Web Analytics Made Easy - Statcounter

اقتصاد > تجاری - مالی - بهزاد رنجبر | خبرنگار:
ارزش کل بورس تهران چهارشنبه تحت‌تأثیر جنگ تجاری که پیش‌بینی می‌شود موجب افت شدید ارزش محصولات معدنی و فلزی در جهان شود، یک میلیارد دلار کاهش یافت.

به گزارش همشهری، در مبادلات روز گذشته ارزش سهام شرکت‌های حاضر در گروه معادن و فلزات در بورس تهران تحت‌تأثیر جنگ تجاری آمریکا به‌شدت کاهش یافت؛ به‌طوری که افت ارزش سهام شرکت‌های ملی صنایع مس، فولاد مبارکه، فولاد خوزستان، گل گهر و چادرملو و سرمایه‌گذاری امید که عمده‌ترین سرمایه‌گذاری هایش در بخش معادن وفلزات است بیش از 1000واحد اثر منفی روی شاخص بورس برجای گذاشت و در نهایت بورس تهران در مبادلات دیروز 8800میلیارد تومان معادل یک میلیارد دلار افت کرد و شاخص کل بورس تهران با 1.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

2درصد افت مواجه شد. دیروز همچنین شاخص بورس‌های چین و آمریکا هم افت کردند و اصلی‌ترین دلیل این افت، افزایش جنگ تجاری آمریکا و چین است که دیروز با وضع عوارض جدید روی 200میلیارد دلار از کالاهای چینی تشدید شد. به‌طور کلی جنگ تجاری اثر زیادی بر سهام شرکت‌های گروه معادن و فلزات در سراسر دنیا خواهد گذاشت.

اثرات جنگ تجاری

هم‌اکنون قیمت بسیاری از محصولات معدنی، فلزی و مواد خام در بازارهای جهانی مانند مس و روی وارد یک دوره نزول شده است که علت اصلی آن به جنگ تجاری چین و آمریکا بازمی‌گردد. همچنین برخی سیاست‌های اقتصادی آمریکا مانند افزایش نرخ بهره، باعث تقویت ارزش دلار شده است که این موضوع نیز روند نزول قیمت مواد خام و فلزات پایه در جهان را تشدید خواهد کرد. کارشناسان پیش‌بینی می‌کردند اقتصاد چین در سال آینده به رشد 7درصدی خواهد رسید، اما جنگ تجاری که دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا علیه اروپا، کانادا و چین، با وضع تعرفه‌های جدید علیه کالاهای این کشور راه انداخته این موضوع را دچار تردید کرده است. در واقع چین برای رشد اقتصادی بیشتر به واردات مواد خام، محصولات فولادی و معدنی نیاز دارد اما افزایش تعرفه‌ها، در میزان رشد اقتصادی چین و به تبع آن میزان مصرف این محصولات ابهام ایجاد کرده است؛ در نتیجه تحت‌تأثیر این موضوع شرکت‌های تولید‌کننده محصولات معدنی و فلزات با افت ارزش در سطح دنیا مواجه شده‌اند.

فشار عرضه تحت‌تأثیر پارس

دیروز همچنین سهام شرکت پتروشیمی پارس برای نخستین بار در بورس عرضه شد و قیمت آن 14هزار و 400میلیارد تومان معادل 2میلیارد دلار تعیین شد. به این ترتیب این شرکت به پنجمین شرکت بزرگ بورس تبدیل شد. این عرضه موجب شد برخی سهامداران برای خرید سهام این شرکت که 5درصدش در بورس عرضه شده بود اقدام به نقد کردن و فروش سهام خود کنند تا به نقدینگی مورد نیاز برای خرید سهام این شرکت دست پیدا کنند؛ همین موضوع تا حدی بر فشار عرضه در بورس که تحت‌تأثیر فروش سهام گروه معادن و فلزات ایجاد شده بود، اضافه کرد.

در همین زمینه: بورس در انتظار برجام اروپایی بازار سهام با حرکتی پرشتاب وارد کانال ۱۱۲هزار واحدی شد صف‌های خرید در بورس تهران هیجانی و کوتاه‌مدت وارد بازار بورس نشوید حرکت نقدینگی به سمت بورس بورس تهران شاهد صف‌های میلیونی خرید

منبع: همشهری آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۶۳۸۹۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سود مرحله سوم سهام عدالت کی واریز می‌شود؟

مرحله سوم واریز سود سهام عدالت در خرداد ماه امسال واریز میشود ولی شرایط و ضوابط خاصی دارد.

به گزارش مشرق، مرحله سوم سود سهام عدالت مربوط به عملکرد مالی سال ۱۴۰۱ شرکت‌ها که به دلیل قصور ۸ شرکت در واریز سود مرحله دوم سال گذشته به تعویق افتاده بود، در خرداد ماه ۱۴۰۳ پرداخت خواهد شد.

در زمان واریز مرحله دوم سود سهام عدالت در اسفند ۱۴۰۲ مشخص شد که ۸ شرکت در مهلت مقرر نسبت به محاسبه عملکرد مالی سال ۱۴۰۱ و واریز سود سهام خود اقدام نکرده‌اند. این موضوع تخلف محسوب می‌شود و سازمان بورس اعلام کرده با این شرکت‌ها برخورد خواهد کرد.

سود مرحله دوم سهام عدالت که در پایان سال گذشته به سهامداران پرداخت شد به سه دلیل کمتر از واریزی مرحله اول در آذرماه بود:
فروش سهام توسط کارگزاری‌ها به درخواست متقاضیان در سال گذشته یکی از دلایل اصلی کاهش سود مرحله دوم بوده است. تفاوت در سبد سهام افراد دلیل دیگر این اتفاق است و عدم واریز سود توسط ۸ شرکت باعث شده که سود کاهش پیدا کند.

هنوز مبلغ دقیق سود مرحله سوم و تاریخ دقیق واریز آن توسط سازمان بورس اعلام نشده است. در اسفندماه، دارندگان سبد سهام عدالت به شرح زیر سود دریافت کرده‌اند:

سبد ۴۵۲ هزار تومانی: ۴۰۹ هزار تومان
سبد ۴۹۲ هزار تومانی: ۴۴۶ هزار تومان
سبد ۵۳۲ هزار تومانی: ۴۸۲ هزار تومان
سبد یک میلیون تومانی: ۹۰۶ هزار تومان

سهامدارانی که تقاضای فروش سهام خود را در سال گذشته نداده‌اند و در میزان سود دریافتی خود مغایرت مشاهده می‌کنند، می‌توانند از طریق شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه پیگیری کنند. باید در نظر داشته باشند که واریز سود سهام عدالت به صورت خودکار و بدون نیاز به اقدام از سوی سهامداران انجام می‌شود. ضمنا مرکز تماس ۱۵۶۹ شرکت سپرده‌گذاری مرکزی نیز آماده پاسخگویی به سوالات سهامداران است. و در نهایت اینکه برای دریافت سود سهام عدالت به هیچ سایتی مراجعه نکنید و مراقب کلاهبرداری‌ها باشید.

منبع: ایسنا

دیگر خبرها

  • اگر برای خرید کشنده فاو در بورس تردید دارید، این مقاله را بخوانید
  • سود مرحله سوم سهام عدالت کی واریز می‌شود؟
  • دارندگان سهام عدالت برای دریافت سود عجله کنند / فرصت یک هفته‌ای برای دریافت معوقات سود سهام عدالت
  • آلفابت به کلوب ۲ تریلیون دلاری‌ها پیوست
  • افت تراز یک پله‌ای ارزش دلاری بورس تهران!
  • هدف‌گذاری رشد ۲۰ میلیارد‌دلاری تجارت
  • مبلغ دقیق مرحله سوم سود سهام عدالت / مرحله سوم سود سهام عدالت کی واریز می‌شود؟
  • اگر برای خرید کشنده فاو در بورس تردید دارید، بخوانید
  • خبر مهم درباره واریز سود سهام عدالت | جیب دارندگان سهام عدالت پرپول می‌شود
  • مبادله تجاری ۱۱ میلیون دلاری گمرکات مازندران و پاکستان