Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-02@17:01:43 GMT

نیشابور کتابخانه سیار ندارد

تاریخ انتشار: ۲۳ تیر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۶۶۳۴۲۹

نیشابور کتابخانه سیار ندارد

مشهد- ایرنا- مدیر کل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی گفت: نیشابور به عنوان نامزد 2 دوره پایتخت کتاب ایران هنوز از کتابخانه سیار محروم است.

حجت الاسلام علی اکبر سبزیان روز شنبه در نشست انجمن کتابخانه های نیشابور افزود: استان خراسان رضوی دارای 117 کتابخانه نهادی، 84 کتابخانه مشارکتی و سه کتابخانه سیار با بیش از 2 میلیون جلد کتاب است و 300 نسخه خطی و حدود یک هزار نسخه سنگی در مخازن این کتابخانه ها نگهداری می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی اظهار داشت: انجمن کتابخانه های عمومی، پارلمان کتابخانه هر شهر است و مصوبات این پارلمان توسط رئیس انجمن که فرماندار شهر است برای همه دستگاهها لازم الاجرا می باشد.
وی گفت: رایزنی هایی برای احداث کتابخانه مرکزی در مشهد، سبزوار و نیشابور انجام شده و 60 میلیارد ریال نیز برای این امر در مشهد اختصاص یافته است.
حجت الاسلام سبزیان افزود: با توجه به اینکه منابع دولتی محدود است نیازمند همکاری بیشتر بخش خصوصی و خیرین در این زمینه هستیم.
وی اظهار داشت: یکی از راههای توسعه کتابخانه ها، راه اندازی کتابخانه های سیار است که با همکاری یکی از خیرین کتابخانه سیار با هزینه 2 میلیارد و 500 میلیون ریال در مشهد آماده شده و پس از دهه کرامت به بهره برداری می رسد.
وی گفت: یکی از مشکلات امروز کاهش سرانه کتابخوانی است که برای حل آن باید برنامه های فرهنگی مورد توجه قرار گرفته و نشست های کتابخوانی برگزار شود.
مدیر کل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی افزود: برای اهتمام به کتابخوانی مسئولان و مدیران شهری باید هفته ای یک ساعت در کتابخانه های عمومی حضور پیدا کنند و رسانه ها نیز این خبر را پوشش دهند تا مردم هم به این کار تشویق شوند.
وی اظهار داشت: جشنواره کتابخوانی رضوی یکی از فرصتهای ارزشمند برای تشویق مردم به کتابخوانی است که باید مدیران سازمانها و نهادها در این امر مشارکت حداکثری داشته باشند.
فرماندار ویژه نیشابور هم در این نشست گفت: در سال 95 که نیشابور به عنوان پایتخت کتاب ایران انتخاب گردید احداث کتابخانه سبز با سرمایه گذاری بانک ملت در این شهر به تصویب رسید که باید پیگیری شود.
سعید شیبانی افزود: برای احداث کتابخانه مرکزی نیشابور نیز زمینی در بوستان ارغوان این شهر اختصاص یافته که برای شروع آن 2 سال مهلت تعیین شده و در صورت عدم آغاز این طرح زمین مزبور به امر دیگری اختصاص می یابد.
وی با اشاره به آمادگی خیران نیشابور برای مشارکت در احداث کتابخانه مرکزی اظهار داشت: به رغم اینکه کتابخانه نیشابور جزو چهار کتابخانه برتر کشور از نظر تعداد مراجعان است ولی از نظر امکانات و فضا وضعیت مطلوب ندارد که این امر در شان پایتخت کتاب ایران نیست.
وی خاطرنشان کرد: طرح احداث مراکز فرهنگی از محل فروش کاغذهای باطله نیز باید با همکاری سازمانها و مردم در نیشابور آغاز شود تا برای مردم فرهنگ سازی گردد.
شیبانی گفت: سال گذشته سه روستای نیشابور به عنوان روستاهای برتر کتابخوان در کشور معرفی شد و برخی روستاهای این شهرستان مانند باغشن و اسحاق آباد با داشتن 6 هزار نفر جمعیت فاقد کتابخانه هستند.
رئیس اداره کتابخانه های عمومی نیشابور هم گفت: شهرهای بار، قدمگاه و درود این شهرستان هنوز کتابخانه ندارند.
محمد رضا مقدم پاشا افزود: شهرستان نیشابور نیز دارای 10 کتابخانه نهادی و هفت کتابخانه مشارکتی است ولی هنوز کتابخانه سیار ندارد.
وی اظهار داشت: تنها منبع درآمد کتابخانه ها مبلغ نیم درصدی است که از سوی شهرداری ها برای موارد فرهنگی اختصاص یافته و امسال شهرداری نیشابور 350 میلیون ریال به نهاد کتابخانه های نیشابور پرداخت کرده و از میان شهرداری های شهرهای اقماری نیشابور نیز شهرداری شهر خرو با 45 میلیون ریال بیشترین میزان پرداختی به نهاد کتابخانه ها را داشته است.
شهرستان 450 هزار نفری نیشابور در 127 کیلومتری غرب مشهد قرار دارد.
9869 / 6053

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهنگي انجمن كتاب كتابخانه هاي عمومي شهرستان نيشابور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۶۶۳۴۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پوشش اینترنت در ۳ روستای گردشگرپذیر سرولایت افزایش یافت

ایسنا/خراسان رضوی بخشدار سرولایت از افزایش پوشش اینترنت نسل چهارم همراه اول در ۳ روستای گردشگرپذیر سطح بخش خبر داد.

باقر صدیقی ۱۳ اردیبهشت‌ماه در دیدار با مدیر مخابرات نیشابور اظهار کرد: اجرا و تحقق پروژه‌های مخابراتی در حوزه انتقال می‌تواند زیرساخت مناسبی برای ارتقای مسائل اقتصادی، آموزشی و بهداشتی فرهنگی را در منطقه فراهم آورد.

وی از افزایش پوشش اینترنت ۴G  در ۳ روستای سطح این بخش خبر داد و اظهار کرد: با پیگیری‌های صورت گرفته و همکاری مدیریت مخابرات نیشابور، پوشش اینترنت نسل دوم به نسل چهارم ۴G  در روستاهای گردشگرپذیر کلیدر، خایسک و فهنه از توابع بخش سرولایت افزایش یافت.

صدیقی عنوان کرد: این افزایش به منظور بهبود کیفیت و عملکرد سرویس دیتا انجام و علاوه بر روستائیان عزیز، زائران و گردشگرانی که به روستاهای مذکور سفر می‌کنند از این خدمات بهره‌مند خواهند شد.

نماینده عالی دولت در سرولایت خاطرنشان کرد: توسعه و تقویت پهنای باند اینترنت مخابرات، شرایط دسترسی سریع‌تر مشتریان به محتواهای موجود در فضای مجازی، کاهش ترافیک، بهبود کیفیت و سرعت در انتقال داده‌ها را فراهم می‌سازد.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته، پهنای باند ورودی بخش سرولایت با نصب تجهیزات جدید از ۶۰۰MB به ۱۰GB  افزایش یافت، تصریح کرد: اجرا و تحقق پروژه‌های مخابراتی در حوزه انتقال می‌تواند زیرساخت مناسبی برای ارتقای مسائل اقتصادی، آموزشی و بهداشتی فرهنگی را فراهم آورد.

مدیر مخابرات نیشابور نیز در ادامه گفت: همزمان با هفته گرامیداشت مقام معلم و در راستای توزیع عادلانه خدمات مخابراتی و ایجاد بستر ارتباطی سامانه شاد در نقاط روستایی این اقدام صورت گرفت.

موسی‌آبادی افزود: با نصب و راه‌اندازی تجهیزات تکنولوژی ۴G به طور همزمان و در روز معلم، روستاهای کلیدر، خایسک و فهنه بخش سرولایت، تحت پوشش اینترنت پرسرعت همراه اول قرار گرفتند.

وی گفت: اعتبار هزینه شده در هر روستا با تجهیزات زیرساختی حدود ۱۱ میلیارد ریال بر اساس هزینه‌های سال قبل محاسبه و اعلام شده است.

مدیر مخابرات نیشابور راه‌اندازی ۶ سایت همراه اول، چهار سایت ایرانسل و همچنین نصب و راه‌اندازی اینترنت پرسرعت خانگی در اکثر روستاهای بخش را از جمله اقدامات انجام شده برشمرد و افزود: علی‌رغم اقدامات صورت گرفته اما هنوز هم مشکلاتی در سطح این بخش وجود دارد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • توسعه ارتباطات سیار با نصب و راه‌اندازی دکل اینترنت سرعت در قلعه خواجه
  • راه‌اندازی کتابخانه سیار در مناطق مختلف شهری و روستایی اراک ضروری است
  • پوشش اینترنت در ۳ روستای گردشگرپذیر سرولایت افزایش یافت
  • ادامه رونق اکران‌های مردمی فیلم‌های سینمایی / فروش سال ۱۴۰۳ از یک میلیارد تومان عبور کرد
  • ساخت پد فرود بالگرد اورژانس پیش بیمارستانی نیشابور آغاز شد
  • رونمایی از نخستین چاپ برگردان روزنامه ادب
  • پیش‌بینی ۴۹۱ شعبه ثابت و سیار در دو حوزه انتخابیه زنجان
  • تماشاخانه سیار کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان همدان
  • پیش بینی ۴۹۱ شعبه ثابت و سیار در ۲ حوزه انتخابیه استان زنجان
  • فعالیت ۶۲ شعبه سیار در دومین مرحله انتخابات گنبد