Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-04-18@18:59:32 GMT

علی جرایه، نوجوان ۱۲ ساله‌ای که استاد بزرگ مکتب شهادت شد

تاریخ انتشار: ۲۱ تیر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۶۳۲۵۶۶

‍‍‍‍‍‍

دوشادوش بزرگسالان غیرتمندی که در دوران هشت سال دفاع مقدس از جان و مال خود برای دفاع از آب و خاک ایران اسلامی گذشتند، جوانان و نوجوانان فراوانی نیز حضور داشتند که علی رغم سن و سال کم به واسطه روح بلندشان از این قافله پر افتخار عقب نماندند؛ نوجوانانی مثل علی جرایه که به عنوان کم سن و سال‌ترین شهید ایرانی دفاع مقدس معرفی می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



به گزارش «تابناک»، یکی از بی نظیر‌ترین رخداد‌های دوران دفاع مقدس را باید حضور و نبرد نوجوانان کم سن و سالی دانست که علی رغم محدودیت‌های اداری و قانونی فراوان خود را به مرز‌های جنگی می‌رساندند تا دوشادوش سایر رزمندگان حاضر در جنگ از آب و خاک کشورشان در برابر دشمن متجاوز دفاع کنند؛ نوجوانانی که شاید سن و سال کمشان سبب شده که در طول سال و دهه‌های گذشته کم‌تر مورد توجه ما باشند.

علی جرایه یکی از همین نوجوانان کم سن و سال ایرانی بود که علی محدودیت‌های قانونی و اداری به واسطه روح بلندی که داشت خود حصار‌ها را شکست و با حضور در خط مقدم نبرد علیه رژیم بعث عراق پس از نشان دادن رشادت‌های ماندگار به خیل شهدای هشت سال دفاع مقدس پیوست.

بر اساس اسناد و مدارک موجود در آرشیو بنیاد شهید و امور ایثارگران، جرایه را باید جوان‌ترین شهید دوران دفاع مقدس معرفی کرد که در سن ۱۲ سالگی جبهه جنگ را به عنوان کلاس درس خود انتخاب کرد و پس از حضور در یکی از مهم‌ترین عملیات‌های سال ۱۳۶۲ در نهایت به درجه رفیع شهادت نائل آید.

مادر این شهید بزرگوار پیش‌تر در رابطه با فرزند شهیدش به رسانه‌ها گفت: از همان سال‌های آغاز جنگ علی علاقه فراوانی برای حضور در جبهه داشت و هر چقدر به او می‌گفتیم که سن و سال تو برای رفتن به جبهه کم است، این موضوع را نمی‌پذیرفت و در نهایت نیز راهی جبهه شد.

مادر شهید جرایه با تأکید بر اینکه شهادت فرزندش را به عنوان یک افتخار برای خود و ملت ایران می‌داند، افزود: فرزندم مدام در دورانی که به عنوان مرخصی خانه می‌آمد، تأکید می‌کرد که اگر شهید شدم در راه اسلام شهید شدم و شما ناراحت نشوید.

شهید علی جرایه که در یکم مهرماه ۱۳۵۰ در شهر سراب باغ شهرستان آبدانان متولد شده بود، در سال ۱۳۶۲ به منطقه عملیاتی چنگوله اعزام شد و با حضور در بین خط شکنان عملیات والفجر ۵ در نهایت به درجه رفیع شهادت نائل شد.
همرزمان این شهید در مورد وضعیت رزمی او می‌گویند» شهید جرایه دارای هوش و نبوغ بالایی بود که به سرعت فنون رزمی را فرا گرفت و خیلی سریع موفق شد مجوز حضور در عملیات مهمی، چون والفجر ۵ را اخذ کند.

یکی دیگر از همرزمانش در مورد وی به رسانه‌ها گفت: علی، نوجوانی بود که ۱۲ سال بیشتر سن نداشت، نوجوانی رشید، آراسته با چهره‌ای بشاش، نورانی و متین و خوش‌رو که بعد‌ها در طول دوران آموزشی زبانزد همه بچه‌ها و حتی مربیان پادگان شده بود.

وی افزود: پس از برنامه ریزی برای عملیات والفجر ۵ در تاریخ ۲۷ بهمن ۱۳۵۰ علی به تیم خط شکن رفتیم و در این عملیات به واسطه اصابت ترکش به جمع شهداء پیوست.

در وصیت نامه شهید علی جرایه آمده است: سلام بر پیامبر بزرگ اسلام و درود فراوان بر رهبر کبیر انقلاب امام خمینی و سلام بر پدر و مادر مهربانم. من علی جرایه فرزند سوخته زار من با دلی سرشار از ایمان و با اعتقاد و آگاهی که از اسلام عزیز داشتم راهی جنوب کشورمان و دفاع از نوامیس اسلام، از چنگال غارتگران و غاصبان و نوکران آمریکا شدم و می‌روم که درس عبرتی باشد برای دیگر تجاوزگران که قصد تجاوز به سرزمین‌های محروم اسلام را دارند.
پدر و مادر جان خداوند متعال در قرآن می‌فرماید ((گمان نکنید کسانی که در راه خدا کشته شده‌اند مرده‌اند بلکه زنده‌اند و از جانب پروردگارشان روزی می‌گیرند)) وصیت من به شما این است که هیچوقت امام عزیزمان را تنها نگذارید و پیرو مکتب ولایت فقیه باشید. پدر و مادرم برای من گریه نکنید، زیرا که باعث شادی منافقین خواهد بود. شادی کنید که شما هم به خدای متعال هدیه‌ای تقدیم کرده‌اید. همیشه نماز بخوانید و روزه بگیرید و امام و رزمندگان را دعا کنید.
این شهید بزرگوار اکنون به عنوان کم سن و سال‌ترین و یکی از شهدای دانش آموزی کشور سند محکمی است که نشان می‌دهد داشتن روح بلند و شخصیت بزرگ چندان ارتباطی با سن شناسنامه‌ای ندارد و می‌توان در سنین کم نیز برای کشور و ملت افتخارات بزرگی آفرید.     کد ویدیو دانلود فیلم اصلی   گفتنی است، پیکر این شهید هم اینک در شهر سراب باغ شهرستان آبدانان استان ایلام به خاک سپرده شده است و همه ساله اهالی این شهر با برگزاری سالگرد یاد و خاطرش را زنده نگه می دارند.

منبع: تابناک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۶۳۲۵۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معاون اول دولت احمدی نژاد درگذشت

پرویز داوودی معاون اول دولت نهم و استاد اقتصاد دانشگاه شهید بهشتی امروز پنج شنبه دار فانی را وداع گفت.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، پرویز داوودی معاون اول دولت نهم و استاد اقتصاد دانشگاه شهید بهشتی صبح امروز _پنجشنبه سی‌ام فروردین_ دار فانی را وداع گفت.

پرویز داوودی در سال ۱۳۳۱ در تهران زاده شد. وی دکتری اقتصاد را در سال ۱۳۵۹ از دانشگاه ایالتی آیووا دریافت کرد. او استاد اقتصاد در دانشگاه شهید بهشتی بود. داوودی پیش‌تر مشاور و معاون اقتصادی رئیس قوه قضائیه بود. وی مدتی نیز در دوران ریاست جمهوری اکبر هاشمی رفسنجانی، معاون اقتصادی وزارت امور اقتصادی و دارایی بود.

کد خبر 745759

دیگر خبرها

  • شهید «محسن صداقت» اخلاص بسیاری داشت
  • فراتی، استاد دانشگاه: طرح خاورمیانه جدید بعد از حمله ایران شکل می‌گیرد
  • معاون اول دولت اول احمدی‌نژاد درگذشت/ پرویز داوودی که بود؟
  • معاون اول دولت احمدی نژاد درگذشت
  • «سربلند میدان» برای سومین بار به بازار نشر آمد
  • دو خبر فرهنگی از آران و بیدگل
  • کتاب «سه چهارده» رونمایی شد
  • قهرمانی تیم نفت تهران در لیگ برتر شطرنج مردان کشور
  • قهرمانی مقتدرانه و زودهنگام تیم نفت تهران در لیگ برتر شطرنج آقایان کشور
  • رهایی نوجوان ۱۲ ساله از چنگال آدم‌ربا در آبادان