Web Analytics Made Easy - Statcounter

بر اساس آنچه که مسئولان مالی کلان‌شهرهای ایران مکرراً بدان تصریح کرده‌اند توسعه کلان‌شهرها در پیچ‌وخم قوانین دست و پاگیر مجلس و آئین نامه‌های دولت گیر کرده و مانع رشد شهرداری‌ها و در نتیجه شهرهای بزرگ کشور شده است. ۲۰ تير ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۸ استانها آذربایجان غربی نظرات

به گزارش خبرگزاری تسنیم از ارومیه، این شهر در یک دهه اخیر بارها و بارها مسئولین کلان‌شهرهای ایران را در رده‌ها و سطوح مختلف میزبانی کرده تا به واسطه این میزبانی توجه دولت و مجلس و دیگر مسئولین به این شهر دور افتاده از مرکز بیشتر جلب شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اینکه چقدر مدیریت شهری ارومیه در این هدف‌گذاری به نتایج مد نظر رسیده موضوع این گزارش نیست اما جالب است که در چندین میزبانی شهر ارومیه از مسئولان کلان‌شهرها فصل مشترک مشکلات این شهرها به بی توجهی دولت و مجلس به آنان بر می‌گردد به این معنی که همه شهرهای بزرگ کشور از میزان توجه دولت و مجلس به وضعیت عمومی خود ناراضی هستند.

روزگاری که شهرداری‌ها وضعیت مالی خوبی داشتند دولت تلاش می‌کرد مسئولیت‌های عمرانی، اجتماعی و فرهنگی خود را به شهرداری‌ها بسپارد اما اکنون که قریب به اتفاق شهرداری‌های کشور از اوضاع مساعد مالی خوبی برخوردار نیستند هیچ اراده‌ای در دولت برای کمک به شهرداری‌ها دیده نمی‌شود و حتی بعضاً با سازوکارهای قانونی و با لغو مصوبات شوراهای شهر همه آنچه شهرداری‌ها رشته‌اند را یکجا پنبه می‌کنند.

حداقل در شهر ارومیه دولت دست از همه کارها کشیده و عملاً همه امورات فرهنگی، اجتماعی و عمرانی را به شهرداری واگذار کرده به طوریکه بعضاً شهرداری ارومیه را به انجام پروژه‌های چند صد میلیاردی در حوزه فرهنگ ملزم کرده در حالیکه این دستگاه آه ندارد که با ناله سودا کند چراکه هم اینک چندین ماه از حقوق پرسنل خود را نتوانسته است به موقع پرداخت کند.

با این مقدمه می‌توان انتظار داشت که در پنجمین نشست مشترک شورای هماهنگی معاونین مالی اقتصادی و درآمد شهرداری کلان‌شهرهای کشور چه گذشته است.

در این نشست رئیس شورای اسلامی کلان‌شهر ارومیه با اذعان به مشکلات مالی شهرداری‌ها اظهار داشت: روشن است که بخش مالی هر دستگاهی قلب تپنده سیستم‌های اداری است بنابراین باید پیوسته به این بخش توجه ویژه داشت.

رسول اصغرزاده گفت: شرایط روز کشور طلب می‌کند تا نگاهی ویژه به مجموعه مدیریت شهری داشته باشیم و با حرکت به سمت سیستم‌های مالی مدرن شفافیت مالی را حاکم کنیم و به موازات آن با کسب درآمدهای پایدار شاهد تحول چشمگیر در شهرداری‌ها باشیم.

 رئیس شورای اسلامی کلان‌شهر ارومیه افزود: این شهر از تاریخی کهن و پرافتخار برخوردار است و هنوز هم دفاع مقدس در این سرزمین در چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب ادامه دارد و علاوه بر آن ارومیه افتخارات فرهنگی، ادبی و ورزشی فراوانی دارد که شهره ملی و جهانی هستند.

شهردار کلان‌شهر ارومیه نیز در این مراسم دست روی مشکلات متعدد کلان‌شهرها گذاشت و اظهار داشت: قابل کتمان نیست که مدیریت شهری با چالش‌های زیادی در بخش اقتصادی مواجه است بنابراین معاونین اقتصادی باید با کسب اطلاعات راهکارهای عبور از بحران‌های مالی را ارائه دهند.

محمد حضرت پور تصریح کرد: اگر بخواهیم شناخت جامعی از مدیریت شهری داشته باشیم باید شناخت خوبی از درآمدها و هزینه‌های شهرداری‌ها داشته باشیم.

وی گفت: امروزه عملکرد شهرداری‌ها بیش از گذشته در معرض دید و قضاوت مردم است چون این نهاد خدماتی تأثیرگذاری بسیاری در عرصه‌های اقتصادی، اجتماعی و سیاسی دارد.

شهردار کلان‌شهر ارومیه با انتقاد از اتکا بیش از حد بر درامد از طریق پروانه اظهار داشت: از نظر خیلی‌ها، نقطه اتکا درآمدهای شهری به سمت و سوی پروانه‌ها رفته است در حالیکه نباید این‌گونه باشد.

وی افزود: امسال فقط سه تا 4 درصد از درآمدهای شهرداری ارومیه وصول شده است

حضرت پور با مقایسه میزان مشارکت شهروندان اروپایی در اداره کرد شهرها و شهرداری‌ها گفت: شهروندان بسیاری از شهرهای اروپایی از 17 تا 80 درصد در مدیریت شهرداری‌ها مشارکت دارند در حالیکه در کشورمان چنین چیزی وجود ندارد و ما در چند سال گذشته نتوانسته‌ایم مشارکت مردم را در مدیریت شهری ایجاد کنیم.

در این مراسم معاون مالی و اقتصادی شهرداری تهران نی اظهار داشت: اصلی‌ترین مشکل شهرداری‌ها فقدان جایگاه مناسب در قوانین کشور است.

سمیع الله حسینی مکارم افزود: در حالیکه شهرداری‌ها یکی از صدها دغدغه وزارت کشور است و این وزارت خانه مشغله‌های بسیار فراوانی دارد با این حال بازهم مشکلات شهرداری‌ها باید از این طریق راهی به مجلس یا دولت بیابد که این مسیر کار را برای قانون‌گذاری مطلوب برای شهرداری‌ها دشوار و طولانی کرده است.

وی تصریح کرد: اساساً جایگاه شهرداری‌ها در قوانین کشور بسیار ضعیف است و در حالیکه دولت مکلف است تا زیرساخت‌ها را برای شهرها خصوصاً کلان‌شهرها ایجاد کند اما این کار اصلاً انجام نمی‌شود.

حسینی مکارم با انتقاد از دخالت دولت در روند نتیجه دهی قوانین مصوب شوراهای شهر اظهار داشت:  شورای شهرها باید اجازه داشته باشند تا متناسب با شهر خود قوانینی را تصویب کنند اما دولت با یک تصمیم همه آنچه در شورا مصوب شده را خنثی می‌کند.

وی تصریح کرد: باید با تحکیم قوانین، درآمدهای پایدار را در شهرها و شهرداری‌ها ایجاد کنیم.

 معاون مالی و اقتصادی شهردار ارومیه نیز در این مراسم اظهار داشت: ارومیه زادگاه زرتش و یکی از قدیمی‌ترین شهرهای شمال غرب کشور است که قبل از انقلاب به عنوان پاریس ایران و شهر آب و هم اکنون به عنوان پایتخت والیبال معروف است.

حسین اشرفی گفت: ارومیه 11 هزار هکتار وسعت و 800 هزار نفر جمعیت دارد.

وی افزود: کلان‌شهرها چالش‌ها و فرصت‌های متفاوت و زیادی دارند اما درآمدهای شهرداری‌ها هم اکنون کفاف هزینه‌ها را نمی‌دهد و در نتیجه بازار آشفته طلا و دلار قدرت خرید شهرداری‌ها نصف شده است

اشرفی تصریح کرد: بخش مالی شهرداری‌ها نیازمند توجه و تغییرات است تا بتواند به کسب درآمدهای پایدار و افزایش  سرمایه‌گذاری‌ها بپردازد.

گزارش و تصاویر: محمد آقایی پر و یوسف عباسی

انتهای پیام/ ع

R41361/P1494/S6,48/CT7

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۶۲۰۳۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تفاهم شرکت ملی صنایع مس و بانک شهر در راستای تامین مالی و توسعه صادرات

به گزارش «تابناک» به نقل از مس پرس، سیدمحمدمهدی احمدی مدیرعامل بانک شهر به همراه جمعی از معاونان و مدیران این بانک با حضور در شرکت ملی صنایع مس ایران، با حسین مدرس خیابانی مدیرعامل شرکت دیدار و گفتگو کرد.

مدیرعامل بانک شهر در این دیدار با اشاره به ظرفیت‌های این بانک به منظور تامین مالی پروژه‌های توسعه‌ای شرکت ملی صنایع مس ایران گفت: با بهره‌گیری از همه ظرفیت‌های موجود، آماده همکاری در زمینه توسعه صادرات محصولات و در مقابل واردات تجهیزات و ماشین‌آلات مورد نیاز صنعت مس هستیم.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران هم با اشاره به تفاهم حاصل شده با بانک شهر با هدف توسعه صادرات محصولات تولیدی این شرکت گفت: این تفاهم به منظور افزایش صادرات و کمک به رشد درآمدهای ارزی کشور به عنوان یک اقدام مثبت با جدیت پیگیری خواهد شد.

مدرس خیابانی افزود: واردات تجهیزات و ماشین‌آلات مورد نیاز شرکت ملی صنایع مس ایران از طریق تسهیلات صندوق توسعه ملی و با استفاده از ظرفیت‌های بانک شهر به عنوان یکی دیگر از محورهای همکاری دنبال می‌شود.

دیگر خبرها

  • خاندوزی: یکی از اولویت‌های ما حل موانع پرداخت بدهی‌های کشور است
  • کمک ۲۹۱۰ میلیارد تومانی دولت به شهرداری‌های استان
  • ایجاد توازن در ارائه خدمات عادلانه ،در دستور کار شورای شهر ارومیه
  • رکود در ساخت‌وساز موجب افزایش جرایم اجتماعی می‌شود
  • شهرهایی که درختان را اولویت قرار دادند
  • تفاهم بانک شهر و شرکت ملی صنایع مس در راستای تامین مالی و توسعه صادرات
  • تفاهم شرکت ملی صنایع مس و بانک شهر در راستای تامین مالی و توسعه صادرات
  • الحاق ۴۱ هزار هکتار اراضی به شهرهای کشور
  • از ارومیه تا تیم ملی: والیبال ایران و یک مربی جذاب
  • عصرانه خبری شهرهای ایران در سوم اردیبهشت‌