Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-04-29@20:48:00 GMT

فوائد هشتگانه مسجد در کلام معصوم (ع)

تاریخ انتشار: ۲۱ تیر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۶۲۸۴۹۳

فوائد هشتگانه مسجد در کلام معصوم (ع)

امام علی (ع) در یک روایت به فوائد هشتگانه مسجد اشاره فرمودند.

باشگاه خبرنگاران پویا: امام علی (ع) در یک روایت به فوائد هشتگانه مسجد اشاره فرمودند.

مسجد مکانی برای توجه بیشتر به خداوند متعال و بریدن از تعلقات دنیایی و محیطی معنوی جهت دستیابی به آرامش روح و جان است. این مکان به قدری نزد خداوند متعال جایگاه دارد که پیامبر (ص) و اهل‌بیت عصمت و طهارت (ع) احکام و آداب شرعی و رفتاری مشخصی را برای آن وضع کرده‌اند و از دیگر سو در فضایل این مکان مقدس بیاناتی ایراد فرمودند؛ لذا ضروری است هر فرد مسلمانی که خداوند توفیق حضور در مسجد را به او عطا کرده است، با این آداب و فضایل آشنا شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به عنوان نمونه یکی از فضیلت‌های بالایی که پیامبر (ص) و اهل‌بیت (ع) به مسجد نسبت داده‌اند، بر شمردن این مکان مقدس به عنوان خانه خدا و محلی برای زیارت خداست. امام حسن مجتبی علیه‌السلام در یک روایت در این باره فرمود: «اهل مسجد زائر خدا هستند و بر صاحبخانه است که بر زائرش هدیه‌ای بدهد؛ اَهلُ المَسجِدِ زُوّارُ وَ حقٌ عَلَی المَزُورِ اَلتُّحفَةُ لِزائِرِهِ» (ارشاد القلوب، ج. ۱، ص. ۷۷) و یا ابوبصیر می­‌گوید: از امام صادق (علیه السلام) علّت تعظیم مساجد را پرسیدم؟ فرمودند: به خاطر این که مساجد، خانه‌هاى خداى متعال در زمین هستند؛ لِأَنَّهَا بُیُوتُ اللَّهِ فِی الْأَرْضِ» (علل الشرایع، ج. ۲، ص. ۳۱۸)

همچنین در کنار این آداب و فضایل مسجد، فوائد متعددی را برای آن بر شمرده‌اند. امیر مؤمنان علی (ع) در یک روایت به فوائد هشتگانه مسجد اشاره فرمودند. حضرت فرمود:

کسی که به مسجد رفت وآمد می­ کند، یکی از منافع هشت گانه نصیب او می­ شود:
* برادری مفید و باارزش در راه خدا
* یا علم و دانشی برگزیده
* یا دلیل و برهان محکم [برای تثبیت عقاید]* یا کلماتی که موجب هدایت شود [می‌شنود]،
* یا نشانه محکمى که در راه حقّ او را استوار سازد
*یا رحمت مورد انتظاری [شامل حال او می ­شود]،
*یا مواعظی که او را از فساد و گناه بازدارد، [می­ شنود]* یا به خاطر ترس یا حیا و آبروی خود گناهی را ترک می ­کند. (وسائل الشیعه، ج٣، ص٤٨�)

 

مَنِ اختَلَفَ اِلَی المَسجِدِ اَصابَ اِحدَی الثَّمانِ؛ اَخاً مُستَفاداً فِی اللهِ، اَو عِلماً مُستَطرَفاً اَو آیَةً مُحکَمَةً اَو یَسمَعُ کَلِمَةً تَدُلُّ عَلی هُدیً، اَو رَحمَةً مُنتَظَرَةً، اَو کَلِمَةً تَرُدُّهُ عَن ردی، اَو یَترُکَ ذَنبا خَشیَةً اَو حَیاءً».

انتهای‌پیام/

لینک کوتاه خبر: farda.fr/003XA7

منبع: فردا

کلیدواژه: مسجد امام علی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۶۲۸۴۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

7 شهید در حمله به نمازگزاران در هرات افغانستان

به گزارش حوزه بین الملل خبرگزاری تقریب، مهر به نقل از بی بی سی نوشت: رسانه های افغانستان گزارش دادند که در حمله افراد مسلح ناشناس به مسجد امام زمان (عج) شهرک اندیشه در شهرستان گذره در هرات، تعدادی از نمازگزاران به شهادت رسیده اند.

بر اساس اعلام این رسانه، حادثه هنگام نماز مغرب و عشا روی داده است.

گفته می شود امام جماعت این مسجد به همراه ۶ نفر دیگر از جمله یک کودک نیز در این حمله به شهادت رسیده‌ و تعدادی هم مجروح شده‌ اند.

مقامات دولت موقت طالبان در افغانستان هنوز در این خصوص بیانیه ای صادر نکرده اند.

تا کنون اخبار و اطلاعات بیشتری در این خصوص رسانه ای نشده است.

همچنین هنوز هیچ فرد یا گروهی مسئولیت این حادثه را برعهده نگرفته است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ۷ شهید درپی حمله به نمازگزاران در هرات افغانستان
  • 7 شهید در حمله به نمازگزاران در هرات افغانستان
  • ۷ شهید در حمله به نمازگزاران مسجد امام زمان (عج) در هرات
  • ۶ نفر در حمله به نمازگزاران در هرات افغانستان جان باختند
  • 7 شهید در حمله به نمازگزاران مسجد امام زمان (عج) در هرات
  • ناخدا صمدی: امام خمینی(س) اردیبهشت 58 فرمودند «ارتش باید بماند»/ پیش از آن پرسنل ارتش در پادگان‌ها امیدی به فردای خود نداشتند/ ابراهیم متقی: خلیج فارس یکی از حوزه‌های اصلی تهدید بوده، هست و خواهد بود
  • مرقد هانی بن عروه از یاران خاص امام علی(ع) مسجد کوفه
  • بازگشت جوانان به مسجد با میانبر ورزشی یک روحانی
  • روایت سیمین دانشور از دیدار با امام خمینی(ره)
  • ترتیل صفحه 240 کلام الله مجید+ صوت