Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-06@19:11:24 GMT

آبله مرغان چگونه منتقل مي شود؟

تاریخ انتشار: ۲۰ تیر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۶۲۷۱۲۷

آبله مرغان چگونه منتقل مي شود؟

خبرگزاري آريا -

آبله مرغان، يک بيماري مسري است که به شکل خارش پوستي و ظهور دانه هاي قرمز رنگ ظاهر مي شود. دانه هاي قرمز پوستي آبله مرغان مانند جوش و آبکي مي باشند.اين بيماري غالبا در بچه ها ظاهر مي شود، اما در هر سني مي توان به اين بيماري مبتلا شد. اگر واکسن آبله مرغان را نزده باشيد، احتمال مبتلا شدن به اين بيماري بيشتر است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


آبله مرغان بيماري خطرناکي نيست، اما اين بيماري براي زنان باردار، نوزادان، نوجوانان، بزرگسالان و افرادي که داراي سيستم ايمني ضعيف مي باشند، مي تواند مشکلاتي را بوجود آورد.
بعد از اين که بيماري آبله مرغان را گرفتيد و بهبود يافتيد، دوباره به آن مبتلا نمي شويد. اما ويروس اين بيماري در بدن فرد بهبود يافته تا مدت ها زنده باقي مي ماند. اگر اين ويروس دوباره فعال شود، موجب بروز بيماري دردناکي به نام زونا خواهد شد.
اگر تا به حال آبله مرغان نگرفته ايد، و يا واکسن آبله مرغان را نزده ايد، و يا با فردي که آبله مرغان گرفته، تماس داريد، در معرض خطر ابتلا به اين بيماري قرار داريد.
راه هاي سرايت
آبله مرغان توسط ويروس "واريسلا زوستر" به وجود مي آيد. اين ويروس به سرعت پخش مي شود. اين ويروس توسط عطسه کردن، سرفه کردن و يا بشقاب و ليوان مشترک داشتن انتقال مي يابد. همين طور اگر مايع تاول آبکي را لمس کنيد، آبله مرغان خواهيد گرفت.
يک فردي که آبله مرغان دارد، ولي هنوز علائم بيماري را ندارد، به سرعت ويروس اين بيماري را پخش خواهد کرد.
بيماري آبله مرغان 2 تا 3 روز قبل از ظهور دانه هاي پوستي تا بعد از اين که همه تاول ها خشک شدند، قابل سرايت مي باشد.
نشانه ها
اولين نشانه اين بيماري، تب و بعد از آن سردرد و گلودرد است. احساس کسالت، خستگي و ميل نداشتن به غذا از علائم ديگر اين بيماري مي باشد. دانه هاي پوستي آبله مرغان، 1 تا 2 روز بعد از آن که علائم اوليه به وجود آمد، ظاهر مي شوند. اما علائم در برخي مبتلايان، فقط دانه (بدون تب و ديگر نشانه ها) مي باشد.دانه هاي قرمز و آبکي پوست در آبله مرغان
اگر با کسي که آبله مرغان داشته، در تماس بوده ايد، معمولا 14 تا 16 روز طول مي کشد تا علائم و نشانه هاي اوليه آبله مرغان در شما ظاهر شود. اين دوره به نام دوره نهفتگي يا کمون است.
بعد از ظهور دانه هاي قرمز آبله مرغان، غالبا 1 تا 2 روز طول مي کشد تا دانه ها در تمام بدن پخش گردند. معمولا 5 تا 7 روز طول مي کشد تا هر دانه ها خشک شود و بيافتد.
هنگامي که دانه هاي پوستي خشک شد، مي توانيد به محل کار، مدرسه و غيره برويد.
نشانه هاي نادر در آبله مرغان
پنوموني (ذات الريه): اگر ويروس آبله مرغان به طرف ريه برود، مبتلا به ذات الريه مي شويد. اين بيماري غالبا در نوجوانان، بالغين و زنان بارداري که آبله مرغان را در سه ماهه ي آخر بارداري گرفته اند، مشاهده مي شود.
آنسفاليت (تورم مغز): ممکن است 5 تا 10 روز بعد از ظهور دانه هاي پوستي، اين بيماري به وجود بيايد. آنسفاليت در کودکان ممکن است، بر مخچه اثراتي داشته باشد و عدم هماهنگي عضلات را به وجود آورد. علائم آنسفاليت شامل گيجي، تب بالا، سردرد زياد، خواب آلودگي، حساس به روشنايي و تهوع مي باشد. در موارد خيلي جدي، ممکن است فرد تشنج کند.
بينايي کم: ويروس آبله مرغان ممکن است، قرنيه چشم را آلوده و زخم کند و در نتيجه موجب کاهش قدرت بينايي گردد.
سندرم reye: در افراد کمتر از 20 سالي که آبله مرغان گرفته اند و آسپيرين مصرف مي کنند، اين سندرم به وجود خواهد آمد.
آرتريت (ورم مفاصل): برخي از افراد مبتلا به آبله مرغان، دچار درد عضله و مفصل مي شوند. اين درد غالبا تا زماني که دانه ها وجود دارد، ادامه خواهد داشت.
مشکلات نادر و کمياب بيماران مبتلا به آبله مرغان
- التهاب عصب بينايي يا نخاع
- التهاب بافت هاي اطراف مغز و نخاع (مننژيت)
- تخريب عصب به علت مشکلات حرکتي
- اختلال در خون مانند: کاهش مقدار سلول هاي خوني که کمک به انعقاد خون مي کنند (ترومبوسيتوپنيا)
مشکلات زنان باردار
زنان بارداري که در نيمه اول بارداري دچار آبله مرغان شوند، يا جنين خود را سقط مي کنند و يا نوزاد، قبل از موقع به دنيا خواهد آمد.
زنان بارداري که در سه ماهه آخر بارداري به آبله مرغان دچار گردند، ممکن است دچار پنوموني شوند و يا حتي ممکن است در اثر اين بيماري از دنيا بروند.
دو نوزاد از 100 نوزاداني که مادران شان در طي بارداري، آبله مرغان گرفته اند، ممکن است در 20 روز اول تولد خود آبله مرغان بگيرند. اين نوزادان مي توانند علائم زير را دشته باشند:
* نقص تولد: يک پا کوچک تر از پاي ديگر، جاي زخم روي دست يا پا و يا مشکلات بينايي
* کاهش وزن تولد
* صرع
* تاخير هوشي
* عفونت shingle (زونا): درد، احساس خارش و سوزش در يک طرف بدن.
* مرگ : 7 نوزاد از 100 نوزاد، بر اثر اين بيماري از بين مي روند.
درمان
درماني براي آبله مرغان وجود ندارد، به جز استراحت و دادن داروها براي پايين آوردن تب و کاهش خارش.
براي پايين آوردن تب مي توانيد کارهاي زير را انجام دهيد:
- آب و مايعات فراوان بنوشيد. مي توانيد يخ نيز بمکيد.
- با آب ولرم حمام کنيد.
- لباس هاي نازک و نخي به تن کنيد و از لباس هاي زبر و گرم دوري کنيد.
- داروها را به موقع مصرف کنيد.
- در مورد افراد کوچک تر از 20 سال سن، از آسپيرين استفاده نکنيد، زيرا امکان دارد سندرم Reye را به وجود آورد.
توصيه هايي به افراد مبتلا به آبله مرغان
* از خاريدن پوست تان خودداري کنيد ، زيرا اولا آلودگي زير ناخن ها وجود دارد. ثانيا پوست تان را زخم مي کنيد.
* حمام آب سرد و يا گرم بگيريد. 20 تا 30 دقيقه در حمام باشيد تا پوستتان نرم شود.
* از صابون استفاده نکنيد و يا از صابون هاي ملايم (صابون بچه و يا صابون هاي مخصوص پوست هاي حساس) استفاده کنيد.
* حمام با جو بسيار خوب است. شما مي توانيد يک ليوان جو را با سه ليوان آب سرد مخلوط کرده و در آب وان حمام بريزيد.
* از نشاسته ذرت نيز مي توان به جاي جو استفاده کرد. به اين ترتيب که دو ليوان نشاسته ذرت را به آب وان حمام اضافه کنيد.
* بعد از حمام کردن، پوست خود را به آرامي خشک کنيد، اما نبايد حوله را بر روي پوست خود بکشيد.
* لباس هاي خود را با مايع يا پودر لباسشويي ملايم بشوييد (نبايد اين ها داراي ماده پاک کننده قوي باشند).
* دستکش 10 درصد نخي به دست کنيد تا از خاراندن جلوگيري نماييد.
* دستان خود را هميشه بشوييد.
* سعي کنيد در شرايطي قرار نگيريد که عرق کنيد، مثلا در اتاق گرم.
واکسن آبله مرغان
واکسن آبله مرغان براي چه افرادي توصيه مي شود؟
براي تمام افراد بيشتر از يک سال، در 2 دوز تزريق مي گردد. اولين دوز را در 12 تا 15 ماهگي و دوز بعدي را در 4 تا 6 سالگي دريافت مي کنند (دوز دوم را مي توان سه ماه بعد از دوز اول دريافت کرد).
کودکان و بالغيني که آبله مرغان نگرفته اند.
افرادي که در کنار فردي که آبله مرغان دارد، زندگي مي کنند.
واکسن آبله مرغان براي چه افرادي توصيه نمي شود؟
- زنان باردار. خانم ها مي توانند تا يک ماه قبل از باداري اين واکسن را تزريق کنند و بعد از آن ديگر مجاز نيستند.
- افراد داراي سيستم ايمني ضعيف
- افراد دچار تنگي نفس و آسم
- افرادي که داراي بيماري هاي مزمن و طولاني مي باشند، مانند، بيماران دچار سرطان خون.
- افرادي که به آنتي بيوتيک نئومايسين آلرژي دارند، زيرا واکسن آبله مرغان داراي مقدار کمي نئومايسين مي باشد.
- افرادي که به تازگي خون، پلاسما و يا ايمنوگلوبولين دريافت کرده اند. بايد اين اشخاص مدت 3 تا 11 ماه صبر کنند و بعد واکسن آبله مرغان را بزنند.
جلوگيري از آبله مرغان
با تزريق واکسن آبله مرغان، مي توان از ابتلا به اين بيماري جلوگيري کرد. پزشکان دو دوز از اين واکسن را براي کودکان يک سال و بالاتر توصيه مي کنند.
هيچ گاه کودک خود را نزديک فردي که آبله مرغان دارد، قرار ندهيد. افراد بسياري تصور مي کنند که اگر کودک آبله مرغان بگيرد، در بزرگسالي ايمن خواهد بود، اما اين مسئله مي تواند کودک را با مشکلات شديدي روبرو کند.
بهتر است افرادي که سيستم ايمني ضعيفي دارند، داروهاي ضد ويروس دريافت کنند.
منبع:tebyan.net
آبله مرغان چگونه منتقل مي شود, بيماري مسري, بيماري آبله مرغان, سردرد و گلودرد, بيماري, درمان بيماري, علائم بيماري, انواع بيماري, درمان, بهداشت و درمان, درمان بيماري, درمان جوش, درمان افسردگي, روش درمان, درمان عفونت, درمان ديابت, درمان دارويي, درمان زود انزالي


منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۶۲۷۱۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راهی جدید برای پیشگیری و درمان بیماری‌های روده

آفتاب‌‌نیوز :

محققان سیستم بهداشتی کوه سینا، در مطالعه پیشگامی، اهمیت گونه‌های فعال اکسیژن در حفظ عملکرد سلول‌های بنیادی و جلوگیری از التهاب در حین ترمیم زخم، را بررسی کرده اند. یافته‌های پژوهشگران، می‌تواند بینش بیشتری را درباره پیشگیری و درمان بیماری‌های التهابی روده (IBD) ارائه دهد.

گونه‌های فعال اکسیژن، مواد شیمیایی بسیار واکنش پذیری هستند که از اکسیژن تشکیل شده اند. ترشح گونه‌های فعال اکسیژن در روده برای حفظ عملکرد سلول‌های بنیادی و ترمیم زخم ضروری است. با این حال، می‌تواند اثرات التهابی نیز ایجاد کند.

تیم تحقیقاتی، عوامل کلیدی که باعث ایجاد تغییرات غیرطبیعی سلول‌های بنیادی می‌شوند را یافته اند که نقش مهمی از گونه‌های فعال اکسیژن در حفظ روده‌های سالم را نشان می‌دهد.

دانشمندان گفته اند: واضح است که تنظیم اکسیژن و گونه‌های فعال اکسیژن نقش مهمی در بیماری‌های مزمن، و به طور خاص IBD ایفا می‌کنند. این مطالعه پیشرفت بزرگی را در تعریف نقش کلیدی گونه‌های اکسیژن در حفظ یک سد مخاطی سالم برای IBD ارائه می‌دهد.

تیم تحقیقاتی نقش گونه‌های فعال اکسیژن و NOX۱، پروتئین مورد استفاده برای تولید این مواد شیمیایی، را مورد مطالعه قرار دادند. به گزارش سیناپرس، پژوهشگران، مقدار گونه‌های فعال اکسیژن را اندازه گیری کرده و مشخصات بیان ژن سلول‌های سد روده را از موش‌ها و انسان‌های مبتلا به کولیت اولسراتیو، یکی از زیرگروه‌های IBD، تجزیه و تحلیل کردند.

 سلول‌های سد کننده روده، سطح روده را می‌پوشانند و به هضم غذا، جذب مواد مغذی و جلوگیری از هجوم باکتری‌های روده کمک می‌کنند. محققان، داده‌های بیان ژن را در بافت‌های ملتهب و غیر ملتهب روده بزرگ مقایسه کردند.

دانشمندان دریافتند:ترکیبی از NOX۱، از دست دادن عملکرد -که منجر به کاهش گونه‌های فعال اکسیژن می‌شود، به علاوه وجود ماده‌ای به نام TNF که باعث التهاب می‌شود، منجر به افزایش غیرطبیعی سلول‌های میکروفولد می‌شود. سلول‌های میکروفولد، که به عنوان سلول‌های M نیز شناخته می‌شوند، برای تنظیم پاسخ ایمنی روده بسیار مهم هستند.

تیم تحقیقاتی، این افزایش غیرطبیعی در تعداد سلول‌های M را در نتیجه از دست دادن گونه‌های فعال اکسیژن در سلول‌های بنیادی یافتند. به گزارش سیناپرس، این افزایش در سلول‌های M اپیتلیال باعث افزایش جذب سلول‌های ایمنی در موش‌ها می‌شود. محققان توانستند با درمان سلول‌های روده به کمک گونه‌های فعال اکسیژن، نقص اولیه به دنبال از دست رفتن این گونه‌های اکسیژن در طول التهاب، را معکوس کنند.

پژوهشگران اظهار داشته اند: اکسیژن فعال، که توسط سلول‌های بنیادی آزاد می‌شود، برای حفظ یک روده سالم از طریق حفظ تعادل مناسب انواع سلول‌های سد روده، حیاتی است.

یافته‌های تحقیقاتی، در مجله Gut منتشر شده اند.

منبع: سیناپرس

دیگر خبرها

  • ۲ دلیل مهمِ افزایش آمار آبله‌ مرغان در ایران/ کدام کودکان آبله مرغان نمی‌گیرند؟
  • واکسیناسیون بیش از ۷۰ هزار راس دام علیه بیماری آبله در هفتکل
  • ۲ دلیل مهمِ افزایش آمار آبله‌ مرغان در ایران | کدام کودکان آبله مرغان نمی‌گیرند
  • هزینه‌های درمان کودکان زیر ۷ سال در بیمارستان‌های زاهدان رایگان شد
  • هزینه‌های درمان کودکان زیر ۷ سال در بیمارستان‌های دانشگاه علوم پزشکی زاهدان رایگان شد
  • راهی جدید برای پیشگیری و درمان بیماری‌های روده
  • درمان بیماری‌های کلیوی با سم این حشره خطرناک
  • درمان بیماری کلیوی با سَم صدپایان!
  • درمان جدید بیماری آلزایمر
  • تولید دارویی که از دیابت جلوگیری می‌کند