Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-25@01:08:06 GMT

احتمالا آتش‌سوزی تالاب امیرکلایه عمدی است

تاریخ انتشار: ۲۰ تیر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۶۱۶۰۲۲

احتمالا آتش‌سوزی تالاب امیرکلایه عمدی است

​مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان گفت: دلایلی مبنی بر عمدی بودن آتش سوزی تالاب امیرکلایه وجود دارد.

قربانعلی محمدپور در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص علت آتش سوزی تالاب امیرکلایه گفت: با شروع این آتش سوزی که ساعت 19روز شنبه 16تیرماه در جنوب شرقی تالاب امیر کلایه شروع شد بلافاصله همکاران پاسگاه امیر کلایه در نقطه مذکور حضور یافتند و موفق شدند از نفوذ آتش به درون تالاب جلوگیری کنند وآتش به سمتی هدایت شد که توسط کانالهای آب محصور شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به اینکه گسترش آتش در ساعت 23همان روز ، محدود به منطقه بین کانال‌ها شد و در ساعت 2شب روز یکشنبه 17تیرماه سالجاری به طور کامل مهار شد، افزود: حدود 4 هکتار از تالاب امیرکلایه در این آتش سوزی طمعه حریق شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان با بیان اینکه دلایلی مبنی بر عمدی بودن این آتش سوزی وجود دارد تصریح کرد: آتش‌زنندگان  احتمالی این حریق تاکنون مشخص نشده‌اند.

وی تصریح کرد: میزان دقیق خسارت وارده بر این تالاب در اثر آتش سوزی اخیر در دست بررسی است و پس از تحقیقات تکمیلی اطلاع‌رسانی خواهد شد.

محمدپور گفت: با توجه به خشکسالی و افزایش دما و جلوگیری از تکرار چنین حوداثی اخذ تجهیزات لازم و مناسب اطفای حریق و اختصاص بودجه‌های مناسب برای بازوسازی و جاده‌سازی به منظور مهار آب و استفاده از خودروی آتش‌نشانی در شرایط بحرانی مورد تقاضا است.

تالاب امیر کلایه که در گذشته آن را «شاله کل» نیز می‌نامیدند در بخش شیرجو پشت در شمال لاهیجان و در 28 کیلومتری شمال غربی لنگرود در نزدیکی جاده بندر کیاشهر (حسن کیاده) به لنگرود قرار دارد و یکی از تالاب‌های منحصر به فرد استان گیلان است. یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد این تالاب در مقایسه با دیگر تالاب‌های استان گیلان این است که این تالاب از معدود محیط‌های تالابی آب شیرین است که تنها در یک کیلومتری دریا قرار دارد.

 تالاب امیر کلایه محل زمستان‌گذرانی هزاران قطعه پرنده مهاجر از جمله انواع قو، فلامینگو، پلیکان، اردک، غازهای وحشی، خوتکا، چنگر، گیلار و ده‌ها گونه دیگر است.

علاوه بر وجود انواع گونه‌های جانوری در این تالاب، این مکان زیستگاه گونه‌های گیاهی آبزی بی‌نظیر نیلوفر آبی، لاله تالابی، مریم آبی و عدسک است. پسته دریایی که در زبان محلی به آن «ثعله باقلی» می‌گویند یکی از گیاهان زیبایی است که در این تالاب می‌روید و محصول آن لاله تالابی است. این گونه گیاهی با کلاهک سبز رنگ و دانه‌های کوچک به رنگ سبز دارای خواص دارویی و درمانی است و در طب سنتی مورد استفاده قرار می‌گیرد .

با توجه به جاذبه‌ها و ویژگی‌های اکولوژیکی این تالاب، این اکوسیستم آبی در سال 1354 خورشیدی در کنوانسیون رامسر با نام «تالاب امیر کلایه» در فهرست تالاب‌های بین‌المللی قرار گرفت و در حال حاضر تحت نظارت سازمان محیط زیست است.


انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استخدام تالاب امیرکلایه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۶۱۶۰۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازدید کارشناسان مرکز بهداشت مهاباد از پناهگاه حیات وحش تالاب بین المللی کانی برازان

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی،رئیس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد گفت: به مناسبت گرامیداشت هفته زمین پاک و هفته سلامت کارشناسان بهداشت محیط مرکز بهداشت این شهرستان با حضور کارشناسان و محیط بانان اداره از پناهگاه حیات وحش تالاب بین المللی کانی برازان بازدید کردند.

فاروق سلیمانی گفت: در حاشیه این بازدید ، محوطه تالاب از وجود هرگونه زباله پاکسازی شد.

دیگر خبرها

  • آشیانه ساختن پرستو‌های دریایی در تالاب بین المللی انزلی
  • بازدید کارشناسان مرکز بهداشت مهاباد از پناهگاه حیات وحش تالاب بین المللی کانی برازان
  • صدور حکم قضایی علیه مدیرعامل شرکت آب اصفهان
  • میزبانی تالاب قره گُل بوکان از پرندگان مهاجر و بومی
  • آبگیری یک کانون مهم گرد و غبار بر اثر بارندگی‌های اخیر | آب به جازموریان رسید
  • طالبان حاضر است آب را هدر بدهد اما آب به ایران نرسد | ماجرای تلخ انحراف عمدی بخش عمده‌ای از آب‌های مشترک ایران و افغانستان به سمت شوره‌زارها!
  • استفاده از پهپاد برای پایش‌تالاب‌ها
  • دشتی پر از شاهین‌های شکاری در تهران / شکارچیان در کمین و سازمان محیط زیست بی‌خبر / احتمالا بخشی از تجارت غیرقانونی شاهین از این‌جا آغاز می‌شود (فیلم)
  • چهارمحال‌وبختیاری رتبه اول کشور در عملکرد محیط طبیعی و تالاب‌ها را کسب کرد
  • جذابیت تالاب میقان پس از بارندگی‌های بهاری