Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبکه خبر»
2024-05-04@20:05:13 GMT

افزایش بی رویه ظرفیت، ترکی بر صنعت کاشی و سرامیک

تاریخ انتشار: ۲۴ تیر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۶۶۸۸۱۹

افزایش بی رویه ظرفیت، ترکی بر صنعت کاشی و سرامیک

‍‍‍‍‍‍

تولیدکنندگان صنعت کاشی و سرامیک معتقدند مواد اولیه این صنعت باید از خارج تأمین شود،این در حالیکه وزارت صمت این موضوع را قبول ندارد و میگوید تولیدات داخل کافی و باکیفیت است. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،

سیف اله امیری مدیرکل صنایع معدنی وزارت صنعت در برنامه تیتر امشب با اشاره به اینکه رکود در بازار کاشی و سرامیک حکم فرماست گفت: ساخت و سازها در حد صفر است و به همین دلیل نیاز به کاشی و سرامیک کاهش یافته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: از طرفی مبادلات که با برخی کشورهای در سال 90 داشتیم دیگر نداریم که این موضوع صادرات را هم کاهش داده است.

وی ادامه داد: در تلاشیم تا بازار این صنعت به حالت اولیه بازگردد.

امیری گفت: طبق قانون نمیتوان جلوی افزایش ظرفیت را گرفت اما از سال گذشته دیگر مجوز احداث واحدهای جدید صادر نشده است و طی نامه ای اعلام کردیم تا زمانی که تولید به حد مطلوب نرسد.

وی افزود: در استانها نمایندگان مجلس برای افزایش ظرفیت فشار می آورند اما اکنون به هیچ عنوان مجوز جدید صادر نمیکنیم.

وی ادامه داد: اگر کسی میخواهد سرمایه گذاری کند در زنجیره تولید صنعت کاشی و سرامیک امکان سرمایه گذاری دارد.

 

مدیرکل صنایع معدنی وزارت صنعت با اشاره به اینکه پس از تلاطم بازار ارز کارگروه ماده 14 تشکیل شده است گفت: 5 مدیرکل وزارت صنعت،نمایندگان انجمن تولیدکنندگان وواردکنندگان ماشین آلات هم در این کارگروه هستند تا مشکلات آنها رفع شود.وی با اشاره به اینکه ایران کشور کم آبی است و کاهش بارندگی ها باعث شده است که حتی در بخش خانگی هم قعطی برق داشته باشیم اما با قصد داریم با وزارت نیرو تعامل کنیم تا برق کارخانه ها قطع نشود. وی با اشاره به اینکه برای صنعت کاشی و سرامیک تعرفه های بالا وضع کردیم زیرا مواد اولیه در داخل تأمین می شود، گفت: برای حمایت از صنعت کاشی و سرامیک کارهای خوبی صورت گرفته است و مواد اولیه را در گروههای یک و2 کالاهای وارداتی قرار دادیم.وی افزود: در کشور مواد اولیه به اندازه کافی و با کیفیت تولید می شود و دلیلی برای واردات وجود ندارد. مدیرکل صنایع معدنی وزارت صنعت با اشاره به اینکه اکنون امکان تولید ماشین آلات صنعت کاشی و سرامیک در کشور وجود ندارد گفت: از تولید ماشین آلات حمایت می کنیم و از تولیدکنندگان ماشین آلات خارجی دعوت کردیم تا از تجریه آنها استفاده کنیم.وی ادامه داد: تولید ماشین آلات این صنعت در داخل زمان بر است زیرا این ماشین آلات حساس هستند.
امیری گفت: اجازه نمیدهیم موادی که در داخل تولید می شود از خارج تأمین و ارز خارج شود.وی با اشاره به کیفیت بالای کاشی و سرامیک ایرانی افزود: در صادرات این صنعت مشکل داریم.  مدیرکل صنایع معدنی وزارت صنعت گفت:  گاهی کاشی های بی کیفیت صادر می شود که کاشی های با کیفیت را هم بدنام می کند و به صادرات ضریه می زند.وی ادامه داد: باید برای حل مشکلات صادراتی این صنعت کنسرسیوم صادرات تشکیل دهیم.
 

بهنام عزیززاده مدیر انجمن کاشی و سرامیک نیز در برنامه تیتر امشب با اشاره به اینکه 134واحد تولیدی در این صنعت فعالیت میکند گفت: ظرفیت نصب شده در صنعت کاشی و سرامیک 700میلیون متر مربع است و بیش از 450 هزار نفر مشغول بکار هستند که هر آسیبی که صنعت ببیند به معاش این افراد آسیب میزند.

وی افزود: مقدار و شرایط تولید فراز و نشیبهای زیادی دارد.

این نماینده تولیدکنندگان کاشی و سرامیک با اشاره به اینکه سال 90 با 510 میلیون مترمربع بیشترین تولید را داشتیم گفت: در آن سال از نظر حجم تولید چهارمین کشور جهان بودیم.

وی ادامه داد: اکنون 370 میلیون مترمربع تولید داریم و قسمت تاریک ماجرا این است که ظرفیت تولید درحالی افزایش یافته است که میزان مصرف و تولید کاهش یافته است.

عزیززاده با اشاره به صادرات 148میلیون مترمربع به ارزش 394 میلیون دلار گفت: 80 درصد این صادرات به عراق بوده است.

وی افزود: ارزش هر متر مربع از کاشی و سرامیک سیر نزولی داشته است و در حالی که در سال 92 بالای 4 دلار بود اکنون به 2.5دلار رسیده است.

وی گفت: در این صنعت واردات انچنانی نداریم و امسال هم واردات کاملا متوقف شده است.

مدیر انجمن کاشی و سرامیک با اشاره به اینکه نمایندگان مجلس به جای فشار برای افزایش ظرفیت، سرمایه گذاری در تکمیل چرخه تولید را تسهیل کنند افزود: مشکلاتی که شرایط ارزی برای این صنعت به وجود آورده، مربوط به چند ماه اخیر است در حالی که قبل از آن هم این صنعت مشکلات حل نشده داشت که در جلسات وزارت صنعت هم رفع نشده بود.

وی به تعرفه بالای واردات مواد اولیه اشاره کرد و گفت: این تعرفه های بالا در حالی وضع شده است که این مواد در داخل تولید نمی شود اما تعرفه به یکباره 5 برابر شده است.

 

وی ادامه داد: مواد اولیه تولید داخل از لحاظ کمی و کیفی کافی نیست و موانع ارزی هم مانع واردات مواد اولیه می شود.

عزیززاده با گلایه از تغییر مداوم قوانین واردات گفت: اولویتهای ارزی و وارداتی هر روز تغییر میکند و تولیدکننده به جای پرداختن به تولید،درگیر مسائل اداری است.

وی افزود: بانکها و صندوق ضمانت صادرات هم به تولید کننده کمک نمیکند.

مدیر انجمن کاشی و سرامیک سرعت فعالیتهای صورت گرفته را کند خواند و گفت: روال اداری طولانی است و تولید کننده نمیتواند به موقع زیر ساختها را تامین کند که این موضوع روند تولید را مختل میکند.

وی با اشاره به اینکه حتی معدن برخی از مواد اولیه در داخل وجود ندارد افزود: برای واردات این مواد تعرفه 20 درصدی وضع شده است.وی گفت: تولیدکننده اگر مطمئن باشد مواد اولیه مورد نیازش در داخل تأمین میشود به سمت واردات نمیرود و درسرهای واردات و ردیف ارزی باز کردن را متحمل نمی شود.وی با اشاره به اینکه حمایت از تولید در حد شعار است افزود:تولیدکننده نمیتواند در صف انتظار باشد تا واحدهای داخلی مواد اولیه را به او تحویل دهند.وی گفت: وقتی ظرفیتهای تولید را افزایش دادند با هدف صادرات بود ولی بسترهای صادراتی ایجاد نشد.عزیززاده افزود: وزارت خارجه باید برای صادرات به تولیدکنندگان کمک کند زیرا در بازاریابی در دنیا مشکل داریم.  محسن تقئی تولید کننده کاشی و سرامیک مهمان تیتر امشب با برشمردن مشکلات موجود در این صنعت گفت: یکی از مشکلات جدی که می تواند موجب خسارات سنگین به تولیدکننده نیز بشود، برخوردهای موجود میان کارگر و کارفرما است که با قول وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی قرار است شناسنامه کار برای کارگران صادر شود تا این برخوردها کاهش یابد.
او افزود: مشکلات دیگر قطعی برق، قطعی آب، تامین مواد اولیه و ثبت سفارشات است.
این تولیدکننده در رابطه با مشکلات گمرکی گفت: برای وارد کردن یک دستگاه، شخصا مجبور به سفر به کشور دیگر شدم و وقتی بار در گمرک با مشکل مواجه می شود پیگیری از سوی مسئولین اتفاق نمی افتد.وی با اشاره به اینکه نحوه حمایتهای دولتی و ورود دولت به مشکلات این صنعت با مشکل روبروست افزود: تولید کننده می داند که چگونه درآمدزایی کند و ترجیح می دهد به او کمک نشود.
تقئی در رابطه با تولید ماشین آلات کاشی و سرامیک گفت: کشور چین تنها با جمع آوری و گردآوری ماشین آلات باعث خروج مقدار زیادی ارز از کشور می شود در حالی که در داخل قادر به ساخت این ماشین ها هستیم.    دانلود  

منبع: شبکه خبر

کلیدواژه: کاشی سرامیک تعرفه ارز واردات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irinn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبکه خبر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۶۶۸۸۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تمرکز بر تکمیل پروژه‌های توسعه‌ای و شفاف‌سازی/جلوگیری از اعمال سلیقه‌های شخصی

مدیرعامل شرکت ملی مس تکمیل پروژه‌های توسعه‌ای با هدف افزایش ظرفیت تولید در صنعت مس را یک ضرورت و راهبرد اساسی برشمرد و گفت: ایجاد سامانه استعلام قیمت کالا‌های مورد نیاز شرکت مس به شفاف سازی خرید‌ها و جلوگیری از اعمال سلیقه‌های شخصی کمک می‌کند.

به گزارش گروه استان‌ها خبرگزاری دانشجو، حسین مدرس خیابانی مدیرعامل شرکت ملی مس در نشستی با مدیرعامل، اعضای هیأت مدیره و معاونان شرکت سرمایه گذاری مس سرچشمه اظهار کرد: شرکت‌های زیرمجموعه بنگاه‌های اقتصادی یک ظرفیت ارزشمند به حساب می‌آید که استفاده درست و هدفمند از این ظرفیت برای انجام امور و اجرای پروژه‌ها، باعث ایجاد ارزش افزوده و نتایج مطلوب‌تر می‌شود.

* چالش تامین مالی پروژه‌ها 
* ⁠
وی یکی از مهمترین چالش‌های موجود بر سر راه پروژه‌ها را تامین مالی دانست و ادامه داد: در راستای تسریع در تکمیل پروژه‌های توسعه‌ای، باید از همه ظرفیت‌ها مانند اخذ تسهیلات، گواهی سپرده، برات و... برای تامین منابع مالی مورد نیاز بهره گرفت و مانع از تعطیلی پروژه‌ها شد.

او همچنین با تاکید بر اینکه ایجاد سامانه استعلام قیمت کالا‌های مورد نیاز شرکت مس به شفاف سازی و جلوگیری از اعمال سلیقه‌های شخصی کمک می‌کند، طراحی و اجرای این مدل را به عنوان یک مطالبه از شرکت سرمایه گذاری مس سرچشمه مطرح کرد.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران همچنین در نشست دیگری با مدیرعامل، اعضای هیأت مدیره و معاونان شرکت کانی مس، بر ضرورت تلاش برای تکمیل پروژه‌های توسعه‌ای با هدف افزایش ظرفیت تولید در صنعت مس و همچنین تولید مستمر طرح لیپ لیچینگ سونگون از خردادماه تاکید کرد و گفت: در سال مزین به نام «جهش تولید با مشارکت مردم»، پایداری وضع موجود و تلاش برای افزایش تولید محصول در مجتمع‌های تولیدی شرکت مس و سرعت بخشیدن به روند تکمیل پروژه‌ها از جمله طرح تولید کاتد و کنسانتره مس به عنوان یک راهبرد اساسی مدنظر قرار دارد.

همچنین ایجاد یک پلنت بالانس ملی از طریق واگذاری یک معدن کوچک، استحصال نیکل و سایر عناصر گرانبها، مشارکت در افزایش راندمان خطوط تولید مجتمع‌ها، پیگیری موضوع واگذاری مالکیت و همچنین توانمندسازی صندوق cvc ویرامس، پنج مطالبه مدرس خیابانی از شرکت کانی مس بود که در این جلسه مطرح و مقرر شد اقدامات لازم در این راستا دنبال شود.

دیگر خبرها

  • تمرکز بر تکمیل پروژه‌های توسعه‌ای و شفاف‌سازی/جلوگیری از اعمال سلیقه‌های شخصی
  • تحول ساختاری در فرایند حمل‌ و نقل کالا در استان یزد
  • رویه‌های بندری در هرمزگان اصلاح می‌شود
  • افزایش تولید گاز / خوراک پتروشیمی ها تامین شد؟
  • توسعه پارس جنوبی روزانه ۴۲ میلیون مترمکعب به ظرفیت تولید گاز کشور می‌افزاید
  • ظرفیت تولید نفت امارات بی‌سروصدا افزایش یافت
  • فروش لاستیک های تاریخ گذشته به جای لاستیک دولتی؟ | واکنش انجمن صنعت تایر را ببینید
  • افزایش ظرفیت تولید آب شهرستان فردیس
  • افزایش بیش از ۸۵۰۰ مگاواتی ظرفیت تولید برق کشور
  • ظرفیت تولید آب شهرستان فردیس افزایش می‌یابد