Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارس نیوز»
2024-04-23@22:03:03 GMT

چاپ رمانی درباره زندگی زندانی‌ها

تاریخ انتشار: ۲۳ تیر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۶۶۲۴۹۱

چاپ رمانی درباره زندگی زندانی‌ها

به گزارش پارس نیوز، 

رمان «بند محکومین» نوشته کیهان خانجانی به تازگی توسط نشر چشمه منتشر و راهی بازار نشر شده است. این کتاب سیصد و چهل و ششمین عنوان «داستان فارسی» است که این ناشر چاپ می‌کند.

«بند محکومین» دهمین عنوان از مجموعه «کتاب‌های قفسه قرمز» است که این ناشر چاپ می‌کند و عناوین‌اش ساختارگرا، جریان‌گریز و ضدژانر هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دیگر کتاب‌های داستانی ایرانی چشمه، در دو گروه کتاب‌های قفسه آبی و یا کتاب‌های قفسه سیاه منتشر می‌شوند.

این رمان با زبانی قصه‌گو و غیرتوصیفی نوشته شده است. فضای شکل‌گیری اتفاقاتش نیز زندان است. شخصیت‌های این رمان، به دلیل اتفاقاتی که در گذشته‌شان رخ داده، محکوم به زندگی در کنار یکدیگر هستند. خانجانی داستان‌نویس و مدرس داستان‌نویسی است که تا به حال، دو مجموعه‌داستان و آثاری حاوی داستان‌ها و مقاله‌هایش را به چاپ رسانده است.

در داستان رمان «بند محکومین» هر کدام از شخصیت‌های زندانی، قصه و زندگی شخصی خودشان را دارند که نویسنده در طول داستان، این زندگی را در گذشته افراد تشریح کرده است. اتفاقات این رمان در زندان لاکان شهر رشت جریان دارد که بند محکومینش در برگیرنده ۲۵ اتاق و ۲۵۰ محکوم است. این بند، یک دوربین مداربسته هم دارد که بالای میله‌های زیرهشت، زندانیان را می‌پاید.

در قسمتی از این کتاب می‌خوانیم:

دکتر آمد روی تخت. اولین فتوای پزشکی‌اش این بود، «دید ندارم، این نصفه‌سوخته هم دیگر سبیل‌بشو نیست، بتراش.» به چاکِ قبای دماغ برخورد. رفیقش گفت «راست می‌گوید دکتر. خیلی از جاها را وقتی می‌خواهند عمل بکنند، بالا یا پایین یا دورش را می‌تراشند.» دماغ، ناچاری با افت و خفت، قبول کرد. دکتر همان‌جا با ژیلت، خشک‌خشک چنان سبیلش را زد که خون گریه کرد. دکترسبیل را که مامانی کرد، دماغِ دماغ شد یک گلابی که دو جاش را کِرم خورده باشد و با چاقو دو تا سوراخ بکنی و کِرم‌خوردگی را تمیز بکنی.

دکتر این ورِ تخت، رفیقِ دماغ آن ورِ تخت، دماغ وسط تخت، درازکش، رو به بالا، پاها روی دیوار، سر از عرضِ تخت در هوا سرگردان، سقف را نگاه می‌کرد. دکتر یک سنجاق‌قفلی برداشت، تیزی‌اش را آن‌قدر به دیوار سایید تا صاف شد؛ نوکش را مثل قلاب برگرداند. خطر داشت، یک‌بار دیدی آن‌قدر فرو کرد که از مغزش گذشت و مثل شاخک سوسک از سقفِ کله‌اش زد بیرون.

دکتر گفت «آتش.» رفیقِ دماغ فندک زد. سنجاق را ضدعفونی کرد. دکتر گفت «روشنایی.» رفیقِ دماغ چراغ‌لیزریِ زیر فندک را روشن کرد، نورِ‌ آبی را انداخت درون سوراخ. دکتر گفت «پارچه.» رفیق دماغ دستمال‌یزدی را داد دستش. دکتر آهسته سنجاق را آن‌قدر از کناره دماغ برد درون، که دوتا از انگشتانش معلوم نبود. گفت «گیر کرد، حالا آرام‌آرامکی می‌کشم بیرون، آب‌بندی پاره نشود.» یواش دستش را می‌آورد عقب. ولی دماغ چنان نعره می‌زد، چنان دوتا پاش را به دیوار می‌زد، چنان دوتا دستش را به تخت می‌زد...

این رمان با ۲۲۷ صفحه، شمارگان ۷۰۰ نسخه و قیمت ۲۴ هزار تومان منتشر شده است.

منبع: پارس نیوز

کلیدواژه: رمان زندان دوربین گریه دوربین روشنایی زندان گریه پارس پارس نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارس نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۶۶۲۴۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جادوی پیر گنجه

شمیسا در کتاب "نظامی و هفت پیکر" راز ماندگاری این اثر از پیر گنجه را در چگونه گفتن او می‌داند و معتقد است در "چه گفتن‌ها" ظاهراً امر مهمی نیست. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، تاریخ ادبیات پر است از شاعران و سخنورانی که تمام هم و غم خود را صرف تقلید از پنج گنج نظامی کرده‌اند؛ تلاشی که در نهایت به مقلدان موفقی ختم شده که نامشان هماره زیر سایه پیر گنجه قرار گرفته و خواهد گرفت. چه بسیار لیلی و مجنون‌ها و خسرو و شیرین‌ها از همان روزگار نظامی خلق شده‌اند که شمارشان در این مجال اندک نمی‌گنجد. نظامی در سرایش داستان‌های منظوم گوی سبقت را از سایرین ربوده و از این روست که به عنوان استاد داستان‌سرایی در میان فارسی‌زبانان مطرح است. 

"هفت پیکر" را که موضوع کتاب جدید سیروس شمیسا، استاد نام‌آشنای ادبیات دانشگاه علامه طباطبایی است، چهارمین منظومه از پنج گنج نظامی می‌دانند. شمیسا کوشیده در گام نخست به معرفی نظامی بپردازد؛ از تولدش گرفته تا محیط اجتماعی که در آن رشد کرده و بالیده و در نهایت ارتباطش با دیگر شاعران چون خاقانی، سنایی و ... . شمیسا در این بخش همچون عمده کتاب‌هایش، تلاش دارد تا آموزش گام به گام به مخاطب خود داشته باشد؛ از این رو با حوصله نگاهی انداخته است به زندگی و زمانه پیر گنجه.

مرز میان اسلام و مسیحیت

نویسنده معتقد است نظامی برخلاف رویکرد غالب شهری که در آن می‌زیست، به ایران باستان توجه ویژه داشته است. از نظر او، گنجه در روزگار نظامی مرز میان مسیحیت و اسلام بوده که از آن می‌توان با عنوان یکی از خطوط مقدم جنگ‌های صلیبی یاد کرد. همین امر سبب شده تا رویکرد عمده در شهر، رویکردی دینی باشد. هرچند نظامی خود آدمی متدین است که به گواه سروده‌هایش برخلاف بسیاری، لب به مسکرات نگشوده، اما می‌توان روحیه ایران‌دوستی و توجه به ایران باستان او را در جای جای آثارش دید؛ امری که گاه سبب شده تا برخی از حاسدان، مشکلاتی برای او ایجاد کنند. چنانکه در "شرف‌نامه" در نبرد اسکندر و دارا چنین گفته است:

همه عالم تن است و ایران دل
نیست گوینده زین قیاس خجل

چونکه ایران دل زمین باشد
دل ز تن به بود یقین باشد

ارزش ادبی «هفت پیکر» در چیست؟

اما بخش دوم که بخش اصلی کتاب نیز به شمار می‌رود، به "هفت پیکر" و ارزش ادبی آن اختصاص دارد. شمیسا راز ماندگاری و جذاب بودن این اثر نظامی را در چگونه گفتن او جست‌وجو می‌کند؛ به اعتقاد نویسنده این جادوی کلام شاعر است که "هفت پیکر" را "هفت پیکر" کرده است: به «هفت‌پیکر» بهرام‌نامه هم می‌گویند؛ زیرا تنۀ اصلی آن داستان بهرام گور، پادشاه ساسانی است و در ضمن شرح تاریخ او گفته شده است که با دختران شاهان هفت اقلیم ازدواج کرد و هر شب یکی از دختران برای بهرام افسانه‌ای می‌گفت. اما اتفاقاً شهرت «هفت‌پیکر» به سبب همین هفت داستان است که برخی از روی ناچاری آنها را با مسائل اخلاقی و شرعی و عرفانی تعبیر و تفسیر کرده‌اند؛ درحالی‌که این تفسیرها نه‌تنها چیزی به این داستان‌ها نیفزوده است، بلکه گاهی به سبب بی‌ربطی چیزی هم از آنها کاسته است. «هفت‌پیکر» افزون بر این هفت داستان، داستان یا تاریخ خود بهرام گور را هم دارد که بسیار ارزشمند است. همۀ داستان‌ها در «هفت‌پیکر» به گونه‌ای مربوط به امور جنسی و طلا و جواهر و اطعمه و اشربه است. آنچه در این داستان‌ها مهم است، چگونه‌گفتن نظامی است که در اوج بلاغت و هنر است، وگرنه در چه‌گفتن‌ها ظاهراً امر مهمی نیست. البته از همۀ آنها می‌توان نتایج اخلاقی و شرعی گرفت. در این میان داستان «گنبد سیاه» وضع متفاوتی دارد و قابل تعبیر و تفسیر عرفانی هم هست.

جادوی پیر گنجه

کتاب «هفت‌پیکر» یا «بهرام‌نامه» یا «هفت‌گنبد» به قلم نظامی گنجوی، آمیزه‌ای از نجوم، الهیات، اخلاق، عناصر فرهنگی - اجتماعی از دوران کهن‌تر از دوران شاعر تا دوران معاصر اوست. این کتاب موازین حکمی و باورهای اعتقادی جهان‌بینی‌های آن دوران را در لایه‌های مختلف خود و در قالب داستان به نمایش گذاشته است.

رازهای پیامبری سعدی

در «هفت‌پیکر» نظامی با رنگ‌ها بازی می‌کند و زندگی را حیاتی رنگین می‌دهد و از رموز مختلف مانند غاز، اژدها، گنبد، گنج، دختر، عروس و بسیاری از مفاهیم دیگر که در ادبیات و عرفان از آنها صحبت شده، در کنار برداشتی از تاریخ و جهان‌بینی‌های اعتقادی بهره‌برداری کرده و شیوه‌ای را بنیان‌‌‌گذاری می‌کند که این شیوه از هنرهای زیبای نظامی در پرورش داستان است. او در «هفت‌پیکر» داستان بهرام را از تولد تا مرگ رازگونه‌اش، آن‌گونه که خود ساخته با رمزوراز و طی مدارجی هفت‌گانه بیان می‌کند. بهرام گور در ادبیات فارسی شاید به‌علت تأثیر نظامی گنجوی، نشان رمز و راز و پادشاهی است که با طی مدارجی به کمال می‌رسد. بهرام را پادشاهی دانسته‌اند دلیر و جنگجو که تیرش هیچ‌گاه و هیچ‌جا به خطا نمی‌رفت. این نظر شمیسا کمی به دیدگاه زرین‌کوب در کتاب "پیر گنجه در جست‌وجوی ناکجاآباد" نزدیک است.

زرین‌کوب ساختار داستان‌ها و حکایات هفت پیکر را با "آمه‌تو" از بوکاتچو، نویسندۀ ایتالیایی عصر رنسانس مقایسه می­‌کند که با تصویرهای رنگین، خیال‌آمیز و آکنده از مبالغه و تناقض، هدفی جز برآوردن اعجاز و شگفتی مخاطب ندارند. در واقع، تمرکز بر سخن‌سرایی و توانایی سخنوری نظامی است تا محتوا و بن‌مایه‌های محتوایی حکایت. این رویکرد بر خلاف روشی است که در سال‌های گذشته با رشد مطالعات بینارشته‌ای، سعی در تحلیل روانکاوانه یا رمزگشایی از کهن‌الگوها و اساطیر در این دسته از آثار دارد.

کتاب "نظامی و هفت پیکر" از سوی نشر لنا در دسترس علاقه‌مندان به پژوهش در حوزه ادبیات کلاسیک قرار گرفته است.

انتهای پیام/

 

دیگر خبرها

  • آیا گربه‌ها واقعا ۹ جان دارند؟
  • چاپ یک‌رمان پلیسی دیگر از فردریک دار/«آموزش آدمکشی» در بازار نشر
  • عرضه رمان ایرانی «باغ کَج» در بازار نشر
  • مجموعه داستان دوباره همان زخم‌ها را به صورتم بزن در کرمانشاه منتشر شد
  • پادشاه داستان‌های ترسناک چگونه اولین گام را برداشت؟
  • کتاب‌های ادبیاتی جذاب
  • کتاب های پرفروش سال ۱۴۰۳
  • جادوی پیر گنجه
  • جنگ موقعیت‌های دراماتیکی برای نوشتن دارد
  • پادشاه داستان های ترسناک چگونه اولین گام را برداشت؟