Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جهان نيوز»
2024-03-19@09:12:43 GMT

درگیری در کازرون بر سر آب

تاریخ انتشار: ۲۱ تیر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۶۳۶۷۹۷

درگیری در کازرون بر سر آب

به گزارش جهان نيوز، حتماً این سوال برایتان پیش می‌آید که تجمع بوشهر چه ارتباطی به فارس دارد؟ داستان طبق معمول بر سر «آب» است. بحران آبی که سالهاست کارشناسان هشدار داده و بر ضرورت حل آن تاکید می‌کنند، اما مسؤولان بجای یافتن چاره کار و حل اساسی مشکل، مدام توپ را به زمین یکدیگر می‌اندازند و مردم را به جان هم می‌اندازند! ثمره کار هم این می‌شود که اهوازی‌ها می‌گویند اصفهانی‌ها مقصرند و بوشهری‌ها هم خود را طلبکار مردم فارس می‌دانند؛ با تداوم این وضع طبیعی است که یک‌بار بحران آب در خرمشهر بیداد کند و خوراک ضد انقلاب شود، بار دیگر دشتستان بوشهر و این بار هم کازرون فارس.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



شنبه هفدم تیرماه بود که مردم برازجان که دومین شهر پرجمعیت استان بوشهر به شمار می‌رود، در اعتراض به بی‌آبی چند روزه، برای ساعتی مسیر شیراز-بوشهر را بستند.

برازجانی‌ها که مرکز شهرستان دشتستان قلمداد شده و در مسیر تجاری بوشهر-کازرون-شیراز قرار گرفته‌اند، آنقدر از حرف خسته شده بودند که حتی اجازه ندادند معاون سیاسی فرماندار دشتستان در جمع تجمع‌کنندگان صحبت کند و با سر دادن شعارهایی مانع از سخنرانی او شدند.

البته حق هم داشتند؛ آب شهرستان دشتستان که بزرگترین شهرستان بوشهر از نظر وسعت و با 260 هزار نفر، دومین شهرستان پرجمعیت بوشهر به شمار می‌رود، سالهای سال است که از تصفیه‌خانه بوشیکانکازرون تامین شده و حالا بدلیل خشکسالی طولانی‌مدت، میزان انتقال آب از این خط کاهش چشمگیری یافته است.

توپ در زمین فارس؛ یک هیچ به نفع بوشهر!
اما مسؤولان طبق معمول بجای حل اساسی مشکل و پذیرش کم‌کاری‌های خود، دعواهایشان را به رسانه‌ها کشاندند تا مردم تشنه و خسته، بیش از پیش تحریک شوند. نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی نخستین کسی بود که آتش این اختلافات را روشن کرد.

محمدباقر سعادت در سخنانی جنجالی تنها راه نجات مردم را جلوگیری از برداشت غیرقانونی آب از خط انتقال کازرون دانست و تاکید کرد: اگر کوچکترین مشکل امنیتی در شهرستان دشتستان رخ دهد مسؤولان فارس مقصر هستند و باید در شورای عالی امنیت پاسخگو باشند؛ چراکه 55 روز است دشتستان در بحران شدید آب قرار دارد.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی که روز شنبه هفدم تیرماه در جمع خبرنگاران سخن می‌گفت، با بیان اینکه گله اصلی ما از استاندار فارس و فرماندار کازرون درباره عدم جلوگیری از کار موتورپمپ‌های غیرقانونی است، اظهار کرد: من با معاون امنیتی وزیر کشور روز چهارشنبه جلسه‌ای داشتم و سوال کردم اگر خودتان با مشکل بی‌آبی مواجه بودید، چکار می‌کردید؟ بازهم اقدامی انجام نشد تا اینکه روز پنجشنبه با وزیر اطلاعات مستقیماً صحبت کردم و ایشان دستور دادند اقداماتی انجام شود. امروز هم قرار بوده ناجا موتورپمپ‌های غیرقانونی را جمع‌آوری کند و در آن مکان‌ها هم نگهبانی دهند؛ اگر این اتفاق رخ دهد و فرماندار کازرون هم حمایت کند، قطعاً مشکلات حل خواهد شد. وزیر اطلاعات و وزیر نیرو هم به این موضوع ورود کرده و معاون امنیتی وزیر کشور هم دستوراتی ابلاغ کرده است.

این نماینده مجلس البته ژست مردم‌داری هم به خود گرفت و با اشاره به تجمعات اعتراضی مردم برازجان در خصوص مشکل آب گفت: باید چاره‌اندیشی شود اما تاکنون در این موضوع تعلل شده؛ مردم طی روزهای اخیر بارها تجمع کردند و در خصوص بحران بی‌آبی اعتراض کردند، آنها حق دارند و در این موضوع بی‌تقصیر هستند.

توپ در زمین بوشهر؛ یک - یک مساوی!
اما مسؤولان فارس هم در مقابل این سخنان تحریک‌کننده نتوانستند خویشتن‌داری کنند. کوروش کرمپور در واکنش به سخنان همکار خود در مجلس با ایرنا گفتگو کرد و گفت: مردم کازرون به دلیل بی‌آبی زندگی و معیشتشان با خطر جدی مواجه است و در وضعیت بدی زندگی می‌کنند؛ برخی مسؤولان بوشهر چگونه از این مردم که در حال حاضر با خشکسالی دست به گریبان هستند توقع آبرسانی دارند؟!

عضو کمیسیون انرژی مجلس که مساله آب و برق در حوزه تخصصی کمیسیون او به شمار می‌رود، در ادامه گریزی به معضل کم‌آبی در کل کشور زد و سپس با بیان اینکه استان فارس بیش از یک دهه است که درگیر معضل خشکسالی است و اکنون آبرسانی به بیش از 30 شهر و 800 روستای فارس به وسیله تانکر و بصورت سیار انجام می‌شود، گفت: در گذشته آب به اندازه کافی در استان فارس وجود داشت و به بوشهر هم می‌رسید، اما میزان بارندگی‌ها در فارس در یکسال گذشته به نسبت مدت مشابه قبل حدود 65 درصد کاهش داشته و تمام رودخانه‌های استان بین 70 تا 100 درصد خشک شده‌اند. کارشناسان امر در کشور بررسی کنند که اصلاً آبی در استان فارس وجود دارد که مسئولان این استان جلوی آن را بگیرند تا به بوشهر نرسد؟!

وی بعد از ارائه این توضیحات توپ را به زمین بوشهر بازگرداند و با بیان اینکه خشکسالی تنها منحصر به استان بوشهر نیست، گفت: نمی‌توان کم‌آبی دشتستان را متوجه استان فارس دانست. چرا مسئولان بوشهر در زمینه طرح انتقال آب از دریا و شیرین کردن آن اقدامی نمی‌کنند؟

نوبتی هم باشد، نوبت به دولتی‌هاست!
بعد از مجلسی‌ها، حالا نوبت به مسؤولان دولت بود که بجای حل مشکلات در جلسات تخصصی و کارشناسی، در رسانه‌ها ظاهر شده و برای هم خط‌ونشان بکشند.

این‌بار مهرداد ستوده معاون عمرانی استاندار بوشهر به میدان آمد و گفت: عمده آب آشامیدنی شهرستان دشتستان از خط آبرسانی کازرون تامین می‌شود که باید تعهدات منعقدشده در این زمینه از سوی مسؤولاناستان فارس عملیاتی شود.

استاندار بوشهر البته موضعی آرامتر گرفت و در نشست ستاد مدیریت بحران با اشاره به کاهش آب ورودی از کازرون خاطرنشان کرد: با توجه به کاهش بارندگی، آبدهی رودخانه‌ها کاهش یافته که این مهم بر انتقال آب از کازرون به استان بوشهر اثر گذاشته است.

عبدالکریم گراوند اجرای طرح‌های آب شیرین‌کُن را زمان‌بر دانست و تصریح کرد: مجوز حجم عظیمی از طرح‌های آب شیرین‌کُن صادر شده و بخشی هم در حال اجراست که باید بر اساس برنامه زمان‌بندی اجرا شود.

اما فرماندار دشتستان یک گام جلوتر گذاشت و از «برخورد قانونی» سخن گفت: «برای حل مشکل پدیدآمده، مدیران آب بوشهر به کازرون سفر کردند. در این جلسه 3 ساعته با مسئولان فارس مقرر شد زمینه‌های همکاری باغداران و کشاورزان کازرونی فراهم و نسبت به برداشت غیرمجاز آب در مسیر حوزه آبگیر تأسیسات بوشیگان، برخورد قانونی به عمل آید.»

فرافکنی نکنید!
کار که به اینجا رسید، این‌بار مسؤولان فارس به میدان آمدند. معاون عمرانی استانداری فارس در پاسخ بهمسؤولان بوشهر گفت: برخی افراد به جای فرافکنی و سلب مسئولیت از خود، با بررسی‌های علمی و عملیاتی به فکر حل مشکل تامین آب آشامیدنی شهروندان بوشهر باشند.

عنایت‌الله رحیمی که با ایرنا گفتگو می‌کرد، برخی اظهارات مسؤولان بوشهر را فرار از مسئولیت‌پذیری دانست و افزود: مشکل کمبود آب در استان بوشهر با مقصر دانستن دیگران و انداختن مسئولیت به گردن آنها حل نخواهد شد. لازم می‌دانم به عرض مردم استان بوشهر برسانم که از سه سال گذشته تاکنون بارها مکتوب و همچنین در جلسات به شکل رسمی به مسؤولان این استان اعلام کرده‌ایم که با توجه به وضعیت اقلیمی، امکان تداوم آبرسانی از فارس به بوشهر به این شکل فراهم نیست و مسؤولان این استان باید به فکر منابع جایگزین باشند.

معاون عمرانی استاندار فارس افزود: با توجه به همجواری استان بوشهر با خلیج فارس، انتظار این است کهمسؤولان بوشهر به جای انداختن مسئولیت عدم پیگیری تامین آب پایدار برای مردم این استان به گردن دیگران، تلاش خود را صرف تامین آب پایدار از دریا و دیگر منابع ممکن کنند.

مدیرعامل آب منطقه‌ای فارس هم به اظهارات مقام‌های استان همسایه واکنش نشان داد و با تاکید بر خشک شدن چشمه ساسان و کاهش شدید دِبی چشمه سیدحسین کازرون گفت: متاسفانه وعده‌های زمین‌مانده سال‌های اخیر مدیریت سابق استان بوشهر در خصوص آب ‌شیرین‌کُن‌ها امروز چالش‌های خود را در استان بوشهر نشان می‌دهد.

در این بین البته اسماعیل تبادار استاندار فارس که اصالتاً بوشهری است، سکوت اختیار کرد تا متهم به دفاع از فارس یا زادگاه خود نشود.

بس کنید! کار جهادی می‌خواهیم
در میان این دعواها نماینده ولی‌فقیه در استان بوشهر همچون امام‌جمعه خرمشهر شخصاً به پای پروژه آبرسانی دشتستان رفت تا از نزدیک اوضاع را بررسی کند.

آیت‌الله صفایی بوشهری در حاشیه این بازدید اظهار داشت: مطالبات مردم برای حل مشکلات آبرسانی حق است و باید بدون اغماض و با روحیه جهادی و انقلابی طرح‌های آبرسانی عملیاتی و تکمیل شود.
نماینده ولی فقیه در استان بوشهر در تصمیمی هوشمندانه و بدون اینکه هیچ اشاره‌ای به کازرون یا دیگر نقاط کشور کند تا بر تنور اختلافات دمیده شود، بر اجرایی شدن مفاد سند چشم‌انداز آب استان بوشهر تاکید کرد و گفت: کمبود آب در استان بوشهر یک مشکل تاریخی است و هر چند سند چشم‌انداز تامین آب استان بوشهر تدوین شده، اما تاکنون اجرایی نشده که باید بر اساس سند چشم‌انداز این بحران تاریخی در کوتاه‌ترین زمان برطرف شود.

امام‌جمعه بوشهر بار دیگر بر کار جهادی و انقلابی برای حل مشکل آبرسانی به دشتستان تاکید کرد تامسؤولان بجای دعواهای بیهوده، بر تلاش و برنامه‌ریزی اجرایی متمرکز شوند.

ثمره دعواها، کشته شدن یک جوان
اما با وجود تمام این توصیه‌ها، ظاهراً درب مسؤولان بوشهر تنها بر یک لنگه می‌چرخد و تنها راهکار را در برخورد با کشاورزان کازرونی می‌دانند.

نماینده دشتستان پیش از این از هماهنگی با ناجا برای جمع‌آوری موتورپمپ‌های غیرقانونی در استان همجوار خبر داده بود و گفته بود اگر این اتفاق رخ دهد قطعاً مشکلات حل خواهد شد! غافل از آنکه در خود کازرون که در جوار رودخانه شاپور واقع شده است، اکنون بیش از 50 روستای این شهرستان فاقد آب آشامیدنی بوده و آبرسانی به آنها بعضاً با تانکر انجام می‌شود و قسمتی از شهر کازرون نیز دارای نوبت‌بندی بیش از 6 ساعت در شبانه‌روز است.
 
در هر حال این اتفاق صبح امروز رقم خورد و پلیس با فشار مسؤولان بوشهر به سراغ کشاورزان کازرونی رفت تا پمپ‌های آب آنان را برچیده کند. باغداران کازرونی هم که از یک سو با دعوای رسانه‌ای مسؤولان دو استان به‌شدت تحریک شده و از سوی دیگر هیچ راه امرار معاشی جز کشاورزی و باغداری ندارند، با پلیس درگیر شده و متاسفانه در این درگیری‌ها یک نفر کشته شد.

حالا این اتفاق تلخ که رقم خورد، اما براستی مسؤولان ما چه زمانی می‌خواهند یاد بگیرند که رسانه، مکان مناسبی برای دعوا و تحریک مردم نیست؟! مسؤولان امنیتی و مدیران ارشد وزارت نیرو چه زمانی می‌خواهند این هشدار را جدی بگیرند که عدم رسیدگی به وضع بحرانی آب، ممکن است در آینده نه چندان دور مُنجر به وقوع «جنگ آب» بین مناطق مختلف کشور شود؟ و بالاخره آنکه چرا امارات متحده عربی در بیخ گوش ما، 97 درصد از آب شُرب خود را از طریق شیرین‌سازی آب دریا انجام می‌دهد، اما پروژه احداث آب‌ شیرین‌کُن در نقاط ساحلی کشور سالهاست که فقط بر روی کاغذ مانده و مسؤولان همچنان در حال استخاره هستند که آیا این کار خوب هست یا خیر؟!

منبع: فارس

منبع: جهان نيوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jahannews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جهان نيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۶۳۶۷۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای پویش اهدای خون به مناسبت ماه رمضان و نوروز در دشتستان

دریافت 164 MB

فیلم: کوروش امینی

کد خبر 6057729

دیگر خبرها

  • درگذشت پدر شهید در کازرون
  • درگذشت پدر شهید حسینقلی تیشه زن در کازرون
  • هم‌افزایی و اتحاد خوبی بین مسؤولان شهرستان دشتی وجود دارد
  • اجرای پویش اهدای خون به مناسبت ماه رمضان و نوروز در دشتستان
  • پرداخت ۱۵۶۵ کمک هزینه درمان به بیماران مبتلا به سرطان
  • افزایش ارتفاع موج در خلیج‌ فارس و نوار ساحلی استان بوشهر
  • ساخت ۲۲۰ مدرسه و ۲۵ خانه بهداشت در مناطق محروم جنوب ایران
  • مادر و دختر لامردی در درگیری مسلحانه در فارس مجروح شدند
  • افتتاح بزرگترین مجتمع گردشگری دشتستان در روستای طلحه
  • همه مسؤولان بخش آبدان برای تعطیلات نوروزی آماده باشند