Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش جهان نيوز، تخصیص بودجه برای توسعه و افزایش عملکرد سازمان‌ها، نهادها و وزارتخانه‌های مختلف در کشور، یکی از موضوعاتیست که همیشه مورد بحث به ویژه هنگام تعیین بودجه سالیانه بوده است. یکی از سازمان‌هایی که همیشه از کمبود بودجه شکایت داشته و دلیل برخی از ناکارآمدی‌ها و عدم توفیق‌های خود را نبود بودجه کافی می‌داند، سازمان توسعه تجارت است که در واقع متولی بخش صادرات در کشور است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



اما زمانیکه به عملکرد سازمان‌های بودجه بگیر کشور و مقایسه آن با سازمان‌های مشابه در کشورهای موفق در حوزه صادرات نگاه می‌کنیم، متوجه می‌شویم که آنها با وجود مقادیر بسیار کمتر بودجه نسبت به سازمان توسعه تجارت ایران، توانسته‌اند عملکرد بسیار بهتری از خود در حوزه تجارت خارجی به جا بگذارند.

این موضوع نشانگر اهمیت وجود برنامه در کنار بودجه برای اصلاح روش‌های تجارت و صادرات کشور بوده و می بایست مسئولان امر چاره ای جدی برای رفع مشکلات و معضلات موجود در بحث هدر رفت بودجه بیندیشند تا با کمترین هزینه بتوان بهترین نتیجه را در جهت افزایش صادرات به دست آورد.

برای تحقیق و روشن شدن میزان بودجه اختصاصی هر کشور به سازمان توسعه صادرات در رشد صادراتی آن، به مقایسه سازمان توسعه تجارت ایران با کشور مالزی پرداخته‌ایم که در گفت‌وگو با علیرضا شیرمحمدی، زوایای بیشتری از این موضوع مشخص شده است؛

مقایسه بودجه های سازمان توسعه تجارت در کشورهای مالزی و ایران
علیرضا شیرمحمدی نایب رئیس کانون مشاوران اعتباری و سرمایه‌گذاری بانکی اظهار کرد: بودجه‌هایی که دولت‌ها برای توسعه صادرات کالا و خدمات کشورشان اختصاص می‌دهند، تأثیر فراوانی در افزایش میزان صادرات در کشورها دارد. موقعیت‌های استراتژیک و مزیت‌های رقابتی کشورها یکی از موضوعات بسیار مهم در توسعه صادرات کالا و خدمات محسوب می‌شوند.

وی افزود: البته باید مطمئن باشیم که اختصاص بودجه، تنها راه دستیابی به توسعه صادرات نخواهد بود و آنچه مهم است، برنامه ریزی دقیق و موثر برای اختصاص این بودجه به منظور دستیابی به اهداف است.

نایب رئیس کانون مشاوران اعتباری و سرمایه‌گذاری بانکی تأکید کرد: صادرات مالزی به همسایگان 60 میلیارد دلار و صادرات ایران به همسایگان 14.5 میلیارد دلار در سال است.

شیرمحمدی تصریح کرد: برای اینکه بتوانیم حوزه توسعه صادرات خود را با یکی از مناطق مشابه در جهان مقایسه کنیم، سازمان‌های توسعه تجارت دو کشور ایران در بین 15 کشور همسایه و مالزی در بین 11 کشور همسایه (منطقه ASEAN شامل 11 کشور همسایه آن) را با هم مقایسه می‌کنیم.

وی افزود: از نظر موقعیت استراتژیک جغرافیایی جالب توجه است که همسایگان ما یکی از جذاب ترین بازارهای دنیا را تشکیل می‌دهند، حجم واردات همسایگان ما یعنی 15 کشور پیرامون ایران به بیش از 1300 میلیارد دلار در سال می‌رسد، در حالیکه سهم شرکت های ایرانی از این بازار بزرگ در حدود یک درصد معادل 14.5 میلیارد دلار است، اما کشور همسایه ما ترکیه فقط به سه کشور ترکمنستان، افغانستان و روسیه، 14 میلیارد دلار صادرات دارد.

نایب رئیس کانون مشاوران اعتباری و سرمایه گذاری بانکی  اذعان کرد: آس آن شامل 11 کشور است که مالزی به عنوان یکی از کشورهای مهم در بین این 11 کشور قرار گرفته است. میزان واردات کشورهای آس آن در سال 2016 نزدیک به 1100 میلیارد دلار بوده و صادرات کشور مالزی به این 11 کشور بالغ بر 60 میلیارد دلار است. لازم به ذکر است که صادرات مالزی در سال 2017 میلادی بالغ بر 195 میلیارد دلار گزارش شده است.

وی افزود: سازمان توسعه تجارت خارجی مالزیMATRADE که زیر مجموعه وزارت صنعت و تجارت مالزی است، دارای حدود 200 نفر پرسنل بوده و 10 دفتر منطقه ای در کشور های مختلف به منظور توسعه بازار شرکت های مالزیایی تاسیس کرده است.

شیرمحمدی بیان کرد: بودجه توسعه بازار سازمان توسعه تجارت خارجی مالزی (MATRADE) به همراه سازمان توسعه سرمایه گذاری و نیز صنایع کوچک و متوسط مالزی در سال 2018 میلادی 150 میلیون رینگت، معادل 174 میلیارد تومان است. این به این معنا است که بودجه سه سازمان توسعه ای مالزی که هر کدام نقش تعیین کننده ای را برای توسعه صادرات، توسعه سرمایه گذاری خارجی و نیز توسعه صنایع کوچک بر عهده دارند، معادل 174 میلیارد تومان بوده و چنانچه این مبلغ به صورت مساوی بین این سه سازمان تقسیم شده باشد، سهم سازمان توسعه تجارت خارجی مالزی معادل 58 میلیارد تومان خواهد بود و سازمان توسعه تجارت خارجی مالزی با این بودجه توسعه بازار در سراسر دنیا را به عهده خواهد داشت.

نایب رئیس کانون مشاوران اعتباری و سرمایه گذاری بانکی گفت: ماترید یا سازمان توسعه تجارت خارجی مالزی از این بودجه برای فعالیت‌های ارتقایی به منظور توسعه صادرات به بازارهای کلیدی و مهم استفاده خواهد کرد. عمده این بودجه در برنامه پرداخت‌های بلاعوض (GRANT) به منظور توسعه بازار، کشورهایی که بیشتر تقاضا را از کالاها و خدمات مالزی دارند هزینه خواهد شد. اقلامی که کشور مالزی بیشترین تمرکز برای صادرات آن را دارد شامل مبلمان، کالاهای الکتریکی و الکترونیکی، فن آوری اطلاعات و ارتباطات، نفت و گاز، صنایع غذایی و نوشیدنی، مصالح ساختمانی و ساخت و ساز است.

وی افزود: بانک توسعه صادرات مالزی (EXIM Bank) نیز 200 میلیون رینگت، که معادل 51 میلیون دلار، که هم ارز 230 میلیارد تومان است را به عنوان اعتبار صادراتی و 256 میلیون دلار را به عنوان ضمانت صادرات برای شرکت های مالزیایی در نظر می گیرد.

شیرمحمدی تصریح کرد: به تازگی بر اساس اعلام سازمان توسعه تجارت ایران، بودجه ای معادل 1500 میلیارد تومان برای توسعه صادرات در این سازمان در سال 1397 تصویب شده است و بطور حتم چنانچه این بودجه با مدیریت صحیح به کار گرفته شود می تواند تأثیر بسزایی در حوزه توسعه صادرات کالا و خدمات فنی و مهندسی داشته باشد.
وی با تحلیل چگونگی بکارگیری بودجه در راه توسعه صادراتی کشور، بیان کرد: توسعه صادرات، نیازمند نگاه جدی به بازارهای هدف و قرارگیری در ساختار آن بازارها همراه با الزاماتی است؛ با برگزاری سمینارهای داخلی و بحث و گفتگو در داخل کشور بدون داشتن الگویی صحیح، این هدف هیچ گاه محقق نخواهد شد. صادرات با مدل های صحیح نیازمند تغییرات صحیح، سریع، جدی و بلند پروازانه در ساختار فعلی بخش صادرات در حوزه دولت و بخش خصوصی است.

نایب رئیس کانون مشاوران اعتباری و سرمایه گذاری بانکی گفت: اگر تولید موفق نیازمند مشاوران مهندسی و مشاوران تامین مالی و ... است، صادرات در رتبه ای بالاتر به دانش مشاوره، آن هم از نوع همراهی و نتیجه گرا در دو سطح دولت و بخش خصوصی نیازمند است. مشاوران بین المللی جسور و باسابقه در امر صادرات، که بتوانند برنامه لازم برای تحقق اهداف صادراتی کشور را در دو سطح دولت و بنگاه ها ارایه و اجرایی کنند.
توسعه روابط تجاری با کشورهای دوست باید مورد توجه قرار گیرد

وی افزود: بطور حتم، زمانی که ارتباطات بین کشورها توسعه یاید، نتیجه این توسعه ارتباطات باید در توسعه اقتصادی تبلور کند. تعامل گسترده مالزی با بیشتر کشورهای جهان و تلاش برای توسعه روابط اقتصادی با کشورهایی که رابطه سیاسی بین مالزی و آنها شکل گرفته است از اولویت‌های مهم کشور مالزی محسوب می شود، در حقیقت مالزی به این نوع کشورها با نگاه بازار هدف بیشترین تلاش را برای توسعه روابط اقتصادی به کار می بندد.
شیرمحمدی اضافه کرد: توصیه می‌شود، توسعه روابط اقتصادی با کشورهایی که روابط خوب سیاسی با آنها برقرار است مورد توجه جدی دولتمردان در کشور ما قرار گیرد و تلاش بخش سیاسی و اقتصادی کشور در راستای کاهش تنش ها به منظور توسعه روابط اقتصادی قرار بگیرد.

نایب رئیس کانون مشاوران اعتباری و سرمایه گذاری بانکی تصریح کرد: امروز توسعه صادرات و جذب سرمایه خارجی بدون بهره‌گیری از دیجیتالی شدن و نیز بدون استفاده از مدیران توسعه‌ای امکان پذیر نیست، باید مطمئن باشیم که تجدید نظر در استفاده از مدیران در بخش‌های توسعه ای کشور مورد توجه جدی در وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار می گیرد.

وی افزود: سازمان توسعه تجارت و سازمان جذب سرمایه گذاری خارجی، دو سازمان بسیار مهم در کشورها محسوب می شوند که می توانند با استفاده از موضوعات مشترک، اقدام های هدفمند و گسترده ای را در بازارهای هدف شکل دهند.
شیرمحمدی یادآور شد: رسیدن به این امور، نیازمند برنامه‌ریزی با استفاده از بودجه و نیز مدیران توانمند است که باید در هر دو سازمان مورد توجه جدی و فوری قرار گیرد.

در پایان، به نظر می‌رسد که سازمان توسعه تجارت باید در راستای شفاف سازی و پیشرفت صادرات کشور، در جهت اطلاع رسانی به مردم اقدام کرده و آمار دقیقی از میزان فعالیت‌های خود و بودجه مصرفی برای هر یک از آنها ارایه دهد.

منبع:باشگاه خبرنگاران

 

منبع: جهان نيوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jahannews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جهان نيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۶۵۱۷۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

امروزه جمهوری اسلامی ایران در عرصه پرنده‌های بدون سرنشین به یکی از قدرت‌های جهانی تبدیل شده و قدرت‌های استکباری برای توقف این روند رو به رشد از هیچ اقدامی از جمله تحریم و فشار بین‌المللی دریغ نکرده‌اند.

با مقایسه روند تولید و سرعت پیشرفت دانش «پهپاد» در جهان، به این مهم دست می‌یابیم که تاریخ فعالیت در حوزه پهپاد در سطح جهان بیش از یک قرن سابقه دارد. در این میان ایران اسلامی تنها حدود ۳۵ سال در این حوزه راهبردی فعالیت داشته و به اذعان و اعتراف کارشناسان و صاحب نظران غربی، به یکی از قدرت‌های برتر پهپاد در جهان تبدیل شده است.

پهپاد‌ها که از مظاهر جنگ الکترونیک به شمار می‌روند همان پرنده‌های هدایت پذیری هستند که در عملیات‌های نظامی و غیرنظامی گوی سبقت را از ماهواره‌ها و هواپیما‌های سرنشین دار ربوده اند در واقع امروز مأموریت شناسایی و نظارت هوایی بیشترین حجم کاری پهپاد‌ها را در سراسر دنیا را به خود اختصاص می‌دهد. یکی از مزیت‌های مهم این وسایل در مأموریت‌های شناسایی، توانایی پرواز چند ساعته تا چند روزه روی هدف به صورت مداوم است، کاری که از عهده ماهواره‌های جاسوسی که عموماً در ارتفاعات نه چندان بالا مستقر هستند بر نمی‌آید و هواپیما‌های سرنشین دار هم بیشتر به دلیل محدودیت‌های تحمل انسان امکان پرواز طولانی مدت را ندارند.

 شاید اولین سری از پهپاد‌های ایرانی را بتوان نمونه اولیه پهپاد مهاجر ۱ نامید. این پهپاد بنابر نیاز کشورمان برای دستیابی به اطلاعات دشمن در دوران جنگ تحمیلی توسط متخصصان کشورمان ساخته و رونمایی شد و کمک قابل توجهی به نیرو‌های کشورمان در دستیابی به اطلاعات محرمانه یگان‌های ارتش بعثی داشت. با تلاش متخصصان کشورمان، امروزه خانواده پهپاد‌های مهاجر، خانواده پهپاد‌های ابابیل و پهپاد‌های شاهد، یسیر، سریر و... مشهورترین پهپاد‌های ایرانی هستند که عملیاتی بوده و در رزمایش‌های مختلف به کار گرفته شده‌اند.

پهپاد‌ها نمونه بی نقصی از نوعی از تکنولوژی هستند که امکان استفاده از آن توسط همگان وجود دارد و دست‌کم نمونه‌های تجاری آن را می‌توان به سادگی سر هم کرده و برای اهداف عمدتاً غیرنظامی به کار گرفت.

امروز می‌توان به جرات گفت جمهوری اسلامی ایران یکی از گسترده‌ترین و متنوع‌ترین ناوگان‌های پهپادی منطقه را دارا است؛ ناوگانی متشکل از پهپاد‌هایی با طرح‌های صد در صد بومی تا پهپاد‌هایی مهندسی معکوس شده که طی سال‌های اخیر به راه‌های مختلف در اختیار نیرو‌های مسلح قرار گرفته است.  این مسئله جمهوری اسلامی ایران را از نظر تنوع و گستردگی کاربری پهپاد‌ها در کنار قدرت‌های پهپادی نظیر بریتانیا قرار داده است.

امیر سرتیپ محمد رضا آشتیانی در گفت وگو با باشگاه خبرنگاران جوان در ارتباط با توانایی ایران در صنایع پهپادی گفت: نیرو‌های مسلح در تمامی حوزه‌ها خصوصا در موضوع استفاده و ساخت پهپاد‌ها وضعیت خوبی دارند و البته این را دشمنان ما به خوبی اعتراف کرده اند که در این امر پیشرفت‌های بسیار مهمی را داشته ایم و به امید خدا این مسئله را استمرار خواهیم داد.

او گفت: ما به دلیل آن که صاحب فناوری هستیم سایر کشور‌ها نیازمندی‌های خود را به ما اعلام می‌کنند و این نیازمندی‌ها با توجه به توانایی‌هایی که داریم در مناسبات ما با سایر کشور‌ها  مورد توجه قرار می‌گیرد.

سردار سرلشکر محمد باقری رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح با بیان این واقعیت که ایران در میان پنج قدرت پهپادی قرار دارد، گفت: حضور ایران در جمع ۵ کشور برتر در حوزه قدرت پهپادی جهان حاصل ۳۷ سال تجربه بهره‌گیری پهپاد‌ها از اوایل دفاع مقدس تا امروز است.

وی گفت: پهپاد‌های ما از جهت بُرد و عملکرد در بیش از ۱۵ رشته عملکردی و از جهت دقت، ماندگاری و مأموریت در سطح بالای جهانی قرار دارند و جوسازی‌هایی که امروز درباره استفاده از پهپاد‌های ایرانی می‌شود، فارغ از اینکه بسیاری از آنها ممکن است دروغ باشد، اما نشان از تأثیرگذاری، اهمیت و رتبه بالای پهپاد در جمهوری اسلامی ایران دارد.

سوم بهمن امسال بود که انبوهی از پهپاد‌های راهبردی طراحی و تولید شده توسط وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح با حضور فرمانده کل ارتش و وزیر دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح در چند نقطه از کشور به سازمان رزم ارتش الحاق شد.

در این مراسم، انواع پهپاد‌های راهبردی چند منظوره «ابابیل ـ ۴»، پهپاد «ابابیل ـ ۵» با قابلیت اجرای انواع ماموریت‌های شناسایی، مراقبت، جنگ الکترونیک، جمع آوری اطلاعات سیگنالی، رزمی، همچنین پهپاد‌های آرش و باور با قابلیت اجرای ماموریت انهدامی، دور برد و نقطه زن و نیز پهپاد جت کرار با قابلیت اجرای انواع ماموریت‌های هدف، رزمی و رهگیر هوایی به سازمان رزم ارتش جمهوری اسلامی ایران ملحق شد.

یکی از مهم‌ترین پهپاد‌های الحاق شده به ارتش توسط وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح، پهپاد «ابابیل ـ ۵» است. البته این پهپاد پیش از این نیز، ۳۱ فروردین امسال در مراسمی به همراه سایر پهپاد‌ها به ارتش الحاق شده بود.

پهپاد «ابابیل ـ ۵» نسل جدید پهپاد‌های ابابیل است که پس از نمونه‌های موفق «ابابیل ـ ۳» و «ابابیل ـ ۴» پا به عرصه گذاشت و در رزمایش پهپادی ارتش نیز توانست ناوگان دریایی تروریست‌های آمریکایی را از فاصله ۱۲ هزار پا را شناسایی کند.

پهپاد «ابابیل ـ ۵» یک هواپیمای بدون سرنشین چند منظوره با قابلیت انجام ماموریت‌های رزمی، شناسایی، مراقبت، جمع آوری اطلاعات و جنگ الکترونیک ساخت صنایع هوایی وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح است.

این پرنده بدون سرنشین قادر است تا سکو‌های الکتروپتیک چند منظوره دید در شب، محموله‌های جمع آوری اطلاعات سیگنالی و  محموله‌های راداری را حمل کند.

بیشینه سرعت پهپاد «ابابیل ـ ۵»، ۲۱۰ کیلومتر بر ساعت است. تداوم پرواز این پهپاد با محموله ۱۲ ساعت بوده و سقف پرواز آن، ۱۸ هزار پا تخمین زده شده است. شعاع عملیاتی این پرنده بدون سرنشین ۳۰۰ کیلومتر است. البته این پهپاد نشان داد که در شرایطی قادر خواهد بود تا عملیات شناسایی را در مدت ۲۴ ساعت یعنی مشابه آنچه در دومین رزمایش مشترک پهپادی ارتش رخ داد، انجام بدهد.

این پهپاد پس از پایان ماموریت خود بوسیله ارابه فرود در شرایط عادی و چتر در شرایط اضطراری است.

پهپاد «ابابیل ـ ۵» قادر به حمل محموله‌ای با وزن ۱۲۰ کیلوگرم شامل بمب‌های هوشمند خانواده قائم و موشک‌های خانواده الماس است. این پهپاد می‌تواند ۶ موشک نقطه‌زن با کلاهک شدید الانفجار را با خود حمل و در صورت نیاز به سوی اهداف شلیک کند.

صنایع پهپادی ایران در این سال‌ها رشد فراوانی را داشته و اکنون حتی قدرت‌های نظامی دنیا نیز خواستار این پهپاد‌ها هستند و به نوعی آن‌ها نیز پذیرفتند که ایران در این عرصه اکنون از برترین کشور‌های جهان محسوب می‌شود در شرایطی که تا چند دهه پیش شاید کسی حتی باور نمی‌کرد که در کمتر از چند دهه ایران در ایتن عرصه از قدرت‌های جهانی محسوب شود.

در پایان نیز با سخنی از رهبر انقلاب اسلامی گزارش را به اتمام می‌رسانیم.

پیش از این می‌گفتند ساخت تجهیزات موشکی و پهپادی که عکسهایش منتشر می‌شود فتوشاپ است؛ حالا می‌گویند که پهپادهای ایرانی خیلی خطرناک هستند! چرا به فلان‌کس می‌فروشید، به فلان‌کس می‌دهید. خب، این‌ها کارهایی است که نخبه‌ی ایرانی انجام داده؛ این‌ها برای کشور آبرو است.»این‌ها سخنان رهبر انقلاب در جمع نخبگان جوان و استعدادهای برتر علمی کشور است. ایشان در این سخنرانی ضمن صحبت درباره پیشرفت‌های کشور در صنایع مهم مانند صنایع دفاعی و همچنین ساخت پهپادها بر لزوم ادامه این راه تاکید کرده‌اند. باشگاه خبرنگاران جوان سیاسی دفاعی امنیتی

دیگر خبرها

  • تناقض آشکار ترکیه در ادامه تجارت با رژیم اسراییل
  • تاکید بر توسعه زیرساخت‌های ریلی و جاده‌ای ایران و پاکستان
  • ایران بر سکوی بریکس/ دستاورد‌های پولی و مالی برای ایران چیست؟
  • افزایش ۲۵ درصدی جوجه‌ریزی در مازندران
  • ۱۰۷ درصد برنامه صادرات ۱۴۰۲ در کردستان محقق شد
  • ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان
  • ساماندهی ۴۱۱ پروژه بر زمین مانده دستاورد سال گذشته سازمان محیط زیست
  • واردکنندگان خودرو، برنامه واردات را اعلام کنند
  • مکاتبه معاون وزیر صمت با واردکنندگان خودرو: برنامه واردات را اعلام کنید
  • مکاتبه ضیغمی با واردکنندگان خودرو: برنامه واردات را اعلام کنید