Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - محاکمه عوامل کشتار تظاهرکنندگان در جريان خيزش اسلامي در تونس، در شهر سيدي بوزيد(Sidi Bouzid) اين کشور آغاز شد.
به گزارش خبرگزاري آريا به نقل از شبکه تلويزيوني آ اف پ؛ دو جلسه دادگاه در روز جمعه در تونس به خاطر کشتار تظاهرکنندگان و موارد نقض حقوق بشر در زمان حاکميت رژيم پيشين اين کشور برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


اين جلسات محاکمه به اولين پرونده ها و بر اساس نظارت کميسيون حقيقت ياب اين کشور با تمرکز بر موضوع کشته شدن تظاهرکنندگان رسيدگي مي کند.
اين کميته در سال 2014 و به منظور اجراي عدالت براي افرادي که هدف ظلم و ستم رژيم بن علي قرار گرفته بودند، تشکيل شد.
جلسات دادگاه در شهرهاي مرکزي تونس يعني کاسرين (Kasserine) و سيدي بوزيد برگزار مي شوند؛ همان جايي که محمد بوعزيزي، فروشنده ميوه در دسامبر 2010 در اعتراض به آزار و اذيت پليس خود را به آتش کشيد و اين سبب ايجاد موج اعتراضي در سراسر کشور شد.
هيچ يک از متهمان در دادگاه در شهري سيدي بو زيد حضور نداشتند که اين مايه نااميدي بستگان قربانيان شده است.
اين دادگاه ها زين العابدين بن علي، رئيس جمهور پيشين و رفيق بلحاج قاسم، وزير کشور پيشين و مقامات ارشد امنيتي تونس را گناهکار مي دانند.
بن علي پس از قيام به عربستان سعودي فرار کرد، در حالي که محل سکونت وزير سابق کشور نامعلوم است.
در دادگاه سيدي بوزيد پرونده هاي مرگ يک مهندس کامپيوتر و دانشجويي که در جريان اعتراضات در 24 دسامبر 2010 درشهر منزل بوزايانMenzel Bouzayane، يکي ديگر از شهر هاي مرکزي تونس کشته شده اند، بررسي مي شود.
چوکي حيدري مهندس کامپيوتر 43 ساله بود که هشت روز پس از اينکه از ناحيه ستون فقرات و شانه مورد اصابت گلوله قرار گرفت، کشته شد.
محمد امري نيز يک دانشجوي 25 ساله بود که پس از دو بار شليک گلوله در سينه اش کشته شد.
آمار رسمي نشان مي دهد که در جريان تظاهراتي که به سرنگوني رژيم بن علي منجر شد؛ 338 تونسي کشته و 174 نفر هم زخمي شدند.
دادگاه هاي عمومي و نظامي براي کساني که در جريان اعتراضات سال هاي 2010 و 2011 کشته شده اند، برگزار شده است، اما اعضاي خانواده و وکلا اين احکام را خيلي مضحکانه توصيف کرده اند.
همه اميدوارند که محاکمه هاي تحت نظارت کميته حقيقت ياب به نتايج خوبي برسد.
محاکمه هاي ديگر تحت نظارت اين کميته تا کنون به دنبال يافتن عدالت براي مخالفاني که پس از شکنجه در دوران ديکتاتوري بن علي جان خود را از دست دادند، بود./110

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۶۵۲۰۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هلاکت ۲ نظامی صهیونیست در مرکز غزه

ارتش رژیم صهیونیستی دوشنبه شب اعلام کرد که ۲ نظامی این رژیم در مرکز غزه کشته شدند.

به گزارش مشرق از الجزیره، ارتش رژیم صهیونیستی اعلام کرد که ۲ افسر ارتش روز گذشته در مرکز نوار غزه کشته شدند.

بر اساس گزارش رسانه‌های صهیونیستی، ۲ نظامی کشته شده گروهبان عیدو اویو ۲۸ ساله از نیروهای یگان پشتیبانی زرهی و گروهبان ذخیره کلکادین مهیری ۳۷ ساله از نیروهای تیپ کرملی هستند.

ارتش رژیم صهیونیستی تاکنون به کشته شدن ۶۰۸ نظامی خود از آغاز جنگ در غزه و ۲۶۳ نظامی از آغاز حمله زمینی به این باریکه اعتراف کرده است.

ارتش رژیم صهیونیستی از آغاز نبرد طوفان الاقصی به طور قطره چکانی هر روز اسامی شماری از کشته‌های نظامی خود را اعلام می‌کند.

این اقدام به علت شمار بالای تلفات نظامیان صهیونیست در جنگ غزه و ترس از واکنش‌های بیشتر در سطح داخلی در سرزمین‌های اشغالی انجام می‌گیرد.

همچنین آمار زخمی‌هایی که ارتش رژیم صهیونیستی اعلام می‌کند هم با آماری که بیمارستان‌های این رژیم ارائه می‌دهند، اختلاف زیادی دارد.

آمار و نام نظامیان کشته شده رژیم صهیونیستی در جنگ غزه براساس دستور العمل این رژیم و پس از صدور اجازه ویژه منتشر می‌شود و نام‌های اعلامی، ملاک آمار واقعی کشته شده‌ها نیست.

دیگر خبرها

  • حمله با شمشیر در لندن یک کشته و چند زخمی بر جای گذاشت
  • تجمع دانشگاهیان دانشگاه آزاد اسلامی سبزوار در حمایت از خیرش اساتید و دانشجویان آمریکایی و اروپایی
  • عوامل کشتار نمازگزاران در هرات شناسایی و مجازات شوند
  • روند نزولی بیت کوین آغاز شد؟
  • کوچ نقدینگی از بازار طلا و ارز به بازار سرمایه/ بورس جذاب شد
  • ۴ کشته در پی تصادف نیسان و پژو ۴۰۵ در جاده پارس‌آباد
  • هلاکت ۲ نظامی صهیونیست در مرکز غزه
  • اصلاح‌طلبان درباره روند بررسی صلاحیت‌ها چه گفتند؟
  • ضرورت اقدامات عملی برای توقف ماشین کشتار رژیم صهیونیستی
  • سندرز: متهم کردن اسرائیل به کشتار فلسطینیان یهودی‌ستیزی نیست بلکه تبیین حقیقت است