Web Analytics Made Easy - Statcounter

کارشناسان افغانستانی با تاکید بر تبعید غیرقانونی ژنرال «دوستم» معاون اول ریاست جمهوری این کشور به ترکیه، اتهامات وارده به این رهبر جهادی را دسیسه دانستند. ۲۳ تير ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۲ بین الملل آسیا-اقیانوسیه افغانستان نظرات

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، پس از ماجرای سؤال برانگیز بد رفتاری جنسی معاون اول رئیس جمهور افغانستان با «احمد ایشچی» والی سابق جوزجان که باعث تبعید دوستم به ترکیه شد همچنین چگونگی بازداشت «نظام الدین قیصاری» از نزدیکان ژنرال دوستم و موج تظاهرات روزهای گذشته مردم، اکنون اخباری درباره رایزنی میان حزب جنبش ملی اسلامی با مقامات این کشور برای بازگشت این ژنرال به افغانستان منتشر شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بسیاری از کارشناسان افغانستانی به این باورند که تبعید دوستم خلاف قانون اساسی افغانستان است و اتهامات وارده به وی تلاشی سازماندهی شده برای حذف معاون اول ازبک تبار رئیس جمهور افغانستان از صحنه سیاسی بوده است.

«احمد سعیدی» کارشناس مسائل سیاسی افغانستان، اتهام وارده به ژنرال دوستم و درعین‌حال عدم دادگاهی شدن وی را سؤال برانگیز اعلام کرد.

این کارشناس افغان با طرح این سؤال که اگر ژنرال دوستم واقعاً گناهگار است پس چرا دادگاهی نمی‌شود، ماجرای پیش آمده میان معاون اول رئیس جمهور افغانستان با احمد ایشچی را یک طرح سازماندهی شده از سوی حکومت برای کنار زدن رهبر ازبک‌ها از صحنه سیاسی عنوان کرد.

به گفته سعیدی بر اساس قانون اساسی افغانستان معاونان رئیس جمهور همانند رئیس جمهور بایستی با تشکیل لویه جرگه محاکمه شوند.

«آصفه شاداب» نماینده ولایت «فاریاب» در پارلمان افغانستان نیز می‌گوید که رئیس جمهور افغانستان از همان ابتدا نسبت به ترک تبارهای افغانستان کم مهری داشته است.

به گفته نماینده فاریاب، اجازه فرود ندادن به هواپیمای حامل ژنرال دوستم به افغانستان و تبعیدش به ترکیه خلاف قانون اساسی افغانستان است.

شاداب در ارتباط با تلاشهای سازماندهی شده برای حذف دوستم از صحنه سیاسی افغانستان گفت: ابتدا صلاحیت‌های ژنرال دوستم را محدود کردند و سپس به مرور زمان با بستن اتهاماتی به ترک افغانستان مجبورش کردند.

شاداب خاطرنشان کرد: جدا از اتهاماتی که به ژنرال دوستم وارد شد، سوء قصدهایی نیز علیه معاون اول رئیس جمهور افغانستان در زمان حضور در دولت صورت گرفت، اما دوستم را نمی‌توان با تبعید از مردم و صحنه سیاسی افغانستان حذف کرد.

این نماینده پارلمان افغانستان تأکید کرد که نمی‌گذاریم تا حکومت باعث نگرانی مردم شود، حکومتی که با استفاده از رأی مردم به قدرت رسیده است.

«آقا گل مجاهد» استاد دانشگاه و کارشناس مسائل سیاسی افغانستانی نیز اظهارداشت که بر اساس قانون اساسی هیچ یک از اتباع افغانستان را نمی‌توان از حق حضور در این کشور منع کرد.

وی تأکید کرد که اگر معاون اول ریاست جمهوری افغانستان مرتکب جرمی شده است باید بر اساس قانون به این مشکل رسیدگی شود.

از سوی دیگر، «بشیر احمد ته‌ینج» سخنگوی ژنرال عبدالرشید دوستم معاون اول ریاست جمهوری افغانستان درباره انتشار خبرهایی از ورود وی به افغانستان در دوشنبه جاری به خبرنگار تسنیم گفت که بازگشت معاون اول ریاست جمهوری به افغانستان قطعی نشده است و مقامات همچنان در حال رایزنی هستند.

موج اعتراض ها نسبت به خروج ژنرال دوستم پس از قضیه ایشچی زمانی شدت یافت که نظام الدین قیصاری از هواداران و فرماندهان ژنرال دوستم توسط نیروهای امنیتی افغان دستگیر شد، اما انتشار ویدئوهایی از نحوه دستگیری این فرد نزدیک به دوستم در رسانه ها بر شعله این اعتراض ها دمید و مردم را بیش از پیش خشمگین ساخت.

با این حال، «شاه حسین مرتضوی» معاون سخنگوی رئیس جمهور افغانستان انتشار چنین تصاویری توسط رسانه‌ها را غیرحرفه‌ای دانست، زیرا این تصاویر معتبر نبوده و از منابع موثق نیز منتشر نشده است.

معترضان در شمال افغانستان در یازدهمین روز از اعتراض‌ها به عملکرد دولت این کشور تاکنون دستکم شش مرکز انتخاباتی را مسدود کرده‌اند و خواستار آزادی قیصاری و حضور ژنرال دوستم در افغانستان شده‌اند.

انتهای پیام/.

R36461/P36446/S8,87,1413/CT15

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۶۶۱۲۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گفتگوی تلفنی معاون بایدن با رئیس رژیم صهیونیستی

معاون رئیس جمهور آمریکا بامداد چهارشنبه در تماس تلفنی با رئیس رژیم صهیونیستی درباره حمایت کامل واشنگتن از امنیت این رژیم و آزادی اسرای صهیونیست در نوار غزه اطمینان داد.

کاخ سفید بامداد چهارشنبه از تماس تلفنی کمالا هریس، معاون رئیس جمهور آمریکا با اسحاق هرتزوگ، رئیس رژیم صهیونیستی خبر داد.

در این بیانیه آمده است که هریس درباره حمایت کامل آمریکا از امنیت رژیم صهیونیستی و آزادی اسرای صهیونیست در نوار غزه به هرتزوگ اطمینان داده است.

کاخ سفید ضمن اشاره به ابراز نگرانی هریس از وضعیت انسانی در نوار غزه، گفت: «معاون رئیس جمهور آمریکا و هرتزوگ در مورد اقدامات لازم برای افزایش جریان کمک به غزه و توزیع ایمن آن گفتگو کردند. هریس تلاش‌های واشنگتن برای دستیابی به آتش‌بس فوری و طولانی مدت در غزه را به عنوان بخشی از توافقنامه آزادی گروگان‌ها تایید کرد».

کاخ سفید همچنین اضافه کرد: «معاون رئیس جمهور آمریکا و هرتزوگ درباره موارد ناگوار آزار و اذیت یهودیان در آمریکا و درخواست خشونت علیه آنها گفتگو کردند».

منبع: فارس

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل اروپا و آمریکا

دیگر خبرها

  • اصلاح دستورالعمل فرزندخواندگی و کمک به جمع‌شدن برخی شیرخوارگاه‌ها
  • گفتگوی تلفنی معاون بایدن با رئیس رژیم صهیونیستی
  • گفت‌وگوی کامالا هریسر با رئیس رژیم صهیونیستی
  • هفته تعیین‌کننده برای انتخاب رئیس‌جمهور جدید لبنان
  • برگزاری سومین نشست معاون اول رئیس جمهور با فعالان اقتصادی و اعضای اتاق بازرگانی و تعاون
  • تردید درباره ادامه کمک به اوکراین در صورت پیروزی ترامپ
  • تحولات منطقه‌ای محور رایزنی کاظمی قمی و امیرخان متقی
  • زلنسکی : اوکراین افغانستان دوم نخواهد شد
  • زلنسکی: اوکراین افغانستان دوم نخواهد شد
  • مدودف خطاب به آمریکایی‌ها: حرامزاده‌ها فقط جنگ را طولانی می‌کنید