Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک روز پس آغاز رسمی فعالیت بازار ثانویه ارز، شاهد ادامه روند نزولی بهای انواع ارز بودیم و به دنبال آن، کاهش قیمت سکه نیز رقم خورد. هرچند بنا به دلایلی هنوز در روز‌های ابتدایی تعداد معاملات زیادی در این سامانه بازار ثانویه رقم نخروده است، ولی رفتار دلالان در سطح بازار غیررسمی و همچنین افت ارزشگذاری دلار در منظقه سلیمانیه عراق، حکایت از ادامه کاهشی در روز‌های آتی دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش تابناک اقتصادی، در چهارمین روز فعالیت رسمی بازار آزاد سکه و ارز در هفته جاری، همانند روز گذشته شاهد روند نزولی قیمت انواع ارز و سکه بودیم. به طوریکه بر اساس این گزارش تا لحظه تنظیم این خبر، قیمت سکه تمام طرح قدیم با افت ۹۰ هزار تومانی نسبت به نرخ پایانی روز سه شنبه، به قیمت ۲,۵۶۰,۰۰۰ تومان رسیده است. این سکه در تاریخ هفتم تیرماه، به رکورد تاریخی ۲ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان نیز رسیده بود. همچنین هر سکه تمام طرح جدید در معاملات امروز تا این لحظه، ۲,۶۶۲,۰۰۰ تومان قیمت گذاری شده است که نسبت به نرخ پایانی روز قبل، ۷۸ هزار تومان ارزان‌تر می‌باشد. این سکه نیز در تاریخ یازدهم تیرماه به رقم تاریخی ۳ میلیون و ۴۶ هزار و ۵۰۰ تومان فروخته شده بود.  

هر نیم سکه بهار آزادی نیز در بازار امروز، با افت ۳۵ هزار تومان به رقم ۱,۳۱۵,۰۰۰ تومان رسیده است و هر ربع سکه بهار آزادی نیز ۶۸۰ هزار تومان ارزشگذاری شده است که نسبت به روز قبل، ۱۵ هزار تومان کاهش قیمت داشته است. هر سکه یک گرمی نیز در معاملات امروز تغییر خاصی نداشته است و در سطح ۳۹۵ هزار تومان خرید و فروش شده است.

بازار آزاد ارز در مسیر نزولی...

بازار آزاد ارز در معاملات امروز چهارشنبه بیستم تیرماه، با کاهش قیمت ارز‌های پرطرفدار مواجه شد. کاهش قیمتی که از روز گذشته تحت تاثیر سیگنال کاهشی از بازار ثانویه، رقم خورده است و امروز نیز شاهد افت دلار آمریکا در محدوده ۷۷۰۰ تومان بودیم. همچنین هر یورو نیز با کاهش بیش از ۲۰۰ تومان به رقم ۸۹۲۹ تومان رسیده است. این ارز در روز‌های اخیر از مرز ۱۰ هزار تومان نیز عبور کرده بود. همچنین هر پوند انگلیس در بازار آزاد امروز، ۱۰۰۹۵ تومان قیمت گذاری شده است که این رقم نسبت به نرخ پایانی روز قبل، ۲۳۰ تومان کاهش قیمت را نشان می‌دهد. هر درهم امارات نیز با افت ۵۰ تومان به رقم ۲۰۷۲ تومان رسیده است. بهای درهم به دلیل برابری ثبات دلار به درهم در عدد۶۷/ ۳، برای فعالان بازار، اهمیت بالایی دارد، زیرا با توجه به آن، ارزش دلار به ریال را می‌توان تخمین زد. در بازار امروز، دلار کانادا و استرالیا نیز حدود ۱۵۰ تومان کاهش قیمت داشته و به ترتیب به قیمت‌های ۵۷۹۰ و ۵۶۳۵ تومان معامله شده اند.

در شرایط فعلی با توجه شروع به کار بازار ثانویه، تقاضا در بازار غیر رسمی و آزاد کاهش پیدا کرده است. هرچند به گفته قائم مقام سازمان توسعه تجارت، از آنجا که صادرکنندگان حداکثر دو ماه فرصت دارند که ارز حاصل از صادرات را در سامانه نیما ثبت کنند بنابراین احتمال اینکه در روز‌های ابتدایی تعداد معاملاتی زیادی در سامانه بازار ثانویه اتفاق نیفتد بدیهی است. هرچند آخرین نرخ اعلامی دلار آمریکا در این بازار، روز گذشته توسط امیر نجومی دبیر اسبق کانون صرافان ایران در گفتگو با خبرنگار فارس،  ۷۵۲۳ تومان اعلام شد. وی اظهار داشت: با آغاز به کار این بازار نخستین معامله صادرکنندگان غیرنفتی و غیرپتروشیمی با ارز درهم به نرخ فروش ۲۰۵۰ تومان معادل هر دلار ۷۵۲۳ تومان در سامانه نیما و از طریق صرافی رویال انجام شد.  

دلار بانک مرکزی هر دلار ۴۳۱۰۰ ریال قیمت خورد

براساس اعلام بانک مرکزی نرخ هر دلار آمریکا برای امروز (چهارشنبه سیزدهم تیرماه) با ۹۰ ریال افزایش نسبت به روز گذشته ۴۳ هزار و ۱۰۰ ریال قیمت خورد.

همچنین نرخ هر پوند انگلیس با ۱۴۷ ریال افزایش نسبت به روز سه شنبه ۵۷ هزار و ۱۵۴ ریال و هر یورو نیز با ۱۷ ریال اُفت در مدت مشابه ۵۰ هزار و ۵۴۵ ریال ارزش‌گذاری شد.

بر این اساس، هر فرانک سوئیس ۴۳ هزار و ۴۳۸ ریال، کرون سوئد ۴ هزار و ۹۲۳ ریال، کرون نروژ ۵ هزار و ۳۶۰ ریال، کرون دانمارک ۶ هزار و ۷۸۳ ریال، روپیه هند ۶۲۷ ریال، درهم امارات متحده عربی ۱۱ هزار و ۷۳۶ ریال، دینار کویت ۱۴۲ هزار و ۴۰۹ ریال، یکصد روپیه پاکستان ۳۵ هزار و ۴۳۳ ریال، یکصد ین ژاپن ۳۸ هزار و ۸۰۱ ریال، دلار هنگ کنگ ۵ هزار و ۴۹۲ ریال، ریال عمان ۱۱۲ هزار و ۹۴ ریال و دلار کانادا ۳۲ هزار و ۸۱۴ ریال قیمت خورد.

همچنین نرخ راند آفریقای جنوبی ۳ هزار و ۲۱۴ ریال، لیر ترکیه ۹هزار و ۱۴۶ ریال، روبل روسیه ۶۹۶ ریال، ریال قطر ۱۱ هزار و ۸۴۱ ریال، یکصد دینار عراق ۳ هزار و ۶۲۲ ریال، لیر سوریه ۸۴ ریال، دلار استرالیا ۳۱ هزار و ۹۷۰ ریال، ریال سعودی ۱۱ هزار و ۴۹۴ ریال، دینار بحرین ۱۱۴ هزار و ۶۲۸ ریال، دلار سنگاپور ۳۱ هزار و ۶۹۱ ریال، ده روپیه سریلانکا ۲ هزار و ۷۰۹ ریال و یکصد روپیه نپال ۳۸ هزار و ۹۶۸ ریال تعیین شد.

نرخ یکصد درام ارمنستان ۸ هزار و ۹۳۸ ریال، دینار لیبی ۳۱ هزار و ۵۰۱ ریال، یوان چین ۶ هزار و ۴۶۹ ریال، یکصد بات تایلند ۱۲۹هزار و ۶۵۱ ریال، رینگیت مالزی ۱۰ هزار و ۶۹۵ ریال، یک هزار وون کره جنوبی ۳۸ هزار و ۴۷۴ ریال، یکصد تنگه قزاقستان ۱۲ هزار و ۶۰۱ ریال، افغانی افغانستان ۵۹۳ ریال، روبل جدید بلاروس ۲۱ هزار و ۸۸۳ ریال، منات آذربایجان ۲۵ هزار و ۳۳۱ ریال، سومونی تاجیکستان ۴ هزار و ۶۹۸ ریال و بولیوار جدید ونزوئلا ۴ هزار و ۳۱۶ ریال ارزش‌گذاری شد.

منبع: تابناک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۶۲۳۳۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاهش قیمت دلار در پی پاسخ تنبیهی ایران به اسرائیل

نرخ ارز در هفته‌های اخیر با نوساناتی همراه بود که با حمله اسرائیل به سفارت جمهوری اسلامی ایران این نوسانات شدت بیشتری هم به خود گرفت به طوری که هر میزان ریسک سیستماتیک خارجی افزایش یافت نوسانات نیز صعودی‌تر شد.

التهاب بازار ارزی که با سر زدن به میدان فردوسی و خیابان منوچهری و... قابل ملاحظه بود که پیش بینی اکثر دلالان رسیدن نرخ دلار به عدد ۷۵ هزار تومان است نرخ دلاری که شب قبل از پاسخ محکم ایران به اسرائیل هم حوالی ۷۰ هزار تومان را لمس کرد، اما صبح شنبه برخلاف پیش بینی‌ها ورق برگشت و نرخ دلار با تغییر فاز در مدار نزولی قرار گرفت.

بررسی میدانی باشگاه خبرنگاران جوان از میدان فردوسی هم گواه این بود که پس از پاسخ تنبیهی ایران به اسرائیل و کاهش ریسک‌های سیستماتیک حالا این دلال‌ها هستند که برای عقب نماندن از رقبا با نرخ‌هایی به مراتب کمتر از فضاسازی‌های ایجاد شده به دنبال مشتری هستند.

در ادامه هم سیاوش غیبی‌پور استاد دانشگاه و کارشناس اقتصادی در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان با تاکید بر روند نزولی نرخ دلار گفت: نرخ ارز به سبب عوامل مختلفی تحت تاثیر قرار می‌گیرد و هر کدام از این فاکتور‌ها تاثیر گذاری متفاوتی بر روند قیمتی دارند یکی از مهم‌ترین فاکتور‌های موثر بر نرخ دلار بحث هیجانات روانی و ریسک‌های بیرونی است البته بماند که در کشور ما به سبب برخی از شیطنت‌های مجازی و به اصطلاح کانال‌های تلگرامی این نرخ تحت تاثیر عوامل درونی و شخصی هم قرار می‌گیرد!

این کارشناس اقتصادی در ادامه بیان کرد: چندین روز بود که به سبب ریسک‌های نظامی و دیگر عوامل نرخ ارز روند صعودی داشت و برخی هم به این روند دامن می‌زدند، پیش بینی‌ها هم متاسفانه از تداوم این روند صعودی خبر می‌داد.

او گفت: اما با توجه به این که مسئولان مربوطه کشور دائم اعلام می‌کردند به اسرائیل پاسخ خواهیم داد همه چشم به پاسخ ایران دوخته بودند همانطور که اکنون قابل مشاهده است با پاسخ ایران به رژیم صهیونیستی برخلاف انتظارات بسیاری از سودجویان به سبب نمایش اقتدار آمیز نظامی کشور هیجانات و بار روانی منفی کاهشی شد و این سر آغازی برای شروع روند نزولی نرخ ارز بود.

او افزود: همواره نمایش اقتدار نظامی سبب حس پیروزی، اعتماد و شکل گیری آرامش در بازار‌های مالی می‌شود موضوعی که امروز در بحث نرخ دلار شاهد آن هستیم در گذشته هم هنگام زمان جنگ ایران و عراق با پیروزی ایران در جبهه‌ها چینن موادری قابل لمس بود.

روند نزولی نرخ ارزی که بسیاری از کارشناسان معتقدند حالا با کاهش هیجانات منفی حتی می‌تواند ادامه دار هم باشد. در نهایت هم باید اشاره داشت بنابر گفته محمد رضا فرزین رئیس بانک مرکزی، هیچ نیاز کالایی قانونی در کشور وجود ندارد که ارز آن با نرخ بازار غیررسمی تامین شود و هرکس نیاز قانونی به ارز داشته باشد با نرخ مرکز مبادله به نیاز او پاسخ داده خواهد شد.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی بانک و بیمه

دیگر خبرها

  • ایستادگی سکه در کانال ۴۴ میلیون تومانی
  • قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز ۱۴۰۳/۰۱/۳۰
  • قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز ۱۴۰۳/۰۱/۲۹
  • پیش‌ بینی قیمت طلا و سکه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳/ رشد حباب، لیدر نوسانات صعودی سکه شد
  • پیش‌بینی قیمت دلار ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ / تتر کاهشی شد
  • قیمت دلار، سکه، طلا و یورو سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳؛ کاهش قیمت طلا و سکه
  • کاهش قیمت دلار در پی پاسخ تنبیهی ایران به اسرائیل
  • چرا قیمت دلار محکوم به سقوط است‌؟
  • پیش‌بینی نرخ ارز در ۲۸ فروردین /دلار به فاز استراحت رفت؟
  • کاهش ۶هزار تومانی قیمت دلار در ۲روز