Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارسینه»
2024-04-27@04:00:34 GMT

عوارض کمبود ویتامین d

تاریخ انتشار: ۲۳ تیر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۶۶۷۷۶۰

عوارض کمبود ویتامین d

  تیرنگ رضا نیستانی، متخصص تغذیه بالینی و رژیم درمانی در گفتگو با آنا در مورد عوارض کمبود ویتامین اظهار کرد: کمبود این ویتامین منجر به بروز بیماری‌های مختلفی می‌شود، زیرا این ویتامین در بروز انواع امراض از جمله امراض روحی، امراض قلبی عروقی، سرطان روده و پستان و پوکی استخوان موثر است؛ البته برخی به اشتباه تصور می‌کنند کمبود این ویتامین منحصرا باعث ایجاد بیماری استخوانی می‌شود، اما اینطور نیست و از نظر علمی ثابت شده که از غدد درون ریز تا ماهیچه‌های استخوان و تکثیر سلول‌ها و ایمنی بدن و استحکام استخوان‌ها به جذب ویتامین دی ارتباط مستقیم دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در ادامه به نقل از سلامت نیوز بخوانید.

این مدرس دانشگاه با تاکید براینکه ویتامین دی برای استخوان و پوست و سلامت روحی و روانی بسیار تاثیر گذار است، ادامه داد: ویتامین دی یک نوع ویتامین محلول در چربی است و بدن همه افراد به تناسب سن و جنس به میزان مختلفی از این ویتامین نیاز دارد و به طور میانگین همه افراد به صورت روزانه به ۴۰۰ تا ۶۰۰ واحد بین‌المللی ویتامین دی نیاز دارند؛ البته مصرف این ویتامین باید براساس آزمایشات صورت گرفته، توسط پزشک تجویز شود و مصرف خودسرانه آن ممنوع است.

نیستانی یادآور شد: کمبود ویتامین دی منجر به ضعف ماهیچه‌ها و پوکی استخوان شده و شاهدیم که سالمندان با هر بار زمین خوردن دچار شکستگی استخوان می‌شوند، حتی براساس مطالعات علمی مشخص شده که کمبود ویتامین دی در بروز دیابت و ام اس و افسردگی نیز نقش بسزایی داشته است.

این متخصص تغدیه افزود: مهم‌ترین منبع ویتامین دی منبع لایزال خورشید است که متاسفانه تعداد کثیری از مردم به دلیل زندگی شهرنشینی، آلودگی هوا و نوع پوشش از دریافت آن به طور طبیعی محروم می‌شوند. جذب ویتامین دی از طریق خورشید در شهر‌ها بسیار ضعیف است، زیرا شهروندان ساعات متمادی را در اماکن مسقف مشغول به کار و فعالیت هستند و مانع جذب این انرژی حیات بخش در زمان تابش نور مستقیم خورشید می‌شوند.

نیستانی در خصوص نحوه جذب ویتامین دی از نور خورشید نیز گفت: زاویه تابش، ساعت نور آفتاب، فصل و زمان تابش و رنگ پوست در میزان جذب ویتامین دی از نور خورشید مهم است و با توجه به شرایط و موقعیت‌های مختلف نیز متغییر است، البته بین ساعت ۱۰ صبح تا ۱۴ عصر زمان مناسبی برای جذب ویتامین دی است که این زمان نیز در اواخر اردیبهشت و اوایل خرداد آغاز و تا دهم شهریور ماه نیز ادامه دارد.

این مدرس تغذیه دانشگاه با اشاره به جذب ویتامین دی در مناطق مختلف کشور بیان کرد: به عنوان مثال میزان جذب ویتامین دی از طریق نور خورشید در شهر ارومیه با شهر اهواز تفاوت دارد، به طوری که در آخرین مطالعات صورت گرفته مشخص شد بیشترین جذب ویتامین دی در ارومیه بود و کمتری میزان نیز در شهر اهواز است، زیرا به دلیل گرمای هوا در مناطق جنوبی کشور مردم اهواز آفتاب گریز هستند، اما در ارومیه به دلیل ییلاق مردم بیرون و در مقابل آفتاب هستند.

وی بر ممنوعیت استفاده از حمام آفتاب تاکید کرد و گفت: به هیچ وجه حمام آفتاب را به مردم توصیه نمی‌کنیم؛ البته در صورتی که فرد تمام بدن خود را با کرم ضد آفتاب بپوشاند می‌تواند در مدت زمان کمی از تابش مستقیم آفتاب بهره ببرد.   منبع: سلامت نیوز

منبع: پارسینه

کلیدواژه: ویتامین d تغذیه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۶۶۷۷۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سیاره مشتری به شکل‌گیری قمر زمین کمک کرده است

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از اسپیس، به نظر می‌رسد که رویداد موسوم به بی‌ثباتی بزرگ که هرج و مرج را در بین سیارات ایجاد و غول‌های گازی را در مدار‌هایی که امروز می‌شناسیم مستقر کرد، بین ۶۰ تا ۱۰۰ میلیون سال پس از تولد خورشید رخ داده است. 

دانشمندان بر این باورند که سیاراتی نظیر مشتری با بی‌ثبات کردن مدار یک پیش سیاره به شکل گیری قمر زمین منجر شده باشند.

به لطف مطالعات ترکیبات و مکان انواع مختلف سیارک‌ها و دنباله‌دارها، دانشمندان دریافته‌اند که این حادثه در اوایل تاریخ منظومه شمسی رخ داده است. با این حال، هنوز پازل‌هایی درباده اینکه چگونه همه چیز دقیقاً از بین رفته یا شکل گرفته، حل نشده است.

به عنوان مثال، دانشمندان دریافته‌اند که اجرام منظومه شمسی که امروزه می‌بینیم، از جمله زمین، به دور خورشید از قرصی از گاز و غبار تشکیل شده‌اند. با این حال، برخی از آن اجرام، یعنی سیارک‌ها و دنباله‌دارها، به نظر می‌رسد که از موادی تشکیل شده‌اند که در قرص وجود نداشته‌اند. حداقل، این مواد نباید در مکان‌هایی که آن اجرام در حال حاضر در آن قرار دارند، وجود داشته باشد و منطقی‌تر است که این اجرام قبل از پراکنده شدن در نقاط دورتر به خورشید نزدیک‌تر شده باشند. 

به عبارت دیگر، همه این بررسی‌ها صورت گرفته تا نشان دهد که مشارکت مشتری در شکل‌گیری قمر زمین اهمیت زیادی داشته است.

یکی از فرضیات این است که در دوران اولیه تشکیل منظومه شمسی، برهم‌کنش‌های گرانشی بین مشتری و سیاره‌های دیگر انجام می‌شد که در نهایت منجر به تشکیل موج‌هایی در ابرمولکول‌های حاوی میلیون‌ها سیاره کوچک شد که به آرامی گرد و خاک بیشتری تشکیل دادند و در نهایت به شکل‌گیری سیاره‌ها و قمر‌ها منجر شد.

در این فرضیه، نقش سیاره مشتری بسیار مهم بوده چراکه با جذب و کشش گرانشی خود، این سیاره بزرگ منجر به کاهش سرعت چرخش ابرمولکول‌های حاوی ذرات کوچک شده و این کاهش سرعت، منجر به اتصال و ادغام این ذرات بزرگ‌تر و تشکیل شهاب‌سنگ‌ها، سیاره‌ها و حتی قمر زمین شده است.

مطالعات همچنین نشان می‌دهد که مشتری در کمک به تشکیل قمر زمین نقش مهمی ایفا کرده است و هرچه فرایند تشکیل ماه پیش می‌رفته، نقش سیاره مشتری افزایش نیز تفزایش یافته است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • شیوه صحیح استفاده از محصولات مراقبت پوستی برای تاثیرگذاری بیشتر
  • این ویتامین از ابتلا به کبد چرب جلوگیری می‌کند
  • سیاره مشتری به شکل‌گیری قمر زمین کمک کرده است
  • اجرای نمایش عروسکی«استخوان ماهی جادویی» برای کودکان رفسنجانی
  • بهترین ساعت برای مصرف ویتامین D صبح است یا شب؟
  • (ویدئو) خورشید قرمز رنگ در آسمان چین پدیدار شد
  • خواص ظرف های ضد سرطانی
  • ۲ عادت ناسالم که بدن را فرسوده و چاق می‌کند
  • نشانه‌های کمبود ویتامین K
  • فواید شگفت‌انگیز کرفس برای سلامتی: هر آنچه باید بدانید