Web Analytics Made Easy - Statcounter

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، «عبدالباری عطوان» نویسنده و تحلیلگر مشهور  عرب در تحلیلی نوشت: گزارشی که روزنامه مشهور «فایننشال تایمز» انگلیس منتشر کرد و عنوانی جنجالی دارد که می گوید« کارگران خارجی در  تعداد بی سابقه ای عربستان سعودی را به دلیل سیاست های«السعوده»(سعودی سازی) که حکومت در پیش گرفته و نیز به دلیل عوارض بالا و مبالغ هنگفتی که بر خارجی ها و خانواده های شان تحمیل کرده و نیز به دلیل رکود اقتصادی و گرانی معیشت،ترک می کنند»ما را شگفت زده و غافلگیر نکرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آمارهای رسمی عربستان می گوید که 677 هزار کارگر خارجی فقط در سال گذشته عربستان سعودی را ترک کرده اند و کارشناسان تأکید می کنند که این تعداد تا پایان سال کنونی یعنی 2018 دو برابر می شود. حکومت عوارض بسیار بالایی بر خارجی ها تحمیل می کند و هر نان آور خانواده باید 27 دلا برای هر کدام از اعضای خانواده اش بپردازد و این رقم در سال 2020 به 106 دلار می رسد.این به علاوه عوارض خروج و بازگشت است که سه برابر شده است. عوارض تمدید اقامت ، گواهینامه ، مجوز ماشین ، لغو سوبسید کالاهای اساسی و تحمیل مالیات پنهانی مانند مالیات بر ارزش افزوده را نیز باید اضافه کنیم.

یکی از کارگران اردنی در عربستان  در تماسی تلفنی به روزنامه رأی الیوم  گفت که وی همه اعضای خانواده اش را به اردن فرستاد و در ریاض تنها مانده است و چه بسا به زودی به آنها ملحق شود زیرا وی دیگر قادر به پرداخت اجاره خانه نیست و نمی تواند با گرانی معیشت مقابله کند و نمی تواند نزدیک به 35 هزار ریال(ده هزار دلار) در سال برای تمدید اقامت خودش و خانواده اش، علاوه بر عوارض دیگر، اقساط هزینه های تحصیل پسرانش در مدرسه های خصوصی و تامین اجتماعی را بپردازد زیرا حکومت عربستان بیشتر خارجی را از تدریس در مدارس دولتی و درمان در بیمارستانی دولتی به شکل مجانی منع می کند.

کارگران خارجی نقش مهمی در اقتصاد عربستان در طول دهه های گذشته به ویژه در بخش های آموزش، مسکن، بهداشت و پیمان کاری و فناوری بازی کردند. کارگران خارجی یک سوم جمعیت 33 میلیون نفری عربستان را شکل می هند و 80 درصد از کارها را در بخش خصوصی  به خود اختصاص داده بودند.

بارزترین بندهای چشم انداز 2030 که شاهزاده «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان سعودی اعلام کرد بر کاهش کارگران خارجی و گشودن آغوش بخش خصوصی به روی عربستانی ها و ایجاد 1.2 میلیون فرصت شغلی برای آنها تمرکز دارد به امید آن که میانگین بیکاری در صفوف عربستانی ها را از 13 درصد کنونی به نزدیک به 9 درصد در سال 2020 کاهش دهد لیکن کارشناساسن اقتصادی درباره توان حاکمیت برای تحقق این استراتژی خوشبین نیستند. پژوهش ها برای ارزیابی این مساله تأکید می کند که سعودی ها نمی توانند مکان های خالی ناشی از خروج کارگران خارجی در بخش خصوصی را پر کنند، مضاف بر این لغو محدودیت های مشارکت زنان عربستانی برای به دست آوردن فرصت های شغلی چه در بخش خصوصی و چه در بخش دولتی میزان بیکاری در میان عربستانی ها را حداقل در کوتاه مدت بالا می برد.

53 درصد از کارگران خارجی فعال در عربستان سعودی ماهیانه در حدود 3هزار ریال یعنی معادل نزدیک به 800 دلار دریافت می کنند و این حقوق پایین است و نمی تواند اقامتی با رفاه برای این کارگران و خانواده های شان تأمین کند به ویژه آن که حکومت عربستان همچنان «سیستم کفیل» را به اجرا در می آورد و به اینها اقامت دائمی یا ملیت نمی دهد حتی اگر هزار سال در این کشور زندگی کنند.

شاهزاده بن سلمان در یکی از مصاحبه های تلویزیونی خود در دو سال پیش گفته بود که امکان اجرای سیستم آمریکایی درباره کارگران خارجی وجود دارد و می توان به برخی از آنها اقامت دائمی یا کارت سبز داد؛ امری که موجی از خوش بینی در میان این کارگران به وجود آورد به ویژه آنانی که به مدت بیش از نیم قرن در عربستان زندگی کردند اما هرگز به این وعده خود عمل نکرد و به نظر می رسد از این ایده به طور کامل عقب نشینی کرده است.

اقتصاد عربستان پس از کاهش رشد در سال گذشته به دلیل کاهش بهای نفت بار دیگر شاهد رشد شد و در یک چهارم نخست سال جاری شاهد رشد نزدیک به 2.4 درصدی شد اما پس از بازداشت نزدیک به 350 تاجر برجسته به اتهام فساد و استرداد نزدیک به صد میلیارد دلار از دارایی ها و سهام آنها، اعتماد به اقتصاد عربستان به لرزه در آمد و حجم سرمایه گذاری ها کاهش یافت. این را یک کارشناس اقتصادی عربستانی برجسته که در لندن زندگی می کند به ما گفت.

درست است که نشانه های جدیدی مبنی بر کاهش تدابیر«السعوده»(سعودی سازی) که حکومت عربستان طی پنج سال گذشته دنبال و اخیرا آن را تشدید کرد وجود دارد مانند کاهش محدودیت ها برای به عهده گرفتن کارهایی که برای کارگران خارجی ممنوع بود و فقط محدود به عربستانی ها شد و درست است که برخی کاشناسان عربستان آثار و پیامدهای مهاجرت برعکس کارگران خارجی را کم اهمیت جلوه می دهند و می گویند این یک مرحله انتقالی است و طبیعی است که کشور با مشکلاتی مواجه شود لیکن اوضاع در طولانی مدت بهبود پیدا می کند اما واقعیت ها روی زمین کاملا مغایر با این هاست.

کارگران خارجی «برگه برنده دو لبه» بود : اینکه باعث بهبود اقتصاد کشورهای اصلی با انتقال پول به آنها و کاهش بیکاری دراین کشورهای می شد اما همچنین یک برگه برنده فشار سیاسی در دست عربستان سعودی بر دولت های کشورهایی بود که از آن جا آمده اند مانند اردن، مصر، لبنان،فلسطین، سودان و یمن.این کشورها تلاش می کردند که عربستان سعودی را از بیم اخراج این کارگران عصبانی نکنند و تلاش می کردند این کارگران به کارشان به عنوان یک مرغی که تخم طلایی به نام پول های انتقالی از عربستان، ادامه دهند.

پدیده بارز این روزها فقط بازگشت دوباره این کارگران از عربستان و بیشتر کشورهای حاشیه خلیج فارس به کشورهای خود نیست بلکه مهاجرت به کشورهای اروپایی،آمریکایی و کاناداست که به شدت به مهارت و به آنها نیاز دارند و به همین دلیل صف های دراز در برابر سفارتخانه ها و کنسولگری های کانادا و آمریکا و کشورهای اسکاندیناوی این روزها بیشتر می شود.

عربستان سعودی و دیگر کشورهای حاشیه خلیج فارس با در پیش گرفتن سیاست «رم دادن» کارگران خارجی به ویژه کارگران خارجی نتایج برعکسی می گیرند آن هم با توجه به تنش هایی که منطقه اکنون در آن به سر می برد تنش هایی که بارزترین آنها احتمال اقدامات ضد ایرانی آمریکاست.

به این کارگران باید به خاطر خدماتی که ارائه کردند پاداش داده شود حتی اگر پرداخت شده باشد و این مساله ای است که نمی توان انکار کرد و نباید مجبورشان کرد که از کشورهایی که خودشان و فرزندان شان غیر از آنها را نمی شناسند و سرود ملی شان را هر روز صبح در مدارس می خوانند و به پرچم های آنها احترام می گذارند و آهنگ های خوانندگان شان را می خواهند.

 

انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: جام جهانی 2018 نقل و انتقالات لیگ برتر لیگ ملت های والیبال ارزش های دهه 60 عربستان سعودی شاهزاده محمد بن سلمان جام جهانی 2018 نقل و انتقالات لیگ برتر لیگ ملت های والیبال ارزش های دهه 60 امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۶۲۵۶۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بایدن هم مثل ترامپ عربستان را قربانی می‌کند؟

آیا دولت بایدن برای نجات رژیم صهیونیستی از انزوا و شکست بین‌المللی، عربستان را پیش پای اسرائیل قربانی می‌کند؟

به گزارش مشرق، روزنامه کیهان در ستون خبر ویژه خود نوشت: در حالی که پایتخت‌ها، شهرها و دانشگاه‌های بسیاری از کشورهای جهان شاهد گسترده‌ترین اعتراضات ضد صهیونیستی است، وزیر خارجه آمریکا پس از دیدار با همتای سعودی در ریاض مدعی شد: «روابط عربستان و اسرائیل به زودی عادی می‌شود. اقدام دوطرفه عربستان و آمریکا در رابطه با پرونده عادی‌سازی روابط با اسرائیل در مراحل پایانی است. آمریکا و عربستان سعودی طی یک ماه گذشته درباره عادی‌سازی روابط میان ریاض و اسرائیل اقداماتی انجام دادند».

فیصل بن‌فرحان وزیر خارجه عربستان هم گفته است: «به مراحل نهائی توافق امنیتی با آمریکا نزدیک شده‌ایم». این در حالی است که بلینکن با وقاحت گفته است: اسرائیل برنامه‌ای برای حفاظت از غیرنظامیان در حمله به «رفح» در جنوب غزه ندارد.

بلینکن در نشست با وزیران شورای همکاری خلیج‌فارس هم، خواستار سیستم دفاعی یکپارچه در مقابل ایران شد و ادعا کرد: رویارویی ایران با اسرائیل، نیاز به یکپارچگی دفاعی بیشتر را نشان می‌دهد. این حمله، تهدید حاد و فزاینده ایران را نشان می‌دهد، اما همچنین ضرورت همکاری ما در زمینه دفاع یکپارچه را نشان می‌دهد.

اظهارات بلینکن مبنی بر این که آمریکا و عربستان طی یک ماه گذشته درباره عادی‌سازی روابط میان ریاض و اسرائیل اقداماتی انجام دادند، در حالی است که تشدید جنایت‌های اسرائیل در ماه‌های اخیر، موجب برانگیختگی گسترده جهانی و همچنین آماده شدن محاکم بین‌المللی برای صدور حکم تعقیب و بازداشت مقامات جنایتکار صهیونیست شده است. در میدان نظامی نیز تحلیلگران، از قطعیت شکست اسرائیل خبر می‌دهند و این علاوه‌بر ضربت راهبردی تحقیرآمیزی بود که اسرائیل از ایران خورد.

در چنین شرایطی به نظر می‌رسد دولت بایدن و نتانیاهو اصرار دارند دولت‌هایی مانند سعودی، اردن و امارات را قربانی کنند تا هر طور که شده اسرائیل را از باتلاقی که در آن دست‌وپا می‌زند، بیرون بکشند.

پیش از این، دیوید هرست، سردبیر وب‌سایت آمریکایی میدل‌ایست‌آی با اشاره به نقش‌آفرینی اردن، هنگام حمله ایران به اسرائیل هشدار داده بود: «در حالی که مردم اردن، شلیک موشک‌های ایرانی به اهداف خود در اسرائیل را تشویق می‌کردند، ارتش اردن آنها را از طرف اسرائیل سرنگون می‌کرد. اسرائیل ممکن است این واقعیت که متحدان واقعی دارد را جشن بگیرد، اما با این کار، مشروعیت دوستان خود را به طرز مُهلکی تضعیف می‌کند».

البته ایران در آن حمله، پایگاه‌های جاسوسی و نظامی اسرائیل از جمله پایگاه نواتیم را که حفاظت‌شده‌ترین پایگاه نظامی دنیا توصیف می‌شود، درهم کوبید و فقط ذلت و خفّت ماجرا برای شاه خائن اردن بماند.

بیگاری کشیدن اخیر از عربستان و واداشتن او به انتحار با باقی‌مانده حیثیت خود نزد ملت‌های مسلمان، در حالی است که میدل‌ایست مانیتور، آبان ۱۴۰۰ با اشاره به «گاو شیرده» توصیف‌شدن سعودی از سوی ترامپ نوشت: «زمانی که ترامپ، عربستان را گاو شیرده توصیف کرد، بن‌سلمان احساس توهین نکرد. او چرا در مقابل توهین‌های مداوم رهبران غربی سکوت می‌کند، اما در لبنان تنش ایجاد می‌کند؟».

دونالد ترامپ سال ۱۳۹۵ در حالی که هنوز رئیس‌جمهور نشده بود، گفته بود: «عربستان برای ما مانند گاوی شیرده است که هر وقت دیگر نتواند دلار و طلا بدهد، دستور ذبح آن را صادر می‌کنیم و این واقعیتی است که همه دوستان و دشمنان آمریکا به ویژه خود مقامات سعودی از آن آگاهند. عربستان، باید سه‌چهارم ثروتش را به آمریکا بابت حمایت‌های ما بپردازد».

او پس از ریاست‌جمهوری هم در جریان نشست خبری مشترک با سران لتونی، لیتوانی و استونی گفته بود: «می‌خواهم از سوریه خارج شویم و به کشورمان بازگردیم، می‌خواهم کشور خود را بازسازی کنم، هفت تریلیون دلار صرف کردیم اما هیچ چیزی نگرفتیم. ما در این مورد خیلی جدی فکر می‌کنیم و به‌زودی در این مورد تصمیم قطعی خواهیم گرفت. من به ریاض گفتم اگر می‌خواهید در این‌جا بمانیم، پس هزینه‌اش را بپردازید». ترامپ، اردیبهشت ۱۳۹۷ هم در دیدار با محمد بن‌سلمان گفت: «عربستان سعودی جزو خریداران بزرگ ما بوده است. [خطاب به بن‌سلمان] یکی از سرمایه‌گذاری‌های بزرگ شما خرید سهام و اقلام مختلف و تولید شغل برای آمریکایی‌ها است. من در ماه می در ریاض بودم. صدها میلیارد دلار به ایالات‌متحده بازگرداندیم. ما این را می‌دانیم و آنها هم می‌دانند». ترامپ سپس با نشان دادن چند لوح درباره خریدهای سعودی گفت: «اینها بعضی از چیزهایی هستند که از ما خریده‌اند. این یکی سه میلیارد دلار است، آن ۵۳۳میلیون دلار و آن یکی ۵۲۵میلیون دلار. این پول‌ها برای شما چیزی نیست؛ بیشتر بخرید این ۸۸۰میلیون دلار، این ۶۴۵میلیون دلار، این یکی ۶میلیارد دلار...».

اما بیش از صد میلیارد خرید نظامی از آمریکا- فقط ظرف یکی دو سال- نتوانست عربستان را به هنگام حمله متجاوزانه به یمن و تلافی‌شدن از سوی انصارالله، از گرداب نجات دهد و مانع از فرود آمدن موشک‌های در مناطق نفتی و نظامی شود. حالا هم به نظر می‌رسد اگر پای عربستان بیش از گذشته به بازی جنایتکارانه اسرائیل و آمریکا سُر بخورد، طرفی که بیش از همه زیان خواهد کرد، دولت سعودی است. مقاومت یمن نشان داده که کمترین ملاحظه‌ای درباره حامیان جنایات رژیم صهیونیستی ندارد.

دیگر خبرها

  • سیل شدید در شمال مکه مکرمه
  • عربستان و اسرائیل سازش می‌کنند؟
  • (ویدئو) سیل وحشتناک در عربستان سعودی همه را ترساند
  • فیلمی از هوای طوفانی شهر مدینه در عربستان سعودی
  • ولیعهد عربستان: با کوچ اجباری فلسطینیان مخالفیم
  • بایدن هم مثل ترامپ عربستان را قربانی می‌کند؟
  • مخالفت ولیعهد عربستان با کوچ اجباری فلسطینیان
  • بن‌فرحان: تنها اسرائیل مخالف توقف جنگ غزه است
  • بازسازی غزه ۳۰ سال زمان می‌خواهد
  • فیلم بارش برف سنگین در عربستان سعودی در اوایل اردیبهشت