Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خرداد، روزنامه ابتکار نوشت: همه ما یک روز می‌رویم، البته از این دنیا! گویا عده‌ای از مرزهای کشور نیز به راحتی عبور می‌کنند. حتماً شما نیز ماجرای «مائده هژبری» دختر نوجوانی که با انتشار کلیپ‌های رقص خود در فضای مجازی دنبال‌کنندگانی برای خود جمع کرده بود را شنیده‌اید. ابتدا خبر دستگیری و سپس انتشار یک مستند از گریه‌های مائده در صدا و سیمای جمهوری اسلامی و سپس خبری شوکه کننده در ارتباط با خروج او از ایران و البته در پایان شاید شاهد حضور او روی استیج کنسرت امیر تتلو باشیم! اینکه مائده چه بود و چه کرد، بحثی نیست که به آن بپردازیم چرا که در دنیای فضای مجازی افراد اینچنینی بسیار هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

«وحید خزائی» را چه؟ به خاطر دارید؟ پسری که با دخترهای فامیل خود عکس‌های بسیاری داشت و دستگیر شد و نهایتا سر از ترکیه درآورد! هنوز هم در اینستاگرام قِر می‌دهد؟ از این دست افراد که در فضای مجازی به هر دلیلی‌ دیده‌ می‌شوند و سپس توسط مقامات قضایی دستگیر شده‌اند، بسیارند اما سوالی که ذهن بسیاری را به خود جلب کرده است را باید اینگونه مطرح کرد: این افراد چگونه پس از دستگیری از مرز خارج می‌شوند؟ آیا کس یا کسانی آن‌ها را فراری می‌دهند؟ چگونه است که سرنوشت بسیاری از فعالان اجتماعی، اقتصادی و سیاسی کشور زندان‌های کشور است اما شاخ‌های اینستاگرام راهی خارج می‌شوند؟ همه پاسخ‌ها در جیب «قانون» است!
در نگاه اول ماجرا بسیار پیچیده‌ به نظر می‌رسد. بسیاری از شاخ‌های اینستاگرام این روزها ویدئوهای خود را از آن سوی مرزها برای مخاطبان خود در داخل کشور ارسال می‌کنند. برخی از آن‌ها روزی در همین کوچه و خیابان‌ها در خودرو‌های شخصی خود و یا در گوشه‌ای از فضای خانه «داب‌اسمش» می‌ساختند و یا می‌رقصیدن و با چنین رفتارهایی موجبات سرگرمی را برای مخاطبان خود فراهم می‌کردند. این فرآیند تا آنجا ادامه می‌یافت که مقام قضایی، نیروی انتظامی وارد کار می‌شد. 
به عبارتی برای این افراد به طور عمومی و خصوصی شاکی پیدا ‌می‌شد که نهایتا با ورود مقامات قضایی آن‌ها دستگیر می‌شدند. اتفاقی که پس از آن رخ می‌داد، هشتگ‌های کاربران مجازی برای آزادی آن‌ها بود. مگر او چه کرده که باید دستگیر شود؟ آیا دستگیری این افراد ورود به حریم شخصی آن‌ها نیست؟ و بسیاری از این دست سوال‌ها.
مدتی بعد همان شاخ اینستاگرام ویدئویی از کشور همسایه، ترکیه، منتشر می‌کرد و خبر فرار خود را از ایران به دنبال‌کنندگانش می‌داد. اتفاقی که اخیرا موارد مشابه آن را شاهد هستیم. این در حالی است که بسیاری از فعالان اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی کشور شرایط متفاوتی دارند. بسیاری از کاربران در فضای مجازی این سوال را مطرح کرده‌اند که چرا مقام قضایی در چنین مواردی عدالت را رعایت نمی‌کند! آیا به راستی مقام قضایی به دنبال فراری دادن چهره‌های اینستاگرامی پرحاشیه است و تمام تمرکز خود را روی مسائل امنیتی گذاشته؟
سوالی که عبدالصمد خرمشاهی در گفت‌وگو با روزنامه «ابتکار» پاسخ آن را در یک جمله می‌داند؛ «قرار متناسب با جرم»
این وکیل پایه یک دادگستری در پاسخ به این سوال که برخورد قانون با شاخ‌های اینستاگرامی چگونه است؟ می‌گوید: «همه چیز در قانون وجود دارد؛ بسته به اینکه شخص چه جرمی را مرتکب شده است، برای او حکم تعیین می‌شود. در قبال خانم مائده من نمی‌دانم چه حکمی برای او صادر شده بود. در بحث فرار از کشور باید بگویم که اگر برای مجرم قرار بازداشت صادر شود، احتمال عدم خروج وجود دارد.»
وی ادامه می‌دهد: «قرار بازداشت در آیین دادرسی متناسب با جرم است؛ برای جرایم مهم حتما قرار بازداشت صادر می‌شود چرا که امکان تبانی و فرار وجود دارد اما در قبال سایر جرایم که سبک است، نیاز به قرار بازداشت نخواهد بود.»

خرمشاهی می‌افزاید: «به طور کلی برای جرایم مجازی و برای این مورد در شبکه اینستاگرام، به این دلیل که جرم سنگین نیست، بعید می‌دانم قرار بازداشت صادر شده باشد. یک موضوع را نباید فراموش کنیم که از منظر قانون، اصل بر این است که کلیه قرارها باید متناسب با نوع جرم باشد.»
وی همچنین اظهار کرد که اگر قانون تشخیص دهد که نیاز به قرار بازداشت وجود دارد، حتما این اقدام صورت خواهد گرفت. به طور کلی نمی‌توان یک جرم را با سایر جرایم یکی دانست چرا که احکام صادره فرق می‌کنند.
مطالب زیادی در روزهای گذشته و البته پس از خروج مائده در شبکه توئیتر و اینستاگرام منتشر شد که حاوی این موضوع بود؛ اگر همه شاخ‌ها می‌روند، ما هم مرتکب جرم اینچنینی شویم و از مرزها فرار کنیم! نکته‌ای که بسیاری از این کاربران در نظر نگرفته‌اند این است که بخش زیادی از شهرت شاخ‌های مجازی مربوط به وسع مالی آن‌ها می‌‌شود. آن‌ها که با تیپ‌ها و خودروهای لاکچری در اینستاگرام ظهور می‌کنند، این قابلیت را دارند که در زمان مورد نیاز از کشور خارج شوند. در این بین بسیاری توان مادی این نوع خروج را ندارند که بتوانند زندگی خود را در آن سوی مرزها تامین کنند.
با این وجود مقامات قضایی در برابر جرم به کتاب قانون مراجعه می‌کنند و نمی‌توان آن‌ها را در این موضوع مقصر دانست. هرچند در مواجه به برخی جرایم بزرگ مانند اختلاس و ... شاهد این موضوع هستیم که برخی از این مجرمان متواری می‌شوند. 
به عنوان نمونه یکی از سه متهم پرونده موسسه مالی و اعتباری ثامن‌الحجج متواری شده است و یا در موردی آَشناتر می‌‌توان به پرونده «خاوری» اشاره کرد! با همه ‌این‌ها انتظار می‌رود، دستگاه قضایی در پیگیری موارد اینچنینی میزانی که تاکنون رعایت کرده را ادامه دهد، تا از خروج مجرمانی که بیت‌المال برگردن آن‌ها است، جلوگیری شود.پویان خوشحال
برچسب ها: اینستاگرام ، مائده هژبری ، فضای مجازی ، صدا و سیما

منبع: خرداد

کلیدواژه: اینستاگرام مائده هژبری فضای مجازی صدا و سیما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khordad.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خرداد» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۶۵۱۳۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سالانه ۱۰ میلیارد مترمعکب آب از کشور خارج می‌شود

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور با اشاره مدیریت نادرست منابع آب در سالیان اخیر، گفت: سالانه ۱۰ میلیارد متر مکعب آب از کشور خارج می‌شود. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شهرکرد، علی سلاجقه امروز در حاشیه همایش ملی دانش سنتی محیط‌ زیست در جمع خبرنگاران اظهار داشت: براساس نشست‌های منطقه‌ای و تکلیف سازمان ملل، قرار بر این است که سازمان منطقه‌ای محیط‌ زیست در کشور جمهوری اسلامی ایران تشکیل شود که در زمان حاضر دبیرخانه آن مستقر شده است.

وی مطرح کرد: در نشست آخر در سازمان ملل، قطع‌نامه پیشنهادی دولت جمهوری اسلامی ایران جزو 22 قطع‌نامه‌ای بود که به اتفاق آرا تصویب رسید و الزام‌آور و تعهدآور شد که براساس این قطعنامه برای کشورهایی که در منشاء، مسیر و محل تأثیر هستند تکالیفی دیده شد.

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان محیط‌زیست بیان داشت: مهمترین رویکرد جمهوری اسلامی در شرق کشور، تفکیک حقابه محیط‌زیست از عهدنامه‌های موجود است که افغانستان نیز رویکرد مناسبی در این خصوص دارد که رهاسازی آب در یک بازه زمانی کوتاه انجام شد.

وی تصریح کرد: بین ایران و ترکیه رویکرد نسبت به قبل خیلی بهتر شده است و بر این اساس قرار است هیئت‌های کارشناسی بین دو کشور رد و بدل شوند. مدیریت این بخش از سوی جمهوری اسلامی به وزارت نیرو سپرده شده و در این ارتباط تبادل هیئت‌های کارشناسی به صورت جامع انجام می‌شود.

رئیس سازمان محیط‌ زیست گفت: در مساله گاپ، رایزنی‌های لازم با سه کشور ترکیه، عراق و سوریه ادامه دارد. شایان ذکر است، پس از 18 سال توانستیم با ارمنستان ارتباط برقرار کنیم و در نخستین نشست معاونان همتای دو طرف در ایروان توافق‌نامه خوبی به امضاء رسید.

سلاجقه خاطرنشان کرد: نتیجه این توافق‌نامه برگزاری نشستی (یک ماه قبل از عید امسال) در نقطه مرزی در جمهوری اسلامی ایران بود که دولت ارمنستان طبق تفاهم‌نامه مسائل را مطرح نکرد. جمهوری اسلامی در تلاش است مسائل از طریق رایزنی وزارت امور خارجه با ارمنستان حل شود.

معاون رئیس جمهور با تأکید بر اینکه تلاش می‌شود موضوع آلودگی ارس به نحو مطلوبی حل شود، افزود: جمهوری اسلامی مساله آلایندگی ارس را قابل حل می‌داند و حتما از ظرفیت‌های علمی و دستگاه اجرایی به خصوص وزارت صمت ایران برای حل این مسئله، استفاده می‌کند. در کشور از سال‌ها قبل نسبت به مدیریت منابع آب دقت لازم نبوده است، به طور تقریبی میانگین سالانه 10 میلیارد مترمکعب آب از کشور خارج و به همین میزان نیز آب وارد کشور می‌شود.

وی گفت: موضوع آب را دستاویزی قرار می‌دهند برای اینکه اختلافاتی بین کشورها ایجاد شود؛ با این وجود جمهوری اسلامی با تدبیر و با استفاده از ظرفیت قانونی تلاش می‌کند این مسائل را تعدیل و حقابه‌ها را دریافت کند.

سلاجقه در خصوص انتقال بین حوضه‌ای آب در کشور گفت: در جاهایی که آب شرب اولویت اول است با توجه به مجوزهای داده شده کار انتقال انجام می‌شود اما اگر قرار باشد درخواستی برای انتقال آب صورت بگیرد باید مبتنی بر مبدأ، انتقال و مقصد و در قالب یک برنامه و بسته کامل باید انجام شود.

انتهای پیام/7540

دیگر خبرها

  • ۳.۶ میلیون تن‌کالا از آذربایجان غربی به خارج کشور صادر شد
  • دستگیری ۴۰۰ نفر مجرم فعال آزمون سراسری در فضای مجازی + فیلم
  • دستگیری عامل انتشار فیلم آدم ربایی در فضای مجازی در زابل
  •  کشف خودروهای ۱۵۰ میلیاردی قاچاق در البرز
  • دستگیری سارق زورگیر در تبریز
  • دستگیری گرداننده متخلف صفحه اینستاگرام در فریمان
  • سالانه ۱۰ میلیارد مترمعکب آب از کشور خارج می‌شود
  • دستگیری ۸ محکوم متواری در شوش
  • ثنای ایرانیان مقیم خارج
  • دستگیری فرد مدعی نفوذ در دستگاه قضایی چهارمحال و بختیاری