اروپای مسیحی، مسلمانان بوسنی را نمیخواست
تاریخ انتشار: ۲۳ تیر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۶۵۵۸۶۱
میگفتند تا حالا کجا بودید و باز چیزی که تمامشان در آن اتفاق نظر دارند این است که ایران تنها کشوری در دنیاست که وقتی در جایی حضور پیدا کرده، خبری از تجاوز و تعدی و غارت نبوده است.
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ اروپایی که در سال ۱۹۴۰ میلادی، شعلههای نسلافکنترین جنگ تاریخ بشر را با ایدههایی نژادپرستانه و شبهمذهبی شعلهور کرده بود و جنگجهانی دوم را به مدت چهار سال تا آستانه محو بشر از سیاره زمین پیش برد، از منظره آن دریای خون عبرت نگرفت و در سال ۱۹۹۲ دقیقا با همان ایدهها جنگ بزرگ دیگری را آغاز کرد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
آقای نعمتاللهی جرقه ساخت مستند «مارش میرا» برای شما از کجا زده شد؟
سال گذشته یکی دو نفر از دوستانم که قبلا برای راهپیمایی اربعین، تیم پزشکی برده بودند، تصمیم گرفتند برای شرکت در پیادهروی مارشمیرا به بوسنی بروند. این دوستان از من خواستند که برای تهیه گزارش تصویری و ساخت مستند همراهشان باشم و من هم بلافاصله قبول کردم.
قبل از اینکه به بوسنی بروید، درباره این کشور و جنگی که در آن اتفاق افتاده ذهنیتی داشتید؟
مجموعه «خنجر و شقایق» که نادر طالبزاده آن را ساخت و شهید آوینی نریشنهایش را نوشت و خواند، تشکیلدهنده عمده تصورات من درباره کشور بوسنی بود. این مستند را من در نوجوانی دیدم و باعث شد که آرزو کنم لااقل یکبار به این کشور سفری داشته باشم.
چقدر بوسنی را با تصور قبلیتان از آن منطبق دیدید؟
قبل از این سفر تصور من از بوسنی، تصویری واضح نبود. ما ذهنیتی داشتیم که مقدار زیادی از آن را جنگ تشکیل داده بود؛ ولی وقتی پایم به آنجا رسید، با خیلی چیزهای دیگر هم مواجه شدم؛ از شکل ظاهری کشور گرفته تا مردم فوقالعاده خونگرم آنجا. بوسنی به لحاظ بصری و طبیعی بسیار زیباست و مردمانش هم خیلی مهربان و معصوم هستند. بر دیوارهای این کشور هنوز جای گلولههای جنگ هست و اکثر مردم، خاطرات عزیزی را که در آن واقعه از دست دادهاند را همراهشان دارند. این سفر، تصور من از جنگ را کامل کرد و پیادهروی مارش میرا هم فوقالعاده بود، چون من چیزی از سربرنیتسا بهجز کلیات آن نمیدانستم؛ اما حالا به نظرم کل جنگ بوسنی یک طرف قرار میگیرد و کشتار سربرنیتسا طرف دیگر.
تصور مردم بوسنی از ایران چیست؟
بعد از صلح دیتون، یکی از شروط آمریکاییها، خروج ایران از بوسنی بود. ما در زمان حضورمان در بوسنی، ضریب نفوذ عجیبی پیدا کرده بودیم که برای آمریکاییها خیلی خطرناک بود. بعد از جنگ، صلح دیتون از یک طرف و از طرف دیگر کمکاری خود ما باعث شد که حضورمان در این کشور بهشدت کاهش پیدا کند. حضور ما در بوسنی امروز کاملا در حد ضرورت است و به روابط سفارتخانهای و رایزنی فرهنگی آن تقلیل پیدا کرده است. نسلهای جدید بوسنی شاید چیز چندانی از ما ندانند. اما قدیمیترها بهشدت برای ما احترام قائلند و ما را دوست خودشان میدانند. آنها خاطرات خوبی از ما دارند که همین ذهنیت، خودش پتانسیل مناسبی برای کار کردن در فضای فرهنگی آنجاست. اما این پتانسیل امروز رهاست و کسی سراغ آن نرفته است. ما با شهردار شهر ویسوکو صحبت میکردیم، یعنی همان شهری که نیروهای ایرانی بیشترین حضور را در آن داشتند و یک خیابان هم به نام «شهید رسول» در آن قرار دارد. شهید رسول یعنی همان سردار رسول حیدری که در بوسنی شهید شد. این خانم که تنها شهردار محجبه اروپاست و همسرش را در جنگ از دست داده خاطرات زیادی را از ایران و ایرانیها در ذهن دارد.
به عبارتی مردم بوسنی خاطره خوشی از حضور ایران در کشورشان دارند... ؟
ببینید در مسیر این پیادهروی مرتب مهمترین خواستهشان را از ما اینگونه اعلام میکردند که شما چرا این سالها دیگر در بوسنی نبودید و میگفتند تا حالا کجا بودید و باز چیزی که تمامشان در آن اتفاق نظر دارند این است که ایران تنها کشوری در دنیاست که وقتی در جایی حضور پیدا کرده، خبری از تجاوز و تعدی و غارت نبوده است. ایران همیشه بیادعا کمک کرده، هیچوقت هم در ازای این کمکها خواستهای نداشته است. بوسنیاییها معتقدند که اگر ایران نبود سربرنیتساهای دیگری هم اتفاق میافتاد.
الان حضور فرهنگی کدام کشور در بوسنی بیشتر است؟
ترکیه از لحاظ فرهنگی حضور پررنگتری دارد و فاصلهاش با این کشور هم خیلی کم است اما به لحاظ سیاسی آمریکا پررنگتر است. عربها هم نفوذهای خودشان را دارند.
غیر از فیلم «خاکستر سبز» که آقای حاتمیکیا آن را ساخت و مستند «خنجر و شقایق» که خودتان هم به آن اشاره کردید، طی این سالها کار دیگری هم در سینمای ایران راجعبه بوسنی ساخته شده بود؟
تعدادی مستند دیگر هم داریم. آقای عباسینژاد کارهایی ساختهاند و رضا برجی هم چند اثر دارد که معروفترینشان «مادران سربرنیتسا» است. احسان اصغرزاده و حسین محمودیان هم فیلم «شهید رسول» را ساختند. منتها چند سالی میشد که کاری در این زمینه ساخته نشده بود و روی همین حساب، کار ما مورد توجه قرار گرفت. ضمن اینکه پیادهروی مارش میرا هم خودش سوژه جذابی بود.
اصلیترین دریافت شما از سفری که به بوسنی داشتید و خواستید آن را در فیلم نشان بدهید چه بود؟
اینها مسلمانانی بودند که شکلشان شکل اروپاییها بود. چشمهای رنگی، موهای بلوند و پوست روشن و قدبلند داشتند و با مسلمان بودنشان تصور رایج از اسلام را که چیزی غیراروپایی بود، برهم میزدند. اروپای مسیحی این را نمیخواست.
خود مارش میرا از کجا شروع شد؟
جالب اینجاست که مارش میرا را آمریکاییها از زمان کلینتون بنیانگذاری کردند و بهشدت هدفشان این است که بتوانند با مارش میرا، هولوکاست را توجیه کنند. یعنی بگویند چطور در سه روز هشت هزار و ۳۷۲ نفر میتوانند کشته شوند و شما هنوز عزادارشان هستید؟ پس ببینید هولوکاست هم همینطور است. برای همین سال ۲۰۱۵ در بیستمین سالگرد کشتار سربرنیتسا، سخنران مراسم یک خاخام یهودی در کنار سفیر آمریکا بود.
ایران از چه زمانی به این راهپیمایی اضافه شد؟
سال گذشته اولین حضور رسمی و گروهی ما بود. سالهای پیش افرادی بودند که خودشان میرفتند اما حضور منسجمی وجود نداشت.
این راهپیمایی بهعنوان پوششی بر هولوکاست به راه افتاد؟
نه، پوششی بر آن نبود و اتفاقا نتیجه تبلیغاتی خوبی هم برای مسلمانان دارد. منتها آنها هم بهرهبرداریهای خودشان را از این مراسم میکنند.
در مستندتان به نگاهی که در داخل نسبت به بوسنی وجود دارد هم توجه داشتید؟
الان جوی ایجاد شده که بعد از سالها دوباره بحث بوسنی مطرح میشود و رسانهها و مردم دربارهاش حرف میزنند. اتفاقی که حالا میافتد این است که بعضیها با حرفها و موضعگیریهایشان آن ماجرا را تحریف بکنند و بگویند در بوسنی جنگ داخلی اتفاق افتاده بود؛ در حالی که وقتی صربها و بعد از آن کرواتها به بوسنی حمله کردند، رویای یوگسلاوی متحد را داشتند و این یک نوع جنگ صلیبی بود. بوسنی همینی بود که ما در فیلم گفتیم.
چرا عدهای در داخل میخواهند جنگ بوسنی را داخلی جلوه بدهند؟
خیلیها میگویند ما اشتباه کردیم که به بوسنی رفتیم. میگویند نباید به این شکل در بوسنی ورود پیدا میکردیم. واقعا غیر از این نحوی که ما در آنجا حضور پیدا کردیم، شکل دیگری ممکن نبود و اگر ما طور دیگری وارد میشدیم، معلوم نبود چه سرنوشتی برای بوسنی رقم میخورد. الان خیلیها میخواهند از رهبری نقل قول کنند که ایشان فرمودند ما نباید به آنجا میرفتیم. در حالی که خود ایشان به شکلی محکم پشت قصه بوسنی ایستادند و در شرایطی که هیچ کشور مسلمانی حاضر نشد به اینها کمک کند و برای آنها صرفا قرآن و کنسروهای تاریخمصرف گذشته میفرستادند، ما همه کار برایشان کردیم.
منبع: فرهیختگان
منبع: دانا
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۶۵۵۸۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
امام صادق(ع) آغازگر جهاد در عرصه فقه و تربیت جامعه اسلامی بود
آیتالله رسول فلاحتی در مراسم شهادت ششمین اختر آسمان ولایت و امامت، امام جعفر صادق (ع) در مصلی امام خمینی(ره) رشت ضمن تسلیت سالروز شهادت پیشوای امت اسلامی امام صادق(ع)گفت: شیعه به مذهب جعفری نیز تعبیر میشود زیرا شیعه مدیون کلاسها و دانشگاه عظیم علمی و روایی است که از مکتب امام صادق(ع) دارد.
نماینده ولیفقیه در استان گیلان با اشاره به روایتی از اهلبیت عصمت و طهارت که فرمودند "هر کسی که نداند بر ما اهلبیت چه گذشته است و نسبت به ظلمهایی که بر ما خاندان روا داشته شده جاهل باشد شریک ظلم ظالمین خواهد بود." افزود: یکی از عللی که در طول تاریخ تشیع، تشکیل حکومت اسلامی برای اهلبیت میسر نشد در واقع عدم شناخت مردم نسبت به اهلبیت در هر دورهای بود بنابراین اگر امتها، مسلمانان و شیعیان جایگاه حقیقی امام را بشناسند، جامعه اسلامی مدینه فاضلهای خواهد شد که آرزوی همگان است.
آیتالله فلاحتی با اشاره به ورود اسلام به برخی کشورهای اروپایی از جمله بوسنی و هرزگوین تصریح کرد: برخی مسلمانان اروپا در تعالیمشان میگفتند " تاریخ اسلام پنجاه سال بعد از پیامبر(ص) را مطالعه و تحقیق نکنید" و هدف از بازداشتن مسلمانان از تحقیق در این زمینه، این بوده که مسلمانان نسبت به حوادث و اتفاقات رخ داده در درون جامعه اسلامی بعد از پیامبر آگاه نشوند؛ اما برخی تحلیلگران غربی که به آیین اسلام گرویدند اسلام را از همین رهگذر مطالعه و متوجه حقایق آن شدند.
امام جمعه رشت با بیان اینکه امام صادق(ع)، ۳۴ سال امامت را بر عهده داشتند و آغازگر جهاد در عرصه فقه و فقاهت و تربیت جامعه اسلامی بودند افزود: آن حضرت حدود ۴ هزار شاگرد تربیت کردند و در دوران حیات و امامت خویش با فشارهای منصور دوانیقی (لعنتالله علیه) مواجه شدند؛ ظلمها و فشاری که منصور بر امام وارد کرد، بر هیچ امامی وارد نشده بود.
وی با اشاره به اینکه تشکیل حکومتی مبتنی بر احکام و آرمانهای اسلام از جمله اهداف و آرزوهای اهلبیت و عالمان دین در دورههای مختلف بود افزود: اهلبیت عصمت و طهارت در دوران حیاتشان، شکنجههای روحی و سختیهای زیادی را متحمل شدند تا حکومتی مبتنی بر احکام اسلام تشکیل دهند.
نماینده ولیفقیه در استان گیلان با بیان اینکه حکومت اسلامی در ایران در سایه تلاشهای شهیدان، امام و روحانیت شکل گرفت؛ حکومتی که آرزوی انبیاء و اهلبیت عصمت و طهارت بود تصریح کرد: دشمن امروز تلاش میکند ما را درگیر امور جزئی و سیاهنماییها کند تا از اصل نظام و حکومت اسلامی که مورد توجه انبیاء و اولیاء است فاصله بگیریم.
آیتالله فلاحتی با اشاره به بسط قدرت جمهوری اسلامی که معادلات تمام قدرتمندان جهانی را برهم زده و قدرتهای نظامی را وادار به خضوع کرده است افزود: با وجود هجمههای گوناگون علیه نظام اسلامی اما در این فضاهای مسموم جهانی نیز طعم شیرین اداره جامعه بر مبنای اسلام و مدیریت اسلامی در اذهان و دلهای ملل نشسته است و ملتها حکومت اسلامی و پیام جمهوری اسلامی را باور کردند و جمهوری اسلامی در سرتاسر دنیا تاثیرات شگرف خود را به منصه ظهور رساند.
امام جمعه رشت با اشاره به روایتی از امام صادق(ع) مبنی بر اینکه "علم و عمل باید در کنار هم باشد" خاطرنشان کرد: عملِ بدون معرفت و دانش فایدهای ندارد البته علمی که با عمل همراه نباشد نیز فایدهای ندارد.
وی گفت: امام صادق(ع) صاحب مکتب بود و در مسجد نبوی، فقه شیعه و اخلاق شیعه و امور سیاسی و اجتماعی را برای دانشپژوهان بیان میکردند.
باشگاه خبرنگاران جوان گیلان رشت