Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-02@21:59:03 GMT

کشف شواهدی از دوره سلوکی و اشکانی در خرم آباد

تاریخ انتشار: ۲۰ تیر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۶۱۶۰۳۶

کشف شواهدی از دوره سلوکی و اشکانی در خرم آباد

خرم آباد - ایرنا - سرپرست هیات گمانه زنی برای تعیین عرصه و پیشنهاد حریم تپه سرقلاع شجاع آباد خرم آباد در استان لرستان گفت: با توجه به شواهد موجود استقرارهای این اثر به دوره سلوکی و اشکانی تعلق دارند.

به گزارش روز چهارشنبه گروه فرهنگی ایرنا از پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، نسترن مرادی عنوان کرد: در قرون اولیه تا میانه اسلامی نیز استقرارهای ضعیفی بر روی این محوطه شکل گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


این باستان شناس به شکل گیری محوطه شجاع آباد بر روی تپه ای صخره ای- شنی نیز اشاره کرد و گفت: بقایای معماری در بلندترین ارتفاع آن در بخشهای شمالی، غربی و جنوبی مشهود است.
وی همچنین از پراکندگی سایر مواد فرهنگی همچون قطعات سفالی گوناگون، قطعات شیشه ای و بقایای استخوانی در سطح محوطه خبر داد.
مرادی با اشاره به آغاز گمانه زنی به منظور تعیین عرصه و پیشنهاد حریم این محوطه با مجوز پژوهشکده باستان شناسی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری افزود: پس از حفر 18 گمانه در جهت های مختلف خارج از عرصه قابل رویت، حدود عرصه و حریم تشخیص داده شد.
وی بیان داشت: بعد از اتمام گمانه زنی با استفاده از دوربین توتال استیشن محدوده عرصه، حریم و پیرامون آن نقشه برداری و پس از آن، مرحله پر کردن گمانه ها نیز انجام شد.
این باستان شناس اظهار داشت: تعداد 4 گمانه دارای بستر برجای فرهنگی و در محدوده عرصه و همچنین تعداد 3 گمانه فاقد شواهد فرهنگی و در محدوده خارج از عرصه قرار دارند.
به گفته وی، حدود عرصه بر اساس گمانه های دارای بستر برجا و حدود حریم نیز بر اساس گمانه های فاقد شواهد فرهنگی و با در نظر گرفتن عوارض پیرامون تشخیص داده شد.
7269/3022

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهنگي ميراث فرهنگي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۶۱۶۰۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توقیف خودروی تخلیه نخاله در عرصه تاریخی

به گزارش جام جم آنلاین البرز،سرهنگ مهدی داور فرمانده یگان حفاظت میراث‌فرهنگی البرز گفت: به دنبال دریافت گزارشی مبنی بر تخلیه انبوه نخاله‌های ساختمانی بر روی عرصه و حریم تپه تاریخی فرخ آباد استان البرز بلافاصله مأموران یگان حفاظت میراث فرهنگی در محل حضور یافتند.

فرمانده یگان حفاظت میراث‌فرهنگی استان البرز ادامه داد: نیروی‌های یگان حفاظت ضمن اخذ دستور مقام قضایی با همکاری نیروی انتظامی، خودرو متخلف را توقیف و عوامل انتقال نخاله به این مکان تاریخی را دستگیر کردند.

وی با بیان خاطیان به محاکم قضایی معرفی شدند، گفت: یگان حفاظت میراث‌فرهنگی استان البرز به صورت شبانه روزی با شماره تلفن ۳۲۸۲۹۱۱۸ آماده دریافت گزارش‌های مردمی در خصوص هرگونه تعرض به آثار فرهنگی تاریخی است.

استان البرز دارای ۵۵۰ اثر تاریخی و طبیعی است که ۳۵۰ اثر آن‌ها ثبت ملی شده است.

دیگر خبرها

  • توقیف خودروی تخلیه نخاله در عرصه تاریخی
  • قصه سنگلج به کجا رسید؟
  • توقیف خودروی تخلیه نخاله روی تپه تاریخی فرخ آباد
  • دستگیری دو نفر به دلیل تخلیه نخاله در حریم یک تپه تاریخی در البرز
  • پاسخ میراث فرهنگی به ماجرای «سنگلج»
  • تلاش‌های زوج فرهنگی در عرصه تعلیم و تربیت دانش آموزان هندورابی
  • چهارمین همایش بین‌المللی معماری دست‌کند در خرم‌آباد برگزار می شود
  • راه مبارزه با ناامیدی جهاد تبیین در عرصه‌های مختلف است
  • تابوت‌های باستانی ‌محوطه‌ «جوبجی» متعلق به سال ۹۸ هستند
  •  کاوش در «فلک‌الافلاک»/ قدمت ۵ هزارساله سکونت انسان در این عرصه