نمای رومی ساختمان ها حاصل نوکیسگی یا تقابل با سنت؟
تاریخ انتشار: ۲۳ تیر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۶۵۸۶۷۵
رشد بیرویه، قارچ گونه و لجام گسیخته اجرای نمای رومی در شهر تربت حیدریه بعنوان یک تهاجم فرهنگی معضلی برای شهرسازی و نظام مهندسی محسوب می شود.
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از تابان تربت؛ در گذر از کوچه و برزن اگر نیم نگاهی به اطراف خود بیندازید، ساختمان های نوساز زیادی را خواهید دید که خود جای بسی خوشحالی دارد که کمی تا قسمتی مهندسین و کارگران بخش ساختمان مشغول بکار هستند و تا حدی از آمار بیکاری میکاهد (صحت وسقم این آمار با متولیان امر ) و همچنین نیز بخشی از شهری که شاید به درستی گفته می شود تنها اسم شهر را یدک میکشد در حال عمران و آبادانی است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
مدتی است که شهرداری و متولیان امر شهرسازی تربت حیدریه نماسازی ساختمان های در حال احداث را اجبار کردهاند و بدون نماسازی مجوز پایان کار را صادر نمی کنند.
این عمل و اقدام شهرداری در نماسازی اجباری ساختمان ها پسندیده و جای تقدیر دارد که باعث می شود دیگر شاهد نماهای خشک و خشن سیمانی و آجری در سطح شهر نباشیم و نماهای متنوع چشمان ببینده را نوازش می دهند.
اما ایراد و اشکالی که در اجرای این طرح به وضوح دیده میشود، رشد بیرویه و لجام گسیخته اجرای نمای رومی است، که خود یک تهاجم فرهنگی محسوب میشود. نماهایی که حتی اصول مهندسی اجرای آن رعایت نمیشود و با فرهنگ و هویت بومی ما بیگانه هستند و متاسفانه هیچ کدام از متولیان امر تلاشی برای جلوگیری از رشد قارچ گونه این عامل تهاجمی که خود به نوعی بیماری خود ایمنی محسوب میشود، نمیکنند.
سابقه و تجربه های مدیریت شهری شهرهای نقاط مختلف کشور و یا شهرهای هم رده تربت حیدریه نشان میدهد که مدیران شهری این شهرها دیگر اجازه به اجرای نماهای بیگانه با هویت و فرهنگ ایرانی را نمیدهند و مالکان را به سمت اجرای نماهای سنتی که متناسب با هویت و فرهنگ ایرانی است سوق میدهند.
موضوعی که در تربت حیدریه به چشم نمیخورد و اگر هرچه زودتر مدیران شهری شهرمان سعی در مدیریت چگونگی اجرای نماهای ساختمان های نوساز نکنند، دیرزمانی نخواهد گذشت که تربت حیدریه شهری با قدمت فرهنگی و تاریخی در کشور و خراسان بزرگ تبدیل به یک شهر رومی خواهد شد که بیتردید فرهنگ شناسان و تاریخ شناسان و یا مسافران را به تعجب وا خواهد داشت که چطور و چگونه یک شهر رومی در قلب خراسان سر بر آورده است.
بی تردید آیندگان از ما خواهند پرسید که فرهنگ و هویت این شهر را در کجا باید جستجو کرد و کدام خیابان یا کوچه یا ساختمان معرف فرهنگ و هویت این شهر است؟ تربت حیدریه با این مدیریت و یا مدیران شهری بیترید در آیندهای نه چندان دور تبدیل به یک شهر بی هویت خواهد شد. تهاجمی که با تخریب مسجد شیخ یوسفعلی آغاز شد و با اجرای نماهای رومی ادامه یافته است.
یک معمار با انتقاد نسبت به استفاده از «نماهای رومی» در معماری امروز ایران، گفت: تصور اینکه پس از گذشت سالها، در معماری بناها به تقلید کردن از یونان باستان یا روم قدیم نیاز داشته باشیم، بسیار تلخ و ناگوار است.
محمد حسینی افزود: نما و منظر شهری نقطه مبهم و مغفول در طرحهای جامع و تفصیلی محسوب میشوند.اگرچه همواره بخشی از یک نمای معماری، وجه معنایی آن بوده اما به نظر میرسد امروزه نمای ساختمانها بیش از هر زمان دیگری در تنگنای معنیگری قرار گرفته و درگیر مخابره هدفمند پیام، از کارفرما یا مالک به مخاطب اثر معماری شدهاند.
وی خاطر نشان کرد: مسئولان نظام مهندسی و شهرداری که اقدام به صدور مجوز و پایان کار می کنند در نوک پیکان این انتقادات قرار دارند که چرا با وجود آنکه بر سبک معماری ایرانی و اسلامی تاکید شده به چنین نماهایی پایان کار اعطا می کنند؟
انتهای پیام/
منبع: دانا
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۶۵۸۶۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
آب انبار تاریخی دوران قاجاریه در تربت حیدریه کشف شد
به گزارش خبرگزاری مهر، علی محمدی اظهار کرد: حین انجام عملیات مرمت و ساماندهی «سرای تاریخی امین»، بقایای آبانباری تاریخی کشف شد که بررسیهای کارشناسی و مستندسازی آن در دست اقدام است.
رئیس اداره میراثفرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تربتحیدریه ادامه داد: اکنون قسمت پلکان ورودی و پاشیر مشخص شده که با توجه به وجود درختان و فضای سبزی که از قبل بر بالای این اثر کاشته شده نیاز به هماهنگی اداری برای جابجایی است.
وی ادامه داد: تربتحیدریه به دلیل داشتن ۱۳ کاروانسرا و ۶ سرا به شهر «سرا و کاروانسرا» معروف بوده و یکی از سراهای معروف که در سه استان خراسان و حتی در سطح کشور از نظر معماری برجسته است و در راسته بازار فردوسی واقع شده، «سرای تاریخی امین» است.
محمدی افزود: سرای امین که قدمت آن مربوط به دوران قاجاریه است توسط حاج محمدرضا لاری ساخته شده و در زمان خود یک مرکز تجاری بزرگ بوده است.
رئیس اداره میراثفرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تربتحیدریه ادامه داد: عملیات مرمت و ساماندهی این اثر ملی با مشارکت اداره میراث فرهنگی، اوقاف، کسبه و همکاری شهرداری و شورای اسلامی از سال گذشته آغاز شده است.
وی گفت: بیشتر آبانبارهای تربتحیدریه و بهخصوص در بخش مرکزی شهر که در مسیر حرکت کاروانهای تجاری قرار داشته، مربوط به دوران قاجاریه است.
محمدی افزود: هماکنون بزرگترین آبانبار کشفشده در تربتحیدریه، واقع در بازار «شیر چهار سوق، با گنجایش بیش از هزار و ۷۰۰ متر مکعب، در دست مرمت است، این آبانبار از نظرهای مختلف، نظیر وسعت زیاد، در خراسان رضوی و حتی در سطح کشور کمنظیر است.
رئیس اداره میراثفرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تربتحیدریه ادامه داد: در دهههای اخیر، با گسترش شهرنشینی و خانهسازی نوین، بناهای تاریخی تخریب شده یا به زیر خیابانها و معابر رفته است و اکنون با ساختوساز و خاکبرداری، بقایای آنها از دل خاک بیرون میآید.
کد خبر 6063736