Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران اکونومیست»
2024-04-18@02:28:18 GMT

کارکرد صندوق بین‌المللی پول

تاریخ انتشار: ۲۰ تیر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۶۱۲۶۹۴

کارکرد صندوق بین‌المللی پول

ایران اکونومیست - به گزارش ایران اکونومیست؛ صندوق بین المللی پول یک سازمان اقتصادی جهانی است که درسال ۱۹۴۵ میلادی بر اساس موافقتنامه برتن وودز تاسیس شد و از سال ۱۹۴۷ آغاز به کار کرد. این اقدام اهداف مهمی چون بسط همکاری بین المللی در زمینه مسائل پولی و رفع محدودیت های ارزی، تثبیت نرخ های ارز و تسهیل کارکرد نظام پرداخت های چند جانبه بین کشورهای عضو را دنبال می‌کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



در سال ۱۹۸۸ صندوق دارای ۱۵۱ عضو بود. مفاد قرارداد صندوق از کشورهای عضو می خواست تا نرخ ارزی را رعایت کنند که نوسان های آن محدود به ۱+ درصد ارزش اسمی ارز باشد. این ارزش اسمی بر حسب دلار امریکا تعیین شده بود که آن نیز رابطه ثابتی با طلا داشت.

همچنین در دسامبر سال ۱۹۷۱ میلادی کشورهای گروه ۱۰ ضمن اجلاس انستیتیوی اسمیتسونین واشنگتن بر سر «ارزش های محوری» جدیدی برای پول ها به توافق رسیدند تا از این راه به ۱۰درصد ارزشکاهی دلار با ۲.۲۵ درصد نوسان مجاز دست یابند. هر کشور عضو ملزم به پرداخت سهمیه تعیین شده به صندوق به صورت ۲۵ درصد طلا و ۷۵ درصد پول رایج خود بود و از آن پس سهمیه ها تاکنون چندین بار افزایش یافته‌اند.

در سال ۱۹۸۷ میلادی مجموع سهمیه های صندوق به حدود ۹۰ میلیارد دلار حق برداشت مخصوص می رسید. منابع مالی صندوق صرف رفع مشکلات موقت تراز پرداخت ها و بر آن اساس، تثبیت نرخ ارز کشورهای عضو می شود.

سهمیه هر کشور تعیین کننده سطح وام گیری و نیز حق رای او در صندوق است. در اوایل دهه ۱۹۸۰، مطابق سهمیه های تعیین شده، حق رای آمریکا حدود ۲۲ درصد و جامعه اقتصادی اروپا ۲۷ درصد بود؛ و از آنجا که هر تغییر عمده ای در صندوق نیازمند ۸۵ درصد آرا است لذا هم ایالات متحده آمریکا و هم جامعه اقتصادی اروپا از حق وتو در صندوق برخوردار بوده اند.

هر کشور عضو که با مشکل کسری موقت تراز پرداخت ها روبرو شود می تواند در مقابل پول خود ارز مورد نیاز خود از صندوق را دریافت دارد، که البته این ارز دریافتی باید ظرف مدت سه تا پنج سال بازخرید شود. اعضایی که در مقابل صندوق دچار کسری شده باشند، طبق مفاد قرارداد ملزم به مشورت با صندوق جهت بهبود تراز پرداخت های خود هستند. این سازمان شامل ۱۸۹ کشور است و جمهوری اسلامی ایران نیز در آن عضویت دارد.

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: صندوق بین المللی پول ایران اکونومیست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۶۱۲۶۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پایان فروردین، مهلت بیمه رایگان مادران روستایی دارای سه فرزند و بیشتر

به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ مرکز آذربایجان شرقی به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ مرکز آذربایجان شرقی امین بلالی اعلام کرد: مادران مشمول تا پایان فروردین ماه جاری فرصت دارند در این طرح ثبت نام کنند.
وی با اشاره به اینکه تاریخ تولید فرزند سوم این خانواده‌ها باید فروردین ۱۳۹۶ به بعد باشد اظهار کرد: این طرح در قالب ماده ۲۱ قانون حمایت از جوانی خانواده و فرزندآوری در حال اجراست.

بلالی با بیان اینکه اعتبار این طرح از سوی دولت پرداخت شده است گفت: در صورتی که این اعتبار مورد استفاده قرار نگیرد به خزانه بازمی گردد از این رو انتظار داریم تا مادران مشمول این طرح، با ثبت نام در آن از مزایای آن از جمله بازنشستگی برخوردار شوند.تمامی هزینه‌های بیمه مادران مشمول این طرح از سوی دولت و در سطح هشت پرداخت می‌شود و هیچ هزینه‌ای برای بیمه شدگان ندارد.

وی ادامه داد: تاکنون در استان یک هزار و ۵۲۷ نفر در این طرح ثبت نام کرده اند و برنامه ریزی برای جذب حداقل سه هزار نفر در دستور کار قرار دارد.

مدیر صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر استان تعداد مادران مشمول این طرح در کشور را ۲.۵ میلیون نفر اعلام کرد و گفت: جذب ۳۰۰ هزار نفر از این افراد، برای صندوق در سال نخست اجرای آن تکلیف شده است و مادران مشمول طرح می‌توانند با مراجعه به یکصد کارگزاری موجود در استان و یا سایت roostaa.ir ثبت نام کنند.

مدیر صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر استان به تاریخچه تشکیل و فعالیت این صندوق در کشور و استان اشاره کرد و گفت: برای عضویت در این صندوق و بهره مندی از مزایای آن داشتن حداقل ۱۸ و حداکثر ۵۰ سال است ضمن اینکه ساکنان مناطق روستایی و عشایری و شهر‌های زیر ۲۰ هزار نفر و همچنین قالیبافان، رانندگان بین شهری و کشاورزان غیرساکن در روستا‌ها می‌توانند در این صندوق بیمه شوند.

بلالی ادامه داد: مربیان مهد کودک، مددجویان کمیته امداد و بهزیستی و مهندسان نظام صنفی کشاورزی نیز شرایط عضویت در صندوق و بیمه شدن از این صندوق را دارا هستند که با پرداخت یک سوم حق بیمه در سطوح یک تا هشت می‌توانند خود را بیمه کنند. مهمترین فرق این صندوق بیمه با سایر صندوق‌های بیمه فعال در کشور، کارفرمایی دولت در آن و اختیاری بودن این نوع بیمه است و دولت ۷۰ درصد حق بیمه را در سطوح هشت گانه پرداخت می‌کند.

وی بیان کرد: داشتن حداقل ۱۵ سال سابقه پرداخت و ۶۵ سال سن از جمله شروط برخورداری از مزایای بیمه بازنشستگی در این صندوق است و این صندوق، ۲۰ برابر دریافتی از بیمه شدگان را ماهانه به عنوان حقوق به بازنشستگان و مستمری بگیران و از کارافتادگان عضو صندوق پرداخت می‌کند.

 ۲۹۰ هزار و ۷۳۱ نفر در آذربایجان شرقی بیمه شده صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر هستند که ۱۵ درصد مجموع کشوری را شامل می‌شود و این استان از نطر تعداد بیمه شدگان، در رتبه نخست و از نظر درصد استان سوم کشور است.

 

دیگر خبرها

  • صندوق بین‌المللی پول خوش‌بین شد | تورم ایران وارد کانال ۳۰ درصدی می‌شود
  • پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول از اقتصاد جهان
  • حقوق فروردین بازنشستگان کشوری امروز پرداخت می‌شود
  • پرداخت بیش از ۴۸۱۶ میلیارد تومان خسارت توسط صندوق تامین خسارت‌های بدنی
  • پرداخت بیش از یک هزار فقره تسهیلات اشتغال در ایلام
  • بیش از ۱۴‌ هزار نفر در آذربایجان شرقی عضو صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان،‌ روستاییان و عشایر شدند
  • بانک توسعه تعاون بیش از سهمیه تعیین شده تسهیلات ازدواج پرداخت کرد
  • پایان فروردین، مهلت بیمه رایگان مادران روستایی دارای سه فرزند و بیشتر
  • ثبت نام وام شهریه دانشجویی از چه زمانی آغاز می شود؟/ شرایط اختصاص وام+جزئیات
  • بیش از ۱۹۲ میلیارد تومان مابه التفاوت دیه مرد و زن توسط صندوق خسارت بدنی پرداخت شد+ فیلم