Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@02:48:03 GMT

دامنه اعتراضات مردمی در بصره گسترش یافت

تاریخ انتشار: ۲۱ تیر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۶۳۵۵۰۰

دامنه اعتراضات مردمی در بصره گسترش یافت

بغداد – ایرنا – دامنه اعتراضات مردمی در بصره که از اوائل هفته گذشته به صورت مسالمت آمیز شروع شده بود، در پی کشته شدن یکی از تظاهرکنندگان گسترش یافته است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، رسانه های عراق امروز (پنجشنبه) نوشتند که بسیاری از تظاهرکنندگان در شهر قرنه، بخش های گرمه علی و منطقه باهله در شمال شهر بصره، میادین نفتی و مراکز شرکت های خارجی فعال در استخراج نفت را در این مناطق محاصره کرده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


همزمان فیلم هایی که از تظاهرات ها در سطح شبکه های اجتماعی و خبرگزاری های عراق منتشرشده نشان می دهد تعدادی از تظاهرکنندگان به سمت مراکز شرکت های خارجی فعال در استخراج نفت در این استان سنگ اندازی می کنند.
تظاهرکنندگان دیشب نیز با بستن خیابان های منتهی به میادین نفتی، اقدام به آتش زدن تایرهای خودرو کردند.
اعتراضات مردمی از اوائل هفته جاری با درخواست افزایش استخدام شهروندان بصره در شرکت های خارجی فعال در استخراج نفت آغاز شد.
در منطقه باهله به دلیل درگیری بین معترضین و نیروهای امنیتی محافظ یک شرکت نفتی، جوانی 25 ساله به نام اسعد المنصوری از عشیره بنی منصور کشته و چند تن دیگر زخمی شدند که اعضای این عشیره پس از تاخیر مسئولان در مجازات عامل تیراندازی، اعتراضات خود را تشدید کردند.
این اعتراضات از اواسط هفته جاری به مناطق مختلف شمال بصره که عموما میادین نفتی در آن واقع شده و شرکت های خارجی فعال هستند، کشیده شده است.
دولت عراق نیز به منظور رسیدگی فوری به مطالبات تظاهرکنندگان یک تیم وزارتی را از بغداد روانه بصره کرد که متشکل از نمایندگان وزارتخانه های نفت، سازندگی و مسکن و اشتغالزایی، برق، منابع آبی، حمل و نقل به علاوه گروهی از مشاوران نخست وزیری و دبیرخانه هیات دولت است و روز گذشته نیز در بدو ورود با مسئولان و دستگاه های ذیربط جلسه مشترک برگزار کردند.
در این جلسه نیازمندی های استان بصره در پنج محور برق، آب، حل مشکل بیکاری، ایجاد اشتغال و مسائل امنیتی اولویت بندی شد.
قرار است این تیم وزارتی با همکاری شورای استان و استانداری بصره به صورت فوریتی حل بخشی از مطالبات در زمینه بهبود شرایط توزیع برق، به کارگیری تعدادی از جوانان این استان در شرکت های نفتی و حل مشکل شوری آب بصره را دستور کار قرار دهد.
جبار اللعیبی وزیر نفت عراق و سرپرست تیم وزارتی اعزامی امروز در بصره به خبرنگاران گفت که دستور اشتغال 250 نفر از جوانان استان را در میادین نفتی داده است.
رادیو محلی مربد که از بصره گزارش می دهد نیز به نقل از اللعیبی گزارش داد که تیم وزارتی دولت مرکزی برای ایجاد 10 هزار فرصت شغلی ویژه جوانان بصره برنامه ریزی کرده است.
از طرفی 'آن نافع الاوسی' وزیر سازندگی، مسکن و اشتغالزایی نیز از برنامه دولت برای حل مشکل شوری آب در بصره در سه مرحله کوتاه، میان و بلندمدت خبر داده و گفته که حجم آب آزاد شده از سدهای بالادست به منظور کاستن از شوری آب بیشتر می شود.
به رغم این اطمینان بخشی ها اما مردم همچنان به تظاهرات ادامه می دهند و دامنه این اعتراضات روز به روز در حال گسترش است.
از سوی دیگر، طبق گزارش ها یک بالگرد روز گذشته در میدان نفتی 'قرنه 2' تعدادی از کارکنان خارجی را از بیم تسخیر این میدان توسط تظاهرکنندگان، به مکان نامعلومی منتقل کرده است.
مسئولان محلی و دولت مرکزی عراق نگران هستند که اعتراضات منجر به توقف فعالیت شرکت های خارجی در میادین نفتی شمال شهر بصره شود.
همزمان تعدادی از نخبه ها و چهره های سیاسی بصره، احزاب و تشکل های مختلف عراق، از مطالبات مردم حمایت کرده و از دولت خواسته اند در برآورده کردن آنها شتاب کند و در عین حال از پاره ای رفتارهای اعتراضی از جمله بستن راه ها یا آتش زدن تایرهای خودرو و تعرض به شرکت های نفتی خارجی انتقاد کرده و آن را با روح اعتراضات مسالمت آمیز در تضاد دانسته اند.
نخبگان و احزاب سیاسی همچنین نسبت به ورود افراد نفوذی بین تظاهرکنندگان و تحریف مسیر مطالبات مردم هشدار داده اند.
همزمان با اعتراضات مردم بصره، تظاهرات اعتراضی در شهر کوت مرکز استان واسط در شرق عراق به قطع برق همچنان ادامه دارد.
علاوه بر این در طول هفته جاری شهرهای ناصریه مرکز استان ذیقار و کربلا نیز همزمان شاهد تظاهرات مردمی در اعتراض به کمبود برق و آب بوده است.
این نگرانی وجود دارد که در صورت تعلل در برآورده کردن سریع بخشی از مطالبات، دامنه اعتراضات به بغداد کشیده شود و دولت عراق را همانند سال های 2015 و 2016در برابر چالش های جدی امنیتی و اجتماعی قرار دهد.
خاورم *353*1516

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي تظاهرات بصره بيكاري

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۶۳۵۵۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

داشتن مردمانی آشنا به علوم جدید می‌تواند در دامنه وقف قرار گیرند

محمدرضا پور معین، عضو انجمن خادمان قرآن در حاشیه بازید از نمایشگاه «دستاوردهای وقف» در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، گفت: موجب خرسندی است که نگاه متفاوتی در حوزه وقف در جریان است و با توجه به فرمایش رهبر معظم انقلاب اسلامی در سال‌های اخیر در حوزه توجه به دانش بنیان‌ها، سازمان اوقاف و امور خیریه با اینکه شاید انتظار نمی‌رفت یک سازمان فقاهتی و فرهنگی و دینی اینقدر خوب در این امور شرکت کند، حقیقتاً خوب ورود کرده و جای تشکر دارد.

وی اظهار کرد: شاید قبلاً یک آبراه، یک پل یا درمانگاه را به حوزه وقف وارد می‌کردیم اما اکنون شایسته است که واقفان هم در حوزه دین و هم حوزه خدمات به مؤمنان در زمینه رفع نیازهای جدید اقدامات خیرخواهانه خود را انجام دهند.

پورمعین عنوان کرد: در زمینه ایجاد فضای بهداشتی و درمانی که در حوزه دهان و دندان با عنوان ایمپلنت می‌شناسیم، امروز در این نمایشگاه دیدم که کار شگرفی توسط وقف در این حوزه انجام شده که هم با علوم روز و هم با هزینه کمتر به دست مردم می‌رسد.

وی افزود: ساختن مسجد حتماً لازم است اما سلامت نمازگزار نیز واجب است. داشتن مردمانی سالم و با حال و روز خوب با آشنایی علوم جدید می‌تواند در دامنه وقف قرار گیرد. همچنین امروز مشاهده می‌شود که در حوزه وسایل نقلیه ابتکاراتی انجام شده که جای این اقدامات خالی بود و امید است بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

عضو انجمن خادمان قرآن تصریح کرد: در حوزه فرزند آوری و امور اجتماعی و بانکی و زیر ساختهای ارتباطی هنوز جای کار وجود دارد. ما به عنوان تنها کشور شیعه جهان باید مثل یاقوت و الماس بدرخشیم چون هم ابتکارات خوب و هم جوانان هوشمند داریم و هم زمینه فعالیت در این کشور پهناور وجود دارد. باید از همه پتانسیل خود در راه پیشرفت ایران اسلامی استفاده کنیم.

کد خبر 6092198 فاطمه علی آبادی

دیگر خبرها

  • گسترش اعتراضات دانشجویی حامی فلسطین از آمریکا به فرانسه
  • داشتن مردمانی آشنا به علوم جدید می‌تواند در دامنه وقف قرار گیرند
  • پروژه آمریکا برای منحرف کردن جامعه عراق ناکام ماند
  • چشم‌انداز روشن توسعه همکاری ایران و آفریقا طی ۲ دهه آینده
  • کاهش ۲۹ درصدی مصرف نفت سفید در کردستان
  • پرچم ایران در دست تظاهرکنندگان ایالت اوتاوا آمریکا
  • تصویر واضح از پرچم جمهوری اسلامی ایران در دست تظاهرکنندگان در آمریکا | تصویر
  • گسترش اعتراضات حامیان فلسطین در اروپا
  • قدردانی استاندار و مدیرکل میراث فرهنگی کردستان از سوخت‌رسانی نوروزی
  • بهره‌برداری از یک جایگاه عرضه سوخت در کهگیلویه و بویراحمد