Web Analytics Made Easy - Statcounter

گریگور چیفچیان روز شنبه در حاشیه مراسم سالانه ارامنه جهان در قره کلیسای چالدران در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بر اساس رهنمودهای امام راحل و مقام معظم رهبری، منعی در اجرای مراسم مذهبی برای اقلیت های دینی در ایران وجود ندارد.
وی با تقدیر ویژه از مسوولان نظام جمهوری اسلامی که امکان اجرای مراسم دینی برای اقلیت های مذهبی فراهم کرده اند، اضافه کرد: بستر لازم برای اجرای این مراسم در کشور برای مسیحیان با آزادی کامل فراهم شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی با اشاره به اینکه مراسم عبادی سالانه قره کلیسا منحصر به این مکان مذهبی و تنها برای زیارت این کلیسا نیست، ادامه داد: همه مسیحیان و به ویژه ارامنه جهان آیین های عبادی خود را همزمان با مراسم باداراک انجام می دهند.
چیفچیان بیان کرد: در قره کلیسا علاوه بر باداراک، مراسم زیارتی نیز در محل شهادت تاتائوس در این کلیسا انجام می شود.
وی با بیان اینکه اهمیت قره کلیسا به اجرای مناسک دینی تنها در این سه روز منحصر نمی شود، افزود: در طول سال آیین های مذهبی در این کلیسای مهم برگزار می شود.
اسقف اعظم خلیفه گری کل ارامنه آذربایجان با تاکید بر اینکه قره کلیسا یک مکان مقدس نظیر مکان های مذهبی سایر ادیان است، بیان کرد: این کلیسا یک مکان تاریخی صرف نیست و باید در طول سال مورد احترام قرار بگیرد.
چیفچیان از رسانه ها خواست تا حرمت و شان مذهبی این عبادتگاه را تببین کنند زیرا در طول سال و در برخی مناسبت ها افرادی با دید یک اثر باستانی با قره کلیسا رفتار می کنند و با برخی رفتارها، حرمت آن را به صورت شایسته بجا نمی آورند.
به گزارش ایرنا مراسم مذهبی باداراک به صورت سالانه با حضور ارامنه از کشورهای ارمنستان، سوریه، لبنان، هلند، فرانسه، اتریش، آلمان، کانادا و دیگر کشورهای جهان برگزار می‌ شود و یکی از هفت ‌آیین مقدس در تمام فرقه‌های مسیحیت است. 
قره‌ کلیسا در 20 کیلومتری شمال شرقی چالدران و بر روی مزار تاتائوس، یکی از حواریون حضرت مسیح(ع) احداث شده است و تاریخچه ساخت آن به عنوان اولین کلیسای جهان مسیحیت بر اساس اسناد موجود به بعد از شهادت تاتائوس مقدس توسط جانشین پادشاه ارمنستان برمی‌گردد. 
بعد از شهادت حواری حضرت مسیح (ع) او را در محل کنونی کلیسای تاتائوس به خاک سپرده اند و بعدها روی قبر او نمازخانه کوچکی ساخته اند؛ این نمازخانه در قرن هفتم میلادی به کلیسای بزرگ و مجللی تبدیل شده است.
بنای قره‌کلیسا (کلیسای تاتائوس مقدس) جزو 9 اثر ثبت شده جهانی ایران و 2 اثر ثبت شده جهانی آذربایجان غربی است و بیشتر صاحب‌ نظران آن را قدیمی‌ترین کلیسای جهان می دانند. 
بازدیدکنندگانی از کشورهای فرانسه، ارمنستان، چین، نروژ و سنگاپور در مراسم باداراک امسال شرکت کرده اند.
7129
انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: جام جهانی 2018 نقل و انتقالات لیگ برتر لیگ ملت های والیبال ارزش های دهه 60 امام راحل و مقام معظم رهبری ایران چین لبنان نظام جمهوری اسلامی جام جهانی 2018 نقل و انتقالات لیگ برتر لیگ ملت های والیبال ارزش های دهه 60 امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۶۶۷۴۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حرکت آزادانه و شجاعانه دانشجویان غربی قابل تحسین است

رئیس دانشگاه بین‌المللی امام‌خمینی (ره) طی نامه‌ای خطاب به رؤسای دانشگاه‌های آمریکایی حمایت خود را از دانشجویان حامی فلسطین اعلام کرد.

به گزارش گروه استان‌ها خبرگزاری دانشجو، سید علی قاسم زاده رئیس دانشگاه بین‌المللی امام‌خمینی (ره) طی نامه‌ای خطاب به رؤسای دانشگاه‌های آمریکایی حمایت خود را از دانشجویان حامی فلسطین اعلام کرد.

در متن این پیام آمده است: 

خطاب به روسای دانشگاه های ایالات متحده امریکا؛

مایلم توجه شما را به یک اصل مهم آموزش عالی جلب کنم که آزادی آکادمیک و حق آزادی بیان است، به عنوان رهبران جامعه روشنفکران، از روسای دانشگاه انتظار می‌رود که هر گونه تلاش برای سرکوب درخواست‌های عدالت را به شدت محکوم کنند.

دستگیری اخیر چندین دانشجو که شجاعانه از مردم مظلوم فلسطین حمایت کرده‌اند، از دانشگاه شما توسط پلیس دولتی نمونه بارز استفاده از زور توسط دولت برای خاموش کردن صداهای مخالف است که مایه نگرانی روزافزون است.

ما در دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) از وقایع رخ داده عمیقاً متأسف و نگران هستیم، ما شدیداً به آزادی بیان اعتقاد داریم و از هیچ گونه سرکوب یا ظلم علیه افراد یا گروه‌ها به دلیل ابراز مخالفت علیه بی‌عدالتی چشم پوشی نمی کنیم، ما به ویژه نگران دانشجویانی هستیم که به دلیل اظهار نظر علیه اقدامات ظالمانه صهیونیست‌ها علیه مردم فلسطین دستگیر شدند.

وضعیت فلسطین برای ما بسیار نگران کننده است و ما در همبستگی با مردم فلسطین که در ماه‌های اخیر رنج‌های زیادی را متحمل شده اند می‌ایستیم، بیش از ۴۰۰۰۰ نفر از جمله بیش از ۱۰۰۰۰ کودک در ماه‌های گذشته به طرز وحشیانه‌ای کشته شده‌اند که قلب مردم را در سراسر جهان به درد می‌آورد، ما همچنین دانشجویان را به خاطر آزادی، شرافت و جوانمردی در دفاع از مردم مظلوم فلسطین تحسین می‌کنیم.

ما با همه دانشمندانی که نسبت به سانسور و تبعیض رسانه‌ای و همچنین سرکوب دانشجویان توسط پلیس آمریکا ناراحت و معترض هستند، همدردی می کنیم و می ایستیم.

ما تضعیف شأن علمی را محکوم می‌کنیم. امید است همچنان به دفاع از حقوق و عدالت دانشجویان خود و حفظ حرمت عرصه علمی و آزادی بیان ادامه دهید.

مطمئن باشید که ما این موضوع را بسیار جدی می گیریم و در کنار دانشجویان دستگیر شده شما که شجاعانه از مردم مظلوم فلسطین دفاع می‌کنند، می ایستیم.

با کمال احترام از شما تقاضا داریم فرصتی برای دانشجویان فراهم شود تا مخالفت خود را با اقدامات ظالمانه صهیونیست‌ها نسبت به ملت فلسطین اعلام کنند و هرگونه اقدامی که این اصول را نقض کند به موقع و مناسب محکوم شود.

با تشکر سید علی قاسم زاده، رئیس دانشگاه بین‌المللی امام‌خمینی (ره)

دیگر خبرها

  • ساخت سریال‌های جدید «الف ویژه» در دستور کار تلویزیون
  • برپایی مراسم عزاداری و دسته روی در کربلای معلی
  • برگزاری مراسم دسته روی شهادت امام جعفر صادق(ع) در گلستان
  • فیلم/فلسطینی‌ها از کجا پول می‌آورند؟
  • مکتب جعفری شیراز میزبان پیرغلامان اهلبیت
  • بیانیه آشوریان ارومیه در محکومیت هتک حرمت به ساحت مقدس قرآن کریم
  • برگزاری مراسم شهادت امام جعفر صادق (ع) در ۲۷ بقعه متبرکه
  • جامعه نیازمند بهره‌گیری از سیره عملی شهید مطهری است
  • حرکت آزادانه و شجاعانه دانشجویان غربی قابل تحسین است
  • افشای دلایل ردصلاحیت حسن روحانی در انتخابات