Web Analytics Made Easy - Statcounter

در نشست جنبش مردمی پاسداشت چهلمین سالکرد انقلاب اسلامی با عنوان "مشارکت عمومی در جمهوری اسلامی" مطرح شد میزان مشارکت سیاسی مردم در نظام اسلامی قابل مقایسه با دموکراسی غربی نیست. ۲۳ تير ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۹ اجتماعی تهران نظرات

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران پویا؛ شهریار زرشناس در نشست جنبش مردمی پاسداشت چهلمین سالکرد انقلاب اسلامی که با عنوان "مشارکت عمومی در جمهوری اسلامی" در محل خبرگزاری مهر برگزار شد، اظهار کرد: مشارکت عمومی  یا همان دموکراسی در ایران پس از انقلاب، تفاوت‌های مبنایی در زمینه تئوری و عملی با دموکراسی درغرب مدرن دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی درباره ویژگی‌های ریشه دموکراسی و مشارکت عمومی در غرب، خاطر‌نشان کرد: دموکراسی یونان باستان ریشه دموکراسی غربی موجود است؛ برده‌داری، سرمایه‌سالاری و محرومیت زنان‌، بهره‌برداری اقلیتی خاص از اکثریت جامعه، جدایی از دین و معنویت از ویژگی‌های بارز دموکراسی یونانی است.

این استاد دانشگاه افزود: دموکراسی اجرا شده در غرب نیز، همان ویژگی‌ها و اهداف دموکراسی یونانی را دنبال می‌کند؛ ماهیت غیر دینی بودن، سرمایه محوربودن دموکراسی غربی به همین دلیل است.

زرشناس: مشارکت عمومی پس از انقلاب در حوزه سیاسی، حیرت‌انگیز است

زرشناس با اشاره به دلایل پایین بودن مشارکت پایین سیاسی در غرب یادآورشد: دلیل اساسی مشارکت عمومی پایین در غرب این‌است که در نظام لیبرالی مردم به شدت غرق در امور معاش و اقتصادی هستند؛ لذا مردم به شدت غیرسیاسی و باتوجه با این مسئله حوزه مشارکت عمومی کوچک و کوچکتر شده‌ است.

این کارشناس حوزه علوم‌ انسانی، با بیان وضعیت مشارکت عمومی در ایران پس از انقلاب گفت: بر خلاف غرب که پیوندی میان سیاستمداران و جامعه وجود ندارد؛ فارغ از هرگونه دلبستگی‌هایی که به نظام اسلامی دارم می‌گویم، اتفاقی که در حوزه مشارکت عمومی پس از انقلاب در حوزه سیاسی رخ داده است، حیرت‌انگیز است.

وی افزود: در سرتاسر فرآیند تاریخی یک مورد از رابطه نزدیک جامعه و حکومت وجود ندارد؛ به عنوان مثال ما در قبل از انقلاب یک جنگ میهنی نداشتیم، اما پس از انقلاب با وقوع جنگ تحمیلی که یک جنگ مهینی است، توده مردم با قدرت بسیج شوندگی در کنار نهاد‌های نظامی و حکومت در مقابل متجاوز مقاومت کردند.

زرشناس با مقایسه وضعیت میزان مشارکت عمومی در انتخاب سیاستمداران در قبل وبعد ازانقلاب اسلامی تصریح کرد: پس از انقلاب مشارکت عمومی به صورت بازترین شکل ممکن آن در جامعه وجود دارد؛ امروزانتخابات آزاد به عنوان بدیهی‌ترین شیوه برای انتخاب سیاستمداران در ارکان نظام سیاسی وجود دارد.

افشار: مشکلات امروز اقتصاد کشور، بی‌توجهی به حضور مردم و سرمایه‌های داخلی است

در ادامه این نشست سردار علیرضا افشار، رییس هیئت عالی اندیشه‌ورزی سپاه درباره مشارکت عمومی پس از انقلاب گفت: رهبری و امامت و مردم دو رکن اساسی جمهوری اسلامی است؛ رهبری حافظ و ضامن اجرای تعالیم اسلامی و پشتوانه حضور مردم است.

وی افزود: حضور مردم و اثربخشی آراء مردم آرزوی نظام‌های شرقی و غربی و بوده است، اما با وقوغ انقلاب اسلامی و ارائه مدلی جدید در مردم سالاری، این آروز را محقق کند.

افشار با بیان اشکال مشارکت عمومی در جمهوری اسلامی تصریح کرد: علاوه بر انتخابات، نماز جمعه و راهپیمایی‌هایی که در ایام مختلف برگزار می شود؛ مصداق بارز مشارکت عمومی درتصمیم‌گیری‌های سیاسی است.

وی با ذکر مثال‌هایی در حضور مردم در مواقع حساس و بزنگاه‌ها یاد‌آور شد: پس از فتنه 18 تیرسال 1378 و اغتشاشاتی که در تهران رخ داد، مردم در راهپیمایی 23 تیر همان سال که سخنران آن دکترروحانی بود، حمایت خود از جمهوری اسلامی و رهبری را اعلام کردند و بساط آن فتنه را مردم با حضور خود جمع کردند.

افشار درباره راهپیمایی نهم دی نیز خاطر‌نشان کرد: پس از فتنه 88 و مطرح کردن دروغ تقلب توسط سران فتنه، که هدف آن ضربه زدن به اعتماد عمومی نسبت به نظام اسلامی بود، مردم در نهم دی با برپایی راهپیمایی عظیم و تاریخی خود بار دیگر، وفاداری خود به جمهوری اسلامی را ثابت کردند.

این سردار سپاه با یادآوری نقش مردم در امنیت کشور پس از انقلاب متذکرشد: یکی از اهداف دشمن از ابتدای انقلاب،  ایجاد ناامنی و تحریک قومیت‌های مختلف کشور در تجزیه کشوراست، اما این نقشه دشمنان با تعلق خاطری که به انقلاب و جمهوری اسلامی دارند، عملی نشده‌است.

وی اضافه کرد: مصادیق دیگر این مشارکت عمومی در حضور توده وار مردم در جبهه‌های جنگ هشت‌ساله در غالب بسیج بوده‌است؛ امروز شاهدیم پس از چهل سال از گذشتن عمر انقلاب این مدل مردمی برای ایجاد امنیت در سایر کشور‌ها صادر شده‌ است.

افشار با بیان مشارکت عمومی مردم در اقتصاد و محرومیت‌زدایی و مسائل فرهنگی تصریح کرد: امروز جوانان در غالب اردو‌های جهادی، خدمات زیادی به مردم داشته‌اند و مشکلات امروز اقتصاد کشور، بی‌توجی به حضور مردم و سرمایه‌های داخلی است؛ همچنین در مسائل فرهنگی که شاهد توطئه تمام‌عیار دشمن در این زمینه هستیم، تشکل‌های مذهبی مردم‌نهاد بسیاری از این توطئه‌ها را دفع کرده‌اند.

ردادی: میزان مشارکت مردم در انتخابات قبل از انقلاب به شدت کم بوده است

ردادی سخنران دیگراین نشست گفت: قبل از انقلاب احزاب دولتی بودند و انتخابات به صورت نمایشی‌ترین شکل خود برگزار می‌شد، به همین دلیل میزان مشارکت مردم در انتخابات به شدت کم بوده‌است.

وی با اشاره به توصیه مقام معظم رهبری درباره واگذاری اقتصاد به مردم، گفت: مشکلات اقتصاد امروز کشور به دلیل عمل نکردن به همین توصیه است، رهبری بارها تاکید کرده‌اند که عده‌ای قصد دارند دست مردم را از ثروت کوتاه کنند، لذا باید مشارکت اقتصادی مردم مورد توجه قرار بگیرد.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه نظام ولایت‌فقیه مانع دیکتاتوری است، خاطر‌نشان کرد: عده‌ای با بیان این شبهه که نظام ولایت‌ فقیه مانع اجرای مردم‌سالاری است به دنبال حذف این جایگاه تعیین‌کننده در نظام اسلامی هستند.

وی با بیان اینکه ولی فقیه در برهه‌های مختلف پس از انقلاب مانع بروز دیکتاتوری شده‌است، یادآورشد: امام‌خمینی(ره) در برابر دیکتاتوری بنی‌صدر ایستادگی کرد، ویا در فتنه 88 جماعتی که با ایجاد فتنه به‌دنبال حذف رای مردم بودند، مقام معظم رهبری با ایستادگی مانع این هدف فتنه‌گران شد.

انتهای پیام/

R1012190/P1010114/S2,25/CT11 واژه های کاربردی مرتبط چهل سالگی انقلاب

منبع: تسنیم

کلیدواژه: چهل سالگی انقلاب چهل سالگی انقلاب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۶۶۲۰۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مشارکت پرشور در مرحله دوم انتخابات لازمه انتخاب نماینده اصلح است

حجت الاسلام مهدی اخوان صباغ در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، در خصوص مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی که جمعه این هفته در ۲ حوزه انتخابیه استان خوزستان برگزار می‌شود، باید از سوی مردم این ۲ حوزه انتخابیه جدی گرفته شود و انتخابات باید همانند مرحله اول با مشارکت پرشور مردم همراه باشد.

وی افزود: مردم باید همانگونه که در مرحله اول با شور و نشاط شرکت کنند و انتخاباتی از روی آگاهی و بررسی داشتند در این دوره با همان اهمیت مشارکت کنند و افراد اصلح را راهی خانه ملت کنند.

حجت الاسلام اخوان صباغ تاکید کرد: اهمیت مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی به مراتب اهمیت بیشتری نسبت به مرحله دوم دارد چرا که ۵۰ درصد افراد راه یافته به این مرحله با رأی مردم به مجلس می‌روند و نماینده مردم آن حوزه انتخابیه می‌شوند به همین دلیل هر چه مشارکت آگاهانه و پرشورتر باشد، افراد اصلح‌تری راهی خانه ملت می‌شوند و می‌توانند تأثیر مثبت‌تری بر شرایط قانونگذاری در کشور داشته باشند.

به گزارش خبرنگار مهر، مرحله دوم انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در ۲۲ حوزه با رقابت برای ۴۵ کرسی در روز ۲۱ اردیبهشت برگزار خواهد شد.

بر این اساس در استان خوزستان، انتخابات برای انتخاب ۲ نماینده از سه نماینده حوزه انتخابیه آبادان و نماینده حوزه انتخابیه رامهرمز و رامشیر به دور دوم رفته است.

کد خبر 6099422

دیگر خبرها

  • واکنش نوری قزلجه به احتمال بازگشت طرح صیانت به صحن مجلس /کسی با تمامیت خواهی و زیاده‌طلبی نمی‌تواند در این دوره رییس مجلس شود
  • تعهد و تقوای سیاسی از شاخصه های نماینده در تراز انقلاب است
  • مشارکت پرشور در مرحله دوم انتخابات لازمه انتخاب نماینده اصلح است
  • آرایش سیاسی مجلس جدید چشم‌به‌راه مشارکت مردم است
  • آرایش سیاسی مجلس جدید چشم‌به‌راه مشارکت مردم/ باید کار نیمه‌تمام انتخابات را تمام کنیم
  • آرایش سیاسی مجلس جدید چشم‌به‌راه مشارکت مردم/ باید کار نیمه کاره انتخابات را تمام کنیم
  • مشارکت گسترده در پای صندوق های رای قوام بخش نظام است
  • راه حل رفع مشکلات حضور آگاهانه در انتخابات است‌
  • مسیر اجرایی با انتخاب نماینده اصلح ترسیم می‌شود/نمایش نشاط عمومی با مشارکت مردم
  • ردادی: مردم با حضور در انتخابات مجلسی قوی را رقم بزنند