Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-07@14:12:00 GMT

عامل نجات سيستان در انتظار گوشه چشم مجلس

تاریخ انتشار: ۲۱ تیر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۶۳۰۴۵۰

عامل نجات سيستان در انتظار گوشه چشم مجلس

خبرگزاري آريا - زاهدان - ايرنا - ايجاد منطقه آزاد در سيستان پس از حدود 20 سال خشکسالي و مهاجرت و نبود درآمد در آن مي تواند راهکار مناسي براي درآمدزايي، تثبيت مردم در منطقه، متحول کردن جنوب شرق کشور و پل ارتباطي آسياي ميانه و افغانستان به آبهاي آزاد و سراسر دنيا و تحقق اقتصاد مقاومتي باشد.

به گزارش ايرنا، منطقه سيستان واقع در شمال سيستان و بلوچستان حدود 300 کيلومتر مرز با کشور افغانستان دارد و داد و ستدهاي سنتي از ديرباز در اين منطقه بين ساکنان 2 سوي مرز رواج داشته است، همچنين راحتترين راه دسترسي کشورهاي آسياي ميانه و نيز کشور افغانستان به آب هاي آزاد جهاني از طريق سيستان و بلوچستان يعني مرز ميلک در سيستان و بندر چابهار است که اين امر مزيت تجاري بسيار مطلوبي را براي اين منطقه و کل استان و جنوب شرق کشور فراهم کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


کشورهاي حوزه آسياي ميانه و افغانستان مي توانند کالاهاي خود را از مسيرهاي خشکي و از معبر رسمي ميلَک در شمال سيستان وارد کرده و از طريق بندر چابهار در جنوب اين استان به آبهاي آزاد جهاني برسانند.
منطقه سيستان در حدود 2 دهه گذشته مشکلات متعددي را پشت سر گذاشته است و اين امر تاثير مستقيمي در کاهش جمعيت و توسعه اقتصادي آن داشته است، پس از قطع شريان اصلي آب رودخانه هيرمند در سال 1376 و خشک شدن تالاب بين المللي هامون در سال 1378 عملا کار اصلي و مهم مردم از جمله کشاورزي، دامپروري، صيد و صيادي و صنايع دستي در منطقه سيستان رو به تعطيلي و نابودي نهاده و يا حداقل ديگر صرفه اقتصادي نداشت.
پس از خشکي هامون مردم اين منطقه کار داد و ستد سنتي با همسايگان خود در آن سوي مرز را آغاز کردند و توانستند چرخ اقتصاد خانوارهاي خود را بچرخانند، اما اين راه معيشت نيز با وجود تمام فوايد خود و درآمد مطلوب مردم به سبب برخي عوامل امنيتي و به بهانه جلوگيري از خروج مواد سوختي به عنوان سرمايه ملي با ايجاد ديوار امنيتي بسته شد.
خشکي هامون و انسداد مرز در اين منطقه سبب اوج گرفتن بيکاري، کمبود درآمد و افزايش معضلات اجتماعي و در نهايت مهاجرت اجباري تعداد زيادي از مردم شد، اين در حاليست که مسير انتقال موادسوختي قاچاق از شمال به جنوب استان تغيير کرد و عملا توفيق چنداني در جلوگيري از خروج سرمايه ملي حاصل نشد.
هم اينک با توجه به خشکسالي فراگير و شديد در اين منطقه و نيز صادق نبودن کشور همسايه در رها سازي حق آبه مصوب گمان مي رود وجود يک منطقه آزاد در سيستان مي تواند راهکار مناسبي براي فعاليت هاي قانونمند اقتصادي باشد که نتيجه آن نيز بهبود شرايط اقتصادي و ماندگاري مردم خواهد بود.
** علت تصويب نشدن لوايح مناطق آزاد
لايحه مناطق آزاد يکي از لوايحي بود که در مدت زمان کمي دو بار در صحن علني مجلس مطرح و رد شد که دليل رد شدن در مرحله اول اعلام منافات اين لايحه با برنامه پنجم توسعه بود و بار ديگر به دليل عدم کسب 50 درصد آرا رد شد.
منصور حجازي نيا که به عنوان مدير منطقه آزاد سيستان معرفي شده هم اينک در حال انجام کارهاي مطالعاتي در اين منطقه است.
وي درباره علل تصويب نشدن اين لايحه در مجلس شوراي اسلامي اظهار داشت: يکي از دلايل رد اين لايحه برداشت نادرست هيات رئيسه مجلس شوراي اسلامي بود که گمان مي کردند مناطق آزاد به دليل معافيت از ماليات با برنامه پنجم توسعه منافات دارد.
مديرعامل منطقه آزاد سيستان افزود: مناطق آزاد باعث کاهش دريافت ماليات نمي شوند و تنها ماليات کالاهايي که به منطقه وارد مي شود کاهش مي يابد.
وي ادامه داد: افزايش تعداد زياد مناطق آزاد و ويژه در کميسيون اقتصادي يکي ديگر از دلايل رد اين لايحه در مجلس بود.
حجازي نيا بيان کرد: دولت تنها هشت منطقه را در اين لايحه پيشنهاد داده بود در صورتي که در کميسيون مربوطه تعداد زيادي به آن اضافه شد.
وي تصريح کرد: طرح اين لايحه در آستانه انتخابات باعث شد تا برخي از نمايندگان براي تبليغ، حوزه خود را نيز به اين لايحه اضافه کنند.
مديرعامل منطقه آزاد سيستان خاطر نشان کرد: يکي ديگر از دلايل تصويب نشدن منطقه آزاد سيستان همراه نبودن تمام نمايندگان استان با يکديگر بود به طوري که در اين لايحه براي جنوب استان نيز چهار منطقه ويژه توسط برخي نمايندگان استان پيشنهاد شده بود.
حجازي نيا ادامه داد: نمايندگان مجلس مي توانستند با همراهي و همدلي، ساير نمايندگان را نيز با خود همراه کنند.
وي افزود: هم اينک پيگير هستيم تا با حمايت رهبر معظم انقلاب به دليل ضرورت موضوع، منطقه سيستان به منطقه آزاد تبديل شود.
وي ادامه داد: از آنجايي که تصويب لايحه منطقه آزاد سيستان در حدود 2 سال به طول انجاميده انتظار است با تعامل نمايندگان مجلس اين مهم محقق شود.
**ضرورت ايجاد منطقه آزاد در سيستان
وجود خشکسالي هاي مکرر، نبود اشتغال و درآمد و شرايط نامساعد جوي باعث مهاجرت تعداد زيادي از مردم سيستان شده است که تصويب و راه اندازي منطقه آزاد مي تواند با ايجاد نور اميد در دل آنان سبب بازگشت به موطن اصلي شان شود.
مديرعامل منطقه آزاد سيستان خاطر نشان کرد: باتوجه به 20سال خشکسالي در اين منطقه، تنها راه برون رفت مقطعي آن از بحران ايجاد منطقه آزاد است.
حجازي نيا اظهار داشت: وجود کشور افغانستان در جوار سيستان به عنوان يک کشور مصرف کننده يکي از فرصت هاي بسيار خوب کشور محسوب مي شود.
وي گفت: کشور افغانستان در سال 95 ، 25 ميليارد دلار واردات از کشورهاي مختلف داشته است که تنها 200 ميليون دلار از طريق مرز ميلک صورت گرفته درصورتي که با فراهم بودن زيرساخت از طريق منطقه آزاد بخش قابل توجهي از اين واردات به سيستان و بلوچستان اختصاص داشت.
مدير عامل منطقه آزاد سيستان ادامه داد: هم اينک کشور افغانستان و کشورهاي آسياي ميانه تمايل زيادي به انتقال کالا از طريق منطقه سيستان به آبهاي آزاد در چابهار دارند.
وي افزود: ايجاد منطقه آزاد در سيستان مي تواند باعث جلوگيري از خروج مردم از اين منطقه شود.
حجازي نيا تصريح کرد: براساس آمارهاي موجود، از سال 85 تا کنون پنج درصد جمعيت منطقه سيستان مهاجرت کرده اند.
مديرعامل منطقه آزاد سيستان خاطرنشان کرد: پيوندهاي مذهبي و فرهنگي مردم در دو سوي مرز يکي ديگر از دلايل ايجاد منطقه آزاد در سيستان است که اين امر باعث مي شود تعامل تجاري به بهترين شکل انجام شود.
حجازي نيا بيان کرد: بي شک يکي از مزيت هاي ايجاد منطقه آزاد در سيستان تامين امنيت در منطقه و کشور است.
وي اظهار داشت: ايجاد منطقه آزاد در سيستان باعث تقويت روابط ديپلماسي ايران با کشور افغانستان مي شود.
وي گفت: سامان بخشي فضا و مراکز زيستي در سيستان از اهداف ايجاد منطقه آزاد در اين بخش از کشور است.
**مزيت هاي منطقه آزاد سيستان و رويکرد صادراتي آن
مديرعامل منطقه آزاد سيستان افزود: يکي از مزيت هاي خوب اين منطقه قرار گرفتن در کريدور شمال به جنوب و شرق به غرب است.
حجازي نيا ادامه داد: از آنجائيکه معامله هاي تجاري کشورهاي آسياي ميانه و اروپا تنها از طريق حمل و نقل انجام مي شود بنابراين اين منطقه مي تواند نقش اساسي در اين زمينه ايفا کند.
وي تصريح کرد: هم اينک کشور هندوستان قصد دارد تا کالاهاي خود را به دليل درگيريهاي زياد با پاکستان از طريق چابهار به افغانستان منتقل کند که منطقه سيستان مي تواند نقش موثري در مسير اين انتقال داشته باشد.
او خاطر نشان کرد: وجود منطقه آزاد در سيستان مي تواند باعث پويايي منطقه آزاد چابهار شود که هم اينک تحرک کافي و درحد انتظار را ندارد.
مديرعامل منطقه آزاد سيستان اظهار داشت: ايجاد منطقه آزاد در سيستان باعث عمران منطقه و افزايش درآمد عمومي در آن مي شود.
حجازي نيا گفت: رويکر منطقه آزاد سيستان با توجه به شرايط خاص آن صادراتي خواهد بود و واردات از اين بخش بسيار کم است.
وي بيان کرد: ايجاد اين منطقه آزاد مي تواند مشکلات بيکاري در استان را حل کند.
**محدوده منطقه آزاد
مديرعامل منطقه آزاد سيستان اظهار داشت: منطقه آزاد در سيستان به دليل وضعيت محيطي در سه بخش منطقه مجزا ايجاد مي شود.
وي ادامه داد: اين طرح به گونه اي طراحي شده که بخشي از هر پنج شهرستان منطقه سيستان در منطقه آزاد جاي گيرند.
حجازي نيا افزود: گستره منطقه آزاد سيستان سه قطعه جدا از هم شامل رامشار به گستره 20 هزار هکتار، نياتک، ميلک و فرودگاه زابل با گستره هشت هزار هکتار خواهد بود که برخي از اراضي آن ملي و برخي ديگر نيز در محدوه رامشار است.
مديرعامل منطقه آزاد سيستان تصريح کرد: با تصويب منطقه آزاد در سيستان، مکانهايي که در طرح مطالعاتي مشخص شده است بايد از افراد به قيمت منصفانه خريداري و افراد نيز موظف به واگذاري اين زمين ها هستند.
حجازي نيا خاطر نشان کرد: تجار فعال در منطقه آزاد سيستان حداقل تا 20 سال معافيت مالياتي دارند اما بايد توجه داشت که عوارض گمرکي از کالاها دريافت مي شود.
وي بيان کرد: براي اراضي مشخص شده در حوزه منطقه آزاد سيستان برنامه ها و طرح هاي خاصي وجود دارد.
**پروژه هاي بسياري در بستر منطقه آزاد شکل خواهد گرفت
مديرعامل منطقه آزاد سيستان افزود: از مدتي قبل تاکنون سرمايه گذاران زيادي آمادگي خود را براي فعاليت در منطقه سيستان اعلام کرده اند اما تا زماني که زمين هاي منطقه به نام منطقه آزاد سند نخورد نمي توان اقدام خاصي انجام داد.
حجازي نيا ادامه داد: اجراي پروژه هاي لجستيکي نفت و گاز براي صادرات به کشور همجوار يکي از پروژه هايي است که پس از ايجاد منطقه آزاد انجام خواهد شد.
وي تصريح کرد: توليد يک ميني پالايشگاه براي پالايش برخي مواد نفتي نيز از طرح هاي ديگر در صورت تصويب منطقه آزاد در سيستان است.
مدير عامل منطقه آزاد سيستان خاطر نشان کرد: استقرار برخي پايگاه هاي علمي در منطقه و ايجاد دانشگاه بين الملل از ساير اقدامات مورد نظر است.
وي بيان کرد: توسعه بخش هوايي از ساير برنامه هاي درنظر گرفته شده در صورت تصويب منطقه آزاد سيستان است که در اين طرح فرودگاه کنوني شهرستان زابل توسعه خواهد يافت.
وي اظهار داشت: تقويت شبکه هاي زيربنايي، ايجاد تاسيسات و پايانه هاي تخليه و بارگيري نيز از ساير طرح هايي است که در صورت تصويب منطقه آزاد در سيستان اجرا مي شود.
**ايجاد اشتغال در مراحل اوليه منطقه آزاد سيستان
مديرعامل منطقه آزاد سيستان گفت: يکي از اهداف اوليه اين منطقه ايجاد اشتغال است که در مراحل اوليه تصويب باعث اشتغال تعداد زيادي از افراد مي شود.
حجازي نيا افزود: کارهاي زيربنايي و جانمايي منطقه آزاد تعداد زيادي از افراد را مشغول به کار مي کند.
وي ادامه داد: هم اينک گروه مشاوران و متخصصان در حال جانمايي منطقه و برخي کارهاي مقدماتي هستند.
مدير عامل منطقه آزاد سيستان يکي از اهداف ايجاد اين منطقه را استفاده از نيروهاي بومي در تمام بخش ها ذکر کرد.
وي اظهار داشت: با توجه به وجود نيروي متخصص و تحصيل کرده در استان سعي مي شود از توان اين افراد استفاده شود.
حجازي نيا بيان کرد: با تصويب منطقه آزاد در سيستان علاوه بر اينکه بخش هاي درون منطقه بهبود مي يابند از محل درآمدهاي حاصل از آن ساير بخش هاي سيستان نيز توسعه خواهد يافت.
**منطقه آزاد سيستان حرکتي همراستا با اقتصاد مقاومتي
مديرعامل منطقه آزاد سيستان اظهار داشت: هدف اصلي در منطقه سيستان صادرات کالا است که اين موضوع مستقيما در راستاي اهداف اقتصاد مقاومتي است.
حجازي نيا ادامه داد: گرچه در ابتداي تصويب منطقه آزاد براي کسب درآمد و بهبود وضعيت معيشتي مردم مجبور به واردات برخي کالا ها هستيم اما رويکرد اصلي اين منطقه در صادر کردن کالا به کشورهاي اطراف است.
وي افزود: با تصويب منطقه آزاد در سيستان برخي کارخانه ها نيز در آن مستقر و کالاي توليد شده در داخل کشور براي استفاده مردم به خارج از کشور صادر مي شود.
مدير عامل منطقه آزاد سيستان تصريح کرد: اين منطقه آزاد مي تواند بزرگترين صادرکننده و يکي از توليدکنندگان بزرگ منطقه براي تامين کالاهايي مورد نياز کشورهاي همسايه باشد.
وي اضافه کرد: باتوجه به اينکه هدف اصلي اقتصاد مقاومتي تکيه بر منابع داخلي و توليد دروني است منطقه آزاد سيستان مي تواند اين اهداف را به خوبي محقق کند.
**پيش بيني کالاهاي وارداتي و صادراتي
مديرعامل منطقه آزاد سيستان خاطر نشان کرد: به دليل وجود منابع غني سنگ آهن در افغانستان پيش بيني شده اين ماده معدني براي واردات استفاده شود.
حجازي نيا بيان کرد: ذغال سنگ نيز يکي ديگر از محصولات مورد نظر براي واردات به کشور از طريق افغانستان است.
وي اظهار داشت: با توجه به توان بيشتر افغانستان در دامداري نسبت به کشاورزي، مي توان از چرم اين کشور براي واردات استفاده کرد.
وي ادامه داد: مطالعاتي براي پخت آهک در منطقه و صادرات آن به هندوستان براي توليد فولاد انجام شده است.
مديرعامل منطقه آزاد سيستان افزود: توليد کاشي در منطقه سيستان و صادرات آن يکي ديگر از برنامه هاي منطقه آزاد است.
حجازي نيا تصريح کرد: در برخي موارد مي توان مواد اوليه را به منطقه وارد و پس از فراوري، آنها را به کشورهاي ديگر صادر کرد که با توجه به معافيت مالياتي اين امر به نفع سرمايه گذاران است.
وي خاطر نشان کرد: براي بهبود معيشت مردم مي توان اجازه داد تا برخي کالاها به عنوان کالاي همراه با مسافر وارد شود که از سود بازرگاني معاف است و تنها در منطقه امکان فروش آن وجود دارد.
وي بيان کرد: برخي کالاها نيز به صورت عبوري از کريدوري که منطقه آزاد سيستان در آن قرار مي گيرد عبور خواهند کرد که مي توان از آنها عوارض گرفت.
**درآمدزايي منطقه آزاد
مديرعامل منطقه آزاد سيستان اظهار داشت: منطقه آزاد سيستان مي تواند با درآمد زايي و ايجاد اشتغال بار زيادي را از دوش کشور بردارد.
حجازي نيا افزود: دريافت عوارض از کالاهاي وارداتي تا 15درصد يکي از درآمدهاي بسيار بالاي منطقه خواهد بودکه در زمينه زيرسازي خود منطقه و بخش هاي ديگر سيستان هزينه مي شود.
وي ادامه داد: فروش زمين هاي موجود در منطقه آزاد به افراد سرمايه گذار يکي ديگر از درآمدهاي اين منطقه محسوب مي شود.
وي تصريح کرد: دريافت عوارض از کالاهاي همراه مسافر نيز از ديگر منابع درآمدي مناطق آزاد است.
مديرعامل منطقه آزاد سيستان خاطر نشان کرد: شماره گذاري خودروهاي وارداتي، انبارداري، تخليه و بارگيري و ثبت شرکت ها از ساير درآمدهاي منطقه آزاد خواهد بود.
حجازي نيا اظهار داشت: وجود معافيت مالياتي در مناطق آزاد باعث مي شود تا درآمدزايي در آن منطقه و مناطق همجوار افزايش يابد.
وي بيان کرد: براساس قانون، واگذاري زمين در منطقه آزاد به سرمايه گذاران خارجي ممکن است اما در ايران اسلامي به افراد خارجي تنها زمين به صورت اجاره اي واگذار مي شود.
وي ادامه داد: يکي ديگر از مواردي که باعث درآمد زايي مناطق آزاد مي شود عدم نياز به ويزاي اتباع خارجي براي ورود به اين مناطق است.
** ايجادمنطقه آزاد سبب اميد و اشتغال در منطقه سيستان مي شود
معاون استاندار سيستان و بلوچستان و فرماندار شهرستان ويژه زابل به خبرنگار ايرنا گفت: يکي از مزيت هاي منطقه سيستان وضعيت جغرافيايي آن و همجواري با کشور افغانستان است که بايد به بهترين شکل از آن استفاده کرد.
هوشنگ ناظري ادامه داد: با توجه به شرايط منطقه و مشکلات متعدد ناشي از حدود 20 سال خشکسالي، ايجاد منطقه آزاد در سيستان مي تواند عامل موثري در افزايش اميد به زندگي و اشتغال باشد.
وي اظهار داشت: منطقه سيستان راه ورود و خروج کالا از کشورهاي آسياي ميانه به خاورميانه و اروپا است و مي تواند به عنوان بار انداز کالا نقش خود را ايفا کند.
وي تصريح کرد: منطقه آزاد سيستان در واقع مکمل نقش منطقه آزاد چابهار بوده و اين 2 منطقه مي توانند زنجيره اي از فعاليت هاي اقتصادي و ترانزيتي را در سطح استان ايجاد کنند.
فرماندار زابل خاطرنشان کرد: بندر چابهار به عنوان تنها بندر اقيانوسي ايران اسلامي دروازه ورود کالا به کشور است و وجود منطقه آزاد در سيستان مي تواند کمک بسيار خوبي براي ادامه چرخه حمل و نقل کالا باشد.
ناظري افزود: همچنين ايجاد منطقه آزاد در سيستان مي تواند چهره محروميت آن را زدوده و اميدي تازه به مردم اين منطقه بدهد.
وي بيان کرد: پس از انسداد مرز و افزايش بيکاري، بسياري از مردم منطقه به ساير نقاط کشور مهاجرت کردند و معضلات اجتماعي در منطقه سيستان افزايش يافت.
معاون استاندار سيستان و بلوچستان ادامه داد: ايجاد منطقه آزاد در سيستان مي تواند جمعيت مهاجرت کرده را به اين منطقه بازگرداند و نيز با توسعه کار و اشتغال سبب کاهش معضلات اجتماعي در منطقه شود.
فرماندار زابل تصريح کرد: ايجاد منطقه آزاد در سيستان همچنين زمينه ساز رشد و توسعه ساير شهرها در استانهاي مجاور خواهد شد و سيستان را به دروازه توسعه کشور تبديل مي کند.
ايجاد منطقه آزاد در سيستان با رويکردي متفاوت نه تنها باعث بهبود وضعيت زندگي مردم منطقه که به دليل خشکي درياچه هامون و از بين رفتن کشاورزي و دامداري و صيد و صيادي در وضعيت نامطلوبي به سر مي برند، مي شود بلکه توسعه اقتصادي کشور در ابعاد مختلف را نيز به دنبال دارد.
7311 **6081
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۶۳۰۴۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نجات ۴۳ هزار زن باردار در مناطق درگیر سیل بلوچستان

استاندار سیستان و بلوچستان گفت: در مناطق درگیر سیل بیش از ۴۳ هزار زن باردار حضور داشتند که بیش از ۲۰۰۰ نفر که پرخطر بودند را جابجا کردیم. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از زاهدان، محمد کرمی اظهار داشت: برنامه‌ریزی و کارهای مطالعاتی به اتمام رسیده، بخشی از قراردادها منعقد شده و کارهای زیرساختی در حال انجام است تا مجدداً شاهد سیلاب‌های غیرقابل کنترل و بروز خسارات گسترده نباشیم. 

استاندار سیستان و بلوچستان گفت: در سال گذشته و امسال در بحث سیلاب اقدامات موثری صورت گرفت. ساخت سدهای پیشین، زیردان، کهیر، خیرآباد و ماشکید علیا نقش اساسی در کنترل سیلاب‌ها داشتند. 

وی تاکید کرد: سیل بندها، بندسارها و هوتک‌هایی که در این مدت ایجاد شد، کمک زیادی در مهار کنترل سیلاب‌ها داشتند‌.

کرمی با اشاره به نقش اساسی سدها در کنترل سیلاب‌ها بیان کرد: حجم بارندگی بی‌سابقه و بیش از 270 میلی‌متر در این زمان کوتاه بود که با عنایت‌های خداوند متعال کمترین مشکلات و خسارت‌ها را مشاهده کردیم. 

استاندار سیستان و بلوچستان ادامه داد: با توجه به پیش بینی های انجام شده و جلساتی که با وزیر نیرو داشتیم بخشی از ظرفیت این سدها تخلیه شده بود و آمادگی لازم برای کنترل سیلاب را داشتیم. 

وی با اشاره به ظرفیت 175 میلیون متر مکعبی سد پیشین و 217 میلیون متر مکعبی سد زیردان گفت: بر اساس پیش بینی انجام شده بخش عمده این سدها تخلیه و در کنار سیل بندها و بندسارها آمادگی کنترل سیلاب ایجاد شده بود.

کرمی با اشاره به آبگیری سد کهیر در سال گذشته افزود: این سد کمترین حجم آب حدود 50 میلیون متر مکعب را دارا بود و با توجه به ظرفیت 380 میلیون متر مکعبی این سد و با شروع و شدت بارندگی و حجم ورودی آب که بیش از 9300 متر مکعب بود، کنترل شد.

وی با بیان اینکه در نبود سد کهیر کنارک، کهیر و روستاهای اطراف آن آسیب و مشکلات بزرگی را متحمل و به زیر آب می‌رفتند، ادامه داد: با توجه به حجم سنگین آب بخش های کشاورزی، سیل‌بندها و بندسارها دچار مشکل و خسارت‌های سنگینی شدند و اگر سد کهیر نبود این خسارت‌ها چندین برابر می‌شد.

کرمی با اشاره به نبود تلفات جانی در 48 ساعت اول بیان کرد: تعداد چهار نفر بعد از سیلاب در رودخانه‌ها و هوتک‌ها غرق و جان خودشان را از دست دادند و با توجه به پیش بینی‌ها و آماده باش بودن همه دستگاه های اجرایی به مردم اطلاع رسانی کامل انجام شده بود تا از خسارت‌های جانی جلوگیری شود.

وی افزود: در مناطق درگیر سیل بیش از 43 هزار زن باردار حضور داشتند که بیش از 2000 نفر که پرخطر بودند را جابجا کردیم. 

استاندار سیستان و بلوچستان با اشاره به نقش اساسی مردم در کنترل و امدادرسانی در سیلاب ادامه داد: با توجه به حضور مردم، هلال احمر، سپاه پاسداران، ارتش، مرزبانی و سایر نهادها در بحث امدادرسانی و کنترل سیلاب دچار مشکل نشدیم و جای تشکر دارد.

وی با تاکید بر بازگشایی همه محورها، راه‌ها و جاده‌ها ادامه داد: بیش از 210 کیلومتر راه اصلی، 1100 کیلومتر راه فرعی، 3750 کیلومتر راه روستایی و 855 دستگاه پل در این سیل آسیب دیده است.

کرمی بیان کرد: همچنین بیش از 2500 واحد مسکن دچار خسارت شده است که با توجه به برآوردها کار ساخت و مرمت آنها در حال انجام است. 

استاندار سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: بعد از چند سال خشکسالی این نعمت الهی جای شکرگزاری دارد و باید سجده شکر به جا بیاوریم منابع آبی تامین شده و با وزارت نیرو توافق کرده ایم از طریق سدها بخش کشاورزی را توسعه بدهیم و آبرسانی و آب شرب این مناطق را تامین کنیم.

وی ادامه داد: کار مطالعاتی برای ساخت دو سد کاریانی و کاجو در منطقه قصرقند برنامه‌ریزی شده است که با دستور رئیس جمهور برای کار اجرایی آن اقدام خواهد شد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • جیش‌الظلم به سفره مردم بلوچ شلیک می‌کند
  • نجات ۴۳ هزار زن باردار در مناطق درگیر سیل بلوچستان
  • نخستین محموله خودروهای هیبریدی وارد کشور شد
  • نخستین محموله خودروهای هیبریدی واردات قطعی به قشم رسید
  • دانشگاه آزاد بسیاری از مرز‌های علمی کشور را درنوردیده است
  • رویداد «ایده بازار» در دانشگاه برگزار شود
  • رویداد«ایده بازار» برای مشارکت مردم در اقتصاد برگزار شود
  • همسایگی و قرابت فرهنگی عامل تقویت ارتباطات تجاری کیش و ترکیه
  • ظرفیت‌های استان بوشهر برای مشارکت مردم در جهش تولید پای کار بیاید
  • دو طرفه شدن بازار سرمایه مهم‌ترین عامل ایجاد قرارداد آتی تک سهم+ فیلم