Web Analytics Made Easy - Statcounter

جلسه «بررسی روش‌های خاطره گویی از دفاع مقدس در نیروهای مسلح» با حضور سردار سرلشکر پاسدار دکتر سید یحیی صفوی و جمعی از فرماندهان دوران دفاع مقدس و مراکز حفظ و نشر آثار سپاه، ارتش، جهاد و ناجا و مرکز اسناد و تحقیقات جنگ و گروه معارف ارتش در دانشگاه دفاع ملی برگزار شد.

به گزارش ایسنا،در این نشست سردار دکتر علی‌محمد نائینی مشاور فرماندهی کل سپاه با بیان اینکه رویکردهای مختلفی در روایت‌گری وجود دارد، گفت: در روایت حوادث دفاع مقدس، برخی تمرکزشان به روایت تاریخی حوادث و نبردها با جزئیات است ازجمله؛ طرح‌ریزی عملیات، طرح مانور، سازمان رزم و نحوه اجرای عملیات و درواقع رویکرد صرفا تاریخ‌نگاری صرف بدون توجه به اینکه آن حوادث و عملیات‌ها برای امروز ما چه پیام و بهره معنوی دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بعضی دیگر هم به خاطره گویی صرف می‌پردازند و گاهی این خاطرات همراه با اغراق‌گویی است و برخی دیگر رویکرد پاسخ به سؤالات و شبهات جنگ را دارند.


رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس با اشاره به بررسی و آسیب‌شناسی حدود ۴۸ روایت که توسط راویان یادمان‌ها در دو سال گذشته انجام‌شده، اظهار کرد: در بررسی که مرکز اسناد انجام داده مشخص می‌شود، نوع روایت‌ها ضمن اینکه بسیار خوب و گاهی باذوق و ابتکار و خطابه خوب اجرا می‌شود، لیکن اشکالات زیادی هم وجود دارد و این‌گونه روایت و خاطره گویی به نیاز جوان امروز پاسخ نمی‌دهد.


سردار نائینی خاطرنشان کرد: جوان امروز در فضاهای جدید ارتباطی فعال و پرسشگر است. بیان خاطره‌های دفاع مقدس که به تعبیر مقام معظم رهبری ثروت ملی است و باید افتخار به گذشته و امید به آینده را در جوانان تقویت کند.

افتخار به گذشته و امید به آینده خروجی خاطرات دفاع مقدس باید باشد


سردار نائینی با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری دفاع مقدس را محدود به یک دوره زمانی نمی‌کنند، تأکید کرد: ایشان دفاع مقدس را برای امروز و آینده نظام می‌خواهند. نگاه ایشان در بیان خاطرات دفاع مقدس این است که وقتی خاطرات بیان می‌شود، جوان امروزی به گذشته خودش افتخار و به آینده امید پیدا کند.


وی با یادآوری اینکه در دوران دفاع مقدس، با بهره‌گیری از سه مؤلفه اصلی اقتدار رهبری، انسجام ملی و رفتار و روحیه انقلابی و حماسی توانستیم قدرت مردمی فراگیر به وجود آوریم و دشمن را در جنگ شکست دهیم، متذکر شد: اکنون هر سه مؤلفه، هدف دشمن در جنگ نرم قرارگرفته است. درواقع هدف از خاطره گویی باید، استمرار روح انقلابی بعد از دفاع مقدس باشد.


مشاور فرماندهی کل سپاه در ادامه بیان داشت: دشمن امروز تلاش می‌کند از سپاه اعتبار زدایی و از رهبری قداست زدایی کند و امید و دل‌بستگی ملی را در جامعه تضعیف کند.

جمع‌آوری ۳۰ سؤال مهم در رابطه با چرایی و چگونگی جنگ


وی با اشاره به بیشترین سؤالاتی که در جامعه در رابطه با دفاع مقدس مطرح می‌شود، گفت: در همین رابطه ۳۰ سؤال اساسی از جنگ را فهرست کرده‌ایم، پاسخ‌های مستند این سؤالات را هم مطرح کرده‌ایم. متأسفانه برخی از این سؤالات از طریق روایت‌های غیرمستند ما و خاطراتی که برخی دقیق نیست تولیدشده و رسانه‌های خارجی بهره‌برداری خودش را می‌کند.


سردار نائینی با ابراز تأسف از اینکه منابع تولید سؤال پیرامون حوادث دفاع مقدس برخی از روایت‌های متعارض و سؤال‌برانگیز و شبکه‌های اجتماعی در داخل است، اظهار کرد: در بیان مستند خاطرات باید دقت شود. در آثار هنری، ادبی، روایت‌های راویان و فرماندهان باید بیشتر دقت شود.


وی با اظهار به اینکه مرکز اسناد مجموعه بی‌نظیر و ارزشمندی از اسناد دفاع مقدس در اختیار دارد، گفت: خوشبختانه مرکز اسناد از اعتبار منحصربه‌فردی برخوردار است و تقریبا همه فرماندهان به تقاضای مرکز و تاریخ شفاهی، تدوین و انتشار آثار دفاع مقدس، اقبال نشان می‌دهند.


مسئول مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس با اشاره به برنامه چهارساله برای مرکز اسناد به‌منظور گردآوری و ثبت و ضبط تاریخ شفاهی ۲۰۰ نفر از فرماندهان دفاع مقدس تا رده تیپ، خبر داد: تقریبا ۴۰ مورد از این تعداد فعال و در حال اجرا است.

تنها ۵ درصد از اسناد منتشرشده‌اند


وی همچنین به اسنادی که در اختیار مرکز است، اشاره و اظهارکرد: گزارش عملیات‌ها، دقیق و با جزئیات، تدوین‌شده در اختیار مرکز است ولی متأسفانه تاکنون بیش از ۵ درصد اسناد قابل‌انتشار منتشرشده است درحالی‌که خیلی از این اسناد قابل‌انتشار است و می‌تواند مبنای تولیدات فراوان ادبی و هنری و روایت‌های مستند دفاع مقدس باشند.


سردار نائینی ادامه داد: ۴۰ هزار ساعت از جلسات طرح‌ریزی و هدایت عملیات‌ها، ۱۲۰۰ دفتر راوی، مصاحبه‌هایی که در زمان جنگ با فرماندهان شده و مشاهدات میدانی راویان، تبدیل به ۸۰۰ گزارش عملیات از ۷۰ تا ۵۰۰ صفحه شده است و طی برنامه‌ریزی که داریم تا چهار سال آینده تمام گزارش‌های قابل‌انتشار عملیات‌های جنگ به‌عنوان مجموعه آثار سندی منتشر خواهد شد.


وی افزود: همچنین سه شماره از فصلنامه نگین به روایتگری و خاطره گویی و همچنین دو جلد از این فصلنامه به تجربه نگاری فرماندهان اختصاص‌یافته است. دو جلد هم برای شمال غرب و غرب کشور در دست تولید است که می‌تواند کمک‌کننده باشد.

پیشنهاد تشکیل هیأت اندیشه‌ورز برای افزایش مهارت در نگارش و روش‌های تأثیرگذار بر جوانان


مشاور فرماندهی کل سپاه در پایان پیشنهاد داد: باید به‌منظور توجه بر روی تکنیک‌ها و روش‌های تأثیرگذاری، شیوه‌های هنری و جذاب انتقال خاطرات؛ یک هیئت اندیشه‌ورز تشکیل شود و با تبادل‌نظر با افراد مختلف این کار را مؤثر و کارآمد کنیم.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استخدام دفاع مقدس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۶۵۲۹۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وزیر دفاع پیام صادر کرد

به گزارش تابناک، دهم اردیبهشت ماه که در تقویم رسمی کشور به نام روز ملی خلیج فارس نامیده شده است؛ روزی است که یادآور حماسه از خود گذشتگی ملت سرافراز ایران در موضوع بازپس گیری جزیره هرمز از نیرو‌های متجاوز پرتغالی است.

در تاریخ ایران زمین، روز ملی خلیج فارس در امتداد هویت تاریخی و تمدن دیرپای این سرزمین است. تمدنی که بر شالوده فرهنگ، هنر و پایداری بنیان نهاده شده تا خلیج نیلگون همیشه فارس، از زمره مستحکم‌ترین سند حقوقی در جهان باشد.

این روز که مقارن با اخراج استعمارگران از منطقه است؛ بیانگر واقعیت‌ها، اسناد و مدارک تاریخی، سیاسی، جغرافیایی، باستان شناسی و مردم شناسی منطقه حیاتی و راهبردی خلیج فارس است. در واقع خلیج فارس یک نام جاودانه و عمری ۶۰۰۰ ساله به موازات هویت جغرافیایی ایران می‌باشد.

خلیج فارس این پهنه آبی تمدن ساز، به دلیل موقعیت جغرافیایی خود در طول تاریخ و از هزاره‌های پیش از میلاد تاکنون، همواره در همه زبان‌ها و به طور مستمر نامی شناخته شده در کتاب‌ها، سفرنامه‌ها، اسناد، نقشه‌ها، پژوهش‌های تاریخی و اسناد بین‌المللی به زبان‌های مختلف با نام کهن خلیج فارس پیوسته مورد اشاره، تصریح و تاکید مورخان و پژوهشگران به ویژه در منابع معتبر عربی و اسلامی بوده است.

در واقع از قدیمی‌ترین اسناد موجود درباره خلیج فارس به دوران یونان باستان برمی‌گردد و تا زمان حال تمام اسناد و نوشته‌های مورخان و جهانگردان در طول چند صد سال گذشته همواره از خلیج فارس به عنوان نامی که از ابتدا روی این آبراه مهم و بزرگ وجود داشته است؛ حکایت دارد.

کرانه‌های این آب‌های نیلگون از شمال تا جنوب و از شرق تا غرب متاثر از فرهنگ عمیق و اصیل ایرانی- اسلامی و متاثر از این سرزمین بزرگ و کهن است. در این میان وجه برجسته و ارزشمند تنگه هرمز خلیج فارس، گویای زیست فرهنگی و هنرمندانه مردمان این دیار است که با قدرت راهبردی و اندیشه مرزداری عجین شده است تا جلوه‌های دیرپای تمدنی را باشکوه‌تر و نمونه‌های تازه‌تر آن را غنی‌تر به نمایش گذاشته و به جهان عرضه کنند.

آب‌های نیلگون خلیج فارس و دریای عمان در دهه‌های اخیر به ویژه در مقطع جنگ تحمیلی که تهدیدات گسترده جهان خواران و دست نشاندگان آن‌ها بر این منطقه متمرکز شده بود شاهد مجاهد‌ت‌ها و پایمردی‌های رزمندگان نیرو‌های مسلح در حفظ حراست از هویت و ماهیت تاریخی این آبراه حیاتی بوده و همسایگان جمهوری اسلامی ایران در این منطقه راهبردی نیز دلاورمردی و رشادت جوانان ایران در این زمینه را می‌ستایند.

ایران بزرگترین و مهمترین کشوری به شمار میرود که همواره نقش مهمی را در تعاملات و مناسبات منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای به خصوص در منطقه خلیج فارس بر عهده داشته و اکنون نیز دارای جایگاه ویژه‌ای در منطقه غرب آسیا به ویژه در حوزه خلیج فارس است بنابراین خلیج فارس در عرصه‌های داخلی، منطقه‌ای و بین المللی اهمیت وافری برای ایران دارد و تصمیمات راهبردی و سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران همواره با در نظر گرفتن جایگاه این منطقه اتخاذ و تدوین می‌شود در این میان راهبرد نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران تامین امنیت خلیج فارس و تنگه هرمز و جغرافیای منطقه است.

دیگر خبرها

  • جوان مازندرانی عضو هیأت رئیسه فدراسیون وزنه‌برداری شد
  • جوانان و نوجوانان اندیشه مطهری را چراغ راه خود قرار دهند
  • قالیباف: جوانان و نوجوانان اندیشه مطهری را چراغ راه خود قرار دهند
  • جوانان و نوجوانان اندیشه شهید مطهری را چراغ راه خود قرار دهند
  • چرا کارتر با تشکیل کشور فلسطین مخالف بود؟!
  • وزیر دفاع پیام صادر کرد
  • وزیر دفاع یک پیام صادر کرد +جزئیات
  • ۱۵۲ اثر به جشنواره « افتخار من» در مازندران ارسال شد
  • تشکیل بانک اطلاعاتی به منظور ترویج اشاعه کارآموزی در مازندران
  • مشارکت دهه هشتادی‌ها در مدیریت شهری استمرار اندیشه بنیانگذار انقلاب است