Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-03-19@07:08:06 GMT

رونمایی از دو کتاب شعر کودک در همدان

تاریخ انتشار: ۲۰ تیر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۶۱۵۳۲۰

رونمایی از دو کتاب شعر کودک در همدان

به گزارش ایکنا از همدان به نقل از روابط عمومی حوزه هنری استان همدان، مراسم رونمایی از دو کتاب شعر کودک مریم زندی با عناوین «خرسم یکی‌یکدانه است» و «مشق آسمان» از محصولات حوزه هنری کودک و نوجوان که به‌تازگی توسط نشر سوره مهر به چاپ رسیده‌اند، به بهانه‌ سالروز ادبیات کودک و نوجوان با حضور سیدصادق رضایی رئیس حوزه هنری کودک و نوجوان، شاعران و نویسندگان کودک و علاقه‌مندان برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


داوود ضامنی، معاون برنامه‌ریزی، نظارت و ارزشیابی امور استان‌های حوزه هنری، با بیان اینکه گفتمان کودک در ایران و در 20 سال گذشته دچار تغییرات جدی شده است، اظهار کرد: این تغییرات باعث شده مفاهیم وابسته به کودکان و فرهنگ کودک در ایران شکلی دیگر به خود بگیرد.
وی با تاکید بر اینکه ساختار خانواده ایرانی در چند دهه گذشته دچار تغییراتی شده است، افزود: اندازه خانواده در ایران و الگوهای فرزندپروری در خانواده امروز ایرانی تغییر کرده است. برخی از والدین وظایف خود را به نهادهای بیرونی سپرده‌اند. رسانه‌ها در جامعه امروز بسیار گسترده شده‌اند. صنایع فرهنگی و سرگرمی بسیار تغییر کرده است. امروز محصولاتی که برای آموزش و فرهنگ کودک تولید می‌شود متفاوت شده است. در طول چند دهه اخیر، نهادها و آموزشگاه‌های خصوصی گسترش پیدا کرده‌اند.
این پژوهشگر ادامه داد: به لحاظ کمی، نویسندگان و شاعران کودک و نوجوان رشد داشته‌اند. کالاها هم رشد داشته است و متنوع‌تر شده است. تغییرات اقلیمی هم بی‌تاثیر نبوده است. آمارها نشان می‌دهد طی چند دهه اخیر جمعیت خانواده‌های روستایی کمتر از شهری شده است و پایین آمدن سن بزهکاری، اعتیاد و فحشا از آسیب‌های شهرنشینی بوده است.
ضامنی تصریح کرد: کودکانی که در موقعیت امروز به سر می‌برند، زبان خاص خود را دارند و سیاست‌گذاران فرهنگی باید به این موضوع توجه داشته باشند. معتقدم امروز جریان ادبیات و شعر کودک وارد دوره نوجوانی شده است و صیانت از ادبیات کودک در چنین شرایطی در حوزه شعر کودک یک اصل است. عرصه شعر کودک، عرصه جدایی از دیگر هنرها نیست و اگر شاعران کودک، در دیگر عرصه‌های هنری هم پا بگذارند و دیگر فضاها را تجربه کنند، اتفاقات خوبی را شاهد خواهیم بود.

دغدغه‌ام نوشتن درباره کودکان معلول است
مریم زندی شاعر کتاب‌های «خرسم یکی یکدانه است» و «مشق آسمان» نیز در سخنانی با اشاره به اینکه این آثار را سال 90 در اختیار حوزه هنری کودک و نوجوان قرار داده است، عنوان کرد: در ابتدا قرار بر این بود که این اشعار در یک مجموعه منتشر شود؛ اما به تشخیص کارشناسان حوزه هنری کودک و نوجوان، شرایط چاپ تغییر کرد و اشعارم در قالب دو کتاب عرضه شد.
وی افزود: این کتاب‌ها از کیفیت چاپ گرافیک و تصویرسازی بسیار خوبی برخوردارند و از این بابت خوشحالم که آثارم با ظاهری مناسب ارائه می‌شوند.
زندی همچنین گفت: بیشتر سوژه‌هایی که برای نوشتن پیدا می‌کنم تجربه‌های زیستی است که داشته‌ام و یا در اطرافیانم دیده‌ام. البته معتقدم گاهی باید سوژه‌ها را خودمان بسازیم و در ذهن پرورش دهیم. دغدغه‌ام نوشتن درباره کودکان معلول است و گاهی فکر می‌کنم چه چیزی برای کودکان معلول بنویسم.

کار ادبیات سازندگی است
مریم اسلامی، شاعر و منتقد ادبی کودک و نوجوان، نیز در سخنانی با اشاره به اینکه بحران امروز، تنهایی کودکان در خانه است، اظهار کرد: خانه بدون مهمان و کودکانی که همبازی ندارند بحران‌هایی است که در این دوران باید به آن توجه شود. در پنج سال اخیر، کارم را معطوف به شناخت نیازهای کودکان امروز کشورم کرده‌ام. کودکی که در دهه‌های قبل می‌شناختیم با کودک امروز زمین تا آسمان تفاوت دارد. فاصله کودک امروز با 10 سال گذشته بسیار متفاوت است.
وی ادامه داد: تغییرات در نسل‌ها به سرعت رخ می‌دهد و شاعران کودک باید به این موضوع توجه کنند. متاسفانه ما به عنوان شاعر کودک، مخاطب خود را در شرایط استانداردی تصور می‌کنیم و برای چنین مخاطبی اثر خلق می‌کنیم. در حالی که وقتی از کودکان سخن می‌گوییم، باید از کودکان کار، بیماران خاص و کودکان در شرایط مختلف اثر داشته باشیم.
اسلامی خاطرنشان کرد: کار ادبیات سازندگی است، کودک همچون لوحی سفید است و کار برای کودکان بسیار سخت و حساس است. خانم زندی در مجموعه اشعار خود توانسته‌است تا حد زیادی به مخاطب امروز نزدیک شود و به طور مثال از نبود مهمان در خانه کودک، نداشتن همبازی، شعر سروده که این روند قابل تحسین است.
این نشست روز سه‌شنبه 19 تیرماه در سالن امیرحسین فردی حوزه هنری استان تهران برگزار شد.
انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: ایکنا همدان رونمایی از کتاب کتاب شعر کودک حوزه هنری همدان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۶۱۵۳۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نمایش ۱۴ هزار جفت کفش کودک در هلند به یاد کودکان شهید غزه

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما؛ شبکه تلویزیونی العربی الجدید، با انتشار ویدئویی از برگزاری نمایشگاه ۱۴ هزار جفت کفش کودک در هلند خبر داد که یادآورد کودکانی است که در غزه شهید شده اند. این کفش‌ها در میدان ویریدن برکبلین شهر اوترخت هلند به نمایش گذاشته شد تا توجه عموم به کودکان غزه جلب شود که در بمباران‌های اسرائیل و محاصره شدید کشته شده اند. کودکان زیر دو سال در غزه از سوء تغذیه شدید رنج می‌برند و تعداد این کودکان در یک ماه افزایش یافته است. در این نمایشگاه اسامی کودکان شهید فلسطینی خوانده شد.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • درخشش اعضای کانون آذربایجان غربی در پویش ملی «خوانش کتاب»
  • نمایش ۱۴ هزار جفت کفش کودک در هلند به یاد کودکان شهید غزه
  • دیوارنگاره نوروزی میدان ولیعصر(عج) رونمایی شد
  • کودک و نوجوان در صدر آمار تعداد چاپ کتاب
  • انسان‌های موفق امروز، کودکان آگاه دیروز هستند
  • تقدیر دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی از جشنواره ملّی کتاب رشد
  • کتاب‌های پیشنهادی محمد میرکیانی برای نوروز کودکان و نوجوانان
  • قطع انگشتان دست یک نوجوان به خاطر بازی با ترقه
  • شصت در صد اعضای کتابخانه ها کودک و نوجوان هستند
  • نقش‌آفرینی انجمن‌های فرهنگی در غزه: از لبخند کودکان تا آموزش در شرایط سخت