Web Analytics Made Easy - Statcounter

رویداد۲۴-یادگار امام، عقلا را بزرگترین عامل موثر مقابل افراطی‌‌‌‌گری خواند و تاکید کرذ: عقلاء می‌توانند در قالب روحانی محل، سینماگر یا ورزشکار باشند.حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحسن خمینی در مراسم امضای تفاهمنامه همکاری مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س) و مؤسسه فرهنگی اکو گفت: واقعیت این است که اگر همیشه سخن از فرهنگ در میان کشورهای منطقه ما واجب بوده، امروزه از اوجب واجبات است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه فضای جهانی، برخلاف انتظار، به سمت نوعی ستیزه‌‌‌جویی پیش می‌‌رود، اظهار داشت: شاید دهه‌‌‌های قبل کسی فکر نمی‌‌‌کرد که تنش در دنیا دوباره به نوع دیگری پدید آید، اما پیدایش افراط‌‌‌گری که در جامعه اسلامی در قالب داعش و امثال آن خودش را نشان داد و همچنین افراط‌‌گری دیگری که در تمامیت‌‌‌خواهی آمریکایی‌‌‌ها جلوه کرده است و ماجراجویی‌‌‌هایی که در برخی از کشورهای منطقه ما ملاحظه می‌‌‌شود - با هزینه هنگفتی هم که می‌‌‌کنند - این ضرورت را به وجود می‌‌‌آورد که عقلای جهان بیش از پیش با هم صحبت کنند.

یادگار امام با تأکید بر اینکه بعد از جنگ جهانی دوم، سخن گفتن عقلای جهان با یکدیگر، تبدیل به یکی از نیازهای اساسی شد، تصریح کرد: در آن مقطع همه احساس کردند جدا از هم افتادن‌‌‌ها باعث شده تا که گروهی بتوانند کشورها را به جان هم بیاندازند؛ نتیجه آن سخن گفتن‌‌‌ها و مراودات نیز پدید آمدن یک صلح‌‌‌طلبی جهانی بود که جنگ را به عنوان یک ناهنجاری جلوه داد و آثار بسیار خوبی هم به جا گذاشت.

سید حسن خمینی ادامه داد: با توجه به فضایی که امروز در دنیا مشاهده می‌‌‌‌شود، بعد از جنگ جهانی دوم خیلی افراد انتظار جنگ جهانی سوم، هسته‌‌‌‌‌ای و کشتارهای دیگر را داشتند، ولی در حقیقت سخن گفتن‌‌‌ها، هماهنگی‌‌‌‌ها و مراودات فرهنگی عقلای دنیا مانع هر جنگ جهانی شد. البته در این دهه‌‌ها جنگ‌‌های منطقه ای پدید آمد؛ ولی با توجه به سلاح‌‌هایی که دست کشورها بود می‌‌توانست فاجعه‌‌هایی به مراتب سنگین‌‌تر پدید بیاورد.

وی با یادآوری اینکه ۱۰ کشو عضو مؤسسه فرهنگی اکو هستند، خاطرنشان کرد: این مؤسسه دارای ظرفیت بسیار مهمی است که باید از آن استفاده کرده و منافع کشورهای ده‌گانه عضو آن را قالب منافع مشترک تعریف شود؛ در همین راستا. باید از سخن گفتن با هم، رفت و آمد کردن با هم و بهانه‌‌هایی برای همین سخن گفتن‌‌ها که می‌‌‌‌‌تواند فرهنگی، ورزشی یا مراودات مختلف باشد، استقبال کرد.

یادگار امام با اشاره به جایگاه بسیار مهم اکو ابراز داشت: این اتحادیه شاید بیش از آنچه که تاکنون شناخته شده باید شناسانده شود و فعالیت کند؛ لذا لازم است که از قالب دفاتر بیرون بیاید و به متن جامعه برود؛ کاری که بنیاد فارابی هم می‌‌‌تواند در قالب سینما - که زبان مشترک بسیار قوی امروز جهان است - و مراودات هنرمندان با هم، انجام داد.

سید حسن خمینی اضافه کرد: مطمئن باشیم بزرگترین عامل موثر در مقابل افراطی‌‌‌گری و جنون شوونیسم (میهن شیفتگی)، که می‌‌‌تواند هر منطقه‌‌‌ای را دستخوش خودش کند، عقلاء هستند؛ عقلاء می‌‌‌توانند در قالب روحانی محل، سینماگر یا ورزشکار باشند.

وی  افزود: از پتانسیل دیپلماسی عمومی بسیار می‌‌‌توان در جهت صلح خواهی جهانی استفاده کرد.

یادگار امام همچنین از بخش‌های مختلف موسسه فرهنگی اکو بازدید کرد.

در این مراسم؛ حمید انصاری قائم مقام موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ُس)، طی سخنانی با ابراز خرسندی از امضای این تفاهمنامه، غیردولتی بودن موسسه فرهنگی اکو را امکان مناسبی برای فعالیت آن در کشورهای عضو اکو برشمرد و بر ضرورت انجام فعالییت‌‌‌های مشترک میان تمام بخش‌‌‌های مجموعه موسسه تنظیم و نشر آثار امام با موسسه فرهنگی اکو تأکید کرد.

در این مراسم تفاهمنامه همکاری معاونت بین‌‌‌الملل موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) و موسسه فرهنگی اکو(ECI) میان حجت‌‌الاسلام و المسلمین محمد مقدم و محمدمهدی مظاهری امضاء شد.

بر اساس این تفاهمنامه، تشکیل کارگروه‌های مشترک و نشست‌‌‌های هم‌‌‌‌اندیشی، شناسایی کتابخانه‌‌‌ها، مراکز فرهنگی - اسلامی و شرق‌‌‌شناسی کشورهای عضو اکو در راستای ارتباط و تعامل با موسسه تنظیم و نشر آثار امام و تجهیز کتابخانه تخصصی موسسه فرهنگی اکو به آثار فارسی و کتب ترجمه شده امام، ارتباط چندجانبه با مراکز حقیقی و حقوقی کشورهای عضو اکو در خصوص معرفی اندیشه‌‌‌های امام و... در معرفی چهره و سلوک اجتماعی امام راحل به علاقه‌‌‌مندان انقلاب اسلامی در کشورهای حوزه اکو از جمله کارهای مشترک دو موسسه است.

موسسه فرهنگی اکو با رویکرد «تحکیم قرابت‌‌‌‌های فرهنگی، پیوندهای معنوی و روابط دوستانه میان ملت‌های کشورهای عضو از طریق روش‌های اجتماعی و فرهنگی به صورت تئوری و عملی» در سال ۱۹۹۵ تأسیس شد.

منبع: رویداد24

کلیدواژه: رویداد24 سید حسن خمینی سیدحسن خمینی اخبار مهم اخبار روز جدیدترین اخبار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rouydad24.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رویداد24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۶۴۷۲۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سازمان‌های بین‌المللی در ایجاد و تداوم صلح و حل منازعات بین دولت‌ها نقش به‌سزایی دارند

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سخنرانی در ششمین مجمع جهانی گفت‌وگوی بین فرهنگی در باکو گفت: معتقدیم نقش سازمان‌های بین المللی در ایجاد و تداوم صلح و حل منازعات، درگیری‌ها و سوء تفاهمات بین دولت‌ها، بسیار تاثیر گذار است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سخنرانی در ششمین مجمع جهانی گفت‌وگوی بین فرهنگی در باکو به سخنرانی پرداخت که متن کامل آن به شرح زیر است:

《بسم الله الرحمن الرحیم

خانم‌ها و آقایان؛ سلام علیکم

همانگونه که مستحضرید، در جهان به هم پیوند خورده حاضر، تقویت روابط بین فرهنگی و تلاش برای حفظ ارزش‌ها و میراث فرهنگی در سایه افزایش تعامل مردم جهان و مناسبات متقابل کشورها محقق خواهد شد.

گفت‌وگوی صادقانه و به دور از جهالت و تعصب بین جوامع و سعه صدر در پذیرش تفاوت‌ها ضامن زندگی صلح‌آمیز مردم جهان و همگرایی بین ادیان و فرهنگ‌ها خواهد بود.

حضار گرامی اولویت دولت جمهوری اسلامی ایران در توسعه روابط فرهنگی توجه ویژه به همسایگان و کشورهای نزدیک و ایجاد ارتباطات متعادل و متوازن با قاره‌های آسیا و آفریقا و سایر مناطق جهان است، همچنین تعامل و گسترش روابط از طریق مشارکت در فعالیت‌های سازمان‌های بین‌المللی از جمله اولویت‌های ما است و معتقدیم نقش سازمان‌های بین‌المللی در ایجاد و تداوم صلح و حل منازعات، درگیری‌ها و سو تفاهمات بین دولت‌ها، بسیار تأثیرگذار است.

این توجه و پیگیری سازمان‌های بین‌المللی و منطقه‌ای از جمله سازمان ملل متحد و سازمان همکاری اسلامی و مراکز تابعه آنها و همراهی کشورهای عضو در حل و فصل منازعات و مسائل مهم جهان، از جمله موضوع غزه و جنایت‌های بی وقفه رژیم صهیونیستی علیه غیر نظامیان بویژه زنان و کودکان و تبیین و روشنگری در خصوص این جنایات، بر همگان روشن است و بر عهده تمام کشورهای عضو است که با اجرای قطعنامه‌ها و اعلامیه‌های صادره، اثربخشی این سازمان‌ها را تقویت کنند.

شما رفتار، منافقانه را در قبال فلسطین می‌بنید. امروز دانشگاه‌های غرب و آمریکا نشان از آزادی بیان ساختگی و استفاده ابزاری آن‌ها از مفاهیم ارزشمندی چون حقوق بشر است.

ایران همواره مهد توجه به تفاوت فرهنگ‌ها و قومیت‌ها و مذاهب گوناگون بوده است و اقلیت‌های دینی و مذهبی در ایران از آزادی و حقوق برابر با همه مردم کشور برخوردار هستند.

این تجربه ارزشمند قابل استفاده و توجه در همه کشورها و جوامع، به‌ویژه کشورهای مسلمان است‌.

اسلام به ما می‌آموزد که کرامت انسانی و حقوق فردی و اجتماعی تمام انسان‌ها را محترم بشماریم و در پذیرش تنوعات فرهنگی مدارا کنیم.

پیشوای موحدین و مظهر عدالت علی ابن ابی طالب (ع) می‌فرماید: مردم دو نوع‌اند یا برادر تو هستند یا در خلقت با تو برابرند.

سعدی شاعر نامدار ایرانی نیز این تاکید قرآن را چنین به زیبایی سروده است:

دو عاقل را نباشد گین و پیکار / که به دانایی ستیزد یا سبک بار

اگر نادان ببخشد سخت گوید / خردمندش به نرمی دل بجوید

عالیجنابان

اتخاذ سیاست‌های مناسب و طراحی برنامه‌ها و اجرای پروژه‌های بین فرهنگی چند جانبه به ایجاد توسعه پایدار فرهنگ محور منجر خواهد شد و پذیرش تفاوت‌ها و تنوع فرهنگی و دینی کشورها موجب تبیین روشن مؤلفه‌های فرهنگی خواهد بود.

با توجه به اهمیت تعاملات فرهنگی در توسعه روابط و مناسبات کشورها، فهم و کاربردی شدن گفت‌وگوهای میان فرهنگی و تسهیل مهندسی این فرایند و ایجاد صلح پایدار و حفظ آن، نیازمند تحقیقات گسترده‌تر، آموزش بیشتر و توجه همگانی است.

خانم‌ها و آقایان؛

توجه به ارزش‌های مختلف در این جوامع چند فرهنگی و چند مذهبی باید مورد مطالبه همه کشورها باشد. در دنیای امروز با توجه به گسترش و پیشرفت سریع علم و تکنولوژی و هوش مصنوعی برای حفظ هویت ارزش‌ها و میراث فرهنگی باید همبستگی و ارتباط فعال بین کشورها برقرار باشد.

با توجه به تأثیرگذاری و قدرت جریان سازی فضای مجازی و رسانه‌های اجتماعی در مسائل مختلف به ویژه امور فرهنگی پیشنهاد می‌شود همه کشورها و نهادها در راستای تسهیل فرایند گفتمان فرهنگی بین ملت‌ها و دولت‌ها برای نیل به اهداف صلح محور از رسانه‌های صلح مدار و روشنگر، حمایت و در این امر تشریک مساعی کنند.

همچنین لازم است علمای بزرگ و روشن بین جهان اسلام در برابر معضلاتی از قبیل افراط گرایی و تکفیر دست به دست هم داده و با وحدت و مودت و اخوت اسلامی در برابر این بلای بزرگ با روشنگری و مجاهدت در تبیین و با زبان روز جوانان امت اسلامی را نسبت به این خطر بزرگ که منابع مادی و معنوی جهان اسلام را نابود می‌نماید، آگاه سازند.

در پایان، امیدوارم که این اجلاس، با تلاش‌ها و پیگیری مقامات و کارشناسان تمامی کشورهای این حوزه هرچه سریع‌تر محقق و بر این اساس شاهد هم افزایی مودت و ارتقا سطح گفت‌وگوها و روابط در همه سطوح باشیم.

از برگزار کنندگان این اجلاس مهم به ویژه وزیر محترم فرهنگ کشور دوست و برادر جمهوری آذربایجان و حسن توجه شما بزرگواران صمیمانه سپاسگزارم.

والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته》

کد خبر 749800

دیگر خبرها

  • بصیرت افزایی بزرگترین ضربه به طرح‌های استکباری دشمنان است
  • اسماعیلی با همتای آذربایجانی خود دیدار کرد
  • گشایش بزرگترین نمایشگاه ملی قرآن کریم در افغانستان
  • در زندگی قرآنی، گمراهی راه ندارد
  • سازمان‌های بین‌المللی در ایجاد و تداوم صلح و حل منازعات بین دولت‌ها نقش به‌سزایی دارند
  • باید از هر فرصتی برای بیان حقایق استفاده کنیم
  • دیپلماسی فرهنگی در دولت سیزدهم به‌طور جدی دنبال می‌شود
  • طرح «دختران حاج قاسم» نمونه یک کار فرهنگی موثر است
  • اعتراض کارگردان سرشناس آمریکایی به جنون اشغالگری صهیونیست‌ها
  • ببینید | جنون صهیونیست‌ها صدای کارگردان آمریکایی را هم درآورد