Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «الف»
2024-04-30@12:12:46 GMT

قاره کهن زیر پای 109 قهرمان محجبه ایران

تاریخ انتشار: ۲۲ تیر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۶۴۳۲۸۸

قاره کهن زیر پای 109 قهرمان محجبه ایران

به گزارش ایرنا، عناوین یاد شده گوشه ای از عزت و افتخار آفرینی زنان ورزشکار ایران در نبردهای ورزشی است که در عین حفظ اصول و ارزش های اسلامی به دست آمده است. امروزه ابهت و وقار بانوان ورزشکار ایرانی در عرصه های قهرمانی آنان را به الگویی برای دیگر کشورهای اسلامی و غیر اسلامی بدل کرده است.
زنان ایران تا 11 سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی در هیچ رشته ورزشی حضور نداشتند، سرآغاز فعالیت زنان در بازی های آسیایی 1990 «پکن» با حضور تنها یک زن در کاروان 125 نفره ایران کلید خورد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


«لیدا فریمان» به عنوان نخستین زن ایرانی به رقابت های آسیایی راه یافت، هر چند مدالی کسب نکرد، اما حضور این بانوی محجبه سرآغاز تحول در ورزش زنان شد. در رقابت‌های آسیایی 1994 هیروشیما، علاوه بر فریمان‌، «لیلا تقی‎پور» نیز عازم مسابقات شد، هر چند آن ها موفق به کسب مدال نشدند، اما رکوردی بالاتر از حداقل ورودی المپیک را کسب کردند.
فریمان، عناوین نخستین زن تاریخ ورزش ایران، اولین بانوی تیرانداز المپیکی کشور و اولین پرچمداری کاروان ایران در المپیک 1996 آتلانتا را به نام خود ثبت کرده است.
با وجود اینکه از سال 1979 تا 1998 حضور بانوان ورزشکار ایران در عرصه های بین المللی کمرنگ و بدون مدال بود، اما در بازی های آسیایی 2002 «بوسان» کره جنوبی نخستین مدال نقره آسیایی را «نسیم حسن پور» در رشته تیراندازی 10متر «تپانچه بادی» برای ایران کسب کرد.
با شکست طلسم مدال آوری، در بازی های 2006 «دوحه» قطر علاوه بر افزایش تعداد زنان، تعداد نشان ها به سه مدال برنز «مهروز ساعی» و «افسانه شیخی» در تکواندو و «آتوسا پورکاشیان» در شطرنج تیمی افزایش یافت. در پی این موفقیت نخستین سهمیه بانوان در المپیک 2008 چین از سوی «نجمه آبتین» در تیراندازی با کمان، «هما حسینی» در قایقرانی و «سارا خوش‌جمال فکری» در تکواندو حاصل شد.
ایران با 88 ورزشکار زن در بازی های آسیایی 2010 چین حاضر شد. آنان با کسب 14مدال رنگارنگ و تصاحب نخستین مدال طلای تاریخ تکواندوی بانوان ایران توسط «فاطمه نعمتی» شگفتی ساز شدند.
اوج موفقیت زنان ایران در بازی های آسیایی 2014 «اینچئون» کره جنوبی با کسب 16 نشان و با حضور 58 ورزشکار بود که نشان از کیفیت کار بانوان ورزشکاران ایران در مدال آوری داشت.
حالا اما ایران با رکوردی بی نظیر و با 109 ورزشکار زن در بازی آسیایی 2018 اندونزی شرکت خواهد کرد. علاوه بر آن در اقدامی کم سابقه پرچمداری کاروان به «کیمیا علیزاده»، بانوی تاریخ ساز المپیکی ایران سپرده شده است تا با برجسته شدن موضوع «حجاب» در بزرگترین رویداد ورزشی آسیا، ثابت شود که حجاب مانع و محدود کننده زن نیست و بر خلاف نظر «اسلام ستیزان»، «زن مسلمان» پا به پای مردان در فعالیت‌های اجتماعی حضور دارد.
زنان ورزشکار ایران زمین، قهرمان «حجاب ورزش» نیز هستند و سهم غیرقابل انکار و ستودنی در افزایش اعتماد به ‌نفس زنان مسلمان جهان دارند که این حرکت را باید جلوه ای از «کاربرد دیپلماسی ورزشی» توسط شیرزنان ایرانی دانست.

منبع: الف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۶۴۳۲۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جنجال مدال اهدایی و عکس یادگاری یک دختر با علی دایی +تصویر

انتشار تصاویری از یک ورزشکار کنار علی دایی با این تیتر که «فلان ملی‌پوش مدالش را به علی دایی اهدا کرد» حاشیه‌ساز شده است. برخی ورزشکاران قدیمی مدعی شدند این خانم نه عضو تیم ملی بوده و هست و نه مدالی بین‌المللی دارد که بخواهد به دایی اهدا کند! در همین اثنا مریم رنجبرساری، عضو سابق تیم ملی تیر و کمان در یک استوری که در اینستاگرامش منتشر کرد به همین شخص تاخت.

 

به همین بهانه با او تماس گرفتیم تا علت را جویا شویم. رنجبرساری گفت: ایشان چند سال پیش گفته قهرمان کاراته است، اما فدراسیون کاراته تکذیب کرد. معلوم نیست او از چه طریقی اسپانسر پیدا می‌کند، اما در بیوی اینستاگرامش نوشته قهرمان تیر و کمان است! بچه‌های کاراته هم برای من فرستادند و پرسیدند این را می‌شناسی؟ گفتم نه. اصلا بچه‌های کاراته هم او را قبول ندارند.

رنجبرساری ادامه داد: خود من به دلیل اینکه پول اعزام و تجهیزات برای رفتن به مسابقات را نداشتم از تیم ملی کنار رفتم. مثل من زیاد بودند، اما اگر او به تیم ملی رفته احتمالا پول هزینه‌های خودش را داده و به تیم ملی رسیده! ملی‌پوش سابق افزود: او اصلا مدالی نداشته که به علی دایی تقدیم کند. برای من عجیب است او علی دایی را چطور پیدا کرده و به دیدار یکی از بزرگان ورزش ما رفته است. ورزشکاری به بزرگی علی دایی از قبل رزومه طرف مقابل را می‌بیند و بعد به دیدار ورزشکاری می‌رود. اما این ورزشکار اصلا مدالی نداشته است! شاید مدال استانی بوده است، اما نه بچه‌های کاراته و نه تیر و کمان می‌گویند او مدالی نیاورده است. من فقط به این فکر می‌کنم و از این ناراحتم چرا برای من که قهرمانی آسیا را داشتم اسپانسری نبود، اما برای ورزشکاران این شکلی دو تا سه تا اسپانسر پیدا می‌شود!

وی در ادامه با اشاره به هزینه‌های سنگین در تیر و کمان که خیلی‌ها از پس آن برنمی‌آیند و به ناچار خداحافظی می‌کنند، افزود: سال ۸۹ یا ۹۰ بود که تیم‌های پرسپولیس و استقلال در تیر و کمان تیمداری می‌کردند و من به عضویت استقلال درآمدم. رقابت بین این دو تیم در همه رشته‌ها جذاب است و در آن سال هم رقابت نزدیکی داشتیم و در نهایت ما قهرمان شدیم و آقای فتح‌الله‌زاده مدیرعامل وقت استقلال قرار بود نفری ۵ سکه به ما پاداش بدهند، اما ما که چیزی ندیدیم!

  منبع: روزنامه اعتماد

دیگر خبرها

  • استارت حسن یزدانی برای ثبت رکورد 2 رقمی در تاریخ ورزش ایران
  • ایران نایب قهرمان کمپو جهان شد
  • این زن اصلا مدال نداشته که به علی دایی تقدیم کند!
  • اوجاقی:به سمت برگزاری مسابقات ورزشی پایتخت‌های آسیایی می رویم
  • هوادار خاص استقلال: نکونام گفت دعا کن قهرمان شویم
  • استقلال: نکونام گفت دعا کن قهرمان شویم
  • جنجال مدال اهدایی و عکس یادگاری یک دختر با علی دایی +تصویر
  • پایان کار دونده های ایران با دو مدال و کسب نخستین طلای جوانان
  • جنجال مدال اهدایی یک دختر به علی دایی
  • بدرقه ساحلی بازان زیر ۱۹ سال والیبال به مسابقات آسیایی