Web Analytics Made Easy - Statcounter

رییس سابق بانک مرکزی که مدعی مدیریت تحریم و بحران کشور در دو سال اول دهه اخیر است،‌این روزها با استناد به یک خبر جعلی منتشر شده در برخی از رسانه های داخلی که عموما از آن‌ها به عنوان منبع اصلی اخبار هم یاد نمی شود، اظهاراتی را در مورد میزان دارایی‌های آقا زاده های ایرانی در خارج از کشور و نسبت آن با بودجه کشور مطرح کرده است؛سخنانی که در ذهن بسیاری از خوانندهای اظهارات فرد مورد اشاره ، این سوال را بوجود آورد که آیا او در زمانی که مدیریت یکی از مهمترین ارکان مالی و پولی کشور را برعهده داشته است بر اساس چنین اخبار نادرست و اشتباهی تصمیم‌گیری می‌کرده تا تحریم‌ها به مردم ایران آسیبی وارد نکند؟ آفتاب‌‌نیوز : محمود بهمنی به گفته خودش دارای  ۴۷ سال سابقه فعالیت  در امور بانکی و اقتصادی است ،  مدعی است ،در زمانی که رکود مالی بر برخی از کشورهای غربی حاکم بود به دعوت بانک جهانی و بانک فدرال رزرو آمریکا «بانک مرکزی ایالات متحده آمریکا»به این کشور رفته و طی جلساتی به آن‌ها گفته که چگونه می‌توانند از رکود و بحران خارج شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

می‌گوید در سال ۹۰ و ۹۱ در شرایطی که وضعیت تحریم‌ها خیلی بدتر از امروز بوده به نحوی که اجازه نمی‌دادند یک دلار وارد ایران شود و تمام پول‌های تهران در بانک‌های خارجی بلوکه بوده است، توانسته تحریم‌ها را به بهترین شکل ممکن مدیریت کند.
محمود بهمنی سابقه هفت سال ریاست بانک مرکزی در دوران احمدی‌نژاد را در کارنامه کاری خود دارد، زمانی که در سال‌های آخر آن اقتصاد ایران به بهانه دور زدن تحریم‌ها با دلال‌هایی چون بابک زنجانی  مواجه شد، پرونده‌ای که همچنان مفتوح است و بخشی از دارایی‌های ملت ایران که توسط این کاسبان تحریم به تاراج رفته همچنان به خزانه ملت باز نگشته است.
حاشیه‌ها و شوک‌های بانکی در دوران مسئولیت محمود بهمنی کم نبود گرچه او بارها در مصاحبه‌هایش به صورت تمام قد از عملکرد خود دفاع کرده است، ارتباطش با افرادی چون بابک زنجانی و رضا ضراب را تکذیب کرده است و مدعی است برداشت شبانه ۳۰ هزار میلیاردی بانک مرکزی از بانک‌ها به دستور شورای امنیت ملی بوده است و از رسانه‌ها و برخی از مسئولان شاکی است که چرا از او به خاطر بازگرداندن این پول‌ها به خزانه تشکر نشده است و رسانه ها تیتر زده اند« برداشت شبانه بانک مرکزی از حساب بانک ها» .
بهمنی که در دوران مسوولیت  او به گفته بعضی از متخصصان امور  مالی و بانکی،  به خاطر  اعمال برخی از سیاست های نادرست از سوی دولت وقت و نبود نظارت دقیق و کار آمد  بر امور بانکی و مالی کشور ،قبح اختلاس‌های بانکی شکسته و وقوع این فساد در کشور شتاب گرفت ،به تازگی در مصاحبه‌ای با یکی از خبرگزاری‌های مطرح کشور با طرح این ادعا که دو سال ارز ناشی از صادرات به کشور بازنگشته است. در بخشی از سخنان خود گفته است :چرا امروز اعلام می‌کنند ۱۴۸ میلیارد دلار موجودی حساب آقازاده‌های ما در بانک‌های خارجی است. ذخایر کشور ما اینقدر نیست، یعنی بیش از ذخایر ارزی کشور، موجودی حساب آقازاده‌ها در خارج از کشور است.
وی که در حال حاضر به عنوان نماینده شهرستان‌های ساوجبلاغ ،طالقان و نظرآبادو عضو فراکسیون نمایندگان ولایی در مجلس دهم حضور دارد، ادامه داده است: پنج هزار آقازاده در خارج از کشور چه می‌کنند؟، گفته می‌شود ۳۰۰ نفر آن‌ها درس می‌خوانند، بقیه آن‌ها چه می‌کنند، دولت باید به این موضوع رسیدگی کند و دستگاه‌های مربوطه در این زمینه باید وظایف‌شان را انجام دهند. پس از بیان این اظهارات از دهان این نماینده  این سوال به وجود آمد که منبع و مدرک  سخنان این نماینده مجلس چیست و کجاست ؟
با یک جستجوی ساده در اینترنت می‌توان فهمید که او ظاهرا  برای بیان این سخنان  به خبری که در اوایل تیر ماه در برخی از رسانه‌های داخلی منتشر شد استناد کرده است، خبری که هیچ منبع معتبری نداشت و به نظر می‌رسید که زاییده تفکرات و خیالات عده‌ای به اصطلاح  فعال رسانه ای است که بعضا   به دنبال ایجاد حاشیه با اهداف سیاسی خاص  و یا دیده شدن در این عرصه هستند؛ چراکه در اوایل تیر ماه برخی از سایت‌های داخلی به نقل از استیون منوچین رییس خزانه دولت آمریکا خبری که بهمنی رییس بانک مرکزی به آن اشاره کرد را منتشر کردند و گفتند که قرار است ظرف سه ماه آینده این آقازاده‌ها به ایران دیپورت شوند.
پس از انتشار این خبر ، تعدادی از رسانه‌های معتبر داخلی در خبری اعلام کردند که در صفحه شخصی این مقام آمریکایی چنین اظهاراتی وجود ندارد و در ادامه رسانه‌هایی که این اظهارات را منتشر کرده بودند ،مجبور شدند که این خبر ساختگی را از روی سایت خود حذف کنند.
 به گزارش ایسنا، در این‌که رواج پدیده آقازادگی در کشور مشکلات عدیده‌ای را برای ایران به همراه داشته و خواهد داشت و باید سازوکاری برای جلوگیری از این موضوع و استفاده برخی از ژن‌های خوب از رانت‌هایی که به واسطه آقازادگی‌شان برای حضور در عرصه سیاسی و اقتصادی کشور در اختیار دارند، اندیشیده شود، شکی نیست اما انتشار برخی اخبار نادرست در این زمینه نیز غیر از افزایش ناامیدی و ایجاد بی‌اعتمادی بیشتر بین مردم و حاکمیت نتیجه‌ دیگری به همراه نخواهد داشت. در فضایی که رسانه‌های موثر و تاثیرگذار  غربی و عربی با انتشار برخی اخبار جهت‌دار و نادرست کمر به ایجاد بحران در کشور و منزوی کردن تهران در عرصه بین‌المللی با هدف نابود کردن ایران بسته‌اند، ضروری است صاحبان قدرت و تریبون در داخل کشور، از هر طیف سیاسی و فکری در بیان اظهارنظرهای خود دقت سیاسی بیشتری داشته باشند و صرفا فقط برای پیشبرد اهداف سیاسی خود و زیر سوال بردن یک جریان به هرگونه اخبار و اطلاعاتی اعتماد نکنند تا کشتی بزرگ ایران که این روزها در دریایی پرتلاطم و موج‌هایی بلند و کوتاه در حال حرکت است، بتواند با انجام اصلاحات و جراحی‌های سازنده، به سر منزل مقصود برسد.
ایسنا کد خبر: ۵۳۳۹۷۷ تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۰

منبع: آفتاب

کلیدواژه: مدعی دام بهمنی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۶۳۰۲۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جرم انتشار عکس جعلی وایرال شده از ترانه علیدوستی و پدرش چیست؟

به گزارش همشهری آنلاین، ‌ چندی پیش بود که عکسی جعلی از احسان علیخانی، مجری سابق تلویزیون در در فضای مجازی منتشر شد و حکایت از تغییرات باورنکردنی او داشت. بعد از بازتاب عکس دستکاری شده او در رسانه‌ها علیخانی با انتشار یک عکس سلفی نوشت: وسط این اوضاع و احوال عکس ادیت می‌کنند و هنرمندانه پخش می‌کنند. کلی پیج و خبرگزاری هم منتشر می‌کنند و منم باید جواب کلی آدم را بدهم، که نه بابا من نیستم!

از ۱۴ دی ۱۴۰۱ که ترانه علیدوستی با قرار وثیقه آزاد شد، دیگر کمتر مثل سابق با جنجال سر زبان‌ها بود، تا اینکه این اواخر نادره حکیم الهی، مادر ترانه علیدوستی بدون اینکه نامی از بیماری دخترش ببرد، گفت که ترانه به بیماری سختی مبتلا شده، که اکنون حالش خوب است. او بدون اینکه نامی از بیماری ببرد، گفت: منشا بیماری دخترش مشخص نیست.

چند روز بعد تصاویری از ترانه علیدوستی و ملاقات پدرش و بازیگران با او در فضای مجازی منتشر شد، که مشخص شد این تصاویر متعلق به بستری شدن الناز شاکردوست است، که چند سال پیش سر صحنه فیلمبرداری دچار حادثه شده بود.

چندی پیش پرویز پرستویی در صفحه اینستاگرام خود عکسی از چهره تکیده بهرام بیضایی منتشر کرد و ضمن گلایه همیشگی‌اش نوشت: از دیروز عکس استاد بهرام بیضایی را در فضای مجازی دیدم، بسیار نگران شدم؛ دلم نمی‌خواست این عکس را منتشر کنم. ولی امروز استاد عزیز و بزرگوار آقای پرویز جاهد، منتقد و نویسنده در اینستاگرامش پستی درباره بیماری استاد بیضایی منتشر کرد و نوشت استاد بیضایی گرفتار هیولای وحشتناکی شده و با آن می‌جنگد، تا آن را شکست دهد.

در مقابل، حمید امجد هنرمند تئاتر و سینما و از دوستان نزدیک بهرام بیضایی واکنش تندی به خبرسازی‌های جعلی داد و آن را نتیجه شلوغ بازی ژورنالیستی و خبرسازی جعلی دانست و با طعنه نوشت: در حال حاضر، استاد بیضایی با آمادگی و روحیه‌ای بهتر از قبل تمرین‌های نمایش خود را از سر گرفته‌اند. به جای دست به دست کردن اخبار نادرست می‌شود منتظر تماشای اجرای نمایش تازه استاد بود.

بر اساس ماده ۱۶، قانون جرائم رایانه‌ای، هرکس به وسیله سامانه‌های رایانه‌ای یا مخابراتی فیلم یا صوت یا تصویر دیگری را تغییر دهد، یا تحریف کند و آن را منتشر یا با علم به تغییر یا تحریف منتشر کند، به نحوی که عرفاً موجب هتک حیثیت او شود، به حبس از نود و یک روز تا دو سال یا جزای نقدی از پنج میلیون (۵.۰۰۰.۰۰۰) ریال تا چهل میلیون (۴۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد. اگر تغییر یا تحریف به صورت مستهجن باشد، متهم به حداکثر هر دو مجازات مقرر محکوم خواهد شد.

بر اساس ماده ۱۷، هرکس به وسیله سامانه‌های رایانه‌ای یا مخابراتی صوت یا تصویر یا فیلم خصوصی یا خانوادگی یا اسرار دیگری را بدون رضایت او جز در موارد قانونی منتشر کند یا دسترس دیگران قرار دهد، به نحوی که منجر به ضرر یا عرفاً موجب هتک حیثیت او شود، به حبس از نود و یک روز تا دو سال یا جزای نقدی از پنج میلیون (۵.۰۰۰.۰۰۰) ریال تا چهل میلیون (۴۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد.

سید رضا نقی‌نژاد اورنگ، کارشناس و منتقد سینما در واکنش به خبرسازی‌های جعلی که چند وقت یکبار یقه هنرمندان را می‌گیرد، گفت: متاسفانه بعضی از شبه هنرمندان و شبه بازیگران برای اینکه توی چشم باشند، برای خودشان شایعه درست می‌کنند، یا به افرادی پول می‌دهند تا برایشان اینکار را کند. وقتی خبر منفی درباره آنها منتشر شد، ناگهان سر زبان‌ها می‌افتند. چون آنها نمی‌توانند با هنرشان دیده شوند، دست به دامن اخبار جعلی می‌شوند.

اورنگ ادامه داد: بعضی از فعالان فضای مجازی به دنبال خوراک می‌گردنند. آنها وقتی می‌بینند خوراکی ندارند، از صدا، تصویر و فیلم افراد سوء استفاده می‌کنند. افراد باید به حریم یکدیگر احترام بگذارند. اگر بنا به کنترل فضای مجازی است، باید نظارت‌ها شدید باشد تا دیگر شاهد این سوء استفاده‌ها نباشیم. وقتی ناگهان در فضای مجازی اعلام می‌شود که فلان شخص فوت کرده یا در بیمارستان بستری است و بلافاصله تکذیب می‌شود، با جان مردم بازی می‌کند. الان فضای مجازی به گونه‌ای شده که آدم‌ها فکر می‌کنند هر کاری می‌توانند انجام دهند و دیده نمی‌شوند.

به گفته این کارشناس سینما، وقتی یک خبرنگار مطلبی را می‌نویسد، همه نهادها به سراغش می‌روند و شکایت می‌کنند. چرا برای بی‌سامانی فضای مجازی کاری نمی‌شود؟ حتماً باید سوء استفاده رخ دهد؟ ما باید به دنبال پیشگیری باشیم. از طرفی، استفاده از هوش مصنوعی در فضای مجازی قوز بالا قوز شده است.

کد خبر 848307 منبع: باشگاه خبرنگاران جوان برچسب‌ها خبر مهم بازیگران سینما و تلویزیون ایران سینمای ایران ترانه علیدوستی

دیگر خبرها

  • واکنش کره شمالی به تازه‌ترین تحریم‌ها علیه تهران
  • سمنان|وقتی تحریم‌ باعث کاهش هزینه مواد اولیه یک شرکت می‌شود
  • انتقاد کره شمالی از تحریم‌های اخیر آمریکا علیه ایران
  • هشدار درباره کلاهبرداری پیامکی
  • چرا گزارش بی‌بی‌سی درباره نیکا شاکرمی جعلی است؟
  • پاسخ کیهان به گزارش بی بی سی در باره نیکا شاه کرمی
  • آمریکا تحریم‌ها علیه ۱۰ بانک بزرگ روسیه را کاهش داد
  • پشت‌پرده عکس‌ جعلی ترانه علیدوستی و پدرش
  • جرم انتشار عکس جعلی وایرال شده از ترانه علیدوستی و پدرش چیست؟
  • تصاویر واقعی است؛ خبری از کپسول آتش نشانی نیست!+ عکس