Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - مهاباد- ايرنا- مدير جهاد کشاورزي اشنويه گفت: `يوسف اميري` نهالکار باسابقه اين شهرستان موفق به توليد 10 هزار اصله گردوي پيوندي براي نخستين بار در آذربايجان غربي از ارقام `چندلر`، `فرنور`، `فرانکفورت` و `رند` شده است.

سيد انور حسيني روز شنبه در گفت و گو با ايرنا افزود: اين ارقام پيوندي ديرگل و دير برگ بوده و به علت ديربرگ بودن از خطر سرمازدگي بهاره که از مشکلات اساسي کشت و پرورش گردو است، در امان مي مانند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


نهالکار مبتکر اشنويه اي نيز به ايرنا گفت: نهال گردوي پيوندي 250 تا 300 اصله در هر هکتار کاشته مي شود و ارتفاع درختان توليدي کمتر از ارقام بذري بوده و در حدود 7 متر است.
يوسف اميري ادامه داد: ميزان توليد و عملکرد اين گردوي پيوندي بالاي 6 تن در هکتار و سه برابر رقم بذري است و در سن 10 سالگي در اوج باردهي قرار دارد.
به گزارش ايرنا درخت گردو از جمله درختان مهم و خشکباري شهرستان اشنويه است که به دليل خواص تغذيه اي خاص آن جايگاه ويژه اي در ميان محصولات کشاورزي دارد.
گردو نوعي خشکبار مقوي است، مغز گردو سرشار از امگا 3 است که موجب کارکرد بهتر مغز مي شود.
اشنويه با داشتن يکهزار و 470 متر ارتفاع از سطح دريا يکي از مناطق حاصلخيز و مستعد براي توليد انواع محصولات زراعي به شمار مي رود و در جنوب آذربايجان غربي واقع است.
3093/9870/2093
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۶۶۲۱۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تولید ۲۱ میلیون اصله نهال در نهالستانهای آذربایجان‌غربی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز مهاباد، سید نبی قائمی افزود: سطح زراعت چوب استان در گذشته ۲۱ هزار و ۵۰۰ هکتار بود که اکنون به ۷ هزار هکتار کاهش یافته با برنامه ریزی و اقداماتی که درحال انجام است انتظار داریم به سطح ۳۱هزار هکتار زراعت چوب رسیده و سطح زراعت چوب استان را احیا کنیم.

او تصریح کرد: در گذشته ۲ نهالستان دولتی در دارلک مهاباد و باراندوز نهال تولید می کردند و امسال ۲ نهالستان دیگرهم در خوی و سردشت برای تولید گونه های جنگلی راه اندازی شدند.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان غربی یاد آور شد: در سال جاری ۲۱ میلیون اصله نهال در نهالستان های دولتی وخصوصی استان تولید شد که ۲و نیم برابر بیشتر از میزان مشخص شده برای استان بود.

قائمی با اشاره به اینکه آذربایجان غربی جزو استانهای پیشرو در تولید نهال در کشور است، گفت: ۴میلیون و۹۰۰ هزار اصله نهال در سطح نهالستان های دولتی تولید می شود و ۱۶میلیون اصله نهال توسط بخش خصوصی تولید می شود که عمدتا زراعت چوب هستند.

امسال سهم استان تولید و کاشت ۸ میلیون اصله نهال بود که به همه تعهدات خود در سال جاری عمل کرده ایم.

دیگر خبرها

  • کاشت بیش از ۳۹۰ هزار اصله درخت در طرح مردمی
  • کاشت حدود ۷۵۰ هزار اصله نهال در استان اصفهان
  • تولید ۲۱ میلیون اصله نهال در نهالستان‌های آذربایجان‌غربی
  • غرس ۱۵۰۰ اصله نهال در پارک قلاتوک اشنویه
  • تولید ۲۱ میلیون اصله نهال در نهالستانهای آذربایجان‌غربی
  • تولید ۲۱میلیون اصله نهال در نهالستانهای آذربایجان‌غربی
  • برداشت بیش از ۲۰۰ هزار تن ذرت در داراب
  • ۱۲۱ میلیون اصله نهال در بخش خصوصی تولید شد
  • سطح جنگل‌های کشور ۱۴‌.۳ میلیون هکتار است
  • فروش 26 رقم نهال تجاری اصلاح شده و زودبارده در کرج