معاون دادستان مشهد: ۳۰۱ وظیفه در خصوص عفاف و حجاب بر عهده دستگاهها است/ مشاور استاندار خراسان رضوی در امور جوانان: در الگوهای مردانه هم باید به عفاف و حجاب توجه شود
تاریخ انتشار: ۲۲ تیر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۶۴۸۰۶۵
قدس انلاین : معاون دادستان مشهد با بیان اینکه قانون ۳۰۱ وظیفه در خصوص عفاف و حجاب برای دستگاههای مختلف تبیین میکند، گفت: مرحله اول برخورد با بیحجابی تذکر است و سعی بر این بوده که تا حد ممکن برای افراد پروند کیفری تشکیل نشود، اما در صورتیکه این اتفاق چند مرتبه تکرار شود منجر بهایجاد پرونده کیفری میشود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
۳۰۱ وظیفه درباره عفاف و حجاب بر عهده دستگاههای مختلف است
معاون دادستان مشهد با بیان اینکه خط مقدم مبارزه با جرائم دادسرا است، بهسیر قانونی حجاب و ایجابانگاری حجاب در کشور پرداخت و گفت: تعیین قانون در مورد جرمانگاری حجاب در سال ۶۲ اتفاق افتاد و برای بیحجابی مجازاتی در نظر گرفته شد.
نیره عابدینزاده با اشاره بهصدور قانون تخلفات و مجازات فروشندگان البسه غیرمتعارف در سال ۶۵؛ بیان کرد: این قانون جنبههای پیشگیرانه بدپوششی و بدحجابی را در نظر میگیرد و ابتدا بهسمت مجازات نمیرود، بلکه مراحل آن در ابتدا تذکر و ارشاد، توبیخ، تهدید بوده و در صورت تکرار ۱۰ تا ۲۰ ضربه شلاق سپس ۲۰ تا ۴۰ ضربه شلاق است.
وی با اشاره بهاینکه ماده ۶۳۸ قانون مجازات اسلامی است که در سال ۷۵ بهتصویب رسیده و هماکنون نیز مبنا است؛ ادامه داد: در سال ۸۴ نیز قانون «راهکارهای توسعه و گسترش فرهنگ عفاف و حجاب» توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوب شد.
معاون دادستان مشهد یادآور شد: این قانون ۳۰۱ وظیفه در خصوص عفاف و حجاب برای دستگاههای مختلف تبیین میکند که ۱.۶ درصد از این وظایف مربوط به قوه قضائیه و ۶ درصد آن مربوط به نیروی انتظامی است، در واقع قوه قضائیه و نیروی انتظامی در مجموع حدود ۸ درصد وظیفه را بر عهده دارند.
عابدینزاده تأکید کرد: ۹۲ درصد از این وظایف بر عهده سایر دستگاهها است، اما افراد در سطح شهر هنگامی که موردی از بیحجابی را مشاهده میکنند از دستگاه قضایی انتظار برخورد دارند.
عفاف شامل آقایان، خانمها و همچنین کودکان است
وی در بخش دیگری از سخنان خود متذکر شد: این سئوال مطرح میشود که آیا دستگیری و مجازات افراد بیحجاب سبب رعایت کردن حجاب توسط آن فرد میشود؟ آیا این موضوع را میتوان مانند کمربند ایمنی فقط با جریمه فرهنگسازی کرد؟ یا اینکه باید کارهای بسیار دیگری نیز انجام شود تا حجاب و عفاف در زمینه اعتقادی نهادینه شود؟
معاون دادستان مشهد یادآور شد: دستگاه قضایی در قانون برخورد با فروشندگان البسه غیرمتعارف، بهاین موضوع که این البسه بیشتر در کجا تولید و عرضه میشوند باید ورود داشته باشد که البته میتوان گفت، تقاضا سبب ایجاد عرضه میشود.
عابدینزاده با طرح این سئوال که چه اتفاقی افتاده که تقاضای مردم نسبت بهاین نوع البسه زیاد است؛ تشریح کرد: در سالهای گذشته که طرح ضربتی برای برخورد با بیحجابی اجرا میشد، برخی افراد عنوان میکردند که پوشیدن این نوع لباس برای ما راحتتر است و برای تهیه مانتو یا چادر هزینه بیشتری باید شود، این موارد عرضه و تقاضا را در بر دارد.
وی در خصوص دامنه شمول حجاب و عفاف نیز اظهار کرد: عفاف شامل آقایان، خانمها و همچنین کودکان است، بهلحاظ اینکه کودکان حق انتخاب پوشش خود را ندارند، توسط خانوادهها برایشان پوششی انتخاب میشود و در سطح معابر به همان شکل حضور دارند که این امر منجر بهکودکآزادی میشود.
معاون دادستان مشهد درباره برخوردهای انتظامی توضیح داد: مرحله اول برخورد، تذکر است و سعی بر این بوده که تا حد ممکن برای افراد پروند کیفری تشکیل نشود، بنابراین بهآنها تذکر داده میشود تا به قوانین کشورشان احترام بگذارند، اما در صورتی که این اتفاق چند مرتبه تکرار شود، منجر بهایجاد پرونده کیفری میشود.
عابدینزاده با بیان اینکه در حال حاضر بحث عمده مبدلپوشها هستند؛ گفت: در سطح کشور حجابهای متفاوتی وجود دارد، برای مثال نوع پوشش در مناطق لرستان و خرمآباد با شهری مانند مشهد متفاوت است، بنابراین بهتر بود که قوانین برخورد با بیحجابی در یک ماده خلاصه نشوند.
در الگوهای مردانه باید به عفاف و حجاب توجه شود
در ادامه این جلسه، مشاور استاندار خراسان رضوی در امور جوانان با اشاره بهاینکه لازم است بهاسناد بالادستی و منشور حقوق شهروندی در این خصوص نگاهی شود، گفت: در کشور ما عفاف و حجاب را فقط مختص بهزنان میدانند، در حالی که این موضوع زنانه نیست و در الگوهای مردانه هم باید به آن توجه شود.
علی باغدار دلگشا افزود: همیشه باید توجه داشته باشیم که بسیاری از نهادها از جمله پژوهشگران، ائمه جمعه، مجلس و دولت باید نسبت بهاین امر پاسخگو باشند.
ضرورت در نظر گرفتن بسته اخلاقی ـ شخصیتی برای دانشجویان
معاون نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فردوسی نیز با اشاره بهاینکه اگر عفاف و حجاب را در کل کشور یکسان بدانیم غلط است، گفت: شخصیتی که ما در درون دانشگاه میبینیم با شخصیتی که بیرون از آن وجود دارد، متفاوت است.
حجتالاسلام طلابیگی ادامه داد: باید برای دانشگاه بسته اخلاقی ـ شخصیتی در مواردی مانند تقلب، احترام بهاستاد و عفاف و حجاب در نظر داشته باشیم تا بر شخصیت موجود در جامعه تأثیر بگذارد.
وی با بیان اینکه اگر عفاف و حجاب جزو شخصیت دانشجو قرار گیرد، بسیاری از مسائل حل میشود، گفت: چیزی که اکنون میتواند در حوزه مسائل اجرایی تأثیرگذار باشد، این است که روشهای متناسب با سنین ۱۸ تا ۲۲ سال را در دو یا سه شعار مد نظر قرار دهیم و توسط اساتید نیز در فضای عمومی دانشگاه ترویج شوند.
معاون نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فردوسی تأکید کرد: این روش میتواند بهعنوان پروژهای کوچک موفق الگوگیری شود و به بخشهای دیگر مانند اداره ارشاد و صدا و سیما ارائه شود.
منبع: قدس آنلاین
کلیدواژه: ترويج عفاف و حجاب حجاب و عفاف
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۶۴۸۰۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
این مرد طراح لایحه عفاف و حجاب است /او در چه سمت هایی مشغول به کار بوده است؟ /آن اقبالی این اقبالی نیست!
به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، خیلیها دوست دارند بدانند لایحۀ حجاب و عفاف را کی نوشته که این قدر شورای نگهبان به آن ایراد شرعی و قانونی میگیرد؟ روشن است که یک روحانی و فقیه آشنا با شرع آن را ننوشته و گرنه این همه مشکل شرعی نداشت و آقای حسین شریعتمداریِ کیهان را هم به این نتیجه نمیرساند که قانون (لایحه نهایی نشده) را بگذارید کنار و با همین طرح نور (گشت ارشاد - ۲ نیروی انتظامی) جلو بروید. فرمانده کل فراجا هم از حرکت بیدرنگ به جانب «عفت اسلامی»سخن گفته و به قانون خاصی استناد نمیشود. آنچه یک نماینده مجلس هم هر از گاهی می گوید پیشنهادهای محدود کننده اوست و هنوز تصویب و نهایی نشده.
بنابر گزارش عصرایران، اما این لایحه را کی نوشته؟ یک فقیه؟ نه! یک خانم؟ نه! چهرۀ اصلی این لایحه آقایی است به نام ابوالفضل اقبالی که سال ۸۸ و در گرماگرم التهابات انتخابات لیسانس علوم اجتماعی خود را از دانشگاه علامۀ طباطبایی گرفت و ۸ سال بعد موفق شد در رشتۀ مطالعات زنان فوق لیسانس خود را از دانشگاه غیر دولتی خوارزمی دریافت کند.
او وقت و همت خود را صرف مطالعات زنان کرده و حاصل آن چند مقاله و کتاب است که در نگاه اول این تصور را ایجاد می کند که نوشتۀ یک خانم باشد اما به قلم اوست که امسال ۴۰ ساله شد:
از گشت ارشاد تا چادر المیرا، زنان در دنیای وارونه، ساخت اجتماعی طلاق توافقی...
نگاهی به مشاغل او بعد از دریافت مدرک و حتی حین دانشجویی نیز نشان میدهد در جامعه به مفهوم عام آن کار و زندگی نکرده بلکه در نهادهای مختلف حکومتی و نه حتی دستگاه های اجرایی دولتی (دستکم تا پیش از روی کار آمدن دولت ابراهیم رییسی) مشغول بوده است: معاون رصد و پایش موسسه بینا وابسته به سازمان تبلیغات، مدیر روابط عمومی ستاد امر به معروف و نهی از منکر، کارشناس کودک و نوجوان سازمان رسانه ای اوج، دبیر کارگروه زنان در مؤسسۀ اشراق وابسته به بنیاد خاتمالاوصیا و سرانجام در دولت آقای رییسی وارد دولت میشود (ستاد حجاب و عفاف وزارت کشور).
چون در برخی گفتوگوها از او به عنوان «آقای دکتر» یاد میشود بررسیها حاکی از آن است در دانشگاه علوم تحقیقات دانشگاه آزاد وارد تحصیل در مقطع دکتری جامعه شناسی شده اما ادامه نداده و گویا به تازگی در دانشگاه تهران از سر گرفته است.
ویژگی آقای اقبالی این است که مانند امامان جمعه به شرع استناد نمیکند (هر چند آقای علمالهدی مشهد هم به تازگی از شاهنامه گفت و این شعر را خواند: "منیژه منم، دُختِ افراسیاب/ برهنه ندیده تنم آفتاب" و تفاخر دختر افراسیاب به بیژن درباره جایگاه طبقاتی خود را بیتوجه به ابیات قبل درباره شادنوشی این دو را به حساب الگوی حجاب و پوشش گذاشت!) یا به قانون. چون قانون را خودش نوشته و در گیر و دار رفع اشکالات شرعی است. از این رو تعابیر خاص خود را به کار میبرد کما این که به تازگی در برنامه تلویزیونی «بدون گارد» گفت:
«تحمل مخالف، رفتار اخلاقی است اما بیحجابی مزاحمت برای ماست و تحمل مزاحم رفتاری انفعالی است». تعابیری که ما به ازای شرعی و قانونی ندارد.
پیشتر در مناظره با دکتر احمد بخارایی - جامعه شناس- هم وقتی مجری پرسید: "با توجه به این که برای سلبریتی ها جریمه های بیشتر تعیین کرده اید آیا نباید نگران بود این رفتار ها به مهاجرت بینجامد؟" او پاسخ داد: جریمه های آنان را بیشتر تعیین کردیم چون رفتارشان تبعیت اجتماعی دارد ولی اگر هم به مهاجرت بینجامد، خوب بینجامد!
منتها بلافاصله اضافه کرد: البته قدم هنرمندان روی چشم ما! انگار او میزبان و مالک است و دیگران قرار است وارد قلمرو او شوند. در فضای مجازی هم در واکنش گفته شد: قدمتان روی چشم برای فردی بیرونی به کار میرود. یک ایرانی متولد ۱۳۶۲ که نماینده اقلیت جامعه است ( به گواه انتخابات ۱۴۰۰ و ۱۴۰۲) نمیتواند به ایرانیان دیگر بگوید قدمتان روی چشم! چون این خاک که متعلق به اوی تنها نیست! بحث انگیزترین سخن او اما باز در همان مناظره با دکتر احمد بخارایی بود که در آن گفت:
بی حجابی جلوی حرص و ولع را می گیرد در حالی که هر چه افراد حریص تر و گرم تر و پرقدرت تر و ولع بیشتری داشته باشند برای تشکیل خانواده مصمم تر می شوند و اگر در غرب خانواده ها واقعی نیست به خاطر این است که ولع ندارند و بعد از آن آماری ارایه داد.
هنگامی که مجری گفت چون این آمارها را مراکز رسمی و حکومتی منتشر می کنند برخی در آنها تشکیک می کنند او این گونه پاسخ داد: آمارگیران پژوهشگاه فرهنگ و ارتباطات ظاهری کاملا مردمی دارند. با یک من ریش و انگشتر و یقه آخوندی که آمار نمی گیرند.
این که یک آقا و همکاران غالبا مرد او و نه خانم ها متولی طراحی و دفاع از لایحه حجاب هستند و تحصیلات فرد هم نه در فقه و حقوق که در زمینه علوم اجتماعی است ولی ماحصل صبغه مجازات دارد و ادبیاتی که به کار می گیرد مطلقا شبیه فقیهان و حتی واعظان یا حقوقدانان نیست در حالی که به شرع و قانون استناد میشود مورد توجه ناظران قرار گرفته و روشن شده بنای او بر دو اصل است: یکی این که حجاب کم یا بیحجابی حرص و ولع تشکیل خانواده و ارتباط مشروع را از بین میبرد و دوم این که «مزاحم ما هستند». [این «ما»را هم توضیح نداده مشخصا شامل چه کسانی میشود؟ همه مردم ایران که بار تامین نصف بودجه دولت را با پرداخت انواع مالیات بر عهده دارند یا تنها همفکران ایشان؟]
با این اوصاف این سوال هم قابل طرح است که چرا آقای رییسی، ابوالفضل اقبالی را برای معاونت زنان و خانواده انتخاب نکرده با توجه به این که خانم خزعلی معاون کنونی بارها گفته اولویت خانم ها باید خانه و خانواده باشد و طبعا این قاعده شامل خود خانم انسیه خزعلی هم میشود.
در تاریخ معاصر ایران یک ابوالفضل اقبالی دیگر هم البته داریم که ربطی به حجاب و زنان نداشت و ۱۶ سال قبل از تولد این ابوالفضل اقبالی درگذشته و او نماینده آستارا در دوره ۲۱ مجلس شورای ملی بود و مدتی قائم مقام دکتر حسین خطیبی در جمعیت شیر و خورشید سرخ ایران.
آقای اقبالیِ مورد نظر این نوشته اما جایی قائم مقام نبوده او مدیر عامل موسسه فرهنگی هنری بصیرت است.
۲۷۲۱۵
برای دسترسی سریع به تازهترین اخبار و تحلیل رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1903030