Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری برنا تهران ؛  محمد شهرآبادی معاون معماری و شهرسازی شهرداری منطقه 11 با بیان این که ساباط ها و طاقی ها درمعماری قدیم به عنوان ورودی گذرها بودند که امنیت و محرمیت را برای چند خانه موجود در بن بست فراهم می کردند؛ گفت: یک نمونه باقی مانده از این ورودی و ساباط در قسمت ورودی کوچه سوم خیابان فرهنگ قرار دارد که دارای ارزش هویتی برای محله است و با این که پلاک های داخل بن بست نوسازی شده اند، این سردر به عنوان شاخص ورودی گذر کارکرد خود را حفظ کرده که مرور زمان این بنا را با خطر نابودی مواجه ساخته بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شهرآبادی با اشاره به این که سردر و طاقی تاریخی خیابان فرهنگ بیش از 100 سال  قدمت دارد؛ در خصوص ویژگی های این طاقی افزود: در خیابان فرهنگ ابتدای کوچه سوم، سازه ای وجود دارد که معماری منحصر به فرد، کاشی های فیروزه ای منقش به آیه قرآن، آجر های قزاقی که به صورت ضربدری در سقف کار شده اند، 4 طاقچه و 2 ستون در دو طرف بیانگر قدمت بالای 100 سال است.

وی همچنین با اشاره به وجود در آهنی در ابتدای کوچه که تا همین چند سال پیش هنگام غروب توسط ساکنان کوچه بسته می شد؛ خاطر نشان کرد: ساکنان یکصد سال پیش این کوچه برای تأمین روشنایی اهالی از سقف طاقی فانوس آویزان می کردند.

معاون معماری و شهرسازی منطقه 11 در ارتباط با اهداف مرمت و احیاء این بنا گفت: حفظ هویت تاریخی محدوده، بهبود کیفیت منظر شهری و ارتقاء سرزندگی شهری از اهداف اصلی مرمت این بنا بوده است.

او همچنین پیرامون اقدامات انجام شده برای مرمت و احیای این بنا گفت: در حال حاضر حذف زوائد سردر ورودی، مرمت آجرها و بندکشی آن ها، مقاوم سازی سقف طاق ضربی ساباط، مرمت پیرنشین و طاق ها براساس الگوی معماری گذشته انجام شده و مراحل بعد شامل سنگفرش معبر ورودی، ساخت و نصب تابلوی معرفی کوچه با استفاده از مصالح مناسب و نورپردازی سردر و ساباط نیز به زودی انجام خواهد شد.

شبنم هاشمی مدیر دفتر خدمات نوسازی ناحیه 2 در خصوص مراحل پیگیری حفاظت از بنای تاریخی و ارزشمند طاق خیابان فرهنگ گفت: ساماندهی و مرمت این بنا به دعوت و مشارکت دفتر خدمات نوسازی ناحیه 2 و با سرمایه گذاری " قاسم غلامرضایی " شهروند علاقه مند به آثار تاریخی، شهرداری منطقه 11 و ساکنان خیابان فرهنگ انجام شد.

وی خاطر نشان کرد: همسایگان پروژه شامل مالکین، ساکنین و کسبه محل از کمک های لازم مضایقه نکرده و نگهداری از فضای سبز را نیز همسایگان به عهده گرفته اند.

 

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: شاخص شهر تهران شهرداری قرآن معماری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۶۳۴۹۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بهره‌برداری از حمام بیگ‌جوان چایپاره با کاربری اقامتگاه بوم‌گردی 

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی،  غلام شیرزاده با اعلام این مطلب اظهار کرد: برای حفاظت و نگهداری از این بنای تاریخی و استفاده بهینه از آن حمام بیگ‌جوان چند سال پیش به بخش خصوصی واگذار و زیر نظر کارشناسان حفظ و مرمت استان مورد مرمت قرار گرفت.    رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی چایپاره افزود: حمام تاریخی بیگ‌جوان در مساحتی بالغ بر ۵۴۰ مترمربع در دو بخش عمومی شامل هشتی ورودی، سربینه، گرم‌خانه و خزینه و بخش اختصاصی ساخته شده است.   او با بیان اینکه مصالح به‌کار رفته در ساخت این بنا از نوع سنگ و آجر است، گفت: قدمت ساخت حمام بیگ‌جوان چایپاره به اواخر دوره قاجار برمی‌گردد که با شماره ۹۱۷۱ به ثبت ملی رسیده است.

دیگر خبرها

  • برنامه ریزی برای ساماندهی گذر قدیمی جلوخان
  • کشف اشیاء عتیقه‌ چند هزار ساله در چالوس
  • کشف معماری ۴۵۰۰ ساله در شرق ایران؛ یک خانه و کوچه‌اش پیدا شد!
  • بازسازی پایه‌های پل زمانخان در سامان
  • بهسازی معابر اراک برای افزایش رفاه شهروندان آغاز شد
  • مرمت کاروانسرای ینگی‌امام ۲۰۰ میلیارد تومان می‌خواهد
  • کاروانسرای تاریخی شرکت نفت ارومیه ساماندهی می شود
  • مافیای «بافت تاریخی» به زمین می‌خورد؟
  • بهره‌برداری از حمام بیگ‌جوان چایپاره با کاربری اقامتگاه بوم‌گردی 
  • مرمت پل خاتون کرج تا آخر امسال تمام می‌شود