبکه به تلفن همراه متصل باشد.

این دستگاه برای مقاصد امنیتی (رمزگذاری نظامی)، انعطاف‌پذیری (رابط کاربری برای تبدیل داده‌ها به اطلاعات خروجی) و کنترل وضعیت اشتراک‌گذاری (چگونگی/ زمان/ داده) استفاده می‌شود ضمن این‌که دید بی‌سابقه‌ای از سراسر زمین‌های زراعی در اختیار قرار می‌دهد.

موفق‌ترین استارت‌آپ حوزه تصویربرداری هوایی در جهان
فناوری تصویربرداری هوایی یا ماهواره‌ای مدت‌ها است که برای مصارف بسیاری مورد استفاده قرار می‌گیرند. اما پهپاد‌های امروزی می‌توانند این امکانات را با قیمتی بسیار ارزانتر و البته با وضوح و کیفیتی بسیار بالاتر برای ما فراهم آورند. نظارت بر سلامت محصولات کشاورزی یکی از کاربرد‌هایی است که با توجه به مشکلات زیست محیطی که سیاره ما به آن‌ها دچار شده است امروزه خواهان بسیاری دارد.     لذا Ceres Imaging یکی از استارت‌آپ‌هایی است که سال ۲۰۱۴ در ایالات متحده امریکا تاسیس شد و در زمینه تصویربرداری هوایی از زمین‌های کشاورزی فعالیت می‌کند و تاکنون بیش از ۱۰ میلیون دلار سرمایه جذب کرده است. این شرکت که اکنون در مرحله سرمایه‌پذیری سری A. قرار دارد یکی از موفق‌ترین استارت‌آپ‌های حوزه تصویربرداری هوایی در جهان به شمار می‌رود.

این شرکت در گام نخست با استفاده از دوربین‌های مخصوص و از طریق هواپیما، تصاویری جزئی از زمین‌های کشاورزی مد نظر تهیه می‌کند. برای این منظور به طول متوسط ۲۴ ساعت پرودوربین‌های استفاده شده مجهز به سنسور‌هایی بوده که طول موج مرئی تا طول موج‌های انتهای طیف مادون قرمز را تحت پوشش قرار می‌دهد.

در گام بعدی، تصاویر گردآوری شده توسط روش‌های پردازش تصویر، یک پارچه شده و تصویر کلی از زمین زراعی مد نظر به دست می‌آید. دقت این سیستم در حد ۰.۲ تا ۱ متر بر پیکسل است که به شرکت امکان ارائه تحلیل در سطح هر گیاه را نیز می‌دهد.

در گام آخر، بر مبنای نوع محصول کشاورزی مربوطه و با تحلیل و مدل سازی داده‌های به دست آمده، شرکت تحلیل‌هایی در زمینه‌های مختلف به کشاورزان ارائه می‌کند. این تحلیل‌ها شامل تحلیل میزان آب Water Stress، تحلیل کلروفیل یا سبزینه گیاهان، تحلیل شاخص نرمال شده تفاوت پوشش گیاهی NVDI، گرمایی و شمارش تعداد درختان می‌شود.

همواره رشد تکنولوژی‌های نوظهور و فراگیر شدن آن‌ها در بازه زمانی کوتاه باعث صرفه‌جویی در زمان و هزینه، افزایش کیفیت و بازدهی فعالیت‌های افراد، صنایع، نهاد‌ها و ... شده و پیشرفت در کار به خوبی روشن است، از این رو به روز شدن و خود را با فناوری‌های تازه وفق دادن گویا وجهی لازم در زندگی و کار محسوب می‌شود و بی‌توجهی یا بدبینی برخی افراد نسبت به فناوری و دستاوردش در کار، عواقب خوبی را به ارمغان نمی‌آورد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: استارتاپ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۶۱۲۵۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حفاظت از اراضی کشاورزی با مشارکت مردم و دستگاه‌های ذیربط امکان‌پذیر است

به گزارش گروه اقتصاد خبرگزاری علم و فناوری آنا از وزارت جهاد کشاورزی، رضا افلاطونی در نشست با فرمانده و کارکنان یگان حفاظت اراضی کشاورزی افزود: تلاش داریم در طرح حفاظت از اراضی کشاورزی مردم و سایر دستگاه‌ها ونهاد‌ها با سازمان امور اراضی کشور همکاری و برای انجام این کار مردم باید اعتماد کنند.

رئیس سازمان امور اراضی کشور اظهارداشت: همچنین باید به نیاز‌های مردم در حوزه گردشگری توجه و مناطقی تحت عنوان شهرک‌های گردشگری در خارج از اراضی کشاورزی فراهم شود تا خسارتی به اراضی کشاورزی وارد نشود.

وی تصریح کرد: برون‌سپاری فعالیت‌ها در حوزه اجرای احکام تبصره دو، نظارت دقیق بر فعالیت یگان حفاظت استان‌ها، اجرای گشت مشترک یگان حفاظت با سایر دستگاه‌های متولی زمین، هوشمندسازی نظارت و پایش هوشمند اراضی کشاورزی از مهمترین برنامه‌های یگان حفاظت برای سال جدید است.

فرمانده یگان حفاظت در ۳۴ شهرستان جدید استقرار می‌یابد

سرهنگ اکبر امینی فرمانده یگان حفاظت از اراضی کشاورزی گفت: در سال جدید در ۳۴ شهرستان بحرانی کشور از بابت ساخت‌وساز‌های غیرمجاز، فرمانده یگان حفاظت اراضی منصوب خواهد شد.

وی افزود: تاکنون سامانه رصد و پایش هوشمند اراضی کشاورزی در ۳۱ استان راه‌اندازی شده و در سال جاری در استان سیستان و بلوچستان نیز راه‌اندازی خواهد شد.

 

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • سوزاندن بقایای محصولات کشاورزی منجر به نابودی زمین می‌شود
  • افزایش ۱۰۰ برابری سرعت اینترنت با اجرای موفق پروژه فیبرنوری
  • نیروی هوایی ارتش به علت مسائل آموزشی هیچ وقت زمین‌گیر نشد
  • ۹۰ درصد استارت‌آپ‌ها محکوم به شکستند/عدم بازارسنجی علمی فعالیت‌های جدید و نو
  • سازمان برنامه مکلف به نظارت برنحوه نقشه‌برداری سازمان ثبت شد
  • تلویزیون‌های UHD واقعی را بشناسید 
  • سازمان برنامه موظف به نظارت جدی بر نحوه نقشه‌برداری سازمان ثبت شد
  • ورود صنایع بزرگ به حوزه استارت‌آپی کشور در استیج اینوتکس بررسی می شود
  • حفاظت از اراضی کشاورزی با مشارکت مردم و دستگاه‌های ذی‌ربط امکان‌پذیر است
  • حفاظت از اراضی کشاورزی با مشارکت مردم و دستگاه‌های ذیربط امکان‌پذیر است