Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایلنا به نقل از گمرک ایران، فرود عسگری در نشست مدیران ستادی و اجرایی گمرکات سراسر کشور اظهار کرد: با توجه به اینکه هدف از تحریم های اقتصادی علیه ایران، تولید و اشتغال است باید گمرکات اجرایی بیشترین تلاش خود را برای کمک به رفع مشکلات ناشی از تحریم از طریق تسهیل فرایند گمرکی، ترخیص سریع و آسان کالاهای واحد های تولیدی به کار بگیرند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی توضیح داد: نباید ترخیص کالاهای واحدهای تولیدی در پیچ و خم فرآیندهای اداری گیر کند. همه از گمرک انتظار کمک دارند و ما با تمام قوا و حتی خارج از نوبت آماده کمک هستیم.

رئیس کل گمرک ایران افزود: بهبود معیشت کارکنان از برنامه های اولویت دار گمرک است و از معاونت توسعه مدیریت و منابع برای حل مشکلات معیشتی و رفاه کارکنان درخواست رسیدگی کرده ایم و این موضوع در اولویت برنامه های کاری این معاونت قرار دارد و من به طور منظم اقدامات انجام شده در این حوزه را شخصا پیگیری می کنم.

عسگری در مورد سواستفاده از کارت های اجاره ای نیز هشدار داد و گفت: احتمال استفاده از کارت های اجاره‌ای در صادرات نیز وجود دارد، تاکنون از این کارت ها در واردات استفاده می شد اما اکنون احتمال استفاده در صادرات نیز وجود دارد. البته خوشبختانه وزارت صنعت در حال کنترل و بررسی همه کارت های اجاره ای است تا جلوی تخلفات ناشی از این کار گرفته شود.

وی در ادامه با اشاره به آمار تجارت خارجی در سال ۹۶ گفت: در ۹۶ سال خوبی را پشت سر گذاشتیم، حجم عملیات گمرکی در ارائه خدمات بسیار بالا بود. به طوری که گمرک برای ۱۰۰ میلیارد دلار کالا، خدمات گمرکی در بخش تجارت خارجی ارائه داد.

وی افزود: در سال گذشته  ۴۷ میلیارد دلار صادرات با رشد ۶.۵ درصد،۵۴ میلیارد دلار واردات با رشد ۲۴.۳ درصد و حدود ۱۰ میلیون تن ترانزیت با رشد ۲۸ درصدی داشتیم و توانستیم یکی از دستگاه های پیشتاز باشیم.

عسگری گفت: گمرک در اخذ حقوق ورودی و تامین منابع در آمدی دولت پیشرفت داشته و از سوی رئیس جمهور و سایر مسوولان مورد تقدیر قرار گرفته است.

به گفته رئیس کل گمرک ایران در سال ۹۶ در مجموع ۲۲ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان درآمد از محل حقوق ورودی، ۱۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان درآمد حاصل از مالیات ارزش افزوده و عوارض کالاهای وارداتی و ۶ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان معافیت به واحدهای تولیدی اعطا شده است که امیدواریم در سال ۹۷ بتوانیم تسهیلات بیشتری را جهت ارائه معافیت های گمرکی به واحدهای تولیدی داشته باشیم.

رئیس کل گمرک در ادامه گفت: سال ۹۷ را خوب آغاز کردیم و به خصوص در صادرات وضعیت خوبی داریم و در واردات هم علی رغم کاهش واردات خودرو تنها با رشد منفی ۲ درصد روبرو بوده‌ایم.

وی افزود: در سه ماهه اول سال ۹۶ ، ۲۷ هزار دستگاه خودرو وارد شد که این رقم امسال به ۷ هزار دستگاه رسیده است.

عسگری با تاکید بر بهره گیری مناسب از تجربیات گذشته از جمله در زمان جنگ و تحریم های سال ۹۰ و ۹۱ افزود: امیدواریم بتوانیم با استفاده از این تجربیات از تمام ظرفیت های گمرک برای کمک به پشت سر گذاشتن شرایط خاص و کنونی استفاده کنیم.

رئیس کل گمرک در مورد تفاوت نرخ ارز برای واردات کالاهای اساسی و دارو به وجود زمینه هایی جهت احتمال بیش اظهاری اشاره کرد و گفت:  گمرکات اجرایی توجه جدی به موضوع بیش اظهاری درباره واردات دارو و کالاهای اساسی داشته باشند.

وی توجه دقیق و کامل گمرکات به سیستم های الکترونیکی ارزش و تعرفه به منظور جلوگیری از بیش اظهاری کالا را مورد تاکید قرار داد.

رئیس کل گمرک با بیان اینکه کالاها باید حداقل توقف را در انبارها داشته باشند، اظهار کرد: در گمرکات اجرایی از ظرفیت بازرسی و بازبینی بیشتر استفاده شود.

وی یکی از ابزارهای کنترلی در این زمینه را سامانه ها و سیستم های الکترونیکی موجود در گمرک دانست و گفت: در شرایط مشابه در سال ۹۰ و ۹۱، گمرک فاقد سیستم های پیشرفته کنونی بود اما در حال حاضر با کمک سامانه های الکترونیکی و  با استفاده از تصاویر ایکس ری می توانیم دقت و کنترل بیشتری داشته باشیم.

منبع: ایلنا

کلیدواژه: رئیس کل گمرک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۶۱۸۸۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دستگاه‌های مسوول در بندر شهید رجایی باید به وحدت رویه برسند

به گزارش خبرنگار مهر، حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای پیش از ظهر پنجشنبه در حاشیه بازدید از بخش‌های مختلف گمرک شهید رجایی بندرعباس؛ با اشاره به برخی اقلام دپو شده در گمرک که مورد نیاز کشور هستند، اظهار کرد: ضرورت دارد با هماهنگی بین‌دستگاهی موانع موجود در برابر ترخیص کالاهای موردنیاز کشور را رفع کنیم و چنانچه در برداشت متفاوتی از قانون وجود دارد تلاش کنیم تا به یک اشتراک نظر در فهم از قانون برسیم.

وی علت بازدید خود از بندر و گمرک شهید رجایی را تلاش در راستای اصلاح رویه‌ها و کاهش زمان معطلی کالاها در گمرک دانست و گفت: بدون تردید با ایجاد سامانه‌های مشترک میان گمرکات، بنادر و اموال تملیکی و اتصال آن‌ها به سامانه جامع تجارت از بسیاری از این نواقص و ناهماهنگی‌ها که سبب عدم ترخیص کالاها می‌شود، جلوگیری خواهد شد.

محسنی اژه‌ای تأکید کرد: ضرورت دارد مسؤولان سازمان‌های مربوطه هر چه سریع‌تر نسبت به راه‌اندازی کامل سامانه‌های مورد نیاز، اتصال و ایجاد دسترسی‌های لازم تدابیر مورد نیاز را در نظر بگیرند.

رئیس قوه قضائیه با اشاره به وجود تناقض در میان برخی بخشنامه‌های معاونت حقوقی گمرک، گفت: بخشنامه‌های متفاوت و متناقض از جمله عواملی است که زمان معطلی کالاها در گمرک را افزایش می‌دهد و نهایتاً منجر به متروکه شدن کالاها می‌شود از این رو ضرورت دارد بخش حقوقی گمرک نیز در تصمیم‌گیری‌ها به وحدت رویه برسد.

اژه‌ای با بیان اینکه هدفش از این بازدید شناسایی مقصرین در گمرک نیست، گفت: وضعیت گمرک شهید رجایی نسبت به اسفند ۱۴۰۰ که از آن بازدید به عمل آوردیم بسیار بهتر و مطلوب‌تر شده است اما هنوز نواقص و ناهماهنگی‌هایی در این گمرک میان دستگاه‌های مسئول وجود دارد که باید هرچه سریع‌تر نسبت به رفع آنها اقدام شود.

کد خبر 6095093

دیگر خبرها

  • آیا سیل امارات عاملی برای گرانی کالاهای وارداتی می‌شود؟ 
  • ابطال بخشنامه گمرک با رای دیوان عدالت اداری همزمان با سفر رئیس قوه قضائیه به هرمزگان
  • دستگاه‌های مسوول در بندر شهید رجایی باید به وحدت رویه برسند
  • رشد صادرات و ترانزیت آستارا؛ مرز مهم اقتصادی کشور
  • لیست کالا‌های اساسی مشمول واردات با ارز ترجیحی اعلام شد
  • اعلام لیست کالاهای اساسی مشمول واردات با ارز ترجیحی
  • چین اولین مقصد صادرات کالاهای ایرانی/ باید بازار چین را بشناسیم
  • نیاز چین به کالاهای کشاورزی و نفتی/ چینی‌ها به دنبال کالای باکیفیت هستند
  • لیست کالاهای اساسی مشمول واردات با ارز ترجیحی اعلام شد
  • ضرورت تقویت زیرساخت های سلامت در کشور