Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آنا»
2024-05-05@17:04:05 GMT

۷ اثر ناملموس کردستان به ثبت رسید

تاریخ انتشار: ۲۴ تیر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۶۶۹۵۰۵

۷ اثر ناملموس کردستان به ثبت رسید

۷ اثر ناملموس استان کردستان در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری آنا، 7 اثر ناملموس استان کردستان که در فهرست آثار ملی به ثبت رسید شامل فن ساخت مشکه، شیوه تهیه پنیرکوپه، شیوه تهیه فرآورده‌های لبنی، مراسم کوسه وه وی، شیوه تهیه رب انار هورامان، فن انجام سواخ، مراسم نیشت می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

لازم به یادآوری است، در اسفند سال گذشته هم 6 اثر طبیعی در جلسه شورای ثبت طبیعی کشور، ثبت ملی شد. طی سال 96 با اضافه شدن 16 اثر تاریخی و فرهنگی کردستان در فهرست آثار ملی تعداد آثار ثبت شده این استان به 872 اثر رسید که این تعداد شامل 773 اثر غیر منقول (شامل آثار تاریخی، تپه، محوطه و بنا)، 20 مورد میراث طبیعی، 56 مورد میراث معنوی و 23 مورد میراث منقول بود.

باغ درختان کهنسال سی توت روستای بزلانه، درختان درخت کهنسال ون گورستان پیر یعقوب روستای دولاب، درختان باغ گردوی توقه گویز روستای کوره دره سفلی در شهرستان کامیاران، درخت داغ داغان (تایله) مقبره شیخ مصطفی تخته در روستای تخته در منطقه فرهنگی هورامان سروآباد و درخت گردوی کهنسال روستای بناوچان شهرستان دیواندره از جمله میراث طبیعی استان کردستان هستند که به ثبت ملی رسیده‌اند.

لازم به یادآوری است، چندی پیش هم علی‌اصغر مونسان، معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در نامه‌ای خطاب به بهمن مرادنیا استاندار کردستان، ثبت بافت ۱۰ روستای منطقه هورامان کردستان در فهرست آثار تاریخی را نیز ابلاغ کرد.

انتهای پیام/

منبع: آنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۶۶۹۵۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روستای فهرج کاندیدای بهترین روستا‌های جهانی گردشگری

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز یزد، سید محمد رستگاری در حاشیه بازدید اصحاب رسانه استان با اشاره به بهسازی و آماده‌سازی بافت تاریخی روستای تاریخی فهرج افزود: آنچه روستای تاریخی فهرج را منحصربه‌فرد کرده، وجود مسجد کهن و قدیمی‌ترین مسجد کشور، بافت تاریخی ارزشمند و بسیاری از ویژگی‌های دیگری است که از حیث میراث‌فرهنگی آن را ارزشمند کرده است.


وی ادامه داد: به‌عنوان یکی از هشت روستای منتخب کشور برای قرارگرفتن در لیست برترین دهکده‌های گردشگری دنیا، این روستا نیز مطرح است و این انتخاب از سوی سازمان گردشگری جهانی اتفاق خواهد افتاد و پرونده تهیه‌شده برای انتخاب این روستای تاریخی به‌عنوان بهترین دهکده گردشگری به وزارت میراث‌فرهنگی آماده و این پرونده تا دوشنبه آینده برای ارائه به سازمان جهانی گردشگری باید نهایی شود.


مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان یزد خاطرنشان کرد: باتوجه‌به اعلامی که انجام شده است عزمی در روستا شکل گرفت و اهالی روستا، استانداری و مجموعه دستگاه‌های ذی‌ربط در راستای بازسازی و نوسازی بافت تاریخی روستای تاریخی فهرج تلاش کردند و این اقدام ارزشمند انجام شد.


وی تصریح کرد: زمینه دسترس‌پذیری آسان برای افراد دارای معلولیت، مرمت بنا‌های تاریخی، کاه‌گل معابر، احداث سرویس‌های بهداشتی استاندارد و نصب تابلو‌های بین‌المللی در روستا از جمله اقدامات عمرانی است که در فهرج در حال انجام است.


مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان یزد اضافه کرد: ۲۵۰ متر طول مسیر گردشگری روستا با اضافه‌کردن کف‌سازی و بدنه‌سازی در قالب مشارکت نهاد‌های مختلف در حال انجام است و دستگاه‌های مختلفی دست‌به‌دست هم داده‌اند تا بتوانیم در یک بازه زمانی فشرده اقداماتی که شاید سال‌ها خلأ آن در روستای فهرج وجود داشته را انجام دهیم.


رستگاری با اشاره به اینکه رویداد‌ها و آداب‌ورسوم فهرج نیز باید معرفی شود، افزود: امیدواریم با شاخصه‌هایی که معرفی‌شده، همتی که انجام شده و محتوایی که تهیه می‌شود، روستای فهرج بتواند امتیازات لازم را کسب کند تا این اتفاق مهم برای کشور با معرفی فهرج به‌عنوان یکی از روستا‌های برتر گردشگری دنیا رخ دهد.


وی اظهار کرد: خوشبختانه همه ظرفیت‌های لازم برای انتخاب روستای تاریخی فهرج وجود دارد و از بین دو هزار روستا به‌عنوان دومین روستا در کشور توسط میراث‌فرهنگی مورد موافقت قرار گرفت تا اقدامات لازم انجام‌شده و پرونده این روستا به سازمان جهانی گردشگری ارسال شود.

دیگر خبرها

  • ثبت ملی روستای «نوسنگی» در درفک رودبار
  • حفر گودال ١٥ متری برای کشف اشیاء تاریخی؛ ۳ نفر دستگیر شدند
  • حفاری ۱۵ متری در منزل شخصی و دستگیری ۳ نفر
  • حفر گودال ۱۵ متری برای کشف اشیای تاریخی موجب دستگیری ۳ نفر شد
  • ثبت اثر تاریخی در جواهرده رامسر در فهرست آثار ملی کشور
  • از سند ثبت ملی مهارت لَردِه دوزی روستای بیابانک ثبت‌شده در فهرست میراث‌ فرهنگی ناملموس رونمایی شد
  • از سند ثبت ملی بافت تاریخی روستای بیابانک رونمایی شد
  • رونمایی از سند ثبت ملی مهارت لَردِه دوزی روستای بیابانک سمنان
  • آثار عیلامی در خطر تعرض است؟
  • روستای فهرج کاندیدای بهترین روستا‌های جهانی گردشگری