Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-05-04@13:01:11 GMT

علل بروز کم خونی کدامند؟

تاریخ انتشار: ۲۲ تیر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۶۴۴۵۰۵

علل بروز کم خونی کدامند؟

فوق تخصص خون و آنکولوژی دلایل بروز کم خوبی و روش های درمان این بیماری را تشریح کرد.

فریبرز مکاریان در گفت و گو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه کم خونی یک علامت است، اظهار کرد: کم خونی آنومی اختلال خونی شایعی است که در آن گلبول های قرمز وظیفه اکسیژن رسانی به سلول ها را انجام  نمی دهند و به همین دلیل کم خونی با علایمی مانند کوتاهی نفس، احساس ضعف و خستگی بروز می کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
وی با بیان اینکه کم خونی تنها با بررسی نتایج آزمایش اثبات می شود، اضافه کرد: در بسیاری از مواقع علایم کم خونی غیر اختصاصی هستند، ممکن است که فرد با دیدن این علایم غیر اختصاصی معتقد به کم خونی خود شده و با انجام درمان های خودسرانه مسیر درمان را اشتباه طی کند. فوق تخصص خون و آنکولوژی درمورد علایم کم خونی گفت در بسیاری از افراد کم خوابی، خواب دیدن و کابوس در شب به صورت اضطراب و دلهره، ضعف و بی حالی، علایم گوارشی، تپش قلب و کوتاهی نفس علایم کم خونی  بوده و درمان بر مبنای این علایم تجویز می شود. وی با تاکید به اینکه کم خونی می تواند علامت یک بیماری بسیار جدی باشد، بیان کرد: ممکن است بیماری به دلیل خون ریزی دستگاه گوارش دچار کم خونی شده و  خودسرانه قرص آهن مصرف کند و علایم کم خونی به طور موقت از بین برود، اما این احتمال هم وجود دارد که خونریزی دستگاه گوارش علایمی از یک سرطان روده بوده و مراجعه نکردن به پزشک تشخیص دیرهنگام اصل بیماری را به دنبال دارد. مکاریان با تاکید بر اینکه وظیفه گلبول ها اکسیژن  رسانی به همه قسمت های بدن است، اظهار کرد :هر قسمتی از بدن که به دلیل کم خونی اکسیژن دریافت نکند دچار علامت شده و فرد احساس اضطراب، خواب آلودگی، ضعف و بی حالی می شود و با نرسیدن اکسیژن به عضلات کارکرد قلب هم دچار مشکل شده و در نتیجه بیمار تپش قلب پیدا می کند. وی اضافه کرد: نرسیدن اکسیژن به ریه فرد تنگی نفس را به همراه دارد ضمن اینکه نرسیدن اکسیژن به دستگاه گوارش، چشم، گوش و دهان موجب بروز علایم گوارشی، ضعف در بینایی و شنوایی و خشکی دهان نیز می شود. فوق تخصص خون و آنکولوژی با تاکید بر اینکه وجود این علایم در همه افرا دلیل کم خونی نیست، اضافه کرد: کم خوبی ممکن است ناشیاز کاهش هموگلوبین در مغز و استخوان باشد و مواد غذایی کافی به مغز و استخوان نرسد. وی تصریح کرد: در بسیاری از موارد افراد با مصرف گوشت، جگر  و فراورده های حاوی ویتامین مواد  غذایی لازم را دریافت می کنند اما این احتمال وجود دارد که آهن مورد نیاز بدن زودتر از موعد از طریق دستگاه گوارش و در گروه خانم ها به دلیل عادت ماهیانه از بین برود. مکاریان اصلاح علت کم خونی را مهم دانست و گفت: کم خونی یک علامت بوده و باید با جبران مواد اولیه و اصلاح تغذیه نسبت به رفع آن اقدام کرد. شایع ترین علل کم خونی نرسیدن مواد اولیه به مغز و استخوان و فقر آهن است. در خانم ها اختلال در زمان عادت ماهیانه یکی از علایم کم خونی است و ورم بدن به دلیل نارسایی قلب یا علل دیگر نیز از دیگر عوامل این بیماری است.

وی سندروم های تالاسمی نوع خفیف را نیز از دیگر دلایل کم خونی دانست و افزود:  مغز و استخوان این گروه از افراد  نمی تواند آهن مورد نیاز بدن را تولید کند و با اصلاح تغذیه و فرآورده های دارویی می توان به این افراد کمک کرد.

فوق تخصص خون و آنکولوژی با یان اینکه افراد با مصرف دارو بین سه تا شش ماه می توانند نسبت به درمان کم خوبی ناشی از فقر آهن اقدام کنند، گفت:همچنین در کنار مصرف داروها باید مصرف مواد غذایی مانند گوشت قرمز و جگر، استفاده از تنقلات، پسته، گردو، ماش و عدس به افراد برای پیشگیری از کم خونی در دستور کار قرار گیرد.

منبع: ایمنا

کلیدواژه: درمان علائم کم خونی اصفهان شهردار اصفهان ریاست جمهوری ورزشگاه نقش جهان فناوری های نوین مدیریت شهری اصفهان فردا زاینده رود کشاورزی حمل و نقل عمومي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۶۴۴۵۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جراحت وحشت لب شجاع خلیل زاده بعد از برخورد با مهرداد محمدی + عکس

شجاع خلیل زاده از جراحت شدید لب خود رونمایی کرد.

طرفداری | شچاع خلیل زاده از لب خود عکسی منتشر کرد.

تراکتور و استقلال در هفته بیست و پنجم لیگ برتر از ساعت 17:30 در تبریز به مصاف هم رفتند و بازی با نتیجه 0-0 تمام شد و دو تیم امتیازات را تقسیم کردند.

شچاع خلیل زاده در یکی از صحنه های بازی برخورد شدیدی با مهرداد محمدی داشت و باعث شد این بازیکن مدتی روی زمین باشد و دقایقی از زمین بازی بیرون برود و با لب خونی به زمین بازگردد.

شجاع خلیل زاده بعد از بازی اعلام کرد لبش هشت بخیه خورده و دندانش نیز در اثر این ضربه شکسته است. شجاع خلیل زاده عکسی از لب خونی اش در اینستاگرام منتشر کرد.

 

از دست ندهید ????????????????????????

جای خسرو حیدری بودم پیشنهاد منچسترسیتی را قبول می‌کردم! مرد هزار چهره؛ یورگن کلوپ مشاور مالی شد (فیلم) خوشحالی باورنکردنی جیمی کرگر در دیوار زرد! (فیلم) لیونل مسی در شکل‌وشمایلی که هرگز ندیده‌اید! (عکس)

دیگر خبرها

  • ببینید | میگرن چیست؟
  • میگرن چیست؟ + فیلم
  • بهترین سپرها در برابر تیغ برنده تورم کدامند؟
  • راه های افزایش گلبول های قرمز
  • استایل جذاب شبنم قربانی و الناز حبیبی در اکران مردمی تمساح خونی در مشهد + عکس
  • خشم خطر حمله قلبی را افزایش می‌دهد
  • گارداسیل اولین واکسن مورد تایید به‌منظور پیش‌گیری از بروز سرطان دهانۀ رحم است
  • جراحت وحشت لب شجاع خلیل زاده بعد از برخورد با مهرداد محمدی + عکس
  • میزان ذخیره خون استان اصفهان چند روز است؟
  • کلسترول خوب برای این افراد مفید نیست