Web Analytics Made Easy - Statcounter

مرکز پژوهش های مجلس برای مقابله با بحران تامین برق در زمان اوج بار در تابستان امسال پیشنهاد داد که قیمت برق بخش خانگی برای مشترکین پرمصرف که صرفا ۲۵ درصد مردم هستند، در اوج بار افزایش یابد و درآمدهای حاصله میان مشترکین کم‌مصرف توزیع گردد. ۲۰ تير ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۱ اقتصادی نفت و انرژی نظرات

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، تامین برق مصرفی در تابستان امسال با توجه با کاهش حجم بارندگی­ها و درنتیجه کاهش ظرفیت نیروگاه‌های برقابی بیش از پیش به بحران تبدیل شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی با انتشار گزارشی با عنوان «ارزیابی ابعاد بحران تامین برق تابستان و راهکارهای مقابله با آن» ضمن تاکید بر اینکه پیش بینی می شود کمبود تقاضای توان مصرفی برق در فصل تابستان امسال به طور متوسط بیش از 5 هزار مگاوات خواهد بود، به بررسی تجربیات جهانی برای مقابله با این بحران پرداخته و راهکارهای کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت در این زمینه ارایه داده است.

بررسی های این مرکز پژوهشی نشان می دهد که تمرکز بر مشترکین پرمصرف، تغییرات قیمتی محسوس در روزها و ساعات اوج بار، استفادۀ حداکثری از رسانه‌های عمومی و همچنین حمایت از توسعۀ تجهیزات کم‌مصرف اصلی ترین راهکارهای مقابله با بحران تامین برق در اوج بار در دنیاست

مرکز پژوهش های مجلس با اشاره به اینکه با توجه به سهم 50 درصدی بخش خانگی در مصرف برق در زمان‌های اوج بار، کنترل مصرف بخش خانگی نسبت به سایر بخش­ها در اولویت است، این راهکارهای کوتاه‌مدت و میان‌مدت را برای کاهش اوج بار در این بخش، پیشنهاد داده است: «اصلاح نظام تعرفه‌گذاری اوج بار و زیرساختهای قبوض و کنتورها، استفاده حداکثری از ظرفیت وسائل ارتباطی و همچنین توسعه تجهیزات کم­مصرف سرمایشی».

راهکارهای پیشنهادی این مرکز پژوهشی برای اصلاح وضعیت قیمت گذاری برق بخش خانگی عبارتست از: «تعرفه‌گذاری فعلی برق خانگی در زمان اوج بار و کم‌باری غیرموثر و ناعادلانه بوده و مشترکین پرمصرف کمتر از مشترکین کم‌مصرف جریمۀ مصارف اوج بار خود را احساس می‌کنند. برای حل این معضل پیشنهاد شده است با تعیین «الگوی مصرف برق در اوج بار» برای اقلیم‌های مختلف، از مصارف بالاتر از الگوی مصرف در زمان اوج بار جریمه اخذ شود و طبق فرمول دقیقی، این جریمه میان مشترکین کم‌مصرف توزیع گردد. درنتیجه در این روش از آنجا که اکثریت مردم از تشویق‌ها بهره‌مند می‌شوند و تنها 25% از کل مشترکین، جریمه می‌پردازند، از سویی مشترکین پرمصرف به اصلاح رفتار خود ترغیب می‌شوند و از سوی دیگر نارضایتی عمومی از تغییر تعرفه‌ها کاهش می‌یابد».

مرکز پژوهش های مجلس ضمن تاکید بر اینکه تاثیرگذاری تعرفه‌های اوج بار منوط به اصلاح قبوض و همچنین اصلاح برخی زیرساخت‌ها در رابطه با کنتورهاست، پیشنهاد داده است که با استفادۀ بهینه از ظرفیت رسانه‌ای قبوض برق، مشترکین به صورت واضح اطلاعاتی از قبیل ساعت اوج بار، میزان مصرف نسبت به سایر ساکنین منطقه یا شهر، میزان جریمۀ اوج بار، میزان کاهش مبلغ قبض در صورت کنترل مصرف و ... را در قالب قبوض دریافت کنند.

تعطیلی برنامه‌های تلویزیونی در برخی ساعات خاص در روز‌های بحرانی و همچنین نشان دادن نمایشگر وضعیت بحرانی در کنار برنامه‌های تلویزیونی مشترکین، دیگر پیشنهادهای این مرکز پژوهشی برای ترغیب مردم به کاهش مصرف برق بخصوص در ساعات بحرانی بوده است.

مرکز پژوهش های مجلس با تاکید بر ضروت توجه جدی به نقش و اهمیت وسائل سرمایشی در کاهش مصرف اوج بار در فصل تابستان و اتخاذ مکانیزم‌های برای اسقاط تجهیزات فرسوده و نوسازی آن‌ها و همچنین حمایت از تولیدکنندگان و خریداران تجهیزات کم‍‌‌مصرف، اعلام کرده است: «ضروری است با اصلاح تعرفه‌ها، روند شتابان گسترش استفاده از کولرهای گازی در مناطق عادی (غیرگرمسیر) هرچه سریعتر متوقف گردد».

توسعۀ تجارت برق، گسترش ذخیره‌سازها، توسعۀ مصارف برق در بخش حمل‌ونقل و صنعت، کاهش تلفات، اصلاح ساختار مدیریت و تصدی‌گری و همچنین احیای اقتصاد برق، راهکارهای بلندمدت پیشنهادی این مرکز پژوهشی برای بهبود وضیت بحران تامین برق بوده اند.

انتهای پیام/

R32317/P1012122/S7,80/CT1 واژه های کاربردی مرتبط صنعت برق ایران

منبع: تسنیم

کلیدواژه: صنعت برق ایران صنعت برق ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۶۱۹۲۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بنزین ارزان سی ان جی را از رونق انداخت

تین نیوز

یک فعال حوزه صنعت سی ان جی گفت: با توجه به اینکه قیمت بنزین افزایش پیدا نمی کند قیمت سی ان جی گران محسوب شده و باعث می شود تمایل برای استفاده از این سوخت کاهش داشته باشد.

به گزارس تین نیوز به نقل از اردشیر دادرس در گفت وگو با ایلنا، درباره اوضاع استفاده از سوخت سی ان جی اظهار داشت: ما اخیرا یک بسته حمایتی در زمینه سی ان جی نوشته و به دولت اعلام کرده ایم، منتظریم که مجلس جدید بعد از تشکیل بتواند راهکار اساسی در این حوزه اتخاذ کند که سی ان جی جایگزین ۱۵ میلیون لیتر بنزین شود و سقف مصرف این سوخت از ۲۵ میلیون متر مکعب به ۴۰ میلیون متر مکعب برسد. 

دادرس افزود: با توجه به افزایش مصرف گاز به خصوص در بخش خانگی که در پی کاهش درجه هوا در ماه پایانی سال گذشته رخ داد؛ خوشبختانه کاهش و محدودیت ارسال گاز به جایگاه های سی ان جی نداشته ایم، به عبارت دیگر ما در حوزه جایگاه های سی ان جی کمبود و قطعی گاز نداشته ایم، جز آنکه در برخی شهرهای استان خراسان رضوی تا حدی کمبود گاز داشتیم که به صورت مقطعی بوده است ولی در مجموع مشکل خاصی نداشتیم. 

این فعال حوزه صنعت سی ان جی گفت: مشکل اصلی سی ان جی عدم کارشناسی کارمزد جایگاه ها و عدم پرداخت کارمزد واقعی جایگاه ها است به طوری که اکنون بیش از ۳ ماه عقب هستیم.

وی در ادامه با اشاره به موضوع دلیل استقبال پایین از سوخت سی ان جی در کشور بیان داشت: عرف قیمت سی ان جی در دنیا ۲۰ درصد قیمت بنزین است اما  قیمت سی ان جی در ایران بالاست و با توجه به اینکه قیمت بنزین افزایش پیدا نمی کند قیمت سی ان جی گران محسوب می شود و این یکی از مشکلات این حوزه است که باعث می شود تمایل برای استفاده از این سوخت کاهش داشته باشد.

دادرس تاکید کرد: نرخ سی ان جی یکی از موارد عدم استقبال از این سوخت است بحث خودروها نیز موضوع مهمی است و آن اینکه خودروسازان هیچ برنامه ای برای تولید بیشتر خودروی سی ان جی سوز ندارند؛ اینها یک زنجیره هستند و همه به هم وابسته هستند که نهایتا منجر به این شده که مصرف سی ان جی در ایران پایین باشد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

دیگر خبرها

  • الزام استفاده از تجهیزات کاهنده مصرف آب برای صدور پایان کار
  • یارانه باید به دست مصرف کننده نهایی برسد
  • ثبات نرخ دلار و درهم و رشد قیمت یورو در معاملات امروز مرکز مبادله
  • ثبات نرخ دلار و درهم و رشد قیمت یورو
  • جهش چشمگیر قیمت گاز در انتظار شهروندان آلمانی
  • بنزین ارزان سی ان جی را از رونق انداخت
  • ایران رتبه ۹ تولید تخم مرغ در دنیا را داراست
  • رونق گلخانه‌های کوچک مقیاس و خانگی در گلستان
  • (ویدئو) افشاگری فرامرز خودنگاه از تماس نماینده مجلس تا پیشنهاد سکه و پرادو!
  • فرمول تعیین دستمزد ۱۴۰۳ اعلام شد/ میزان دقیق افزایش حقوق کارگران چقدر است؟