Web Analytics Made Easy - Statcounter

اصل حجاب و پوشش که در اسلام از آن به (ستر) نام برده شده در همه ادیان الهی مورد توجه انبیاء و بعد از آنها مورد توجه بزرگان دین بوده و به جهت آثار سازنده و مفید، مورد عنایت قرار گرفته است.

خبرگزاری شبستان -خراسان شمالی؛ شورای فرهنگ عمومی کشور، سالروز قیام مردم مشهد علیه کشف حجاب (21تیرماه سال 1314) را به عنوان روز عفاف و حجاب نام‌‌گذاری کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

قیام مردم مشهد و واقعه‌ مسجد گوهرشاد در مقابله با کشف حجاب، مصداق بارز مبارزه با منکری است که هنوز متأسفانه آثار شومش در کشور ریشه ‌کن نشده است.
 

*مفهوم و ابعاد حجاب

اصل حجاب و پوشش که در اسلام از آن به (ستر) نام برده شده در همه ادیان الهی مورد توجه انبیاء و بعد از آنها مورد توجه بزرگان دین بوده به جهت آثار سازنده و مفید، مورد عنایت قرار گرفته است. در قرآن مجید بیش از ده آیه در مورد حجاب و حرمت نگاه به نامحرم وجود دارد. از جمله آیه 59 سوره احزاب. « یا ایهاالنبی قل لازواجک و بناتک و نساءالمومنین یدنین علیهن من جلابیبهن ذلک ادنی ان یعرفن فلا یوذین و کان الله غفورا رحیما» (ای پیامبر، به زنان و دخترانت و نیز به زنان مومنین بگو خود را بپوشانند تا شناخته نشوند و مورد اذیت قرار نگیرند و خداوند بخشنده مهربان است.)

حجاب در لغت به معنای مانع، پرده و پوشش آمده است. استعمال این کلمه، بیش‎تر به معنی پرده است. این کلمه از آن جهت مفهوم پوشش می‎دهد که پرده، وسیله‎ پوشش است، ولی هر پوششی حجاب نیست؛ بلکه آن پوششی حجاب نامیده می‎شود که از طریق پشت پرده واقع شدن صورت ‎گیرد.

 

*هدف و فلسفه حجاب 

هدف اصلی تشریع احکام در اسلام، قرب به خداوند است که به وسیله‌ تزکیه‌ نفس و تقوا به دست می‎آید: إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقاکُمْ (حجرات؛13) بزرگوار و با افتخارترین شما نزد خدا با تقواترین شماست. از قرآن کریم استفاده می‎شود که هدف از تشریع حکم الهی، وجوب حجاب اسلامی، دست‌یابی به تزکیه‌ نفس، طهارت، عفت و پاکدامنی است. آیاتی همچون: "قُلْ لِلْمُؤْمِنِینَ یَغُضُّوا مِنْ أَبْصارِهِمْ وَ یَحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ ذلِکَ أَزْکى لَهُمْ": ای رسول ما، مردان مؤمن را بگو تا چشم‎ها از نگاه ناروا بپوشند و فروج و اندامشان را محفوظ دارند، که این بر پاکیزگی جسم و جان ایشان اصلح است.

 

با همه اهمیتی که عفاف و حجاب در آموزه های دینی و اسلامی ما دارد، اما آنچه در سطح جامعه مشاهده می شود نشان از بی توجهی مردم و مسئولان به این واجب الهی است، مردانی که با افتخار در کنار زنان بی حجاب خود طی طریق می کنند، مادرانی که بی توجه به آینده فرزندان، خود را تسلیم خواسته های مدگرایانه غربی جوانان کرده و دختران و پسران جوانی که بعضاً خود را دستاویز خواسته های شوم اسلام ستیزان کرده اند و بی هدف با تبعیت از سبک های غربی، همچون عروسک های بی جان داخل ویترین، خودنمایی می کنند.

 

*فرهنگ حیا باید تقویت شود


چندی پیش، حجت الاسلام ابوالقاسم یعقوبی، نماینده ولی فقیه در ‏خراسان شمالی در نشست بنیاد عفاف و حجاب استان، اظهار کرد: ‏حیا، رأس همه خوبی‌ها بوده و اگر حیا در جامعه دینی رواج یابد معضل بدحجابی و بی‌حجابی مرتفع ‏می‌شود.‏

 

امام جمعه بجنورد افزود: ما در نهادینه شدن فرهنگ حیا کم‌تر کار کرده و تنها به عفاف و حجاب پرداخته‌ایم؛ ازاین‌رو ‏امروز با مشکل مواجه هستیم؛ در حالی که ضروری است فرهنگ حیا در جامعه دینی بیش از پیش ‏تبیین شود.‏

 

رئیس شورای استانی حوزه علمیه خراسان شمالی تصریح کرد: خیلی از کارها روبنایی است؛ اما حیا ‏از مسائل زیربنایی جامعه اسلامی بوده و باید به‌صورت ویژه مورد توجه همه قرار گیرد.‏

 

حجت الاسلام یعقوبی خاطرنشان کرد: سبب‌شناسی آسیب‌ها، امری ضروری بوده و اگر به ‏دنبال سبب و علت بدحجابی و بی‌حجابی هستیم باید سراغ نهادینه کردن فرهنگ حیا برویم.‏

 

وی افزود: حیا در زن و مرد هیچ تفاوتی نداشته و باید هم زن و هم مرد حیا داشته باشند؛ ولی حجاب ‏داشتن در زن و مرد تفاوت‌هایی دارد.‏

 

رییس شورای فرهنگ عمومی خراسان شمالی با تأکید بر اینکه باید نهادینه کردن و گسترش فرهنگ ‏حیا عملیاتی شود، اظهار کرد: مربیان و اساتید دانشگاه‌ها چه در مدارس و چه در دانشگاه‌ها باید ضمن ‏رعایت حیا، فرهنگ حیا را هم در بین متعلمان خود رواج دهند.‏

 

بنیاد عفاف و حجاب به دنبال فعالیت های محتوایی است

 

حجت الاسلام حجت سالاری مکی، دبیر بنیاد عفاف و حجاب خراسان شمالی هم نوزدهم تیرماه در جمع خبرنگاران گفت: حیا، پشتوانه عفاف و حجاب است که اگر این مهم تقویت شود، بسیاری از معضلات اجتماعی جامعه حل شدنی است.

 

وی با بیان اینکه حدود یک سال از تشکیل این بنیاد مردم نهاد می گذرد و ما فعالیت های خود را بدون پشتوانه مالی اجرایی می کنیم، افزود: رویکرد فعالیت بنیاد عفاف و حجاب، محتوا محوری و با هم افزایی نهادهای مردمی و دولتی است و امیدواریم بتوانیم بر اساس سیاست ها که همانا توجه و تقویت حیا و غیرت دینی برای تحقق فرهنگ عفاف و حجاب در جامعه است، عمل کنیم.

 

حجت‌الاسلام سالاری مکی، در تشریح برنامه های مناسبتی این هفته، اظهارداشت: همایش بزرگ "حافظان حریم خانواده" یکشنبه بیست و چهارم تیرماه هم‌زمان با ‏سالروز میلاد حضرت معصومه (س) و روز دختر در بجنورد برگزار می‌شود.‏

 

مدیر حوزه علمیه خراسان شمالی، همچنین راه‌اندازی کمپین گفتمان سازی حجاب و عفاف در مرکز شهر بجنورد، اجرای مسابقه طراحی عروسک‌های ‏محجّبه، نقاشی حجاب و عفاف، مسابقات کتاب‌خوانی با محوریت کتاب «ترگل» و برپایی کارگاه‌های ‏آموزشی حجاب و عفاف در نهادهای مختلف را برخی از برنامه‌های هفته حجاب و عفاف بیان کرد.


به نظر می رسد غفلت متولیان فرهنگی و عدم نظارت کامل خانواده ها بر فرزندان به عنوان دو آسیب جدی در حوزه فرهنگ عفاف و حجاب به شمار می رود که متاسفانه به دلیل عدم اشراف کامل کارشناسان و عدم همسویی برنامه ها، هنوز برنامه فرهنگی فاخری در این بخش اجرا نشده لذا جوانان، مستعد پذیرش الگوهای غربی شده اند و همچنین خانواده ها دیگر پاسخگوی نیازهای فرهنگی جوانان نیستند.

 

آنچه امروز مشاهده می کنیم این است که غرب در تهاجم فرهنگی خود با همه ابزار وارد شده به طوری که ذائقه، اولویت ها، سبک زندگی و کلا نوع نگاه جامعه را تغییر داده و با وجود اینکه غرب، مرجع غنی ندارد اما نگاه فرهنگی غنی دارد، حال آنکه ما محتوا و مرجع غنی داریم ولی ضعف ما این است که به باورهای دقیق و رفتار متعهدانه نرسیده ایم.

 

 

پایان پیام/71

منبع: شبستان

کلیدواژه: دهه کرامت امام صادق ع مجلس شهادت امام صادق ع شیراز فوتبال وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اتوبوس تصادف سنندج فلسفه حجاب عفاف و حجاب مسجد گوهرشاد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۶۱۲۶۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برپایی نمایشگاه متفاوت با موضوع عفاف و حجاب در یزد

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز یزد، رییس دانشگاه علم و هنر یزد گفت: این نمایشگاه به وسعت ۵۰۰ متر مربع با موضوعات مختلف تا ۲۲ اردیبهشت در دانشگاه علم و هنر یزد برای بازدید علاقه‌مندان برپاست. 


طالبی افزود: موضوع اصلی این نمایشگاه عفاف و حجاب و نوع پوشش ایرانی اسلامی و رعایت فرهنگ عامه ایران و طرح نور است.


 وی ادامه داد: حوادث اخیر و حمایت دانشجویان آمریکا از مردم مظلوم غزه و حمایت از مردم مظلوم غزه و یادآوری رشادت‌های شهدای امنیت و حادثه راسک از دیگر بخش‌های این نمایشگاه است.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • عفاف و حجاب موضوع اجتماعی و فرهنگی است
  • خانواده بافضیلت موجب تعالی جامعه می شود
  • (ویدئو) آجرلو: موافق لایحه عفاف و حجاب هستم؛ اگر به صحن می‌آمد بهتر بود
  • توجه به عفاف و حجاب ارزش نهادن به کرامت زن است
  • راهپیمایی حمایت از فرهنگ عفاف و حجاب در بوشهر برگزار می‌شود
  • ایرادهای سابق شورای نگهبان به لایحه عفاف و حجاب هنوز به قوت خود باقی است
  • همایش بزرگ عفاف و حجاب اصناف شهرستان‌های غرب البرز برگزار می‌شود
  • تبیین طرح «عفاف و حجاب» توسط فرمانده سپاه تالش
  • برپایی نمایشگاه متفاوت با موضوع عفاف و حجاب در یزد
  • بانوان مشگین‌شهری در حمایت از طرح عفاف و حجاب فراجا تجمع کردند