Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،  همایش توسعه صادرت از مسیر دریای خزر امروز با حضور معاون وزیر راه و شهرسازی ،فعالان اقتصادی و بخش خصوصی برگزار شد .در این همایش سیاووش رضوانی مدیر بندر امیرآباد با بیان اینکه توانمندی و برجستگی‌های اقتصاد کشور مبتنی بر بنادر است گفت:هم اکنون بنادر کشور کاربردهای 12 گانه از جمله حمایت از تولیدکنندگان و کالاهای داخلی را دارا هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: با توجه به اینکه امسال سال حمایت از کالاهای داخلی نامگذاری شده است،برنامه ریزی برای برگزاری همایش توسعه صادرات از مسیر دریای خزر از  4 ماه گذشته آغاز شد. ما این روز این همایش را با حضور مقامات عالی کشورهای حاشیه دریای خزر برگزار می‌کنیم.

رضوانی به اهداف این همایش اشاره کرد و گفت: ارائه راهکارها و بررسی‌های چالش‌های موجود در این بخش بررسی و نقش کیفیت بنادر وضعیت سیاسی و دریایی کشورهای حاشیه دریای خزر و ارتباط ایران با کشور روسیه و فراهم کردن مزیت‌های سرمایه‌گذاری با کشورهای حاشیه دریای خزر از مهمترین محورهای این همایش به شمار می‌رود.

مدیر کل بندر امیرآباد تأکید کرد: در سه ماه اول امسال 235 هزار تن کالای صادراتی از این بنادر شمالی کشور بوده که 60 درصد از آن مربوط به بندر امیرآباد و مابقی مربوط به سایر بنادر شمالی کشور است.

وی اظهار کرد: سال گذشته 500 هزار تن صادرات داشتیم و این نشان‌دهنده ارتباط خوب ایران با کشورهای حاشیه دریای خزر است.

رضوانی تأکید کرد: هم اکنون با بروزرسانی زیر ساخت‌ها و ایجاد زیر ساخت ریلی رورو کالاها را به کشورهای همسایه صادر کنیم.

مدیر کل بندر امیر تأکید کرد: امیدوار هستیم ایستگاه ریلی رورو تا پایان امسال به اتمام برسد.

وی در پایان گفت: با هدف‌گذاری‌هایی که صورت گرفت 27 درصد از خدمات بندر امیر آباد به صورت الکترونیک انجام می‌شود.

** 60 درصد از صادرات استان‌های شمالی مربوط به بندر امیرآباد است

در ادامه این برنامه یوسف‌نژاد نماینده مجلس با بیان اینکه تجارت با عنوان یک علم و دانش روز به شمار می‌رود گفت: ایجاد این دانش به سادگی امکان‌پذیر نیست و کار بسیار دشوار و سختی به شمار می‌رود که زبان مخصوص به خود را دارد.

وی ادامه داد: هدف ما آن است که بتوانیم یک زبان مشترک بین ایران و کشورهای همسایه در بخش تجارت فراهم کنیم.

یوسف‌نژاد با بیان اینکه زبان تجارت به معنای آن است که توانایی‌ و نیازهای دو طرف گفته و به تفاهم برسند افزود: متأسفانه در کشور ایران تجارت خارجی مبتنی بر تجارت اروپایی و آسیای شرقی است این در حالی است که تجارت ایران باید مبتنی بر آسیای میانه باشد و باید کاملا نیازهای کلی این بخش تغییر کند.

نماینده مجلس تأکید کرد: این سیاست‌ها حداقل در استان مازندران که یکی استان‌های دریایی کشور به شمار می‌رود تغییر و مبتنی بر سیاست‌های کشورهای همسایه تنظیم شود.

وی افزود: از نظر ساختاری ایران در بخش دریایی بسیار قوی است اما باید از نظر سخت‌افزاری این سیاست‌ها قوی‌تر شود تا بتوانیم.

یوسف‌نژاد با بیان اینکه از نظر تولیدات ایران در بین کشورهای آسیایی مثال زدنی است گفت: متأسفانه بر خلاف تولیدات ایران در بخش تجارت ایران کاملا ضعیف است و ما نتوانستیم محصولات کشاورزی و مرکبات خود را به کشورهای همسایه صادر کنیم.

نماینده مجلس تأکید کرد: در بخش هاپ تجارت یک دستگاه مسئول نیست باید وزارت امور خارجه و سایر دستگاه‌های مسئول کمک کنند تا این اتفاق برای هاپ تجارت منطقه رخ دهد.

وی یادآور شد: 60 درصد از صادرات استان‌های شمالی مربوط به بندر امیرآباد است اما متأسفانه ما از ظرفیت‌های این بندر و سایر بنادر شمالی استفاده نمی‌کنیم و باید زمینه را برای صادرات از مسیر دریای خزر و برای سایر کشور‌ها فراهم کنیم.

یوسف‌نژاد ادامه داد: دریای مازندران یک سرمایه بین‌المللی و منطقه‌ای است که تاکنون از ظرفیت‌های آن استفاده نشده این درحالی است که می‌توانیم با تکیه بر تولیدات و ظرفیت‌های دریای درآمد‌های خود را دو برابر کنیم.

نماینده مجلس ادامه داد: باید بخش خصوصی و حمل و نقل دریایی در زمینه تجارت همکاری کنند و قدم‌های محکمی در این بخش بردارند.

وی در پایان گفت: برندسازی در محصولات نکته مهم در تجارت به شمار می‌رود و ما باید این حوزه را بروزرسانی کنیم.

** تکمیل شبکه ریلی تهران – شمال تا 40 ماه آینده

در ادامه علی محمد شاعری نماینده دیگر مجلس با بیان اینکه حمل و نقل دریایی مهمترین راهکار برای توسعه تجارت و بازرگانی کشور به شمار می‌رود گفت: این حوزه حمل و نقلی می‌تواند سهم قابل توجهی در صادرات ایفا کند اما متأسفانه ما نتوانسته‌ایم از این فرصت استفاده کنیم.

وی یادآور شد: کشوری که بخواهد در حوزه اقتصاد موفق شود باید تولیدات خود را بروزرسانی و صادرات خود را تقویت کند.

شاعری ادامه داد: صادرات باید قابل رقابت با بازار کشورهای همسایه باشد و در این بخش باید مجلس و دولت از حوزه بنادری حمایت کند.

وی تأکید کرد: هم اکنون در بخش کشاورزی 120 میلیون تن تولید داریم و محصولات کشاورزی ایران در دنیا خاص و سرآمد است اما متأسفانه نتوانستیم به لحاظ بسته‌بندی و صادرات موفق عمل کنیم.

شاعری افزود: مجلس سعی دارد در این بخش گام‌های اساسی با حمایت از تولیدکنندگان بردارد.

وی با بیان اینکه در قانون برنامه ششم توسعه و بودجه سال 97 حدود هزار و 500 میلیارد تومان به عنوان یکی از مشوق‌های صادراتی تخصیص داده شده اما هنوز نتوانسته‌ایم از ظرفیت‌های قانونی این بخش استفاده کنیم.

شاعری تأکید کرد: 20 درصد از سرمایه صندوق توسعه به سرمایه‌گذاری در بخش صادرات تخصیص یافته است اما هنوز نتوانسته‌ایم به موفقیت‌های این بخش دست پیدا کنیم.

وی یادآور شد: در سال 97 کمیته صادراتی و بخش‌های اقتصادی ما فعال شده اما هنوز مسیر طولانی در این حوزه در پیش داریم.

شاعری یادآور شد: در بندر امیرآباد 5 محور از مسیرهای جاده‌ای را چهارخطه کرده‌‌ایم و تا پایان سال شبکه حمل و نقل در این منطقه تکمیل می‌شود.

وی ادامه داد: 6 هزار میلیارد تومان در این بندر برای افزایش صادرات سرمایه‌گذاری شده است.

شاعری یادآور شد: هم اکنون 7.5 میلیون تن ظرفیت تخلیه و بارگیری این بندر است که امیدواریم بتوانیم این ظرفیت تخلیه و بارگیری را افزایش دهیم.

وی با بیان اینکه 6 هزار هکتار برای توسعه ملی و زیرساخت‌های صنعتی تخصیص داده ایم گفت: 3 هزار هکتار با عنوان اراضی پیشنهادی در اختیار بندر امیرآباد قرار داده‌ایم تا سرمایه‌گذاران بتوانند در این بخش سرمایه‌گذاری کنند.

شاعری در پایان گفت: شبکه حمل و نقل ریلی از تهران به شمال ظرف 40 ماه آینده به اتمام می‌رسد.

انتهای پیام /

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: دریای خزر اخبار اقتصادی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۶۲۳۶۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چند کشور آفریقایی کالای ایرانی می‌خرند؟

سید روح اله لطیفی، همزمان با دومین اجلاس بین‌المللی ایران و آفریقا، اظهار داشت: قاره آفریقا با دارا بودن ۱.۳ میلیارد نفر جمعیت و ۵۴ کشور، یک فرصت بزرگ در حوزه روابط تجاری و اقتصادی است.

به گزارش ایرنا، لطیفی افزود: ایران می‌تواند به واسطه نیاز این قاره به سوخت و انرژی، فنّاوری و مکانیزاسیون در تولید محصولات کشاورزی، سرمایه‌گذاری و طراحی و ساخت امور زیر بنایی از جمله معدن، سد، راه‌سازی و پروژه‌های عمرانی، اورهال کردن پالایشگاه‌ها، استخراج گاز، بازار مصرف مناسب مواد غذایی و محصولات صنعتی، تجاری و مصرفی و نیاز ما به کشت فراسرزمینی همراه با توانمندی کشورمان در صادرات خدمات فنی و مهندسی در این قاره فرصت‌ها ضمن حفظ شئونات انسانی و حفظ منافع توأمان کشورمان و کشور‌های آفریقایی حضور پیدا کند.

سخنگوی کمیسیون توسعه تجارت خانه صمت ادامه داد: در سال ۱۴۰۲ پراکنش صادراتی کشور به این قاره از نکات قابل توجه بود و صادرات در شرق، غرب، شمال و جنوب این قاره به صورت خاصی توسعه پیدا کرد و ۳۹ کشور از این قاره، مقصد صادرات کالا‌های ایرانی به صورت مستقیم بودند.

لطیفی گفت: با وجود کاهش صادرات کشور به بخش سفید این قاره در شمال در سال‌های گذشته، شاهد افزایش صادرات به کشور‌های الجزایر، مصر، لیبی، تونس، جیبوتی و مراکش در سال ۱۴۰۲ با وجود بحران حمل و نقل در دریای سرخ بودیم.
وی در خصوص هفت مقصد نخست محصولات صادراتی به آفریقا، بیان کرد: در سال ۱۴۰۲، غنا با خرید ۱۷۳.۵ میلیون دلار، آفریقای جنوبی با ۱۴۵ میلیون دلار، تانزانیا با ۹۲.۸ میلیون دلار، کنیا با ۴۸.۷ میلیون دلار، نیجریه با ۴۸ میلیون دلار، موزامبیک با ۴۷.۱ میلیون دلار و سومالی با ۳۳.۳ میلیون دلار هفت مقصد نخست صادرات کالا‌های ایرانی به صورت مستقیم به این قاره بودند.

سخنگوی کمیسیون توسعه تجارت خانه صمت بیان داشت: ۵۱ درصد صادرات ایران به این قاره مشتقات نفتی، شامل کود اوره، قیر، گاز مایع و انواع روغن‌های صنعتی بود و بعد از آن ۳۷ درصد صادرات کشورمان را محصولات فولادی و آهنی به خود اختصاص داده است. مواد غذایی، مصالح ساختمانی، انواع فرش و کف‌پوش، شوینده‌ها و لوازم بهداشتی، لوازم خانگی، دارو و تجهیزات پزشکی، لوازم صنعتی، قطعات خودرو، لاستیک، مواد معدنی، لوازم الکتریکی، لوستر، مبلمان و اسباب‌بازی از دیگر کالا‌های صادراتی ایران به قاره آفریقا در سال ۱۴۰۲ بودند.

لطیفی در خصوص واردات از قاره آفریقا، توضیح داد: در سال گذشته ۲۲ کشور از این قاره فروشنده مستقیم کالا به ایران بودند که آفریقای جنوبی با فروش ۱۹ میلیون دلار، زامبیا با ۱۲.۵ میلیون دلار، غنا ۱۲ میلیون دلار، سیشل با ۱۱.۷ میلیون دلار، کنیا ۹.۵ میلیون دلار، تانزانیا با ۶.۱ میلیون دلار و اوگاندا با ۴.۱ میلیون دلار، هفت کشور نخست فروش کالا در بین کشور‌های قاره آفریقا به ایران در سال گذشته بودند.

وی گفت: ۶۶ درصد واردات ایران از این قاره مواد غذایی و کشاورزی مانند چای، ذرت، قهوه، توتون، حبوبات، لاشه گوسفند و محصولات شیلاتی بودند و ۲۱ درصد نیز مواد معدنی مانند سنگ منگنز، سنگ و خاک روی، کنسانتره گروم، و ۱۳ درصد دیگر نیز عمدتاً روغن صنعتی و گریس، انواع تسمه، ماشین‌آلات، مواد شیمیایی و صنعتی و لوازم یدکی بودند.

سخنگوی کمیسیون توسعه تجارت خانه صمت در خصوص موانع توسعه روابط اقتصادی با قاره آفریقا تاکید کرد: عدم شناخت ظرفیت‌ها در بین تجار ایرانی و آفریقایی، نبود یا کمبود حمل نقل ارزان، مستمر و فراگیر و موانع جابه‌جایی مستقیم ارز و پول، از موانع توسعه تجارت یا تجارت مستقیم بین ایران و قاره آفریقا است که رفع این موانع با اراده دولت‌ها و پیگیری بخش خصوصی تا حدودی به تجارت ایران با این قاره شتاب خواهد داد.

دیگر خبرها

  • بهبود شاخص ایمنی عملیات بندری بنادر کشور/ افزایش ضریب ایمنی بندرانزلی
  • آفریقا؛ قاره فرصت ها؛ موانع همکاری های تجاری ایران و آفریقا چیست؟
  • آغاز ساخت پایانه مکانیزه مواد معدنی در مجتمع بندری امام خمینی
  •  تاکید بر افزایش همکاری‌های بنادر گلستان و بندر امیرآباد
  • چند کشور آفریقایی کالای ایرانی می‌خرند؟
  • روس‌ها متقاضی سرمایه گذاری در بندر امیرآباد
  • علاقه مندی روس‌ها برای سرمایه گذاری در بندر امیرآباد
  • نصب علائم کمک ناوبری در مسیر تردد شناورهای دریایی گلستان
  • اعلام آمادگی روس‌ها برای سرمایه گذاری در بندر امیرآباد
  • در همایش ملی مناطق آزاد چه گذشت؟/ قشم و کیش برترین در حوزه اقتصاد