Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان ساری، حسینعلی ابراهیمی کارنامی عصر روز سه‌شنبه در بازدید از پروژه لایروبی انهار منتهی به میانکاله در منطقه قلعه‌پایان بهشهر در جمع خبرنگاران اظهار کرد: یکی از برنامه‌های احیایی پیش‌بینی شده جهت احیای خلیج گرگان و تالاب میانکاله بحث لایروبی انهار منتهی به تالاب و همچنین دسترسی آسان‌تر به نقاط مختلف تالاب به‌منظور پایش و کنترل محیط طبیعی این مجموعه بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اعلام اینکه لایروبی حدود 54 کیلومتر از انهار و رودخانه‌های منتهی به تالاب میانکاله در پروژه‌ی احیا پیش‎بینی شده است، افزود: این اقدام در سال‌جاری از اردیبهشت‌ماه آغاز شد و بیش از 60 درصد نیز پیشرفت فیزیکی داریم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران با اشاره به حفر مجدد کانال از مسیر محیط‌بانی قلعه‌پایان به‌طول 2 کیلومتر که در سال گذشته 1.5 کیلومتر بوده است، گفت: اکنون تقریباَ در انتهای عملیات فیزیکی هستیم و زمانی که این پروژه تمام شود؛ حداکثر در زمان 10 دقیقه به نقاط حساس تالاب دسترسی پیدا می‌کنیم که به‌ویژه برای جلوگیری از صید و شکار غیرمجاز دارای اهمیت است.

این مسؤول بیان کرد: بحثی که برای مجموعه خلیج گرگان و تالاب بین‌المللی میانکاله پیش آمد؛ عدم تأمین حق‌آبه این مجموعه با محدودیت منابع آبی و احداث سد در بالادست بوده است؛ مقداری از آن به‌علت عدم لایروبی کانال‌ها بود که در زمان کم‌بارشی آن‌هم در فصل بارندگی یا در زمان سیلابی‌شدن آب به تالاب نمی‌رسید، لذا نسبت به لایروبی انهار و کانال‌ها اقدام شد تا شاهد احیای بخشی از تالاب باشیم.

ابراهیمی‌کارنامی ادامه داد: البته سرعت خشکی در تالاب بالا است، راهکارهای دیگری نیز مانند انتقال آب از مصب برخی از رودخانه‌های نزدیک تالاب یا انتقال آب از دریای خزر وجود دارد که همه این راه‌ها در کمیته ملی خلیج گرگان و تالاب میانکاله در حال بررسی است.

عضو شورای اداری مازندران با بیان اینکه تاکنون حدود 2 میلیارد تومان برای احیای میانکاله عمدتاً از محل اعتبارات استانی هزینه شده است، افزود: اراده خوبی را در مسؤولان و نمایندگان حوزه‌های اثرگذار در استان شاهد هستیم، زیرا کاری که در طول 10 سال انجام نشده بود، در مدت یک‌سال انجام شد و آنها نشان دادند که به تالاب میانکاله و خلیج گرگان اهمیت می‌دهند.

وی با بیان اینکه بررسی‌های اولیه نشان می‌دهد میانکاله قابل احیا بوده و این پروژه شدنی است، اظهار کرد: نیاز به تأمین منابع مالی است و بخش عمده نیز به مدیریت بازمی‌گردد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران ادامه داد: چاه‌های غیرمجاز باید مسدود شوند، فعالیت چاه‌های مجاز با برداشت‌های غیرمجاز نظارت و کنتورهای هوشمند روی آنها نصب شوند، اگر به دنبال استمرار تولید اراضی و حیات تالاب و خلیج گرگان هستیم؛ همه باید دست به دست هم بدهیم و کشاورزان و بهره‌برداران نقش مهمی دارند.

وی در پایان گفت: عملیات لایروبی انهار و کانال‌های منتهی به تالاب میانکاله را در سال گذشته داشتیم اما این حجم عملیات به‌صورت یکجا کم‌سابقه بوده است، شاید لازم باشد لایروبی را تجدید کنیم و در صورت نیاز، حتماً این کار را انجام خواهیم داد.

انتهای پیام/و

منبع: فارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۶۱۲۹۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آبگیری یک کانون مهم گرد و غبار بر اثر بارندگی‌های اخیر | آب به جازموریان رسید

به گزارش همشهری آنلاین، مجتبی نیک‌طبع مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمان درباره آخرین وضعیت تالاب جازموریان واقع در جنوب استان کرمان پس از وقوع سیلاب‌های اخیر گفت: بر اساس آخرین رصد نقشه‌های ماهواره‌ای، در حال حاضر ٥٠ هزار هکتار از وسعت تالاب جازموریان آبگیری شده و سیلاب کماکان در حال وارد شدن به تالاب است.

نیک‌طبع با بیان اینکه تالاب جازموریان تالاب کم‌عمق و کاملا فصلی است، خاطرنشان کرد: این تالاب جزو بزرگ‌ترین تالاب‌های آب شیرین کشور محسوب می‌شود و خاصیت آن، جذب آب به صورت یک اسفنج است که نه فقط باعث تغذیه گیاهان سطح تالاب در فصول خشک سال می‌شود، بلکه از تبدیل این محل به کانون گرد و غبار هم جلوگیری می‌کند.

وی همچنین درباره دریافت حقابه زیست محیطی تالاب جازموریان گفت: مطالعات زیست محیطی حقابه تالاب جازموریان در سه وضعیت مرطوب، خشکسالی و ترسالی صورت پذیرفته و مکاتبات لازم برای رهاسازی حقابه صورت پذیرفته است و شرکت آب منطقه‌ای نیز در مواردی رهاسازی حقابه را انجام می‌دهد و مکاتبات آن را به این اداره کل ارسال می‌کند.

کد خبر 846779 منبع: صدا و سیما برچسب‌ها تالاب خبر مهم استان‌ کرمان باران سازمان حفاظت محیط زیست

دیگر خبرها

  • پاکسازی حاشیه و تالاب پیرسلمان
  • خط و نشان محیط زیست و میراث فرهنگی در میانکاله برای یکدیگر
  • جنجال در منطقه میانکاله؛ ممانعت محیط بانان از ورود مصالح ساختمانی
  • استقبال تعاونی ها از مجموعه پرورش ماهی در قفس خلیج گرگان
  • تزریق ۳.۵ میلیون متر مکعب آب به تالاب هشیلان
  • صدور حکم قضایی علیه مدیرعامل شرکت آب اصفهان
  • برای احیای خاک آلوده به پلاستیک، ۵۰۰ سال زمان لازم است
  • برای احیای خاک آلوده به پلاستیک ۵۰۰ سال زمان لازم است
  • میزبانی تالاب قره گُل بوکان از پرندگان مهاجر و بومی
  • آبگیری یک کانون مهم گرد و غبار بر اثر بارندگی‌های اخیر | آب به جازموریان رسید