Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-30@17:28:26 GMT

ترامپ و تفرقه افکني در ناتو / تحليل

تاریخ انتشار: ۲۱ تیر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۶۳۱۵۳۲

ترامپ و تفرقه افکني در ناتو / تحليل

خبرگزاري آريا - پارس تودي - نخستين روز از نشست سران ناتو در بروکسل در حالي به پايان رسيد که اين نشست شاهد حملات لفظي شديد و بي سابقه «دونالد ترامپ» رئيس جمهوري آمريکا ضد آلمان به عنوان مهمترين عضو ناتو بود. در واقع همان گونه که انتظار مي رفت نشست ناتو به صحنه تسويه حساب بين ترامپ و «آنگلا مرکل» صدر اعظم آلمان تبديل شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


پس از آنکه ترامپ در ديدار خود با ينس استولتنبرگ دبيرکل ناتو در بروکسل اعلام کرد که آلمان "کاملا تحت کنترل" روسيه قراردارد، انتظار مي‌رفت که صدراعظم آلمان واکنشي تند به اين سخنان نشان دهد.
به گفته ترامپ: «ما در ناتو داريم هزينه وحشتناک امنيت آلمان و فرانسه و بسياري ديگر از کشورها را عليه تهديد احتمالي روسيه مي‌دهيم، آن وقت متحدان ما مهم‌ترين قراردادهايشان را با روسيه مي‌بندند. آلمان تا هفتاد درصد از مصرف انرژي خود را به روسيه وابسته است.»
اظهارات ترامپ کنايه اي آشکار به اروپاي غربي به ويژه آلمان بود که به رغم تدابير ناتو براي مقابله با تهديدات ادعايي از جانب روسيه، اما هم چنان روابط گرم خود با مسکو به خصوص در حوزه انرژي را حفظ کرده و در اين راستا در صدد مشارکت در احداث خط لوله گازي نورد استريم -2 براي انتقال گاز روسيه از طريق درياي شمال به آلمان است. صدراعظم آلمان در واکنش به اظهارات ترامپ گفت، آلمان در سياست‌هاي خود دنباله رو دونالد ترامپ و کاخ سفيد نخواهد بود.آنگلا مرکل گفت: «آلمان در انتخاب سياست‌هايش مستقل عمل مي‌کند.»
تقابل مرکل و ترامپ در ناتو
البته ديگر مقامات ارشد آلمان نيز واکنش هاي تندي عليه اظهارات ترامپ نشان دادند. "هايکو ماس" وزير خارجه آلمان در واکنش به اظهارات ترامپ تصريح کرد: برلين گروگان روسيه و آمريکا نيست بلکه ضامن جهان آزاد است.اما مساله مهم ديگري که به اختلاف مزمن بين واشنگتن و برلين تبديل شده مساله هزينه هاي نظامي کشورهاي اروپايي عضو ناتو است. درسال 2014 اعضاي ناتو، توافق کردند تا سال 2024 سالانه دو درصد از توليد ناخالص داخلي خود را به بودجه اين سازمان اختصاص دهند. ترامپ مدعي است که فقط 8 کشور ناتو اين معيار را رعايت مي کنند .درعين حال ترامپ که پيش از نشست کنوني ناتو از کشورهاي عضو خواسته بود تا چهار درصد از توليد ناخالص داخلي خود را صرف بودجه نظامي کنند، پس از اين نشست در حساب توئيتري خود نيز از تصميم نهايي براي ادامه تخصيص دو درصد از توليد ناخالص داخلي به امور نظامي تا سال 2024 ابراز ناخشنودي کرد. ترامپ با اشاره به هزينه آلمان براي خط لوله انتقال گاز از روسيه گفت که کشورهاي عضو بايد سهم هزينه نظامي خود را همين حالا و نه تا سال 2025 پرداخت کنند. اين موضع ترامپ با انتقاد شديد آلمان مواجه شده است.
مرکل در انتقاد از ادعاي ترامپ مبني بر اينکه آمريکا بودجه ناتو را مي‌پردازد گفت: «آلمان هم کار زيادي براي ناتو مي‌کند. آلمان دومين تامين کننده بزرگ نيرو است و بزرگ‌ترين بخش از قابليت ارتش ما در اختيار ناتو قرار دارد و تا به امروز ما مشارکت گسترده‌اي در رابطه با افغانستان داشتيم. در اين راستا ما همچنين از منافع ايالات متحده دفاع کرديم.»
اين موضع مرکل با حمايت دونالد توسک رئيس شوراي اروپا مواجه شده که در آخرين اظهارنظر خود اعلام کرد که به هيچ وجه اروپا در بودجه دفاعي ناتو کم اثر نبوده است و کشورهاي اروپايي مبلغي بيشتر از بودجه نظامي کشور بزرگي مانند چين، در بودجه ناتو در سال هاي اخير مشارکت داشته اند. 114/112

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۶۳۱۵۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حل مشکلات در گرو ارتباط تنگاتنگ مجلس و دولت است/ هرگونه اختلاف افکنی بازی در پازل دشمن است

به گزارش «نماینده»، مجتبی یوسفی با اشاره به فرمایشات رهبر معظم انقلاب مبنی بر حفظ وحدت و انسجام میان قوا گفت: حل مشکلات کشور در گرو ارتباط تنگاتنگ و مستمر کمیسیون های تخصصی مجلس با مجموعه دولت است.

عضو هیأت رئیسه مجلس اظهار داشت: مجلس و دولت سوار بر یک کشتی هستند و هر گونه تصمیم و عملکرد اشتباه به همه آسیب می زند.

وی افزود: هیچ کس مخالف انتقاد نیست تضارب آراء خوب است اما بر مبنای همدلی و وحدت و باید بدانیم که هر گونه اختلاف افکنی بین مردم و یا بین مسئولان و یا بین دستگاه ها بازی کردن در پازل دشمن و مخالف فرمایشات رهبری است.

یوسفی خاطرنشان کرد: باید این موضوع را مد نظر داشته باشیم که هر گونه اختلاف افکنی و ایجاد دودستگی در نهایت ناکارامدی دستگاه های مختلف و انباشت مشکلات مردم را در پی خواهد داشت، در نتیجه باید از هر گونه اختلاف افکنی و چند دستگی در کشور بپرهیزیم.

عضو هیأت رئیسه مجلس اظهار داشت: مجلس و دولت در کنار هم می توانند مشکلات کشور را حل کنند و قطعا همراهی مجلس با دولت می تواند انجام امور را تسریع کند.

رهبر معظم انقلاب در سخنرانی اخیرشان در خطبه های نماز عید فتطر بر حفظ وحدت میان قوا و دستگاه های مختلف تأکید کردند و عنوان کردند که انتقاد خوب است اما باید ضمن بیان انتقادات از هر گونه تخریب تحت عناوین مختلف پرهیز شود.

دیگر خبرها

  • زلنسکی: روسیه از سرعت پایین انتقال تسلیحات به ما بهره می‌برد
  • آخرین تحولات اوکراین| تاکید دبیرکل ناتو بر انتقال سریع تسلیحات به کی‌یف
  • تحولات اوکراین| زلنسکی ناتو را به بدقولی متهم کرد
  • نشست وزرای دفاع ناتو برای ادامه حمایت از اوکراین برگزار می‌شود
  • بلینکن: ناتو طرحی برای حمله به روسیه نداشته و نخواهد داشت
  • بلینکن: ناتو طرحی برای حمله به روسیه ندارد
  • دبیرکل ناتو وارد پایتخت اوکراین شد
  • دبیرکل ناتو وارد پایتخت اوکراین شد/ استولتنبرگ: ارسال سلاح
  • اروپا نیاز به قوای هسته‌ای مستقل دارد
  • حل مشکلات در گرو ارتباط تنگاتنگ مجلس و دولت است/ هرگونه اختلاف افکنی بازی در پازل دشمن است