Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-29@08:25:42 GMT

از احمد محمود تا عباس کیارستمی

تاریخ انتشار: ۲۱ تیر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۶۲۷۳۳۰

از احمد محمود تا عباس کیارستمی

لیلی گلستان، چهل سال یادداشت‌های منتشر شده‌اش در روزنامه‌ها ورسانه‌ها متعدد را گزینش کرده و در کتاب «آن‌چنان که بودیم» تدوین و در نشر حرفه هنرمند منتشر کرده است. حسن همایون خبرنگار

ایران آنلاین / او به پرسش‌هایم درباره این اثر توضیح داد. کتابی که وقایع نگاری چهل سال گذشته در حوزه فرهنگ و هنر است. این اثر امروز ساعت شش در شهر کتاب دانشگاه رونمایی می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

لیلی گلستان میزبان دوستدارانش است و علی شروقی و فؤاد نظیری هم از این کتاب خواهند گفت.

در نخستین نوشته مطبوعاتی‌تان خطاب به اوریانا فالاچی جوابیه‌ای نوشتید، در حالی که فالاچی برای گفت‌وگو با محمدرضا شاه به ایران آمده بود، آن جوابیه تبعاتی امنیتی برای شما نداشت؟ اوریانا فالاچی برای مصاحبه با شاه به ایران آمد. پیش از مصاحبه یک نشست مطبوعاتی تشکیل داد، در ابتدای کار یک لنگه کفشش را در آورد و زد روی میز و گفت این حواله سر مترجم و ناشری که بدون دادن کپی رایت به ما، کتابم را چاپ کردند. من هم در کیهان آن روز در چند خط مختصر نوشتم که شما به ویتنام رفتید برای اینکه مردم دنیا را متوجه جنگ و زشتی‌هایش کنید یا قصد شما از این کار مال اندوزی بوده است. فردا که می‌رود پیش شاه به شاه می‌گوید، این چه مملکتی است که کتاب من را بی‌دادن حق من چاپ می‌کنند. شاه هم با لبخند می‌گوید شما چه خبرنگاری هستید که نمی‌دانید ما جزو کپی رایت نیستیم! کتاب در برگیرنده گزیده یادداشت‌های شما درباره رویداد‌های مختلف فرهنگی و اجتماعی و همچنین درباره فعالیت‌ها و ترجمه‌های شماست، ملاک‌های‌تان برای برگزیدن یادداشت‌ها چه بود؟! ملاکم برای گزینش تأثیر‌گذار بودن نوشته‌هایم بود.یادداشت‌ها و مصاحبه‌ها شاید ده برابرچیزی است که در کتاب می‌بینید.ناشر به من گفت که علاقه‌مندیم گزیده‌ای ازیادداشت‌ها و مصاحبه‌های‌تان را چاپ کنیم و پرسید آیا آنها را جمع‌آوری کرده‌اید و دارید؟ من هم گفتم، یک کیسه زباله برداشتم و هر آن‌چه نوشته بودم در مطبوعات و هر آن‌چه که درباره من و کتاب‌هایم در مطبوعات نوشته شده بود را در این کیسه می‌انداختم. در نهایت پنج کیسه پر از بریده روزنامه و مجله شد. ناشر گفت از میان آنها گزینش کن که کردم و گزینش‌های من را ناشر انتخاب مجدد کرد و شد این کتاب که می‌بینید. شماری از یادداشت‌های این کتاب برای شما عزیز‌ترند، آن یادداشت‌ها کدام است و چرا این‌ها را بیش‌تر دوست دارید؟ در چند شماره مجله هفت سلسله یادداشت‌هایی نوشتم با عنوان «الو الو این جا تهران» که خیلی کارش گرفت و از آنها استقبال شد. در مورد اتفاقات روزمره و حیرت انگیز شهر تهران بود!یا یادداشتم در سوگ بهمن جلالی دوست نازنینم که هر وقت باز خوانی‌اش می‌کنم گریه‌ام می‌گیرد. یا مطلبی در مورد احمد محمود با عنوان «سیگار کشیده اید؟» احمد محمودی که چندین هفته پیاپی به خانه‌اش می‌رفتم تا با او مصاحبه کنم و کلی با او دوست شده بودم؛ نویسنده محبوب من. نوشته‌ای در مورد پدرم در مجله نگاه نو، که خیلی‌ها به من خرده گرفتند اما خودش گفت از همه راست‌تر مال تو بود. یادداشت در سوگ عباس کیارستمی یا علی حاتمی، دوستان سالیان سال‌ام که از دست دادن‌شان آواری برسرم بود. همچنین نوشته‌ای در مورد زندگی با نعمت حقیقی در مجله فیلم با عنوان «یک اپیزود از صدها اپیزود یک زندگی» که خیلی زیاد مورد استقبال خواننده‌ها قرار گرفت. دیگر اینکه نوشته ‌ای برای بهاریه آخر سال 1388 به‌نام «آخر بهار» که در روزنامه بهار منتشر شد. این یادداشت‌ها را خیلی دوست داشتم. حالا که این کاغذ‌های بریده تبدیل به کتاب شده و در کنار هم قرار گرفته‌اند برایم معنای دیگری پیدا کرده است. تاریخچه‌ای شده از این چهل سال بیشتر در باب فرهنگ و هنر و اجتماعی که در آن زندگی می‌کنیم با تمام خوبی‌ها و بدی‌ها و کاستی‌ها. با تمام آدم‌های بزرگی که دارد و داشته است. وقتی این‌ها را پشت سر هم می‌خوانیم انگار رمان چهل سال زندگی‌مان را می‌خوانیم. همین.

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۶۲۷۳۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۸ یادداشت تفاهم همکاری بین ایران و بورکینافاسو امضا شد

به گزارش خبرگزاری مهر، «کیلم دو تامبلا» نخست وزیر بورکینافاسو که به منظور شرکت در دومین همایش بین‌المللی ایران و آفریقا به تهران سفر کرده است، با «سیدصولت مرتضوی» وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی دیدار کرد.

مرتضوی در این دیدار به تشریح مهمترین ظرفیت‌های صادرات محور جمهوری اسلامی ایران برای توسعه همکاری‌های دو کشور پرداخت.

وزیر کار با اشاره به امضای ۸ یادداشت تفاهم همکاری میان جمهوری اسلامی ایران و بورکینافاسو در حوزه‌های اقتصادی، اجتماعی و آموزشی بر تسریع در اجرای این برنامه‌ها تاکید کرد.

مرتضوی از طرف دولت جمهوری اسلامی ایران ریاست کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی با بورکینافاسو را عهده دار است.

کد خبر 6089617

دیگر خبرها

  • محمود عباس: در صورت حمله اسرائیل به رفح، بزرگ‌ترین فاجعه تاریخ رقم می‌خورد
  • هشدار تشکیلات خودگردان درباره پیامدهای حمله صهیونیست‌ها به رفح
  • محمود عباس: حمله به رفح بزرگ‌ترین فاجعه تاریخ فلسطین خواهد بود
  • «مگره و مردان محترم» در کتابفروشی‌ها دیده شدند
  • «فلسطین و توطئه صهیونیستی انگلیسی» به کتابفروشی‌ها آمد
  • هزینه فایده سفر رئیس جمهور به پاکستان
  • زندگی با آل‌احمد در شیوه نگارش سیمین دانشور تاثیر نداشت
  • زندگی با آل‌احمد در شیوه نگارش سیمین دانشور تاثیر نگذاشت
  • انتشارات شهید کاظمی با ۶۰ عنوان جدید به نمایشگاه کتاب می‌آید
  • ۸ یادداشت تفاهم همکاری بین ایران و بورکینافاسو امضا شد